Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
<<   1, 2, 3 ... 138, 139, 140, 141, 142   >>
94 besök idag (1009354 totalt)
Åkeson
Tibro
Här sen Jan 2011
Inlägg: 710



Riktigt fint ! Herrregud va den borde gå denna bilen!! 300nm mer än va ja hade förra året och ja tyckte min gick bra

_________________
Henrik Åkeson

http://www.facebook.com/AkesonRacing
Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
ScratcH skrev:
Snacka om go sleeper du har...

Det är perfekt! Inget som drar för mycket uppmärksamhet

Mattias Redebratt skrev:
Grattis, helt galet 900Nm ??? Men är du nöjd nu eller skall det bli 4siffrigt i M20en innan du är klar?....

Jag känner mig nöjd! När jag accelererar på min högt växlade femma (ca 2000rpm i 90km/h) så var jag tvungen att titta ner på växelspaken för att se om det verkligen var 5an och inte 3an som ligger i..?

Nä men nu är det nog känns det som. Visst sägs det att man vänjer sig vid all effekt och vill ha mer. Tycker som jag sagt tidigare att det funkar väldigt bra med laddtrycksbegränsning efter spjälläge, vilket gör att man får kontroll på all kraft och därmed säkert skulle kunna ha mer. Men som det känns just nu är det väldigt bra. Kraft i överflöd verkligen!

Nikel skrev:
Galet..




Var det bara jag som fick lite damp på att musen inte fungerade vid jämförelsegrafen.

Du får väl kika på de här istället

Jämförelse med körningen 2013. Man ser att den kommer tidigare vilket är trevligt, men kanske inte för växellådan...


Jämförelse med första mappningen 2009


Åkeson skrev:
Riktigt fint ! Herrregud va den borde gå denna bilen!! 300nm mer än va ja hade förra året och ja tyckte min gick bra

Ja den känns vrålstark mellan i vart fall 3000 till varvstoppet. Men det blir ju så att man inte stämplar pedalen i mattan, utan man trycker ner lite lagom för att det inte ska spinna, så kanske man smyger på fullt vid 5000rpm på 3an = ca 130km/t och hoppas att det bettar. När jag körde bana och fick riktigt värme i däcken, då bettade det riktigt fint förra året. Men man kan så klart fortfarande inte bara stämpla på ut ur böjarna. Måste smyga på försiktigt





Nu blir det lite offtopic


















Nu till något annat, nämligen provkörning av Tesla Model S P85+
Var på en teknikmässa under förra året där jag anmälde mitt intresse för provkörning av den hel-elektriska bilen Tesla Model S. Jag fick sen nått mail där jag skulle skriva lite om mig själv, vilka bilar jag har och min kunskap om Tesla Model S. För ett par veckor sen ringde en norrman upp mig och jag fick bokat en tid här i Göteborg

Vi skulle mötas utanför Radisson Blue på Lindholmen. Jag körde dit och väntade 5 minuter, sen kom det en vit Tesla Model S P-85+ (värstingvarianten) snabbt men tyst och gled upp framför entrén. Killen som skulle presentera bilen för mig var Lotus gamla försäljningschef. Han körde själv bana och hade ett genuint bilintresse, så han förstod verkligen vad jag var för en typ efter att ha läst mitt mail. Han kommenterade ganska snabbt mitt E30 bygge och undrade om den inte måste gå "utav bara helvete" osv

Först presenterade han det yttre och Model S fina utrymmen. Både bagage fram och bak. Där fram ryms 500 liter bagage, där bak mer... Dessutom kan man fälla upp två säten för barn i bagaget där bak. Smart! Nästa presentation handlade om instrumentpanelen, mätarna och menysystemet i den 17" stora skärmen som är placerad i mittkonsolen. Men gör i princip alla inställningar där, förutom öppning av handskfacket och aktivering av varningsblinkers. Eftersom skärmen är så stor, så kan man med nån knapptryckning enkelt dela av den i två sektioner där man tex lägger stereoinställningarna på den ena och navigationen på den andra.

Den deklarerade specifikationen för P85+ är:
Vikt: 2100kg
Räckvidd med 85kWh batteri: 48 mil (blir vid normal körning ca 35-40 mil) Någon har snålkört och klarat 60 mil
Effekt: 310kW eller 420hk och 600Nm från 0-5800rpm (maxvarv ca 15000rpm)
Prestanda: 0-100 på 4,4s, toppfart 210km/h
Drivning: Motorn bak och bakhjulsdrift
Sen har den 21" fälgar, luftfjädring och annat lull-lull som jag bryr mig mindre om
Pris demoex: 1,1 miljoner....

Provkörning:
Jag sätter mig bakom ratten. Lägger foten på bromspedalen och lägger i R för att backa ut från parkeringplatsen. Upptäcker direkt att bilen kryper fram när man släpper pedalen, precis som en automatväxlad förbränningsmotorbil gör. Han förklarar att man kan välja i inställningarna om man vill ha creep-funktion eller inte. Jag tyckte det kändes rätt bra Så i med Driven och iväg! Den känns lustigt att det inte låter ett skit när man åker iväg. Lite som om man släpper på bromsarna och bilen bara börjar rulla. Vid första korsningen släpper jag gaspedalen helt upp av gammal vana. Bilen motorbromsar kraftigt då elmotorn nu agerar generator och regenererar ström till batteriet. Jag kanske ska säga att "batteriet" består av 7000 st lithium AA batterier som står på höjden jämte varandra i bottenplattan. Efter 5 minuter har jag lärt mig att använda regenerationen och kan nu köra utan att använda bromspedalen förutom när jag ska bromsa lite häftigare eller stanna helt stilla vid en ljussignal.

Gasresponsen är sjukt direkt och kraften räcker gott till bilens svulstiga 2100kg. Man hör ett elektriskt tjut om man trycker lite hårdare på gaspedalen, annars är det helt tyst från bilens drivlina. Det enda man hör är däcken som rullar mot underlaget och vindbrus i lite högre hastigheter. 420hk och 600Nm känns lagom Särskilt med tanke på att den drar runt 2 kr milen haha! Den rullar bekvämt fram på sina 21 tums fälgar och luftfjädring, bekvämare än man kan tro. Tycker den känns mycket tyst även i motorvägsfart. Var väl uppe i 170km/h som mest. Någon journalist har klagat över "den totalt okänsliga styrningen", men jag kan inte hålla med där. Visst är det ingen gocart, men har man styrresponsen inställt i "normal" eller "sportläge" så går servoverkan ner, det blir mer tungstyrt och mer känsla kommer fram. Det finns ju ingen tung motor i fronten på bilen, så den styr riktigt bra tycker jag. De orden kommer dessutom från mig som kör 3 st BMW. Men har man den i komfortläget så blir det för mycket servokraft och ingen känsla alls. Jag gillade normalläget bäst.

Konkurrenter:
Det är mycket diskussioner om denna bil och om elbilar överhuvudtaget nu för tiden. Förutom det saftiga priset på Teslas bilar (vilket är svårt att bortse från) så känner jag att bara Tesla lockar mitt intresse för elbilen idag. De andra bilarna som finns på marknaden går inte långt nog på sitt batteri, och någon hybrid tycker inte jag är intressant. Nu kommer framhjulsdrivna E-Golf och Audi A3 e-tron, men båda dessa bilar är ganska dyra för sin storlek (340.000kr+) har rätt kort verklig räckvidd vilket innebär att man mest kan köra i stan, och behöver man så fina bilar för att rulla runt i stan? Nej då kan man hellre kika på den mindre och billigare VW e-Up, men hur kul är den..... Sen finns BMW i3 i rent el-utförande också, har läst att den ska vara kul att köra. Synd bara att den måste vara så (i mitt tycke) ful !

Hade jag vunnit en hög med pengar, hade jag inte tvekat på att beställa mig en Tesla Model S P85+, grymt trevlig bil med framtids tänk. Ja det känns faktiskt som en framtidsbil, BIL V 2.0 ! Men i en snygg förpackning.

Mmmm!




Snygg inredning i svart läder med röda kantlinjer




Här kan man få fram olika mätare och annat..


Stoooor touch display på 17 tum


Big wheels


Jaguar, Aston Martin? Nej men samma designer som har varit på Aston Martin


stort bagage


Med uppfällningsbart barnsäte så man får en 7 sits familjetransporter


Å så ett bagarerum till där fram, trevligt!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
JonasH88
Frövi
Här sen Dec 2009
Inlägg: 194



Snygga effektkurvor fortfarande. Fränt att de nyare topparna även är vassare flödesmässigt än de gamla spröda hyllvärmarna


Men börjar det inte vara dax att byta till 6466bb snart

_________________
Jonas Holmblad

Skam den som ger sig!


BMW E30
S50B30 turbo
Mitsubishi EVO 3 x2
BMW E36 M3 3.2
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



HA! ser mitt öga fel eller använder de Mercedes spakar på rattstången?
cool bil iaf!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
JonasH88 skrev:
Snygga effektkurvor fortfarande. Fränt att de nyare topparna även är vassare flödesmässigt än de gamla spröda hyllvärmarna

Men börjar det inte vara dax att byta till 6466bb snart

Ja det är grymt!!! Var mer "rädd" att nya toppen skulle vara sämre flödesmässigt då de sägs hålla bättre = eventuellt tjockare gods å mindre kanaler. Å andra sidan så kan väl inte en tillverkare ändra för mycket, det måste ju stämma med den kalibrering som en på en originalbils motorstyrning.

Just nu känns det inte så intressant med en 6466. Behöver jag mer tycker du ? Den tillsammans med större spridare skulle säkert kunna producera 700 hjulhästar osv. Men jag känner inte att jag behöver mer just nu. Kände när jag körde hem den att i alla fall det kraftigare vridmomenten gärna gör att det spinner lättare. Går ju lätt att justera ner laddet just vid de varvtalen, men toppeffekten, jag vet inte, 600 på hjulen är rätt okej i 1200kg bil



Jovani skrev:
HA! ser mitt öga fel eller använder de Mercedes spakar på rattstången?
cool bil iaf!

Det stämmer bra det Johan Finns säkert fler inredningsdetaljer som är MB. Har hört att rattkringlan också är MB.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Liten filmsnutt från mappningen..


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



Det "kryllar" av teslor i norge. Jag tycker man möter dom mest hela tiden där. Men det är väl ganska gynnsamt att ha miljöbil där jämfört med en m5 eller liknande.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Jo det stämmer. En M5 kostar väl 2.000.000nok och en Tesla 600.000nok har jag hört. Sen får man köra i bussfilen = lagligt glida förbi alla som står och köar i rusningstrafiken, och man behöver inte betala vägtull


Back on topic

Har tyckt att bilen blev rätt glapp i drivlinan sen jag byggde om den under 2007-2009. Under 2006 körde jag med en Getrag 240 låda som kändes rätt okej. Hade även en liten bromsad 4,10 168 diff och vanlig E30 kardan. När jag sedan skulle bygga kraftigare motor så bytte jag ut dessa delar mot ZF låda och kardan från 328i E36 och satte dit den större diffen som heter 188, denna gång med 3,25 utväxling då ZF lådan hade 1:1 på femman jämfört med Getragens 0,81

I alla fall så tyckte jag att bilen kändes rätt glapp i drivlinan efter bytet till dessa delar. Trodde först det var kardanen som var glapp i knutarna, men kunde inte känna något glapp där. Bytte senare till en diff med 2,64 utväxling. Men glappet förblev detsamma.. Tänkte att jag ville ha diffen genomgången, så jag lämnade den till Peder på Mobimech på service och samtidigt uppdatering till 40% bromsverkan. Detta var ju mycket trevligt, men gjorde inte någon skillnad på glappet i drivlinan.

Har under en tid tänkt på att leta reda på nån annan ZF-låda med mindre mil. Den jag har idag hade gått 28000mil när jag köpte den. Kikade på skroten först och främst för att kunna vara mer säker på miltalet än jag skulle varit om jag köpt från privatperson. Hittade först ingen låda till 328i E36, men så kikade jag på www.realoem.com där det stod att även E46 328i hade samma låda. I alla fall var det identiskt artikelnummer som BMW använder. Jag kikade då istället efter låda till E46 och hittade snabbt flera lådor. En hade gått 5900mil och det tyckte jag lät bra Så jag prutade 500kr och köpte den. Den kommer från en 328i -98 som krockades 2002 och har sen dess legat på hyllan.

Jag ska erkänna att detta är en liten chansning, för jag vet inte om E46 använder samma splinesaxel till lamellen som de tidigare 3-serierna gjort? Men om jag förstått det rätt så ska det finnas passande sinterlameller även för de nyare lådorna. Alltså som även har rätt ytterdiameter på lamellen, så den passar på mitt svänghjul och tryckplatta Artikelnumren antyder dock att det skulle vara exakt samma, så då bör det vara bolt on thumbs up

Hoppas att ett byte av låda tar bort glappet. Det är så irriterande när det glappar om man kör sakta på lågvarv. Det lätta svänghjulet hjälper ju inte direkt till heller

Fick hem lådan här om dagen, tycker i vart fall att den SER likadan ut som den jag har i bilen





Några bilder på lådan som sitter i bilen, från ett gäng sidor tillbaka i tråden(sid 58-60)
Citat:



_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det är samma låda så det är bara att smälla dit den.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Gött mos! Då ska den få krypa på plats någon gång framöver. Troligtvis i vinter...
Nått som jag behöver få dit tidigare är nya styrstag, de gamla är rätt glapp kan man säga. Har nya liggandes i kartong. Ska bara få tid att klämma dit dem

Annars händer det inte så mycket här. Har lust att dra ut och köra lite, göra nån ny film, men har inte tid.
Körde hem efter mappningen, tvättade av den, ställde in den i garaget, sen har den bara stått där thumbs down

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Finemang, skönt med fräscha grejer
Kan man ha traction control på Vipec förresten?

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Gott med ny topp!!
Sen är jag väldigt nyfiken på om det var det otäta kylarlocket som gjorde att gamla toppen sprack...? Tänker -Inget tryck = bubblor och hotspots kan bildas.... Ja vem vet...?

Ja det finns tractioncontrol i Vipec, men jag har ingen abs = inga abs-givare på min bil. (går ju att eftermontera om man orkat...) Så jag kör med analog tractioncontrol istället (högerfoten) Men visst är det inte alltid så lätt. När jag kör bana så lyssnar jag alltid noga på motorn och turbon så blir det lättare att ligga på gränsen. Det behövs inte mycket innan det släpper i kurvorna som de flesta vet

När jag körde på Anderstorp förra året så körde jag i och för sig ganska lugnt som vanligt, men fick inte mer än 2 ofrivilliga slir pga mycket effekt, och båda var på lågt varvtal = mycket botten/mellanvrid som "ställer till det". Det första släppet var dessutom med kalla däck..

Ska inte du slänga på en uppsättning R-däck och testa lite banköra du med!? Minns att du lät sugen efter att ha kikat på filmen från Anderstorp förra året.

Ska se om man kan få till någon körning framöver. Men ska först få tid att få ut bilen på provkörning över huvudtaget haha! Pinsamt att inte ens ha kört den en enda gång efter hemfärden från PPF-mappningen den 12e maj....

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Locket kan säkert ställa till med problem!

OK jag förstår, då blir det lite meck med andra ord Man behöver ju dock inte kabelhärvan eller ABS boxen.
M20 + Z45 blir jävligt fin botten

Jo det skulle vara kul som fan! Körde lite på Arlanda test track förra året och det var grymt kul
Nya bilen blir dock lite mer bananpassad så jag satsar nog på den sen istället.

Ha kör lite mer och filma framförallt!

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
För ovanlighetens skull var jag faktiskt ute med kärran i förrgår En gammal polare var på besök, faktiskt han som lackade bilen åt mig 2007 Var ju bara tvungen att bjuda på en provtur!!
Den går göööött!!!!
Blir dock påminnd om min glappa styrled och växellåda varje gång jag kör den. Ska bli gott att byta dem sen.

Vill gärna filma och logga hastihet. Vet ju inte hur fort det går eftersom mätarn stannar vid 220km/h...

Gick fint att köra den. Går att acca på 2an utan hjulspinn (om man vill) Tycker den går att kontrollera rätt bra nu. Fick släpp i 200km/h vid fullgas på 4an, men det var pga en liten ojämnhet/gupp i vägen. Blev fäste igen efter guppet. Körde också en liten slingrig väg i 60-80km/h där man fick känna på väghållningen. Kul som attan!


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Nisse977 skrev:
För ovanlighetens skull var jag faktiskt ute med kärran i förrgår En gammal polare var på besök, faktiskt han som lackade bilen åt mig 2007 Var ju bara tvungen att bjuda på en provtur!!
Den går göööött!!!!
Blir dock påminnd om min glappa styrled och växellåda varje gång jag kör den. Ska bli gott att byta dem sen.

Vill gärna filma och logga hastihet. Vet ju inte hur fort det går eftersom mätarn stannar vid 220km/h...

Gick fint att köra den. Går att acca på 2an utan hjulspinn (om man vill) Tycker den går att kontrollera rätt bra nu. Fick släpp i 200km/h vid fullgas på 4an, men det var pga en liten ojämnhet/gupp i vägen. Blev fäste igen efter guppet. Körde också en liten slingrig väg i 60-80km/h där man fick känna på väghållningen. Kul som attan!



Ta bara och starta en logg i Recechrono appen på telefonen så ser du hur fort du kör sen thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Brukar använda LaprecorderHD, men det spelar väl mindre roll
Ska göra det när jag får tid.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Låter kul! Ta med kameran nästa gång så man får höra lite musik

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Japp, jag ska ju köra på Falkenberg den 25e september, på "höstrusket" så då blir det filmtajm! Dock kommer man inte upp i några sådana höga hastigheter där, men kan vara kul att se om man får till några bättre varvtider, och se om allt funkar som det ska.
Körde 0.52,9 vid 2011 års höstrusk, hade problem med skenande laddtryck så man fick släppa på gasen för att inte overboosta.. Men jag vet inte om det kan gå så mycket fortare ändå.. Vi får se
Körde 0.55,4 med sugmotorn på vårruset 2011 vill jag minnas.
thumbs up

Edit: Det gick åt helvete med bankörningen... Är på kurs i Norge hela veckan

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87



Tjena gjort något mer på bilen? //Erik

_________________
Erik Nygårds
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Jag har faktiskt kört med bilen på en banträff Tänkte skriva om det och lägga upp några bilder å film, men har inte fått tid till det än.
Men kan säga att det kändes kul att få köra några varv thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87



Vi saknar dina uppdateringar:)//Erik

_________________
Erik Nygårds
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
<<   1, 2, 3 ... 138, 139, 140, 141, 142   >>
94 besök idag (1009354 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande