Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Corolla KE70 -82 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8973 totalt) |
Hejsan,
Efter att ha läst ett tag här på rejsa har man tagit mod till sig att presentera projektbilen, Det är då en Corolla KE70 från -82 Bilen är tänkt att användas till diverse banträffar, lite lek på isen, lite drifting, blir lite som an allmän busbil bara. Just nu sitter det en 1,3 liters motor i den Men det är införskaffat en 1,6 4age från sellholm som har fått lite massering därifrån Är tänkt att den skall hivas ner i den, Men först så ska det göra s lite plåtjobb på bilen då den är lite krockskadad å även har lite inslag av lite rost, Sen så är det tänkt att motorn ska styras av ett ms 2,2 Ska även byta ut dämparna mot decarbon som ja har liggandes, Har fortfarande inte löst problemet med bakaxel bara, men som det ser ut nu så blir det 240 bakaxel på den, då det är lite svårt att lyckas hitta en ae86 bakaxel som ja helst vill ha, Nästa problem är bromsarna, bakbromsarna styrs ju lite av vilken bakaxel man får dit tillslut å fram så finns det en del olika alternativ, i slutändan hänger det på vilka man får tag på till rätt pris, e tänk att hålla så tight budget som möjligt. _________________ Benny Gustavson |
||
Tips, kolla Ford Escort bakaxlar..... dom användes av nästan alla Starletar när vi körde rally, kolla med Sellholm han använde sån med och borde ha full koll. |
||
Har precis kommit hem från ännu en dag i verkstan,
Det slipades å spacklades lite mer på bakskärmen, passade även på att montera dit min nya strålkastare som kom hem idag, sen stötte man på nästa problem att stötfångaren från -81 hade annan infästning än vad en 82á har, blev till att tillverka nya fästen krävs en sista finjustering bara så sitter den där snart också ska försöka få upp bilder bara ja kommer på hur man ska göra _________________ Benny Gustavson |
||
försöker få in lite bilder då
Efter lite jobb på bakskärm så ser det ut så här innan såg det ut så här, lite svårt att se på bilden, men hörnet är intryckt ungefär 3cm in och plåten har blivit dubbelvikt på skärmen Här e det lite tilverkning av fästen till en -81áns stötfångare, fick inte tag på nån vettig -82áns stötfångare och då dom har olika fästen så vart att göra nått eget och här är lillbilens sällskap på kvällarna _________________ Benny Gustavson |
||
Trevligt att min och Kristians corollor har fått lite sällskap här på rejsa.
Hoppas att du får tag på grejor så man får se bilder på lite riktig meck snart.. Plåtskadorna kan du fixa sen. (OT: Är det inget fjäderbensstag på carinan original? Passar celicans så har jag en hög med sånadär i gar...lagårn. ) _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||
Hehe jo det riktiga mecket kommer snart, måste bara få till karossen så alla lysen går dit så man kan få den genom besiktning,
Nej det sitter inget fjäderbenstag original på carinan, men det e nått vi kan undersöka så fort den är ute på vägarna igen om celicans passar _________________ Benny Gustavson |
||
Läckert projekt, ser som Pugho framemot de riktiga skruva bilderna sedan..
Även om det är bra att du tar & snyggar till pärlan utvändigt med Lite nyfiken på vad 4AGE'n fått för massage från Sellholm? Är det big- eller smallport modellen de utgått ifrån? Lycka till med bygget _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||
Tackar,
Dom har utgått fråm bigport modellen, sitter andra kammar och kolvar i den, sen är det balanserat och viktjusterat, sen har dom bytt till ae86 insug för att få spjällhuset på rätt sida. vet dock inte riktig hur mycket dom har gjort åt toppen mer än kammar. Snart dags för riktiga mecket, måste bara se till så att alla lysen går dit så ja kan besikta bilen, mer än så blir det inte på utsidan, sen så ska det bytas maskineri i bilen =) _________________ Benny Gustavson |
||
Jo då carinan håller på å får sig ordentliga bussningar i bakvagnen, corollan håller lite högre prioritet just nu men carinan ska ut till sommaren, _________________ Benny Gustavson |
||
Dags att uppdatera lite kanske
Efter diverse avbrott i byggandet av ke70 så har ja nu kommit igång igen Det tråkiga med kaross jobb är nerlgat nu, gjorde iordning bara så att det såg hyffsat ut när man körde in den till besiktning, 4age'n är nu i bilen med med T50 låda, har påbörjat kabeldragning till msét. Sitter å funderar mest nu på hur man lämpligast gör om till hydralisk koppling för tillfället, såg lite tajt ut att få plats med en kopplingscylinder. Bilder kommer upp när jag får tillfälle _________________ Benny Gustavson |
||
Hmm har fått lite problem med bromsservot, det är för stort för att få plats med en kopplingscylinder bredvid. nån som har ett bra tips på litet bromsservo som helst passar rakt av i bulthålen.
_________________ Benny Gustavson |
||
Bromsservo problemet är löst nu iaf, kapa å svetsa lite i torpeden så nu har jag flyttat servot ca 5cm så nu passar allt som fin fint,
Har även lyckats knacka bort lite asfalts matta å diverse isolering har åkt ut ur bilen, även msét är nästen helt inkopplat nu, bara lambda sond å bränslepump kvar att koppla in nu, borde få möjligheter att lägga upp bilder efter den 15é bara det ******* data bolagt kan hålla vad dom lovar den här gången _________________ Benny Gustavson |
||
Jodå det fortskrider i sin lilla takt. jo förhoppningsvis kommer bilder upp snart, har haft lite problem med min internetleverantör hemma, så jag har inte haft internet hemma på 4 månader
_________________ Benny Gustavson |
||
Då ska vi se om man får in lite bilder
Här står ett stycke 4kc på golvet, ca en timme efter besiktning så här tomt vart det, Då va det bara börja hiva i denna maskin då, monterade dit växellådan å det passade, so far so good Började med lite föberedande kabledragning Då vattenpumpen som sitter där är en fwd vattenpump så fick det bli lite konstig lösning på vattendragningen. vill inte köpa rwd vattenpump förrens denna ger upp nu så e den halvvägs i, fick lyfta ut motorn igen efter dettta, vart inte nöjd med placeringen så jag borrade om motorfästen för att få motorn lite längre bak nu så, nu börjar det likna nått, motorn är i å sitter hyffsat bra där den är Började skruva ihop kardan med låda och bakaxel, tog bara första halvan från en daihatsu charmant och bulta ihop med bakre halvan som sitter original med bilen, passar hru bra som helst, va tvungen att byta första halvan för att få rätt splines mot lådan, och det verkar ju hamna på rätt plats iaf ett stycke ms kabelhärva som kommer fram här har jag börjat gjort om i torpeden för att få plats med bromsservo och kopplingscylinder bredvid varann, så här vart det efter det, verkar passa fint nu till sist en liten bild på den isolering å asfaltsmatta som åkt ur bilen under byggets gång, börjar bli en del kilon nu _________________ Benny Gustavson |
||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Corolla KE70 -82 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8973 totalt) |