Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
<<   1, 2, 3, ... 140, 141, 142   >>
32 besök idag (1009201 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Hedersbetyg åt den föredömliga bildbeskrivningen!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Läste ditt projekt med bromsskivorna från Seat/Audi m.fl så jag beställde nyss 2st i dimensionen 315x25mm, påverkad.........hmmm
Tänkte sen köpa M3 E30 belägg o prova med E28 framok om dom får plats!

Jag tror (nästan vet!) att det ska gå o få en 15" fälg över dessa skivor, det är en fråga om vilka bromsok man väljer.....
På min racer har jag 310x32 med Wilwood SL 4-kolv, o där passar flesta 15" fälgar av bättre märke (BBS, Compomovite, ACT, o även 100+) medans en tjock o klumpig fälg inte får plats......


Mycket roligt o följa din tråd!
Jag skrev ett svar till dig i min tråd oxå!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
BTG skrev:
Hedersbetyg åt den föredömliga bildbeskrivningen!


Tackar, det är roligt att skriva och visa lite vad man pysslar med!

E21 Racing skrev:
Läste ditt projekt med bromsskivorna från Seat/Audi m.fl så jag beställde nyss 2st i dimensionen 315x25mm, påverkad.........hmmm
Tänkte sen köpa M3 E30 belägg o prova med E28 framok om dom får plats!

Jag tror (nästan vet!) att det ska gå o få en 15" fälg över dessa skivor, det är en fråga om vilka bromsok man väljer.....
På min racer har jag 310x32 med Wilwood SL 4-kolv, o där passar flesta 15" fälgar av bättre märke (BBS, Compomovite, ACT, o även 100+) medans en tjock o klumpig fälg inte får plats......


Mycket roligt o följa din tråd!
Jag skrev ett svar till dig i min tråd oxå!


Tackar! Ja jag kollade lite närmare på måttet mellan fälg och bromsok.. tror det är 8mm emellan. Så med likadan fälg fast 15" skulle inte gå.. Men som du sa.. har man ett ok som sitter längre in och en fälg som är tunn så gör det ju en del. Kul att saker smittar av sig haha! Jag blev ju sugen på separata insugsspjäll nu eftersom du har det

Hmm.. var det dig jag köpte servostyrnings kittet av?? Köpte allt utom styrväxeln?


Ja i alla fall så började jag sen skissa lite i Inventor, måste ju flytta ut oket 26mm på nått sätt


Här har jag fräst adapters


Jag nämnde inte att jag åkte ut till garaget fyra gånger och mätte hit och dit.. tillverkade några prototyp adapters mm mm mm, innan de slutgiltiga blev gjorda.

När det var klart så beställde man hem några fina rostfria M12 skruvar som jag skulle ha till oket... men efter några dagar märkte jag att det var ju inte standard M12 på de där hålen..... Nä M12x1,5 ett snäpp fingängat skulle det va istället.. så då fick man glatt svarva egna skruvar.

Här fräser jag sexkantsskallen efter att svarvjobbet var klart


Sen tyckte en jobbarkompis att jag måste ju svarva en sån där fas på skruvskallen som det brukar vara på köpta skruvar.... Jaja jag får väl göra det då Det blev ju fint till slut i alla fall

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Du anar inte vad jag skulle ge för att ha främst kunskapen men även tillgång till maskinparken som du gör det där med. thumbs up thumbs up

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Ska du köra med originaloket då eller???

Det är så liten beläggarea på E30-oken, skulle bli mycket bättre bromsar o uthållighet om du använde ett annat ok med större belägg.

Annars ser det mycket fint ur, alla jobb du gör!
Saknar tillgången man hade till likande maskinpark från mek. verkstad jag jobbade på.
Går o göra så mycket saker, bara tiden som begränsar en nästan.......

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Gustav Uhlander skrev:
Du anar inte vad jag skulle ge för att ha främst kunskapen men även tillgång till maskinparken som du gör det där med. thumbs up thumbs up

Jo förutom kunskapen så handlar det ju en del om vilka verktyg man får i sina händer att jobba med!

E21 Racing skrev:
Ska du köra med originaloket då eller???

Det är så liten beläggarea på E30-oken, skulle bli mycket bättre bromsar o uthållighet om du använde ett annat ok med större belägg.

Annars ser det mycket fint ur, alla jobb du gör!
Saknar tillgången man hade till likande maskinpark från mek. verkstad jag jobbade på.
Går o göra så mycket saker, bara tiden som begränsar en nästan.......


Tackar för berömmet!, men det är så många andra som gör så mycket mer fina saker här på forumet!

Jo eftersom du säkert märkt att detta är en "ekonomi" bromsuppgradering, (begagnade skivor osv) så kör jag med orginaloken. Jag har sen beställt Ferodo DS2500 belägg av Bistec's www.spetzmotorsport.se (lite smygreklam där Martin) som jag ska ha runt om. Jag hoppas att de beläggen ihop med mina slitsade skivor plus den större diametern fram ska göra att jag får lite bättre sug i bromsarna. Det borde ju ge lite mer med större skivor enligt hävstångsprincipen

När man ska byta skivor nästa gång är det ju inget som hindrar att man skulle kunna sätta dit oken från Cupran! Dom är ju lite större.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Tack för smygreklamen....

Tror det blir betydligt bättre än orginalbromsarna i alla fall, med större skivor, hävstångseffekt samt riktiga belägg.... thumbs up


Både glidtapparna och beläggen skickas idag till dig

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Svarvade skruvar med skurna gängor i rostfritt?

Dom där skulle inte jag använda till annat än provmontering, specialbeställ skruv så du får riktiga rullade gängor och smidd skalle i 12.9. Strunta i rostfritt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Bistec skrev:
Tack för smygreklamen....

Tror det blir betydligt bättre än orginalbromsarna i alla fall, med större skivor, hävstångseffekt samt riktiga belägg.... thumbs up


Både glidtapparna och beläggen skickas idag till dig

Gött! Då kanske jag hinner svarva bussningar i helgen!


MaZ skrev:
Svarvade skruvar med skurna gängor i rostfritt?

Dom där skulle inte jag använda till annat än provmontering, specialbeställ skruv så du får riktiga rullade gängor och smidd skalle i 12.9. Strunta i rostfritt.

Varför inte använda dessa då? orginalskruvarna är 10.9 kvalite, men dessa bör funka tänkte jag. Det är ju inte alltid bra att använda hårdaste kvalite på skruv. De kan ju gå av i konstruktioner där segare skruvar är att föredra. Men i min konstruktion kommer den största kraften vara i sidled, inte i längsled på skruven. Och skruvhålet i adaptern är fräst, så det är ca 0,05mm spel mellan skruv och hål, vilket borde innebära liten "juck"möjlighet i sidled

Var kan jag beställa fingängade skruvar av denna typ?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Nisse977 skrev:
Var kan jag beställa fingängade skruvar av denna typ?


Dom flesta som säljer skruv borde kunna ordna sådana, annars går dom att skaffa från BMW.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Grymt fina prylar du fixar fram thumbs up

Tänk om man haft kunskap & maskiner.

Ska bli spännande att följa fortsättningen.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Nisse977 skrev:
Var kan jag beställa fingängade skruvar av denna typ?


Dom flesta som säljer skruv borde kunna ordna sådana, annars går dom att skaffa från BMW.

Men det är ingen orginalskruv jag ersätter.. Orginalskruvarna i stål fäster jag adaptern med i fjäderbenet, och de rostfria fäster jag okhållaren i adaptern med, och dom är längre än orginalskruvarna. Ja jag får kolla efter andra skruvar om det visar sig vara totalfel med rostfria skruvar. Men tex glidtapparna är ju gjorda i rostfritt orginal?

Michael Bäck skrev:
Grymt fina prylar du fixar fram thumbs up

Tänk om man haft kunskap & maskiner.

Ska bli spännande att följa fortsättningen.


Tackar åter igen! Utan maskinerna skulle jag känna mig naken.

OT: Jag har en GSXR1100 jag med Fast en 89'a

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Nisse977 skrev:
Men det är ingen orginalskruv jag ersätter.. Orginalskruvarna i stål fäster jag adaptern med i fjäderbenet, och de rostfria fäster jag okhållaren i adaptern med, och dom är längre än orginalskruvarna. Ja jag får kolla efter andra skruvar om det visar sig vara totalfel med rostfria skruvar. Men tex glidtapparna är ju gjorda i rostfritt orginal?


E30 är väl M12x1,5x32
M3 E36 är M12x1,5x41
Till M5 E39 finns det M12x1,5x43 och M12x1,5x63

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:

E30 är väl M12x1,5x32
M3 E36 är M12x1,5x41
Till M5 E39 finns det M12x1,5x43 och M12x1,5x63


Jaha! då finns det ju helt klart möjligheter, tror M12x1,5x43 skulle passa. Tackar för tipset.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Ola E
Limhamn
Här sen Jun 2004
Inlägg: 47



Nisse977 skrev:

Jag och Mattias tyckte att bilen kändes rätt glappig i drivlinan i höstas... Tror jag hittade felet, eller vad säger ni! Vilken är finast, den till vänster eller den till höger?


I sann rejsaanda måste jag säga den till vänster eftersom den ser mest använd ut och därmed mest "rejsmässig"

_________________
Ola Ekström, Skåne
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Nisse977 skrev:
Niklas Sandström skrev:

E30 är väl M12x1,5x32
M3 E36 är M12x1,5x41
Till M5 E39 finns det M12x1,5x43 och M12x1,5x63


Jaha! då finns det ju helt klart möjligheter, tror M12x1,5x43 skulle passa. Tackar för tipset.


På BMW språk heter den 34 11 1 162 783

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
ola E skrev:

I sann rejsaanda måste jag säga den till vänster eftersom den ser mest använd ut och därmed mest "rejsmässig"


Hehe ja just det ja. "Tänkte inte på dä!" Det är ju rejsigt att inte kunna köra på låga varv utan att bilen rycker fram och tillbaka

Niklas Sandström skrev:

På BMW språk heter den 34 11 1 162 783

Man tackar, man tackar!

Eftersom jag ska ha mässingsbussningar i bromsoken så är det ju rätt viktigt att glidpinnarna verkligen står rakt ut och är parallella, och det var dom INTE!


och det berodde på att anliggningsytan var snedtryckt


Det var bara att slänga upp skiten i fräsen och rätta till ytorna. Fick ta 0,20mm för att vissa av ytorna skulle bli helt plana


Nu känns det bättre

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Bergman
Mullsjö
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4



Tjenare nisse!
Det var kul att se bilder på vad du håller på med, jag har ju fått allt förklarat via telefåån.

Så!!! Nu är jag också medlem på rejsa....hmm... vet bara inte vad jag ska rejsa med.
Min ford räcker väl inte riktigt till här trots alla "horsepower" hehe..

Ha det gött Nisse och hälsa honan..

_________________
Johan Bergman
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Hej!

Ja kul att du är medlem! Vi får väl se vad som händer.. jag uppdaterar väl min tråd lite då och då med nya saker jag ska göra.

Idag ska jag ut till bilen och sätta dit växellänkaget och hardyskivan. Hoppas det blir en "styv spak" nu hehe!

Nästa steg är väl att försöka få ihop bromsarna. Väntar ju som sagt på nya glidpinnar. De kommer nog på måndag eller tisdag, tillsammans med Ferodo DS2500 beläggen jag beställde samtidigt till mycket bra pris från www.spetzmotorsport.se (Lite till reklam där Martin )

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Nu har jag pulat lite med bilen igen. Monterade växellänkaget och hardyskivan i helgen!

Man kan ju säga att spaken blev LITE distinktare med nya staget och bussningarna osv.




Här ska det monteras lite saker


Smort och monterat thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Mattias B
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 234



Bra jobbat Nisse med din "stiffshift" lösning
Men hur skall du säkerställa att metalldelarna får smöjning nu när
motorn inte läcker ut 2 liter motorolja per mil längre

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lotus Elise -97
Lådbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
<<   1, 2, 3, ... 140, 141, 142   >>
32 besök idag (1009201 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande