Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 744GL -86 | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (5846 totalt) |
Har precis inskaffat en 740 som jag hade tänkt att bygga banbil av men även ha som bruksbil. hitils är bilen helt original dvs jätte vinglig, jätte hög och jätte långsan.
bilder kommer till helgen och mekandet börjar när snön slutar falla.. //Niklas Har du bandelar till salu så är det bara att höra av dig via pm.. |
||
jo.. men nu vill han ju inte varva längre min andra drifting 240 blev ju *host* bucklig.
hoppas det går bättre denna gång |
||
laddar upp lite bilder på nya stolen.. mycket bekväm sak.. ni kan ge er på att jag sitter o torrkör på golvet
evoluzion vtr tror jag den heter.. |
||
vill gärna få lite bättre bromsar på bilen men vill helst inte byta allt för mycket..
märkte härom dan efter lite aktiv nattkörning att bromsen tog längre och längre ner,, dags att byta bromsvätska? vad ska jag köpa för någon? pulserar även fint när jag bromsar så nya skivor är ett faktum.. //Niklas |
||
har inte 740in samma ok som 240in? då"är oken bra i alla fall! börja med värmetåligare vätska och värre belägg så kommer du en bit, efter de kan du satsa på hålborrade/slitsade skivor om du vill men enklast är nog att gå upp i diameter då!... Ska du ändå byta kan du ju se på vad som finns att köpa istället, som är lite större! Sen bygga adapters så du kan flytta ut orginaloken! 240in har iu alla fall 4 kolvsok så de är inte kattpiss i alla fall _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Byt skivor runt om och satsa på riktiga belägg.
"taxibelägg" räcker för inspirerad vardagskörning och konbana tills du blir varm i kläderna. Bromsvätskan ska du byta till nån Dot4 eller bättre, ta inte i för mycket bara (du nyttjar nog inte det dyraste) Akta dej för "sänkfjädrar", de är för mjuka (fråga mig inte hur jag vet det ). Sätt dit turbons kränghämmare fram och bak. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
oki.. typ vanlig dot4.. måste hitta skroten min 240 står på bara.. sprojlans nya bromsok runt om på den turbokrängare säger du.. är dom bra.. men fjädrarna då? kapa e ju ingen vidare men har funderat på att göra det endå och montera så kallade husvagnsfjädrar från 745 bak dom ska ju vara hårdare..
mer tips mottages.. //Nikel |
||
Satsa på en sportfjädersats från nått mer känt märke, då får du styvare saker! Själv köpte jag billigt billigt till omegan jag hade och dom dög bra! och dom var inte mjuka heller egentlgien! (eller ja.. fram var dom väl halvmjuk men betydligt styvare än roginal och bak var de stumt!) Köpte dom för 1500 på danmobility.. Turbons krängare är troligen grövre, dvs starkare och med dom kommer bilen kränga mindre! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
jovisst kränger bilen mindre med turbo krängare.. men blir bilen mer över eller understyrd?
|
||
inget dera tror jag, den torde bara gå stadigare i kurvorna Men du kan ju kasta på dubbla krängare bak! då blir den överstyrd så de heter duga hehe _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Efter som du har en 86ans Gl har skivor som är 263mm, och kan då gå upp ett steg med org. prylar. Jag satt dit ok i från 940 med ABS, då kan man ha 940 skivor. Dessa är 26mm tjock mot 740 turbons som är 22mm, båda skivorna är ca280mm i diameter. Då utbudet med belägg till 740/940 är starkt begrännsat valde jag Tar-ox, men det mintex är oxå "sportbelägg". Byt ut bromsvätska till ny. men gärna en bättre på samma gång. Motul RBF 600 är en prisvärt alternativ. Du kan ju kolla lite i min biltråd, där kan du kanske få några tips på basicuppgraderingar. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ett starkt tips att lägga pengarna på är en diff, och då inte nån slungdiff utan en riktigt lamelldiff. |
||
Det verkar finnas krängningshämmare i alla möjliga storlekar.
http://forum.740klubben.se/ Vet inte om du hittat denna sidan, där finns mycket matnyttigt om 740/940. _________________ Mattias Hammer |
||
den sidan hade jag inte sett.. det med bromsoken från 940 verkar bra men undar inte om 240 har bättre ok fram med tanke på 4 kolvsok
|
||
vad är detta inte domma i alla fall.. ska lackas svarta o fina. ska även lägga igen blinkershålet.. där va den.. monterad o klar |
||
ja.. jag hade inte råd att köpa bilen ju så jag fick köpa en likadan ratt,, blundar jag så kan man nästan höra corollan varva ur
ingen som har ett par beggade sänkfjädrar tillsalu.. annat av intresse med. kapade fjädrarna och det studsar ju bara nu.. jätte dåligt blev det.. men ser lite bättre ut |
||
|
||
Ska du tukta runt bana med en 740 bör du se dig om efter en annan låda. M47 gör ingen lycklig. Andra självklara tipps för bättre väghållning är fjäderbensstag. Bak finns det massor av aliternativ... Kolla efter en bakaxel från en 940 med sluggdiff (1031/1041 kommer inte ihåg vad dom hette) _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 744GL -86 | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (5846 totalt) |