Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
<<   1, 2, 3 ... , 140, 141, 142   >>
35 besök senaste veckan (1009167 totalt)
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87



Hej vad tråkigt det är när bilar blir klara:) = inga uppdateringar, saknar verkligen denna tråden, mycket inspirerande att se så detaljerade lösningar//Erik

_________________
Erik Nygårds
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Var inte ledsen, tråden är inte slut eftersom en sån här bil aldrig blir helt klar thumbs up

Men just nu ligger projektet i vila pga hus och familjeprioriteringar, men jag gör inte som andra som säljer av grejerna i det läget, jag har kvar min i förhoppning om att den blir bättre ju längre den lagras

Nej skämt åt sido, så räknar jag med att kunna fortsätta med bilen nästa år då husbiten bör vara klar


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Jag känner bara mer och mer hur störd jag är...
Augusti - Villa
December - operera handen och dagen efter flyga till England och köpa ny bil
Januari - sälja gamla bilen fast först bygga om halva under våren
Mars - bebis
thumbs up och börja bygga nya bilen som ska vara klar i maj.
Maj - leverera gamla bilen besiktad och klar med mybyggd motor
Juni - tävla

Osv.

Detta är inget jag rekommenderar. Smart att prioritera hus och barn. Bilen går ingenstans... och inte vi heller

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Hehe! Nej det är nog inte att rekommendera.
Ska nog lägga till att jag är bortrest på jobb utomlands mer än halva året.. Så prioriteringen blir inte bilen när jag är hemma. Men snart hoppas jag den kan bli prioriterat igen

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Saknar lite M20 vrål

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Jag med! Låter så himla gött!

Skall erkänna att jag startade upp bilen för ett par månader sen pga att jag behövde byta plats på två bilar i garaget. Snacka om att man blev helt i extas av att bara starta den, så jag var tvungen att köra några hundra meter på gatan utanför haha!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Haha känner igen det där

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
FreddanO
08
Här sen Feb 2015
Inlägg: 100



Har nu läst hela tråden från början till slut - varenda sida, under rätt många kvällar och kanske en och annan timme när det har varit lugnt på jobbet..
Insåg nu på slutet precis att jag har varit inne i den förut då jag kom ihåg den uppeldade Golfen, men utöver det måste jag missat tråden helt.

Helt sjukt vilket jobb du har lagt ner, och vilket resultat sen. Sjuk finish och går ju som ett skott! Tråkigt med alla topp-problem dock.
Får hoppas att det blir fortsättning snart på den här tråden, som garanterat är HÖGT på topplistan av projekttrådar. Grymt!


_________________
Fredrik Olsson
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Tack ska du ha!
Det är kul att bygga och dokumentera i form av foto och text. Har själv haft stor hjälp av tråden när man då och då glömmer bort hur man gjort saker.

thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
shaban
stockholm
Här sen Sep 2015
Inlägg: 5



bilen och pengar finns men maskiner och kunskaperna du har och plats,,önskar man hadde det

_________________
Halit Uygur
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Tack ska du ha. Man lär så länge man lever
Har du pengarna så kan du väl hyra nån lokal att hålla till i, sen är det "bara" att meka på!

Själv vill jag göra några saker med bilen innan den får rulla igen.
* Byta växellåda till en fräshare (har köpt en som gått 5900mil)
* Byta de glappa styrstagen (ligger nya på hyllan)
* Sätta dit ett original"tungt" svänghjul för att förbättre körbarhet (ligger på hyllan)
* Sätta dit en exentrisk gasrulle/arm på spjället för bättre körbarhet
* Kolla var det läcker olja ifrån. Ser att det kom ut lite på sidan av blocket efter sista bankörningen jag körde.
* Sätta dit en permanent lambda styrning, så jag slipper hålla att slå på/av min Innovate LM1...
* Lägga några timmar på att mappa motorns startegenskaper vid halvvarm motor

Inte så avancerade saker precis. Men det ska göras. För att få plats att göra det i garaget i vårt nya hus behöver jag fixa golv på vinden så man kan få upp lite saker där och sätta upp räcket på terrassen som nu ligger/står i garaget... Men först behöver jag serva bruksbilarna.. Ja alltid är det nått att göra

Har dock orkat lägga tid på att skruva med mina radiostyrda bilar, himla kul prylar haha! Har en Traxxas Slash 4x4 brushless och en Traxxas Summit med låsbara diffar och hög/lågväxel. Den ska också få borstlös motor strax.

Det blir en fortsättning på tråden så småningom men just nu så vilar E30in under ett täcke, där har den stått sen 14e oktober 2014 när jag körde bana sist. Den lär få står där ett tag till, men det gör inget, bättre att den bara får vila ett par år än att säljas


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13261



Fortfarande i vila?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Ja den får fortfarande vila Men nu är i alla fall laddaren inkopplad igen, har lovat en kompis en åktur i sommar

Förstår att det bara kommer tråkiga svar från min sida numera och inga goa uppdateringar med bilder på frästa delar. Men den är i alla fall kvar thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Projektet är fortfarande i vila

Men det behöver ju inte betyda att man har tråkigt för det
Körde bana i måndags på Kinnekulle Ring, eller rättare sagt flög bana! Var där med AL när han skulle köra sin Z3.
Flög och filmade med min race-drönare (försedd med en Session 5) och med vår Phantom 3 pro. Jädra kul!!
Phantomen gör ca 55-65km/h och racemaskinen gör 140km/h med dom propellrarna (finns snabbare)
Kul med lite annorlunda vy på bankörningen









_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87



Hej! nu måste du väl byggt huset klart? el står bmwn fortfarande under täcke?//Erik

_________________
Erik Nygårds
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Hej!

Jo huset är klart, men det pågår små byggnationer runtomkring, trappa, terrass med förråd under osv. När förrådet är klart är tanken att saker som nu står i garaget och är "mek-hindrande" ska hamna i förrådet Men det är väl en prioriteringssak också. Har som alla vet inte prioriterat E30in på ett gäng år.

Det är så mycket som är skoj att hålla på med. Har byggt FPV-drönare, lekt med RC-bilar.
Nu senast byggde jag en elektrisk longboard som jag nu pendlar till jobbet med när det är dagar med uppehåll. Gött med 2 hk under fötterna


Men faktum är att E30in faktiskt var ute och luftades förra året, har dock helt glömt bort att uppdatera tråden om den lilla nyheten.


Den 17e augusti 2018 avtäcktes bilen och rullades ut ur garaget.
Ungarna undrade varför den måste låta så mycket!?

Ungarna tyckte det var mest spännande med den där grejen på dörren som man kunde veva ned och upp fönstret med, COOLT!!!
Det hade dom aldrig sett förrut



Bilen funkade bra, körde en tur söder om Göteborg. Blev några konstiga svarta avlagringar i asfalten här och där...


Efter turen fick jag ett plötsligt mek-ryck och lyfte upp bilen för att se om jag kunde hitta vad det var som sipprade ut olja under motorn


Det fanns ett par saker att misstänka, antingen den här pluggen som en tidigare ägare satt dit


Den pluggar hålet för oljestickan eftersom det är en 325iX motor, på vanliga 325i går stickan ned i tråget. Jag har ett sånt 325i tråg på motorn


Det andra man skulle kunna misstänka var hålet i blocket där oljereturen från toppen/insuget på M20 går ned, sitter o-ringar där


Men efter att ha känt på pluggningen för iX-stickan, så tror jag det var felkällan, stenhård gammal sprucken slang..
Har ersatt den med nyare tätning, så hoppas det är tätt nu, har dock ej testat bilen igen...




Hoppas bli klar med förråd/terrassen i höst, så det kan bli E30 mek i vinter
Det är det väl ingen som tror på nu längre, knappt jag heller, men jag känner faktiskt att det är närmare nu än på länge

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Kul Nisse! Ses snart på en bana nära dig

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87



Gött, haha hur ser longboarden ut?

_________________
Erik Nygårds
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Nisse977 skrev:


Hoppas bli klar med förråd/terrassen i höst, så det kan bli E30 mek i vinter
Det är det väl ingen som tror på nu längre, knappt jag heller, men jag känner faktiskt att det är närmare nu än på länge


Du kommer bli påmind, peppad, uppmanad och tjatad på minst en gång i veckan, bara så du vet

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
nygge skrev:
Gött, haha hur ser longboarden ut?

Den ser ut som en vanlig longborad, men har byggt batteripack (punktsvetsat) av begagnade litiumceller jag hittat i sopen på jobbet. Designat och 3Dprintat lådorna för batteri, BMS och fartreglage Sen är det fartreglage med blåtandsuppkoppling och app, sen hubmotorer (motorer i bakhjulen) på 2x540W fast jag tar så klart ut lite mer


Har inte vågat testa mer än strax över 40km/h, men den ska göra ca 55km/h.
Brukar snarare köra i 20-30km/h, det känns lagom.






_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare

2hk longboard

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
<<   1, 2, 3 ... , 140, 141, 142   >>
35 besök senaste veckan (1009167 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande