| |
|
Nisse977
Göteborg

Här sedan: 30 Aug 2005
|
27 Feb 2006 23:50
BMW 325i -87 gatbil->banbil (Videoupdate finns att beskåd
|
|
|
Hej!
(Ni som inte gillar historia kan hoppa ner en bit nu)
Efter att ha kört sen 2001 med en 1.3l Corolla -90 för ekonomins skull, var det dags att skaffa sig något roligare. Eller snarare skaffa sig en hobbybil som brukas endast på sommaren, och som man kan meka med utan att det måste vara färdigt dagen därpå.
Efter att ha läst om och sett KristianAE86's bil, blev jag seriöst intresserad av att skaffa mig en Toyota Corolla GT-S eller som man brukar kalla dem, en AE86'a. En bil med varvvillig 1,6l fyra och bra viktfördelning, LSD mm som standard lät intressant, och de skulle ju inte vara dyra heller! Jag började söka runt på danska Toyota forum mm för att finna ett bra exemplar, tog även kontakt med självaste Kristian . Men efter ett tag förstod jag att efterfrågan på dessa bilar skjutit i höjden och därmed även priset. Jag hade tänkt lägga 20000:- men insåg att det dubbla skulle behövas för att inte få ett vrak. Jag lade därför ner idén om en AE86'a. Men nu måste jag ju köpa en annan bil, för suget hade ju inte gått ur kroppen.
Jag var nere hos min kompis Mattias (Mattias B här på forumet) och tittade på hans banrace Porsche 911 en dag. Ja "HA" begäret lär ju inte minskat när man satt där i rejsstolen omringad av störtbåge, med händerna på den greppvänliga moccaratten... Hmm något måste jag ju köpa nu!!!
Jag fick se att en Mazda RX7 var till salu i Göteborg.. Det var en Turbo 2 -89 som bara hade gått ca 9000mil. Jag var och provkörde den eftersom jag tycker wankelmotorer är intressanta och man har hört mycket om RX7'or. Men jag blev nog lite besviken... för bilen kändes klumpig och plastig, och de 200hästkrafterna kändes inte så mycket heller. Min Corolla kändes piggare i kurvorna när jag åkte därifrån kommer jag ihåg.
Eftersom jag 1997-2001 hade en lätt trimmad BMW 535i -91 så föll tankarna rätt snabbt åt BMW-hållet. En skojig gammal 3-serie kanske man skulle köpa sig. Jag såg ett par 320i med 325motor på nätet. Det lät kul. Jag såg även en annons (av Peter O här på rejsa) som lyder som följer:
S: E30 Busbil
320i -87:a, tvådörrars utan lucka. 2,5 liters maskin med portat och renoverat lock, ny Dr Schrick-kam, programmerbart styrsystem ca 200 hästar. Ombyggda M3 Bilstein clubsport dämpare, H&R banracefjädrar, Powerflex-bussningar runtom (fram med M3-geometri) 5-ekrade 16" fälgar med nästan nya Toyo R1R R-däck, Tarox-belägg, stålspunna slangar. Givetvis sitter det 4,10 utväxling med lamelldiff på bilen. Kolfiber/kevlar GA-stol, Momoratt. Saknar lite finish samt ev. en bur/bälte för att bli komplett. Mycket snabb på bana i ljuset av att det är min åkatilljobbet-bil, 2 min blankt på långa Anderstorp.
Tyvärr var bilen såld.. så man fick glatt leta vidare. Efter ett tag så verkade samma bil vara till salu, och jag åkte dit för att titta. Den såg ingevidare fin ut på utsidan.. såg snarare ut som en skrothög. Och så var nått paj i toppen sa killen. Detta verkade inte kul, men jag ville för säkerhetsskull kolla under ventilkåpan ifall det var nått enkelt. Och det var det Bara en vipparm som gått av, och inga delar verkade ha skadat något annat i toppen. Jag fick priset sänkt med 7000:- i och med detta fel. Jag funderade en dag, sen slog jag till.
Tyvärr fick jag ett fett oljeläckage på köpet. Fick tipset om att det kunde vara kampackboxen som gett sig. Bilen drog 4L olja på 100mil ungefär. Inte så bra, blir dyrt i längden osv
Några bilder på "skönheten" hösten 2005 innan rostlagning och lackering
535 gasspjäll och MAP-sensor mm!
Här var det bara en halv vipparm, resten låg jämte.
DTA sprut är ju rätt kul!
Sen finns det ju såklart saker att göra på bilen med.
Saker att fixa
* - Oljeläckan FIXAT
* - Vipparmen FIXAT
* - Väldigt glappig växelspak FIXAT
* - Instrumentpanel som har disco (lampor blinkar i kapp med vägens ojämnheter) FIXAT
* - Stort glapp i drivlinan, antagligen hardyskivan FIXAT
* - Laga rosten och lacka om den FIXAT
Uppgraderingar
Fixat eller uppgraderat
* - Oljeläckan tätad. Oljetryckskontakten läckte rakt igenom, oljan följde kabelhöljet, sprutade ut på ett helt annat ställe
* - Instrumentpanelen fixad genom byte av SI-batterierna och lite lagning av ledningsbanor
* - Vipparmen är bytt
* - Bytt alla bussningar i växellänkaget + tillverkat nytt stag
* - Bytt den trasiga hardyskivan
* - Är klar med bromsuppgraderingen 312mm fram och slitsat runt om
* - Quickshift blev också byggt, har 7,5cm mellan ettan och tvåan nu
* - Extraktorgrenrör, sportkat och rostfritt 2,5" system
* - Servostyrning med E36 styrväxel för att få ca 3,2 varv istället för 4,7 monterat! Till slut blev det ca 2,9 varv.
* - Mer negativ camber önskas fram, blev med ställbara camberplates
* - Bättre och hållbarare drivlina i form av större diff, ZF låda från E36 M3/328 med kardan
* - 100hk och 100Nm extra önskas.. Blev till slut ett turbosystem. Resultat 600hk & 800Nm....  _________________ Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA

Senast ändrad av Nisse977, 29 Aug 2010 10:43, ändrad totalt 57 gånger |
|
Våra race- och banåkarbilar
Meny
Tillbaka
|
|
P.D.Ö
Huddinge, Stockholm
Här sedan: 27 Feb 2005
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Babbe
Södra Sandby

Här sedan: 08 Jun 2004
|
28 Feb 2006 08:16
|
|
|
Ett kanon köp . DTA sprutet är väll nästan värt 20000. |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Nisse977
Göteborg

|
28 Feb 2006 08:46
|
|
|
Tackar!
Jo DTA sprutet verkar i alla fall gå på 13000-15000:- vad jag fattat det som.. Sen kostade tydligen chassieuppdateringen (bussningar, fjädrar, dämpare mm) plus fälgar och r-däcken ca 28000:- sa säljaren. Så man fick lite rabatt på de grejerna.. och sen bilen liksom på köpet  _________________ Nils Ljung
600hk, 800Nm på BANA
 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Nisse977
Göteborg

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Andreas Lidström
Mantorp

Här sedan: 09 Nov 2002
|
28 Feb 2006 12:11
|
|
|
Måste vara tämligen trevlig respons i den maskinen iom att den förhatliga luftmängdmätaren fått stryka på foten.  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Christer Lundman
Borås

Här sedan: 17 Jul 2003
|
28 Feb 2006 12:24
|
|
|
Kul att den lever vidare!
Tummen upp för detta bygge, klart rolig bil.
Åkte med Peter O på a-torp med den bilen, dock var det den gamla 129hk i den...
Men s_tan i gatan vad den svängde!
(Försökte även åka ifrån en gång med en halvgungig 520i
Gick sådär... )
Prestanda rakt fram är ungefär som en org M535, dock är M535an snabbare i högre farter.
Stort grattis till bilen, torts det ledsamma utseendet är den klart värd pengarna!
Mvh Christer |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Nisse977
Göteborg

|
28 Feb 2006 12:55
|
|
|
| Andreas Lidström skrev: | Måste vara tämligen trevlig respons i den maskinen iom att den förhatliga luftmängdmätaren fått stryka på foten.  |
Jodå den svarar bra tycker jag!
| Christer Lundman skrev: | Kul att den lever vidare!
Tummen upp för detta bygge, klart rolig bil.
Åkte med Peter O på a-torp med den bilen, dock var det den gamla 129hk i den...
Men s_tan i gatan vad den svängde!
(Försökte även åka ifrån en gång med en halvgungig 520i
Gick sådär... )
Prestanda rakt fram är ungefär som en org M535, dock är M535an snabbare i högre farter.
Stort grattis till bilen, torts det ledsamma utseendet är den klart värd pengarna!
Mvh Christer |
Ja för att citera Peter -Den svänger så skjortan står rätt ut!!! Gissade att detta var positivt Kul att du fått åka med! Själv har jag inte fått möjligheten att köra den på bana än. Men på gatan har jag inte fått den att släppa i kurvorna än. Eller ja.. en gång när det var blött ute och däcken var kalla, gjorde jag en 50m drift ut på Daghammarsköldsleden i Göteborg....
Jag fick tag i ett par bättre begagnade IX bakbromsskivor av en kille. (Det är IX bakvagn och bromsar) De var knappt slitna nånting, men såg inget fina ut. Så de blev svarvade, blästrade, slitsade, blästrade igen och sen lackade.
Najs!
 _________________ Nils Ljung
600hk, 800Nm på BANA

Senast ändrad av Nisse977, 01 Mar 2006 19:03, ändrad totalt 1 gång |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Mattias B
Göteborg
Här sedan: 05 Jul 2004
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Nisse977
Göteborg

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Nisse977
Göteborg

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Stacken
Malmö
Här sedan: 13 Feb 2003
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
BTG
Stockholm

Moderator
Här sedan: 11 Nov 2002
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Nisse977
Göteborg

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Måns Ulveståhl
Stockholm

Här sedan: 19 Jul 2004
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Nisse977
Göteborg

|
01 Mar 2006 11:11
|
|
|
Jo det är väl det som gäller antar jag!  _________________ Nils Ljung
600hk, 800Nm på BANA
 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Johan Samson
Göteborg

Här sedan: 05 Mar 2003
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Bistec
Linköping

Här sedan: 09 Jun 2004
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Nisse977
Göteborg

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
headline
Göteborg

Här sedan: 27 Feb 2004
|
01 Mar 2006 14:10
|
|
|
Fet maskinpark du verkar ha tillgång till...avis!
Verkar vara en kul bil!
Lycka till med vidare mek!
Mvh _________________ Gustav Hedelin |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Nisse977
Göteborg

|
01 Mar 2006 14:42
|
|
|
| headline skrev: | Fet maskinpark du verkar ha tillgång till...avis!
Verkar vara en kul bil!
Lycka till med vidare mek!
Mvh |
Tackar tackar! Nja fet maskinpark vet jag inte.. bara ett par svarvar å fräsar mm.. men vad skulle man göra utan dem? Det jag saknar mest är en styrd fräs.. det hade jag tillgång till på mitt förra jobb. Där i kunde man göra fina saker! _________________ Nils Ljung
600hk, 800Nm på BANA
 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
| |