Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Vad har ni för erfarenhet av ESP? | << 1, 2, 3, 4 >> 10 besök senaste veckan (6709 totalt) |
Det är nog få som med lite träning inte blir snabbare utan antispinn. Systemen är ju programmerade för max säkerhet och inte max hastighet. Men i t.ex. F1 är det ju inte så och det kan man ju inte skylla på taskiga förare, utan lite 'bättre' programmerade system. I början var det lite si och såoch bl.a. Häkkinen sa att han brukade koppla ur TC vid kvalen i början, men nu är nog ingen snabbare utan TC och absolut inte nån 'läktarräjser'. Varför är ABS dåligt på vintern? När man bromsar på hal väg så får man inte mycket lastförskjutning framåt och när framhjulen låser fram borde det betyda att bakhjulen knappt börjat bromsa alls, jämfört med torr asfalt. Utan ABS har man ju då i praktiken bara bromsar fram, eftersom man inte kan köra omkring med låsta framhjul och därför inte kan trampa så hårt att bakbromsen börjar göra nytta, Med ABS kan man å andra sidan stampa fullt och få nästan låsning på alla hjulen. ABS går för övrigt också att koppla ur, om än inte med en knapp. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Tyvärr bara om du har ABS i kombination med EBF (Elektronisk BromskraftsFördelning), då ABS-systemet annars uppfattar att framhjulen låst sig och följaktligen sätter igång att arbeta. > _________________ |
||||||||
Nu var det inte primärt med avseende på fart jag jag tänkte. (Även om det förstås fanns med ) Istället menade jag att det kan vara bra att kunna ställa ut baken. Jag har i flera situationer varit betjänt av att kunna reglera attackvinkeln i förhållande till den riktning i vilken bilen rör sig. (En gång med en ren-hjord och en annan gång med en traktor) Det är dessutom så att systemen inte ökat säkerheten - tvärtom! De allra flesta bilister har inte använt systemet till att bättra på sina marginaler, de åker istället omkring i den gråzon av vägrepp som de tidigare inte kunde nå. Jag har i vintras förklarat för två kollegor att den blinkade lampan i inst.panelen är antispinn och att den pumpande känslan i pedalen är ABS. MAo har de åkt på gränsen för greppet utan att veta om det...
Därför att man får en jättetaskig halvlösning mellen bromsverkan och styrning. Världen är inte så digital som ABS-ivrare vill påskina. Jag bromsar effektivare och styr effektivare själv i en tillämpad situation. Jag vill ha optionen att kunna styra högeffektivt en stund och sedan bromsa lika effektivt en stund för att direkt kunna återgå att styra högeffektivt en stund. Det kan man inte med ABS. För att (som ni säkert redan vet) påbjuder "den korrekta ASB-tekniken" att man med 75 kgs (om man inte har bromsförstärkare, då får man assistans) pedaltryck skall börja bromsa och sedan hålla kvar foten till dess bilen stannat!?!? Enl. min mening är det alldeles för dålig styrverkan med ABS för att jag skall anse det säkert.
Yupp, I know. Men jag ville inte göra åverkan på min bil. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
[quote="BTG"]
Märklig sluledning där, hur vet du att de inte hade åkt av eller krockat om de inte hade haft systemen till hjälp? Statistiken visar entydigt att ESP och liknande system drastiskt minskar olycksfrekvensen och myten att ABS skulle vara sämre trodde jag var avlivad för länge sedan. Det finns enbart två scenarior där ABS är sämre och det är slask och löst grus men även där har man kvar styrförmågan med ABS. |
||||||||
Nej, inte alls. De hade precis som innan dylika system upfunnits vetat om att det var halt, helt enkelt för att de varit tvungna att hålla koll på det. Nu trodde de att det gick att köra på sommaren.
Lögn, förbannad lögn och statistik. Men ABS är alltså sämre på slask och grus alltså? Det är ingen myt? om du läser det jag skrivit så ser du att jag avser just det underlaget. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
De hade vetat om att det var halt i samma ögonblick som de sladdar av vägen, inte innan. Klarar man inte av att häva minsta sladd åker man oftast av första gången det släpper. Statistiken visar att dödsolyckorna minskar med ca 30% om man kör med antispinn, så det är klart att det hjälper. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Jorå, och man inte klarar av att veta det innan man åker av skall man inte köra bil.
För det första blandas nu äpplen och päron. ABS är en sak och antispinn en annan. För det andra är det klart att det hjälper! Det gör magnecyl vid hjärntumör också. Mvh/ Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Hej Lennart! Jag har en octavia RS med ESP. Jag kör alltid med det inkopplat. Systemet hjälper inte bara till att hålla baken i schack om man får för sig att lätta på gasen vid kraftig kurvtagning. På vintern får man hjälp av systemet att undvika kraftig understyrning när det är mycket snö och halt på vägen. Man kan helt enkelt köra snabbare genom kurvorna på halt underlag på ett säkert sätt, dvs utan att behöva provocera ut baken. Jag tycker ESP är bara fördel på allmän väg då man aldrig vet om det är något hinder bakom häcken i utgången på en kurva, som kräver att man måste stampa på bromsen och ett fett släpp med baken kommer som ett brev på posten utan ESP. På bana är det ju en annan femma. Sen tycker jag att ESP är nyckeln för att få ABS att funka. Då kan man ju faktiskt verkligen styra och svänga samtidigt. Mitt råd blir att vänta på en bil med ESP Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||
Hur vet man det? Jag har klart svårt att veta exakt innan jag går in i en hal kurva hur mycket grepp det finns, innan det släpper. Nu är inte jag någon höjdarchaffis, men jag kör bil och har med en vansinnig mängd träning även lärt mig att sladda hyfsat. Så det vore bra med tips om hur man vet innan det börjar släppa hur mycket grepp man har? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Jag har bara ASC(525 -01), men för mig är det tvärtom. Jag brukar slå av det när det är mycket snö och halt, för annars får jag en ganska kraftig understyrning som gör att det blir segt att ta sig runt främst tvära kurvor. Är det avstängt gasar man sig bara igenom med sladd. I med trean, eller vad som nu är lämpligt, strax innan kurvan, styr in med långsamt snurrande bakhjul och när det börjar släppa bak möter man med gasen och styr sig igenom kurvan med lagom gaspådrag - kul, kontrollerat, hyfsat snabbt och väldigt lätt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Precis så där gjorde jag i S3:an. Den hade inte ESP så det var inget val! Det som händer med ESP på i skodan när det är halt är att när den börjar understyra så lägger den på broms på innerhjulen för att dra runt bilen genom kurvan utan att det sladdar varken fram eller bak. Känns både tryggt och effektivt när man kör omkring inne i stan bland bussar och fotgängare i snömodd. D _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||
Föregående kurva borde givit en ganska god indikation. Mvh / Micke P.S. Disskussion som på gamla DF1.-tiden, eller hur Anders! D.S. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
och hur vet du att den var hal gm kurvan innan den osv ESP är bra för slökörning svartis mm. Sen att ja aldrig skulle ha ngt sådant i nån av mina bilar är en helt annan historia. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Ja, nästan, Micke.
Men om man inte fått nåt släpp i den förra kurvan eller om det är första kurvan man kommer till, hur vet man då vilket grepp som finns? Jag tror att ganska få kör omkring och bromstestar, vilket förstås är svårt om någon ligger nära bakom. Dessutom kan det vara väldigt lokalt. En gång när jag åkte på min MC från jobbet och det säkert var närmare 10 grader varmt ute kom jag på ett område med klaris när jag körde över ett berg där höga granar stod på sidan om vägen och skymde solen. Det gick fort, kommer inte ihåg exakt men 150 kanske och ett plötsligt styrstoppsuppställ. Nu gick det bra eftersom jag lyckades sluta sladda innan greppet kom tillbaks, men vid sådana situationer är jag övertygad om att antisladd-system är utmärkta för de allra flesta förarna. Däremot är det förstås alltid bra att lära sig att häva en sladd ordentligt, men ddet är bara att inse att alla är inte så intresserade(barnsliga, säger min fru) att de kommer att lära sig det. På MC är det förresten extra svårt, eftersom det gör så ont och dyrt om man misslyckas. Ett kul sätt är att 'burna' för fullt på t.ex. trean och sedan släppa iväg hojen samtidigt som man styr lite lätt. Man skall dock helst hålla hojen rakt när man väl släpper gasen och får tillbaks fästet. Sedan är det bara att öva i högre och högre hastigheter och tills slut lär man sig sladda tills hojen kommit upp i samma fart som bakhjulet. Fästet är uselt med bakhjulet snurrande i 150 så det är lätt att sladda. Man kan även roa sig med att rita fina märken i asfalten om man håller lite lätt på handbromsen. Faktiskt skitlätt och ser mer imponerande ut än vad det är när MC-stuntmän gör det. En kul övning att avsluta bakdäckets liv med. Vi hade en jättestor asfaltsplan utanför mitt dåvarande jobb där såna övningar funkade skitbra. En del av de jag jobbade med tyckte dock att jag var sinnessjuk och uppskattade inte riktigt att bli dränkt i blårök och välljud ifrån vrålande MC-motor på 8000 rpm med raka rör. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Jo för att det känns såklart?! Det känns både i ratt och pedaler (gas&broms) och det märks på hur bilen rullar genom kurvan. Det sladdar alltid lite. Tom en sommardag i 50 knyck på motorväg sladdar det, om än lite. Så om man inte sitter och jagar tiondelar på hemvägen så talar 1 max 2 kurvor om vad ett lagom utgångsvärde är. Sedan omprövar man det för varje meter man kör. (Så gör iaf jag) Hela min tes i det här sammanhanget handlar om att man måste ha marginal, inte köra så hårt som ett elektroniskt system medger...vilket väldigt många människor gör - ovetandes! Det resulterar i att de tar sig närmare den hårda gränsen (eller utkanten av den gråa greppzonen om man så vill) än de skulle klarat utan systemet. Så när gränsen till slut överträds, för det gör den, är det omöjligt att häva och . Mvh/ Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Nja, min tes är att inte köra så hårt, utan med marginal och sitta och känna efter - hela tiden.
Det tror jag också. Det är synd. Men man behöver inte bromstesta, det känns ju?
Jepp. All the more reason. Betänk om förhållandena varit mindre extrema. Ut ur en kurva så blinkar antispinn-lampan ilsket för Sven Svensson och över den påföljande skymda bron eller exponerade krönet så kan inte ens systemet hålla i. Då kommer han åka av i en ännu högre fart än han gjort utan system kurvan innan. Eller om systemet inte funnits hade han faktiskt varit tvungen att köra bilen. Inte åka med! Då hade han varit tvungen att ha koll.... Varken Bilarna eller Vädret har blivit sämre de senaste 20 åren. Vädret har varit konstant och bilarna blivit mycket bättre. Likväl så skall system in i bilarna. Varför - jo, folk har i allt högre utsträckning blivit lata. Dessutom är den sociala normen idag att det är en rättighet att få köra bil där den som det ställs minst krav på är föraren. Antispinn och ABS ligger i samma linje - dvs överlämna det åt någon annan. Jag tror att man, ur en trafiksäkerhetssynpunkt, binder ris för egen rygg när man pacificerar förare med farthållare, Klima, ABS och Antispinn. Hur kan man begära att en förare skall man kunna gå från ett närmast sömnlikt läge där man styr efter linjerna (eller framförvarande bil) till att agera som en stridpilot? Förr talade man om reaktionssträcka. Dvs tiden det tog att flytta foten från gasen till bromsen.... Kanske behöver man snart börja tala om uppvakningssträcka?
Dessvärre tror jag att du har rätt... Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Nja, pacificerad (Man kanske inte kan använda ordet så?) Jo, det är ytterligare en sak som man inte behöver ha koll på....dvs är det +5 eller -25 utanför? Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Jodå, men det heter väl ändå passiviserad? Enligt ditt resonemang om lata och ovetande förare så är väl ändå det enda som kommer att hända utan klima är att han skruvar upp och ner värmen utan att göra nån koppling till att det skulle påverka väglaget. Med andra ord bara en distraktion utan klima... _________________ Anders T |
||||||||
Nu blir det än värre, då ESP inte är vare sig ABS eller antispinn, utan både och - samt en hel del annat...blir riktig fruktsallad av det hela mao... _________________ |
||||||||
Allmänt banåkaforum Vad har ni för erfarenhet av ESP? | << 1, 2, 3, 4 >> 10 besök senaste veckan (6709 totalt) |