Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Cortina 1965 [TRR1] (mer verkstad än snack) | 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 >> 7 besök senaste veckan (76275 totalt) |
Ford Cortina 1965 Retro Racing
Målsättning med projektet: En gatgodkänd racingbil med tidstypiskt utseende. Bilen är tänkt att klassas in i någon eller några vanliga racingserier, t.ex. SLC. Vi har inga ambitioner att behålla något annat än Cortinans kaross, motor, växellåda, fram- och bakvagn kommer att bytas. Lämplig radfyra på 2 liter och runt 200 hk. Tvåsitsig. 15 tums hjul. Edited by Falk for our English fans... : We are aiming for a street legal racecar with a classic look. our intention will be to homologate the car in one (or more) of the Swedish race series like SLC. The car will also be used for Track Days and Auto-X (slalom). We have no ambitions other than keeping the Cortina body intact. We will swap the drivetrain and suspension parts for up to date parts. 4-cyl 2.0L 200bhp... 2-seated. 15" wheels. Foto: Lasse Falk _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
I dagsläget ser det ut som det blir en Opelmaskin (C20XE ) med en omegalåda. Mest beroende på att det fanns en sådan. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
originaltanken är nu avvyttrad mot ett flak öl!
om det är någon som är på jakt efter Cortinadetaljer så har vi en del inredning, beslag etc etc som vi byter mot starköl. Vi vill INTE ha pengar. Teamet ser även positivt på all form av ölsponsring eller annan racerelaterad utrustningssponsring som kan vara projektet till gagn... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||||
|
||||||||
Exakt! Falk vad använder du? Jag kör med Immigran eller Maxalt för närvarande, i värsta fall Anervan. EDIT: jaha, en halv dag senare så var denna tråd nedsmutsad också....tur att det finsn moderatorer som kan rensa lite då och då.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||||
Som det gubbprojekt det är så är den klar när den är klar.
Den får i alla fall stå bredvid en röd Bertone (min). _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Vem har pratat om att den ska bli klar.. Dessutom kan ju en tidsplan vara i delmål bestående av årsintervaller tex (istället för veckor och månader kanske..)
om jag ser rätt på bilderna så gissar jag att det även finns en fin grön Giulia Super någonstans i lokalen, stämmer det? _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||||
Stämmer alldeles utmärkt den står under sitt skynke strax utanför vår del! _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||||
_________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||||
Det ska jag göra! Jag har försökt få köpa den av honom men han ville inte sälja... Däremot ville han låna min seven som också står där för en studentkörning, men med den kopplingen så vill jag inte köra i nåt studenttåg... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||||
Med Kajsa Varg i teamet så får man ju ändå förstå att det blir en Opelmotor... Den är ju dessutom rejspreppad och rejsproven om jag inte har helt fel... _________________ Mattias Meldert |
||||||||
Bara för att visa att vi gör något med bilen kommer en sammanfattning av dagens
(trista) skrapande och demonterande. Peragos roterande "bläster är suverän när det gäller underredsmassa. Finns på Clas ohlson eller Jula. http://www.perago.nu/ Även Biltemas värstingborste för vinkelslipen fungerar bra (men dammar och låter illa). Vi har låtit fram- och bakvagn sitta kvar för att enkelt kunna flytta bilen i garaget men nästa gångern ska de bort. Då är karossen helt tom och snart redo för blästring. Vi funderar även över olika val av bakaxel. EDIT: Stavning _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Cortina 1965 [TRR1] (mer verkstad än snack) | 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 >> 7 besök senaste veckan (76275 totalt) |