Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad har ni för erfarenhet av ESP?
1, 2, 3, 4   >>
11 besök senaste veckan (6710 totalt)
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Funderar på att byta till mig en octavia RS, och då hade jag tänkt att jag skulle ha en med ESP, men av dom 3 bilar som handlaren hade här i stan var ingen utrustad med ESP, och han var verkligen frågande till varför jag ville ha det.

Därför undrar jag vad ni har för erfarenhet av att använda ESP, brukar ni koppla ur den när ni kör lite mer avancerat körning?

Själv har jag bara erfarenhet av ESP en gång och det var på Ringen i S3:a men där var det bra att jag hade det inkopplat för där släppte bakändan i en vänster kurva, man fick en känslan av att en osynlig hand tog tag i bilen och höll den kvar på banan.
Så nu är jag lite villrådig vilket jag ska välja om jag byter bil.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Det beror nog lite på hur man är som förare? Många av oss härinne är ju drivna, medvetna förare och då är det ju sällan problem att sakna "hängslen".
I det här fallet skulle det väl dessutom gälla en grävling? Ännu ofarligare mao.

Jag kan bara svara för egen del, och jag kör en bakhjulsdriven bil: Jag har, av säkerhetsskäl, alltid "ASC":n (som det heter på min bil) urkopplat - framförallt på ringen!

Mvh/ Micke
Just my

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Jag har hört att det är en sån där knapp som man måste trycka på(för att stänga av) innan man kör
Nä, men skämt osidå!
Jag har ingen direkt erfarenhet av ESP, däremot Mazda's antisladd "mekanism"... Visst är det kaxigt att köra utan!, men man är inte lika kaxig sen när man sitter där bredvid den halvkvaddade bilen i diket (inte för att jag upplevt det, men jag vet folk som blev djävligt tysta när dom krasha bilen).
Sen går det väll att stänga av ESP'n på RS om jag fattat saker rätt? Så varför inte ha det om man känner sig "osäker"?

Sen när man känner sig säker som förare kan nog ESP ses som ett besvär, inte kul när bilen försöker bromsa ned bakändan när man vill få flipp på den så man inte driver(läs understyr) rakt ut i skogen (notera, det vara inte bokstavligen menat).

Här är iaf en kille (jag) som har spunnit[Edit: snurrat skulle det juh stå] 1gång färre än vad han borde, tack vare antispinn
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Jag kör en Audi A6 med ESP som taxi, och jag har den (nästan) alltid inkopplad när jag kör på vintern. Faktiskt en otroligt bra uppfinning!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Jag åker RS utan ESP och jag upplever min fjädring något mjuk i bak och har vissa tendenser att vilja jazza i bak vid inspirerad körning i högre farter.
Jag provkörde en demo RS med ESP och fick genast användning för systemet

Jag valde att skippa ESP mest för att dom hade en bil för direktleverans.
Jag använder oas inte min RS på bana.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Är det en bruksbil? Då rekommenderar jag ESP...vi har det på bruks-Mondeon (som vi köpte istället för octavia RS...) och den har gripit in ett par gånger i vinter utan att jag ens provocerat fram problemen - skymd kurva med is... Det är just då, när man *inte* kör drivet som jag tycker att ESP gör nytta.

När jag provade octavia RS var det för bra väglag för att ESP skulle komma i funktion, men den 4x4 jag körde i snö några veckor senare funkade förstås lysande med ESP - och det går ju att koppla ur.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Jupp, medhåll härifrån, ESP (i mitt fall DSC) är bra att ha, klart man kopplar ur det vid inspirerad körning, men då är man också beredd på ett helt annat sätt än om man sitter och smygkör på vintern när halka osv kan komma väldigt plötsligt...
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Enligt en artikel jag läste, är ESP-försedda bilar inblandade i färre olyckor med personskador, än bilar utan ESP.
ABS-försedda bilar däremot, är inblandade i fler olyckor med personskador, än bilar utan ABS.

M.a.o: ESP gör nytta, ABS gör skada. Det senare brukar bilindustrin försöka tysta ner, då de har goda marginaler på allt lull-lull.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Jag kan inte annat än rekommendera ESP! Har haft det på två stycken VW Bora (en 1.8T samt en V6 4-Motion), samt har motsvarigheten - PSM - på min Boxster S och ser det som en extra säkerhet, framförallt vid oförutsedda händelser på allmän väg.

Jag deltog för något år sedan i en intressant förarkurs anordnad av VAG, där man fick provköra majoriteten av deras bilmodeller - och körde då bla på bana med och utan ESP inkopplat, därigenom blev det snabbt väldigt uppenbart vilken hjälp det innebär i svårhanterliga situationer! Dessutom, efter att ha blivit räddad av ESP vid vattenplaning i en motorvägskurva några månader senare så skulle jag aldrig få för mig att köpa en bil i dagsläget utan systemet monterat - det är en billig extra livförsäkring, helt enkelt. thumbs up

Ingen förare i världen kan såvitt jag vet bromsa hjulen individuellt om nödvändigt för att få bilen på rätt kurs...

ESP/DSC/PSM/etc är hos majoriteten av bilarna på marknaden dessutom avstängningsbart, så vill man köra mer inspirerat på bana är det ju inte svårare än att trycka på en knapp för att köra utan "hängslen". thumbs up

(Btw, ASC är inte samma sak som ESP, utan enbart en enklare form av antispinnsystem).

_________________
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



ice skrev:
Enligt en artikel jag läste, är ESP-försedda bilar inblandade i färre olyckor med personskador, än bilar utan ESP.
ABS-försedda bilar däremot, är inblandade i fler olyckor med personskador, än bilar utan ABS.

M.a.o: ESP gör nytta, ABS gör skada. Det senare brukar bilindustrin försöka tysta ner, då de har goda marginaler på allt lull-lull.

Är du säker på det där med ABS? Låter konstigt med tanke på att väldigt många förare har svårt att bromsa lagom för att kunna styra undan, utan ABS. Däremot har jag hört flera som haft lite svårt att i paniksituationer håla ned bromsen tillräckligt med ABS, eftersom det känns konstigt när det börjar pumpa och ha sig i pedalen.

När det gäller dödsolyckor tror jag att ESP minskar risken med ca 30%, om jag inte missminnner mig. Vilket troligen är tillräckligt mycket för att de till slut kommer att bli obligatoriskt. Är sånt med i en NCAP-bedömning? Borde ju vara minst lika viktigt som lite ökad passiv säkerhet.

Själv tycker jag att det tar lite tid att vänja sig vid antisladd och antispinnsystem, men det är säkert jättebra, speciellt när man är oförberedd på t.ex. en plöslig isfläck eller vattenplaning. Men jag som är uppfödd på osaltade smala norrländska vintervägar med bakhjulsdrivna billiga bilar med lika dåliga däck som väghållning tycker av någon underlig anledning att det känns tryggare och mer kontrollerat att köra med sladd. Då vet jag liksom hur mycket grepp jag har, vilket jag inte är lika bra på att uppskatta innan det släpper. Men, men, bättre chaffisar än mig har kanske inget problem med det, eller så är det bara en vanesak.

Som sagt, systemen går ju att stäcnga av.

Speciellt med det nya systemet där även styrningen skall vara med i antisladdandet blir det ju i teorin omöjligt att klara av en incident lika bra som ett antisladdsystem som mer exakt kan bromsa hjulen, strypa motorn, etc.. Däremot är det till skillnad ifrån TC i F1:or inte optimerat för att ta sig runt en bana så snabbt som möjligt. Men det kanske går att fixa med lite uppdateringar från motorsportsavdelningen? Man slipper ju även den stora "time lag" som den han melan pedal och ratt har. I reglersystem är det inte bra med för mycket "time lag", vilket t.ex. är tydligt vid pilotmodeller för stridsflyplan - vore mycket bättre utan såskoppen i stolen.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



AndersY skrev:
ice skrev:
Enligt en artikel jag läste, är ESP-försedda bilar inblandade i färre olyckor med personskador, än bilar utan ESP.
ABS-försedda bilar däremot, är inblandade i fler olyckor med personskador, än bilar utan ABS.

M.a.o: ESP gör nytta, ABS gör skada. Det senare brukar bilindustrin försöka tysta ner, då de har goda marginaler på allt lull-lull.

Är du säker på det där med ABS? Låter konstigt med tanke på att väldigt många förare har svårt att bromsa lagom för att kunna styra undan, utan ABS. Däremot har jag hört flera som haft lite svårt att i paniksituationer håla ned bromsen tillräckligt med ABS, eftersom det känns konstigt när det börjar pumpa och ha sig i pedalen...


Precis som du säger, är föraren inblandad i ABS-problematiken. Många blir helt enkelt skraja då ABS:en slår tillbaka och släpper bromsen! Det ger inte kortare bromssträcka.

PS. Till skillnad mot vad många tror, ger ABS längre bromssträcka på exempelvis snö och grus.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Hur aktivt är egentligen ESP-systemet? När jag kör S3:an tycker jag att jag får markant bättre respons och accelration när jag kopplar ur ESP, detta på torr asfalt, hur mycket påverkar systemet tro? Eller är allt bara inbillning?
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



ice skrev:
Till skillnad mot vad många tror, ger ABS längre bromssträcka på exempelvis snö och grus.


Ja, även på asfalt har jag upplevt - men det är i de flesta fall perifert, då fördelarna med att kunna bibehålla styrförmågan under näst intill maximal inbromsning oftast är viktigare än att nödvändigtvis få absolut tvärstopp i dagliga trafiksituationer. Dvs om man inte alltid vill köra som en


_________________
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Johan CooperS skrev:
Hur aktivt är egentligen ESP-systemet? När jag kör S3:an tycker jag att jag får markant bättre respons och accelration när jag kopplar ur ESP, detta på torr asfalt, hur mycket påverkar systemet tro? Eller är allt bara inbillning?


Det beror givetvis på hur det är programmerat, men jag skulle tro att det som sitter på en S3 är ungefär likvärdigt med det på en Bora V6 4-Motion, och där hade jag liknande upplevelser som du beskriver. Förmodligen beror detta på att antispinnfunktionen hos ESP är mindre nödvändig på en fyrhjulsdriven bil, men funktionen aktiveras ändå vid smärre hjulspinn och bromsar då in individuella hjul samt korrigerar motorns varvtal - vilket alltså ger upplevelsen av att bilen känns lite "tröttare". Så, mao - det är ingen inbillning, utan fakta.

VAG:s ESP-system är förmodligen generellt programmerade för optimal säkerhet (eventuellt med undantag för R32 som upplevdes helt annorlunda av mig, då det kändes som om det tillät mer släpp och ställ än bla Borans) och bör nog därför främst ses enbart som ett extra hjälpmedel för att hålla sig kvar på vägen vid oförutsedda händelser snarare än någon form av elektronisk optimering av väghållningen (ā la Mitsubishi EVo:s motsvarighet).

_________________
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

ESP är grymt bra!
På bana kopplar jag bort det, men skulle jag köra på Ringen skulle jag ha det inkopplat tills jag kände mig mer hemmastadd (läs dumdristig).

Har kört en del på is med och utan och det hjälper otroligt bra.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Låter som om VAG:s ESP inte är helt anpassat för 4-krafs, tycker S3:an har rätt konstigt uppträdande på vintern också, ibland kan man åka på ställ genom en kurva utan att systemet verkar göra nått, och vid nästa tillfälle så går systemet i rejält och man känner verkligen att bilen bromsas upp m.a.o. väldigt inkonsekvent...
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



om jag kunde skulle jag koppla ur även ABS:n.
(Jag har varit på Safety Drivingkurs och varit snabbare i alla övningsmoment utan hängslena på. Alla gör vi olika erfarenheter )

Mvh / Micke

P.S.
(Föv tycker jag att det där med att ABS-försedda bilar skulle vara inblandade i fler olyckor låter helt rimligt! På vintern är ABS är ett jävla sat-tyg. På sommarn är det dock bra!)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Själv har jag inte direkt upplevt systemet som inkonsekvent utan mestadels som lite överbeskyddande, i synnerhet då Haldexsystemet är så oerhört snabbt och ger mycket extra vad det gäller väghållning/drivning i jämförelse med en framhjulsdriven motsvarande bil.

Men, förmodligen så har de första generationerna av VAG med Haldexdiff bara använt samma ESP-programvara som de framhjulsdrivna bilarna...

_________________
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jag har kört en SEAT Leon 20VT, 180 hk bil med framkrafs, ESP on eller off kändes som 2 helt olika bilar medan jag kunde köra hårt direkt ur affären med ESP och utforska gränserna utan att oroa sig för sladd etc.

Är man så van i bilen så man tror sig vara Tommi Mäkinen så kan man ha ESP urkopplat

När det gäller Nürburgring så skulle jag ha ESP inkopplat tills jag kan banan utantill som Erik B säger.

Säkerhetsåtgärder kostar så lite men kan spara rätt mycket pengar när f-bolaget sätter sig på tvären.

Nästa fråga är, är ESP idiotsäkert?, går det att köra av trots dessa hjälpmedel? om man inte har en för hög fart in i en kurva typ 200% för hög fart?.
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



BTG skrev:
om jag kunde skulle jag koppla ur även ABS:n.
(Jag har varit på Safety Drivingkurs och varit snabbare i alla övningsmoment utan hängslena på. Alla gör vi olika erfarenheter )




Nu skrev jag väl iofs inte att man körde snabbare med systemen inkopplade, utan att de bevisligen hjälpte till när det väl släppte. Som sagt, på bana är det ju bara att koppla ur dem...

_________________
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



kid skrev:
Nästa fråga är, är ESP idiotsäkert?, går det att köra av trots dessa hjälpmedel? om man inte har en för hög fart in i en kurva typ 200% för hög fart?.


Visst går det (lyckades bla med bedriften att snurra ut en S8:a på en åker (automatväxlat är obra!)) - men det blir betydligt svårare! thumbs up

_________________
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad har ni för erfarenhet av ESP?
1, 2, 3, 4   >>
11 besök senaste veckan (6710 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande