Nyheter     Läsvärt     Bankalender     Banguider     R-Däckslistan     Arrangörer     Forum  
Nürburgring    |    Superstage    |    Artiklar & Reportage: banträffar :: racing :: teknik    |    Våra banåkabilar    |    Eftersnack!
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil (Videoupdate finns att beskåda)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 95, 96, 97  Nästa sida>>

Cammo
Västervik

Här sedan: 09 Mar 2006
Inlägg 03 Mar 2008 01:39     Citera

Nej då, axlarna är olika på dessa bilar. Om än löjligt lite. Vet inte hur det är på E30 M3, men på E36 är även splinesaxeln i länkarmen grövre.

Ser kul ut det här. Race i sommar Nisse?

E30 med Skylinemotor Sponsrad av: Adde, Mekonomen & Ferrita Västervik, Creav Reklam. www.motorsportshop.nu www.pbz.se www.maxxtuning.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa MSN Messenger
Nisse977
Göteborg

Här sedan: 30 Aug 2005
Inlägg 03 Mar 2008 02:06     Re: Citera

Cammo skrev:
Nej då, axlarna är olika på dessa bilar. Om än löjligt lite. Vet inte hur det är på E30 M3, men på E36 är även splinesaxeln i länkarmen grövre.

Ser kul ut det här. Race i sommar Nisse?

Race 08..... naeee tror inte det, men man kan ju hoppas

Jo jag vet att de inte är samma axlar, bilden på förra sidan har jag tagit på mina axlar i garaget Det skiljer en del i mått på axel och yttre knutar, även vikten är olika känner man när man lyfter dem.

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa MSN Messenger
M3Jonas
Färingsö

Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg 03 Mar 2008 18:13     Re: Citera

MaZ skrev:
Har du några mått? Dom där såg löjligt lika ut, samma knutar?

Knutarna är betydligt mindre på 320 axlarna. Mindre kulor å allting är klenare i dem. En ball grej med dem är dock att när de går sönder sprutar det ut deöar ur dem, det brukar det inte göra ur 325/m3 knutarna... Det ser ju betydligt manligare ut när det flyger ut delar än när det bara går lite småtrasigt!

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Nisse977
Göteborg

Inlägg 04 Mar 2008 14:24     Citera

Hur menar du att det är manligt när det sprutar grejer när man "trycker på"?

Nä skämt å sido..
Jag hoppas jag slipper delar som sprutar under bilen med de här prylarna. Det blir ju inte samma arga vrid som med skruvkompressorn du hade.

Tror fasen jag ska beställa en 6-puckad sinterlamell och trycka dit medan jag ändå är i farten att byta tryckplatta... Sachs 618-plattan är nu hemkommen, har dock inte någon bild på den än.

Ang sinterlameller så hade jag förut hört att de ska vara mer eller mindre ON/OFF känsla med dem, men nu har jag fått höra från lite säkrare källor att det inte alls är så illa.
Blir fint att slippa den fjädrande effekten i original-lamellen också. Det räcker väl med att hardyskivan är gjord i gummi.

Jag tycker en del av de äldre BMW jag kört och åkt med i, känns lite glappa i drivlinan. Min blev bättre när jag bytte den slitna växellådan och bytte till hårdare motorkuddar. Hoppas att det sista försvinner om jag får bort den fjädrande kopplingen också. Eller så är fjädrarna så hårda att jag inte märker någon skillnad alls.

Nån som vet bättre får gärna kommentera

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa MSN Messenger
Cammo
Västervik

Här sedan: 09 Mar 2006
Inlägg 04 Mar 2008 15:33     Citera

Jag vet bara att när jag körde min M3-95 Turbo hade jag 4-pucks sinterlamell. Den gick utmärkt att köra med. Krypkörning gick väl inget vidare, men att starta mjukt gick bra. Så byt lamell, helt klart. thumbs up

E30 med Skylinemotor Sponsrad av: Adde, Mekonomen & Ferrita Västervik, Creav Reklam. www.motorsportshop.nu www.pbz.se www.maxxtuning.se
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa MSN Messenger
Nisse977
Göteborg

Inlägg 04 Mar 2008 16:04     Citera

Det låter jättebra! Den jag har nu är ju inte direkt sliten, men när man ändå har isär det (som en kompis sa). Om jag då satsar på 6-puckad så lär den väl hålla ett tag också.

Vad är din erfarenhet av hållbarhet i sinterlameller? Vill ju inte byta igen efter 1000mil menar jag bara

mr.b
Jakobstad / Finland

Här sedan: 12 Aug 2005
Inlägg 04 Mar 2008 19:32     Citera

..618 och original lamell klarade av 470+hp och 560Nm utan att ha någonsomhelst tendens till att slira när jag hade min E30 M50 turbo. Visserligen fungerde kanske bakdäcken (225/40-16) som "säkring", men att kunna riva loss bakäcken från ~160--> i fyran bara med att öka gasen borde ju ha belastat kopplingen ganska bra.. Om man inte kör slicks på en E30 så lär det ju häller inte belastas spec mycket i starterna om man har lite effekt att tala om.. det greppar ändå inte förrän man släpper av gasen!!

BMW 525i -89
Buell xb9r -03
Marin san rafael ~89
Fötter -70
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Nisse977
Göteborg

Inlägg 04 Mar 2008 19:55     Citera

Ja den är väl specad till 460Nm av Sachs med organisk lamell. Men klarar 500Nm i verkligheten (eller mer som i ditt fall). Med sinter så ska den klara 700Nm+ så visst är det overkill med sintern i mitt fall där jag antagligen landar på 400Nm. Men om man senare vill trimma motorn mer på nått sätt kanske det inte är fel att sintern redan sitter på plats och håller emot

Den största anledingen är nog att jag vill bli av med den fjädrande originallamellplattan... Och att de nu har sinterlameller som måndens produkt hos PPF också, så en 6-puckad till min motor kostar bara 1500kr just nu.

Låter som du hade en kul bil

mr.b
Jakobstad / Finland

Inlägg 04 Mar 2008 20:30     Citera

Visst var det kul, för mycket effekt och ett chassi som inte räckte riktigt till.. helt Ok gatu chassi dock. Skulle jag bygga överladdat på nytt så skulle det bli kompressor för på bana kom laddtrycket för sent när man kom ut ur kurvorna, kan ju ha berott på GT37an det förståss. Bromsarna kokade efter 4 varv på banan fast det var E36 bromsar fram.. Men visst var det kul att ta fast E46 M3or på rakorna, och nästan hålla jämt i kurvorna!! Men som tur har brorsan en E30 M3/323 hybrid (M3 kaross/323 teknik) som vi håller på lite med (millway coilover kit på kommande och vw/audi 312mm skivor fram + E36 286mm skivor bak) Bäst av allt med att bygga brorsans bil är att jag får föreslå ideer och lösningar och han betalar!! Undrar varför han är pank nu..

PS. Jag undrar vem vi plankar bla. framskivs setuppen av.. så fram med mera "How to, Diy" tipps bara!

PSS. Om du inte redan har styvat upp växelåds dynorna så här är ett tipps, funkade ypperligt för mig och låter rejsigt inne i bilen! http://bmw-m.net/TechProc/tranny2.htm

BMW 525i -89
Buell xb9r -03
Marin san rafael ~89
Fötter -70
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Nisse977
Göteborg

Inlägg 04 Mar 2008 21:08     Citera

Hehe ja planka på du bara Det mesta står nog redan i tråden. I och för sig är det lite mått man får ändra på skivan osv, men det fixar du säkert lätt.

Passar E36 bakbromsar rakt på eller vad är det för modd man behöver göra där?

Ang växellådskuddarna, så hade jag nog inte än så länge tänkt så mycket på att göra nått åt dem alls. Men det kanske man bör? Jag får ju ändå göra en egen växellådsbalk eftersom lådan kommer luta lite åt vänster i och med M20 lutning med en låda som ska sitta på M50/S50. (M20 står 7 grader mer upprätt)

mr.b
Jakobstad / Finland

Inlägg 04 Mar 2008 22:13     Citera

Jo, jag vet att det behövs vissa justeringar på skivor och ev ok. Baksivorna har samma offset på ngn tiondel när som vanliga E30 och samma storlek på handbromsen så det ser bra ut, en centrerings ring behövs + ändring av bullthålen men annars så är det i princip adaptern för att flytta ut oket som är nästa på "att göra" listan. Vi har inte prov monterat allt bak för det fattas handbromsbackor och och en distans mellan bärarmen och bromsskölden för vi har också IX nav som bräddar ut ca 14mm/ sida, men det skall gå att fixa. Jobbar ju på teknisk service vid Jakobstads sjukhus, visserligen på elsidan men har ju tillgång till maskinsidan thumbs up (vi jobbar på att få ihop till ett komplett begagnat set av endoskopi utrustning för att kunna kolla hur det ser ut inuti tex. cylindrar på bilar utan att plocka av toppen ) och brorsan är på service verkstaden på en metall industri (Radiator-fabrik) så där finns det tillgång till större maskinpark!
Jag körde först med omgjord original växelådsbalk men gjorde en ny (som jag länkade till) bara för att pröva. Visserligen lutade min låda åt andra sidan jämfört med din, eftersom jag hade M50+getrag 260. Underligt nog tyckte/inbillade jag mig att bilen blev stadigare vid snabba svängningar, så tydligen slänger motor/växelåda omkring mer än man skulle tro med original kuddar. senare när jag turboladdade bilen så blev det även volvo kuddar i motor fästena och då rörde sig det inte mycket mer. Fanns väl +- 3mm åt sidorna förrän insug skulle tagit i bromsservot eller turbon och grenrör i skämen, vilket det inte gjorde. thumbs up

BMW 525i -89
Buell xb9r -03
Marin san rafael ~89
Fötter -70
Nisse977
Göteborg

Inlägg 05 Mar 2008 07:46     Re: Citera

Det låter som de där bakbromsarna är nått jag kan tänka mig att bygga dit på min bil också hehe! Vi kanske kan utbyta ritningar på ok-adaptrarna om inte annat
Bra att veta att det är samma handbromskonstruktion på E30 och E36, då menar du att det i princip är bult on med bromsarna förutom centrumringen, hålbild och flytta ut oken, NICE!!

Jag jobbar också på sjukhus. Är på MedicinskTeknik på Sahlgrenska och grejar :P Jag ska också försöka få tag i nått gammalt endoskop att kika i motorn med. Jag tänkte att efter ett tags körande med kompressorn så kunde det vara kul att stoppa ner ett endoskop i tändstiftshålen för att se om kolvarna har blivit demodelerade nått....

thumbs up

Igår var jag äntligen och hälsade på Peter Ovner på GIK-Turbo som jag pratat om i nått år...... Tjötade lite skit och fick lyssna på en cd med lite knackningsljud. Himla intressant, det lät som man får grus/småsten som studsar i hjulhusen när det begynnande knacket kom.

Peter! Enligt en polare så ska man tydligen ganska lätt kunna slänga ihop en liknande knackutrustning som du visade för riktigt små pengar (om man struntar i FM-funtionen och drar en kabel in i coupén). Man ska väl dela ljudet med delningsfilter så ljudet mellan ca 4000-9000Hz kommer fram. Kanske är nått för GIK att utveckla och sälja eftersom HKS prylen var svår att få fram??
Man skulle ju kunna bygga med ställbara delningsfilter också, så finns justeringsmån

Kim Frederiksen
Köpenhamn

Här sedan: 07 Feb 2006
Inlägg 05 Mar 2008 14:10     Citera

En kompis har byggt ett så här till hans bil..

en bit kobbarrör på motoren ( bäst på avgassidan ändå det sittar på insuget på bildet)

och sen en gummislang in i kupén til et par moddade hörskydd!!

det funkade RIKTIKT bra! han hörde EN spikning, som han då kunna se var där på hans log efteråt!

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa MSN Messenger
Nisse977
Göteborg

Inlägg 05 Mar 2008 14:47     Citera

Ja det går ju det med tydligen Har sett flera andra som kört med det där.
När man kör med en "elektronisk" så kan man i alla fall filtrera bort en massa annat ljud.

Just nu håller jag på att försöka pilla loss den första ventilstyrningen. De är ca 13mm utvändigt och jag borrar med 11mm. Körde med försänkare med 7mm styrning först så långt det gick, så tar jag vanligt borr det sista. Hoppas skiten ska lossna hyfsat lätt sen.

Jag såg tyvärr nu också att styrningarna inte har nån stoppkant som man ska slå i dem till....? Då gäller de att pressa i dem till samma mått bara, lite krångligare, men det ska väl kanske gå det med.

De nya styrningarna är 13,07mm. Å det blev jag nog lite förvånad över. Jag gissar nämligen att hålen är 13,00mm och då är 7 hundradelar i skillnad jävligt mycket! Men vi får se vad katten hålen i toppen är när jag fått ur första styrningen sen.

Om det blir svårt att få i dem får jag väl be de som gör det andra toppjobbet att sätta i de nya styrningarna.

M3Jonas
Färingsö

Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg 05 Mar 2008 16:01     Citera

Jag hade slirningstendenser med 460hk och 530nm med 618platta och original lamell.
Senaste året har jag åkt med 765 platta och standardlamell, det funkade fint.
För säkerhets skull blir det dock 765 platta med 6-puckad sinter nu.

Nisse977
Göteborg

Inlägg 05 Mar 2008 17:44     Citera

Det måste vara för kraften kommer så direkt med en skruvkompressor kan jag tro!

För min del blir det 618 och 6-puckad sinter Ska ju tåla 700Nm eller nått...

fulingbusen
Karlstad

Här sedan: 06 Mar 2004
Inlägg 05 Mar 2008 19:18     Citera

Jag borrade hål i en vanlig skruv, konade ett bromsrör och drog in det hela vägen till kupén till ett par hörselkåpor. Detta var en m20 och man hörde ventilerna väldigt tydligt, jag lyckades inte spika min motor men jag tror inte det finns en chans att missa det på det viset. Spikningsutrustning känns mer aktuellt om man bänkar en maskin/bil med en massa oljud i samma rum.

Nisse977
Göteborg

Inlägg 06 Mar 2008 13:43     Re: Citera

fulingbusen skrev:
Spikningsutrustning känns mer aktuellt om man bänkar en maskin/bil med en massa oljud i samma rum.

Ja men bromsrör eller kopparör är ju också spikningsutrustning eller hur

Nu har jag fått låna en mutterknackare, i och för sig elektrisk... men den kanske klarar att skruva av svänghjulets jobbiga bultar.....

fulingbusen
Karlstad

Här sedan: 06 Mar 2004
Inlägg 06 Mar 2008 21:23     Citera

sant

Elektriska mutterknackare brukar vara ganska starka, min klarade allt på motorn förutom vevaxelbulten

Nisse977
Göteborg

Inlägg 11 Mar 2008 18:11     Citera

Det gick att få loss bultarna till svänghjulet med den elektriska mutterknackaren jag lånade. Gick hur lätt som helst!!
Han hade visst köpt den på Jula för ca 250-300kr och det är ju ingenting för en sån hjälp som den var thumbs up

Svänghjulet är nere, och nya Sachs 618 tryckplatta har kommit hem. Svänghjulet ska lättas innan det återmonteras

Ska som sagt tåla ett gäng Newtonmeter, 500Nm med organisk eller 700Nm+ med sinter

wipe
Sthlm

Här sedan: 13 Apr 2005
Inlägg 11 Mar 2008 18:29     Citera

Kul att det går framåt! Riktigt trevlig tråd.
Sån där mutterknackare för 2-300kr har jag också. Hur bra som helst!

Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil (Videoupdate finns att beskåda)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 95, 96, 97  Nästa sida>>