Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -76 - Kylarslang, tips?
<<   1, 2, 3, ... 16, 17, 18   >>
11 besök senaste veckan (131734 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Egentligen har de inte hänt så mycket sen i somras, eller ärligt talat har jag inte ens rört bilen! Jullovet gick till en annan bil (Manta -71) som ska fungera som bruks till sommaren.

Men lite planer har smidits i vart fall! Målet för sommaren Var att få klart motorrummet och börja med bakaxeln. Stort + om karossstommen fick färg.

Den Blir få klart motorrummet och bygga ny framvagn samt stort + om det hinns med lite färg!

Pga breddarna kom jag fram till att scrubben blir rätt hög, och då jag ändå håller på vill jag helst få de bra direkt! Därav ny framvagn.

Bara dagarna före jag kom till denna insikt beställde jag pga en lättare släng av bromshysteri nya ok runt om hela bilen också så det blev lite dubbla utgifter av icke planerat slag. Dock bör bilen bli bättre i alla fall! I.o.m detta kändes det också "lika bra" att se över resten av bromssystemet och då Wilwoods HC's pga pundets låga kurs är billiga kommer det bli servolöst med bromsvåg istället!

Delar som kommer inhandlas:

* Griffin kylare från staterna (Jag vill inte ha värmeproblem och måste riva motorrummet igen för att bygga om senare till värre kylare)
* 3st Wilwood huvudcylindrar och allt därtill. En till hydraulisk handbroms.
* 1st bromsvåg, troligen Rallydesigns pga priset (studerar ju trots allt..)
* GAZ coilovers och fjädrar! Lika bra då jag nu kom fram till att jag räknat galet på fjädrarna jag har på bilen idag (dom är för mjuka jämfört med bak)

Jag har dock fortfarande funderationer kvar... ang. huvudcylindrarna. Jag har med hjälp av 2 olika excelblad kommit fram till att jag kommer behöva ha likadana huvudcylindrar för främre och bakre kretsen. Med 0.7" cylindrar får jag 41kg pedaltryck och 55% fördelning mot fram, med 0,625" får jag 32kg pedaltryck och 55% fördelning mot fram!

Frågan är vad man ska gå på? Jag har ju inte klena ben! Sen vill jag samtidigt inte att bromsen ska vara svårdoserad (inte för kort slag) Vad rekomenderar Rejsas beräkningsrävar?

det jag räknat på:
56/44 viktfördelning, 1000kg totalvikt.
cgh 350mm
pedalutväxling 5.5:1
ok fram 4 kolvs, 38/40 kolvar
ok bak 1 kolvs 38mm
Skivor fram 296
Skivor bak 263
Hjulbas 2400
Hjul 205/50 R15.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



sätt dig i bilen och ställ en badrumsvåg där pedalerna ska vara och se hur många kilos tryck känns lagom
man ska aldrig plocka av framskärmarna på en bil, då är det kört hehe..

_________________
//Johan Karlsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
^MeTaNOLiC^ skrev:
sätt dig i bilen och ställ en badrumsvåg där pedalerna ska vara och se hur många kilos tryck känns lagom
man ska aldrig plocka av framskärmarna på en bil, då är det kört hehe..


om det ändå vore så enkelt Jämförelsevis skulle samma bromssystem med original hc'n (20.54mm) få 30kg pedalkraft utan servo med en 18% reducering till bakaxeln.. 15kg med servo. Tänker man så känns ju dom mindre cylindrarna vettigare! Men jag vet inte... har aldrig kört en bil med bromsvåg, inte ens med trasigt servo!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
4 år sedan en uppdatering... dags att damma av tror jag

För ungefär ett år sedan var jag inne på att sätta ihop och sälja utan motor för att istället bygga GT40 replica. Nu blev de inte riktigt så... nedan följer senaste året historia.

Full av motivation åkte jag därför hem till skellefte i februari ifjol med lack på schemat.
Lacken i sig blev väl inte bra.. första gången jag själv höll i sprutan, färgen blandade jag onödigt tunn, temperaturen var väl inte direkt "rätt" då "boxen" är ett plasttält som satts upp i ett icke uppvärmt utrymme med halvdålig belysning. Det blir ju som bekant mörkt på kvällarna under vintern med De blev rinningar, någon mindre krackelering, ett par småbular som missats började synas, färgen har inte täckt ordentligt överallt osv.

Ett set fälgar hade jag dock införskaffat och bilderna nedan är sedan den turen. (Fälgarna är 3SDM och mäter 8x16, skodda med ett Kumho däck som jag läst här skulle vara bland de greppigare däcken utan att gå hela vägen till R-däck, vilket de var kommer jag inte ihåg på rak arm nu..)






Tycker någon att grillen ser udda ut är det för att den är importerad från ett australienskt syskon

Under dessa två veckor kom jag dock till insikt om något.. Jag var helt inne på försäljning dag 1, men under de veckorna insåg jag vilket sentimentalt värde jag ändå lägger i den här bilen.. så att sälja var inte längre tänkbart.. därmed sköts också mina ivriga GT40 planer på framtiden.

I somras blev de en sväng till i garaget. På schemat stod:
Lackning - först topplager med gult, följt av svart fält på huven, bakom lyktor etc.
Skruva ihop de som gick skruva ihop dvs allt utvändigt, nya innertaket, rutor, inredning etc
Bygga om framvagnen.

Lacken blev denna gång mycket bättre! Ingen proffslack, men å andra sidan bygger jag inte utställningsbil utan en bil jag syftar att använda så mycket jag kan. Ganska långt kom jag också med ihopplockandet!

Idag ser den gamle trotjänaren ut så här:






Känns otroligt skönt att se bilden man haft i huvet växa fram i verkligheten med! Speglarna är Mustang 60 tal, lyktor och läpp fram Golf MK1 GTi, baktill har jag en 2002 Turbo vinge i glasfiber som jag ska försöka få dit senare. Sen ligger de ett set Lexmaul breddare från Pesch i bilen inköpta 2007 tror jag

Framvagnen är väl inte helt klar ännu.. Jag tänkte binda ihop resterna av det gamla fjädersätet (svårt att se på bilderna, men de är inte kapat rakt av, jag har sparat en del av sidorna på fjädersätet) med fästet för stötdämparen.
Ryggen på stötdämparfästet är ett 3mm plattjärn som jag lagt genom ett snitt i balken så de faller in på insidan och där går det ända ner till bärarmsinfästningen. Bör gå se på bilderna. Jag har även en tanke om att sätta en förstärkningsplåt i vinkeln, över där motorfästet är insvetsat för de som kan Kadett C balkarna.

Dock vet jag inte om detta räcker.. så kom gärna med tankar och förslag! Balken är sedan tidigare boxad i underkant med 3mm stål.





Övre bärarm är tillsvidare original, kommer bli en hemmabyggd där framöver med mer justering för övre leden.
Nedre stötdämparfäste fick jag ingen bild på.. men muttern för nedre spindelled har 1, max 2mm frigång mot justerratten på GAZ dämparna just nu, jag har dock möjligheten att vända dämparen ifall de visar sig bli för tight sen när jag kollar närmare på det igen.

Drivline tankarna har också förändrats en del. I min GT40 iver skramlade jag nämligen fram en RS4 V8! Kedjedriften gör dock att den passar... låt oss säga dåligt, i Kadetten. Jag skaffade också en Audi V8 från -91 för att ha en besiktningsmotor samt torsendiff till lådan. Planen just nu är istället att sätta RS4 motorn tillsammans med en RS4 låda i V8an och ta 3.6an från V8an till Kadetten.

Där kommer den paras ihop med en Getrag 265 och en Volvo 1030 axel med aluhus och lamelldiff.

Nästa meksejour kommer därav inte bli med kadetten, utan med Audin.

Det hindrar ju dock inte att man pillar vidare med andra detaljer, sånt som jag kan göra i södra sverige långt från bilen För ett år sen köpte jag t ex en uppsättning Autometer instrument, varv, hast, olje tryck och temp, vatten temp och tanknivå. Lite innan det hade jag kärat ner mig i Singer 911ornas inredning och framförallt de tidiga 911 mätarna, som också kallas "Green faced".

Sagt å gjort, isär med mätarna.
Måtta upp för nya tavlor.
Cadda upp tavlorna.
Över till Photoshop.
Testa sig fram till en grön kulör som kändes rätt.
Skaffa fram några gamla Mercedes mätarhus att ta hattarna på nålarna från.
Leta rätt på någon som kunde hjälpa mig svarva "talrikar" (Tack Ajdén)
Beställa hem ny belysning.
Skriva ut mätartavlor på OH papper, samt vanligt.
Passa ihop för att sedan limma en 3 skivig sandwich till mätartavla.
Klippa, skära, passa in.
Justera lite etc etc.
Plocka ihop.

Ett år har de tagit med en liten stund här och där men idag blev i alla fall varv och tankmätarna klara! De andra 3 små mätarna måste jag justera tavlorna på, texten syns inte till fullo Och hastighetsmätaren väntar jag på ny belysning till ännu..

Resultatet:



Inte 100% korrekt kanske, men tillräckligt nära för mig i alla fall!

Många små steg kvar på denna ännu.. men tillslut så. För tillfället är de som hindrar första provkörning på 10+ år att få i motorn, bygga dit bakaxeln och få ihop bromssystemet. Alla delarna (utom koppling och mellanaxel) finns för detta. Förhoppningsvis kommer jag dit i sommar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Suttit senaste dagarna och uppdaterat mig på hjulupphängnings-geometri.. Bak kommer jag troligen på på en "offset 3-link" upphängning som de känns idag. Kommer bli trångt i tunneln med 2st avgaspipor ändå så en momentarm kommer inte göra saken lättare..

Fram blir de ju original med lite justeringar. Men jag har kommit fram till att Kadetten original har "Pro-dive" inbyggt.

När man läser runt pratas de mest om anti-dive, men varför eftersträvar man anti-dive istället för pro-dive? Någon som kan upplysa mig?

Ska jag bygga bort pro-dive'n måste jag tänka till lite eftersom den bakre bärarmsinfästningen sitter i rambenet och därmen inte är den lättaste att "bara flytta" :/ (om jag nu kommer ihåg hur infästningen ser ut i verkligheten på rätt sätt..)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Vad var det för stötdämpare till framvagnen? verkar smidiga och då kan man ju
avverka stötdämpartornen för bättre med utrymme i motorrummet. (de är inte stora de här bilarna)

Kul att du vill fortsätta med kadetten. Själv har nu två st couper i sorgligt skick.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Du får säga till om du funderar på att avyttra den ena, även om de bara är plåt ovan midjelisten som går rädda är det intressant
Stötdämparna är "universal" GAZ coilovers, inte så dyra men samtidigt justerbara. En ratt för både bump och retur.


Jag har funderat vidare ang. anti-dive också.. De hade ju varit ganska fint att kunna justera anti-dive'n vid behov, och Kadettens övre bärarm sitter med en lång skruv som går genom båda ändar av bärarmen (och därimellan ett rör). Detta rör skulle man ju då ha fått justerbart, frågan är hur?

Första tanken som slog mig var "splinsade" brickor som låset i varandra, runda då, och svetsa den ena i framvagnen och den andra i röret sen en centrum bult för att låsa det bara, det känns dock lite väl klent.. Eller överskattar jag de krafter jag får i den övre bärarmen då?

Ett annat sätt vore att fästa ena sidan av röret i en uniball t ex och den andra i en "släde" som går justera upp och ned, alternativt 2 slädar..

Någon som sett nån intressant, genomförbar, lösning?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Snart dags för nya tag här.. Till jul ska jag hem igen och då ska V8 motorn från Audi V8an preppas så att den förhoppningsvis passar.

För tillfället funderar jag över generatorn.. Original Kadett är på 35 eller 40 ampere vilket känns lite klent.. Original Audi V8 är på klart mer men också klart mycke större! Stor motor, liten bil.. Så jag letar en typ racegenerator.

Frågan är hur många ampere jag behöver? Det är ju inte överdrivet mycke el i en sån här, och jag hade inte tänkt stoppa i nått enormt ljudsystem heller (även om de nog blir nån högtalare i alla fall).
Elhissar tänkte jag skaffa i framtiden.
Motorn får ett eftermarknadssprut med LS2 spolar till tändningen.

Frågan är bara hur kraftig man kan tänkas behöva.. LS2 spolarna drar bra med ström, och jag ska ha 8st. Kikar jag på t ex Corvette C5 så verkar de finnas ett antal olika storlekar på dom generatorerna. Från 70 till 145 ampere. Det i en bil med klart mycke mer elektronik men jag blir fortfarande frågande över hur stor generator jag behöver!

Jag har kikat lite på Brise sortiment, där finns några 50 och 60 amp generatorer för under 200£+VAT. Men klarar jag mig med det?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Räkna även in bränslepump och kylfläkt, det är två halvstora förbrukare i sammanhanget.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Jag hittade en Nippon-Denso i en Volvo V40 på skroten, den är på 14 volt och 100 ampere. Inte speciellt stor i yttermåtten, men jag fick kapa loss några fästöron som var i vägen.

En usel bild från min projekttråd.



Jag minns inte vad det var för motor i V40in, men det lär nog inte vara speciellt svårt att hitta en sån.
Den kostade 200 kr...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Den såg ju inte jättestor ut.. dom jag tittat på är ju pyttesmå, bara 100mm i diameter

Läste ett amerikanskt forum där dom svamlade om att ls2 spolar drar upp mot 11 ampere vid Peak. Nu peakar ju inte alla samtidigt men 60 amp känns litet.. 100 eller mer hade nog varit bra så kan man känna sig säker. Samtidigt vill jag inte ha överkapacitet heller.. inte överdrivet i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Drar åtta spolar mer ström än en spole och en fördelare?

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
St3v3 skrev:
Drar åtta spolar mer ström än en spole och en fördelare?


Du har en dwell på ~5ms på LS2 spolarna, vid 8000 rpm så har du 64 000 tändningar i minuten, eller 1066 i sekunden, eller 1 gång varje millisekund. Så vid ett sånt varvtal är minst 5st spolar i dwell läge samtidigt. Således bör man kunna anta att det vid ett sådant varvtal i vart fall drar runt 30 ampere att driva runt tändsystemet.

Eller tänker jag fel?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Behövs det 5ms?
Vet inte hur man räknar för att få exakt förbrukning men i ditt exempel lär du ju få dela med två iaf

_________________
S Örnberg
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Fyrtakt = delat med två?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
St3v3 skrev:
Behövs det 5ms?
Vet inte hur man räknar för att få exakt förbrukning men i ditt exempel lär du ju få dela med två iaf


Av vad jag läst behövs 4,5-5ms på ~14v till LS2 spolarna.

Och helt riktigt, tankevurpa från min sida där.. Blir en tändning varannan ms. Tack för rättelsen st3v3 och SRylul

Läst lite mer jänkeforum om storlek på generator men där verkar dom ha storhetsvansinne.. Många letar 200A generatorer osv.. Här i Sverige nöjer sig många t ex Seven åkare med en 40-50A generator.. Kikar man sen på t ex Nascar.. Så kör dom med ~140A. Jag har inte riktigt koll på hur mycke elektronik som har, men dom kör ju fortfarande med förgasare..

V8 Supercars kör också 140A, med ABS, bränslepumpar, sprut, diverse loggningsutrustning, säkert elektrisk styrservo, kanske även vattenpump? Diverse kylfläktar etc. Dock knappt några lysen eller någon stereo. Hade varit intressat att hitta en någorlunda detaljerad spec över förbrukning.. I min bils fall så är de ju bara ett enkelt tändsystem på motorn som fallit bort från ursprungsförbrukningen.

Tillkommer gör ju:
ECU med tändning
Bränslepump
Elfläkt, 1st.
Elhissar.
Centrallås. (Som ju inte direkt drar någon ström att tala om)

Verkar ha varit 45A original så jag får väl klura ut vad ovanstående kan tänkas dra och plussa på det antar jag?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Fyller i för egen räkning.

Bosch 044 - peak ~18-20 Ampere
Elfläkt - ~10-15A under drift. ~30-35A vid start (momentant)
Elhissar - ~20A styck, dock relativt momentan företeelse.
ECU+tändning - 5-10A+20-25A

Förbrukningen av tändsystemet har jag tagit från Wankel världen där motsvarande spolar i Direct Fire läge sägs dra ca 20A i start ögonblicket. Har jag inte helt fel så smäller det 4ggr på en 2 skivig wankel per varv, precis som på en V8?

Räknar jag bort elhissarna då har vi 53-70A på de jag häktar på då. Låter det orimligt? I så fall ska jag alltså satsa på nått i stil med 110-120A för att vara på säkra sidan? Där blev de plötsligt potentiellt dyrt om jag ska tjuras med en minigenerator som är 100mm i diameter

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Behöver man verkligen räkna med alla förbrukare samtidigt för att dimensionera generatorn?
Batteriet klarar väl av peakarna som blir när man kör elhissar, signalhorn och andra förbrukare som används sällan. Det är väl de förbrukare som måste gå konstant samt en strömreserv som generatorn ska klara av. På gamla bilar med likströmsgenerator räcker det ju med under 40A från generatorn för att driva allt och då kan det vara elbränslepump, bakrutedefroster, rejäl kupéfläkt och vindrutetorkare som allihop går samtidigt.
Jag tror att ni gör det krångligare än vad det egentligen behöver vara.



Men rätta mig gärna om jag har fel...

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Elhissarna har jag inte med i dom 53-70amperen. Dock eftersom jag tänkt dit med sånt senare vill jag ha liite marginal för de ändamålet.

I övrigt är de ju dom sakerna som måste vara igång inräknat där..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Tycker ändå det låter väldigt myket. Men då är jag ju mer van vid plusjord och likströmsgenerator.

Häftigt bygge hursomhelst.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
https://www.pkwteile.de/bosch/1159324

Luskade fram denna från Opel Astra H med 1.9CDTi motorn, skalmäter jag på datorskärmen ser den ut att vara max 120mm i diameter (och den ska vara en så kallad "denso style" så borde ju vara rätt liten).

Nån som har en Astra H och har sett generatorn i verkligheten och kan styrka att den nog är i dom trakterna? En OEM modell känns som ett säkrare val än en "race" generator av billigare sort... Dessutom är denna hälften så dyr som den billigaste 120A "race" generatorn jag hittat som verkar vara vettig (en Brise)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C -76 - Kylarslang, tips?
<<   1, 2, 3, ... 16, 17, 18   >>
11 besök senaste veckan (131734 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande