Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: (SS7) årsm 2010
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (13811 totalt)
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
Får väl börja som alla andra,
Ja då e det väl dax att lägga upp en tråd om mitt bygge,
Jag är uppenbarligen inte den förste som bygger 7a men det gör det inte mindre roligt att
bygga för det.

Allt började med en diskution med en polare om att ge upp med "skitmeck" att jaga 10hp i
nån gammal skitbil och sen laga rost i veckor.
Ett par dagar senare hade jag ritningarna
i handen samt materialet på golvet sen var det bara att köra igång.

En vecka senare var chassit klart


Jag valde en stabil 240 bakaxel,140 spindlar kompleterade med 240 bromsar,
motor o låda från sierra men efter bes köpte jag en 1,8 ztec istället samt en liten stressfläkt


motorbytet var en rekomendation av bes-mannen, jag har däremot inte bestämt vad jag ska
styra motorn med väger mellan omex600 och Vems Tar gärna emot åsikter och kunskap om
dessa system.
Jag blev även rekomenderad att bygga om pedaler samt styrningen till enklare variant,
så jag tog hela paketet från min Swift gti, skulle även ta motor men orkade inte bygga om
sprängkåpan denna gång så motor får stå ett tag till .
Efter lite övriga småfix efter bes så försöker jag nu att svetsa klart allt fäste mm,
så jag kan få iväg chassit på blästring o pulverlack. (innan det rostat upp )''

Huven på bilden är en blivande form för ev glasfiberhuv alt träning inför alu huven om jag väljer den.
och ja jag har byggt nya övre A-armar. Ett problem jag stött på under bygget är min längd på 1,88,
men som det ser ut så ska det gå bra.
Fick inprovisera lite för att vinna lite extra fotutrymme.

Summering:
245 bakaxel från volvo 245 88a
140 spindlar med 240 bromsar från 91a
Motor ztec från escort 95a
Stressfläkt från volvo s40 T
IC från Audi
Växellåda typ9 från sierra 88a
Styrning, pedaler från swift gti 88a
Hjul v70 fälg med 205/40/16 samt 195-40-16

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



MKT trevligt bygge - kul med så fina bilder

MVH/
........k

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
tackar,
ja mitt Escortbygge med Audi 5an får ligga på hyllan lite till.''

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Henriks kompis Jimmy ?



thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
Alldeles riktigt.
Började ungefär samtidigt som Henke med sin Cobra
mvh

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



skoj att se att det byggs sjuor lite överallt nuförtiden.. välkommen i "träsket".. thumbs up

_________________
MackeMaehlum
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Hej Jimmy,

Härliga bilder! thumbs up

Skall du tvångsmata zetecen? funderat på detta ett tag också. Kan ju vara bra att besiktiga med nsäckan på om man vill köra med det sen.

Kör ju som du vet med omex 600 och är nöjd med detta, omex 600 innehåller också en hel del turbo funktioner...

Mvh / Martin

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
Marcus: tackar för ditt välkomnande, får köpa vadarstövlar så ska nog jag med trivas i träsket ,
kan bara bli kul med ca 600kg/150hp (till att börja med)

Martin: jag har besökt dig en del på din tråd och fått insperation och om pengarna tillåter så lär det bli
omex600 verkar vara så lätt att kasta på ztecen eller? vi får se.
Vad jag förstod så behöver jag en mappsensor utöver grundkittet för ca 10000kr samt jivetvis pump o
bränsleregulator. Summa ca 16000kr för allt.

och ja min tanke var att få bilen reggad med snurra sen får vi se med vidareutveckling av motor,
känns som att 150hp finns inom räckhåll och sannolikt räker det till att börja med.''

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Honda Jimmy skrev:
Marcus: tackar för ditt välkomnande, får köpa vadarstövlar så ska nog jag med trivas i träsket ,
kan bara bli kul med ca 600kg/150hp (till att börja med)

Martin: jag har besökt dig en del på din tråd och fått insperation och om pengarna tillåter så lär det bli
omex600 verkar vara så lätt att kasta på ztecen eller? vi får se.
Vad jag förstod så behöver jag en mappsensor utöver grundkittet för ca 10000kr samt jivetvis pump o
bränsleregulator. Summa ca 16000kr för allt.

och ja min tanke var att få bilen reggad med snurra sen får vi se med vidareutveckling av motor,
känns som att 150hp finns inom räckhåll och sannolikt räker det till att börja med.''


Bromsade ju min motor helt orginal med omex 600 till 139hk så 150 känns ju definitivt innom räckhåll!

Ja, omex är enkelt att montera på Zetecen, framför allt i och med omexen är gjord för att fungera med Zetecens orginal CPS (vevaxellägesgivare). Det kopplar du in på några timmar, det klurigaste är att få till en snygg kabeldragning.

Vore kul att höra dina idéer kring turbo konverteringen: kompsänkning, insug, grenrör m.m.

Lite inspiration:

http://www.westfield-turbo.co.uk/

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
Min tanke är att starta upp motorn med orginal insug samt adapterrör för turbon.

Sedan kommer jag i dagarna att beställa vattenskurna flensar till insug o avgas, för att
sedan försöka fjäska till mig en tigsvetsning av rostfria rör (får kolla upp så det är att
rekomendera att använda i samband med turbo)

Spridarna jag tänkt använda kommer från 745T 91a o spjällhuset kommer från 9000.
Intercooler kommer från Audi = rätt liten.
Jag kan inte så mkt ännu om turbokonvertering men får väl lära mig efterhand,
planerna är att inte sänka komp ännu utan öka soppan lite och ha översyn med hjälp
av lambdamätare och ladda kanske 0,3-0,5bar.
Senare kommer jag sannolikt att byta till smidda kolvar sänka komp mm så jag kan ladda lite mer.

Skulle jag skjuta motorn så får jag väl köra ner till skroten o hämta en ny (1000kr)

Målet är just nu att kunna ta en NY provrunda med ztec motorn, körde lite med ohc motorn innan jag bytade.
Självklart kommer jag att uppdatera tråden efterhand som jag bygger.

Gissa om jag är stammis på skroten.....................

mvh

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Spännande!

Tänk på att beställa resistorer om du beställer omex, för jag tror Volvo spridarna är lågohmiga, runt 4-5 ohm. Omex är gjort för högohmiga spridare (12-16 ohm) de är bara att löda in resistorer i kablarna till spridarna.

När du ändå har EFI insuget i alu, skulle du ju kunna kapa detta nära toppen och tigga på ett insug från saaben du tog turbon och spjällhuset ifrån, tror inte det skiljer så mycket i mått på Zetecens 92mm (mellan cylindrarna) och saabspisen.

Blev ruskigt sugen på en trip till skroten nu...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
Ja som jag skrev så är jag stammis på skroten sen ett halvår tillbaks.
jag bor ju rätt nära malmö så du kan nog gissa vilken skrot jag menar (självplock)

motor 1000kr komplett
turbo 500kr
spridare 50 kr/st
bakaxel 500kr komplett
2* skivor ok 500kr

Kontentan: kan bli billigt att bygga 7a

Gäller att vara snabb bara för grejorna försvinner direkt.''''''

Blev du T-sugen nu? jag har en 9000 IC över men den får man nog vika på mitten
för att få plats med i en 7a

Föresten var precis och förhörde mig om vattenskurna flensar, bara scannar packningen
och vips 2min senare e flensen klar.
Vet ej pris ännu.

mvh

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Hittade lite mer info om sumpen...

Den kommer inte från escorten utan från Sierra 1,8 CVH (gjord i plåt) och skulle tydligen passa Zetecen med lite små justeringar...

Ser ut så här:



Lite mer info från locostbuilders
http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=32534

Skall också åka till självplockskrot imorgon och leta lite

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
citat :Den kommer inte från escorten utan från Sierra 1,8 CVH (gjord i plåt) och skulle tydligen passa Zetecen med lite små justeringar...

Hoppas den bilen jag tänker på är kvar då är problemet löst..tror jag..
tack som ...... för infot..thumbs up


Edit#§5¤*** bilen är borta. kan det vara skillnaden att sumpen är på
andra hållet på sierran, jag menar den djupa delen är närmast växellådan.
Såfall borde det gå att svetsa om???

mvh

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Borde väl bara vara att vända på den i så fall?? Men om du får tag på en sådan och har tillgång till svets är det kanske lika bra att modifiera? göra lite grundare och bredare botten= större oljevolym...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
ÄNTLIGEN fick jag mina flänsar från vattenskärning.
bygget har stått still ett tag men nu fick man blodad tand så
jag hoppas denna tråd kan bli lite rolig att läsa igen framöver.. ''

pris på vattenskärning ?

1400kr suck och 4 månaders väntan!!!!!!!!!!


_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
Har jobbat stora delar av helgen med att klä bilen i aluminium huven var inte lätt utan maskiner,
endast handkraft fanns att tillgå, men det börjar likna något i alla fall..



Måste ut o jobba vidare, hej....

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



jag minns själv detta som ett trevligt skeende i byggandet.
T.o.m grannarna kunde sedan se att det rör sig om en bil ...

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



hur går bygget?? update?? bilder??

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



hur går bygget?? update?? bilder??

_________________
Michael Thulesius
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
Jaha dags för skärpning på uppdateringen.

Mk har rullat på delar av bilen är på lack samtidigt som jag förtvivlat försöker få bilen att gå...
Den startar men dör direkt, kan hålla den igång med gaspådrag men den är väldigt benägen att dö för mig hela tiden,
Jag har provat 6 olika TPS er jag har limmat om insug mm, jag har sprutat startgas i syfte att leta läckor,
'
Snart skrotar jag bilen nä just det det kan jag inte då den inte är reggad ännu hmm

skämt åt sido, finns det någon omex kunnig person i min närhet (utanför Landskrona) som kan tänkas titta förbi o leda mig till rätta?

förresten tack för mapparna Martin Jag PMar dig.

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: (SS7) årsm 2010
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (13811 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande