Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx5 -92 Roadsport C / Modsport 3 #86
1, 2, 3 ... 42, 43, 44   >>
15 besök idag (201594 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Nytt år och nya projekt! Valet vart enkelt då jag tidigare kört miata under en längre tid.
Efter en del letande beslutade jag mig för att bygga från början av en svart -92:a som jag hittade i Göteborg. Bilen är utrustad med servo, elhissar och diffbroms(?) men besparad från omständiga saker som AC och ABS och airbags. Den har också det bakre stabiliseringsstaget som egentligen saknades på denna årsmodell. thumbs up

Bilen kommer byggas steg för steg i lagom tempo. Därmed minskar chansen att "skruva bort sig" och man hinner av att känna skillnaden mellan uppgraderingarna. Beräknad att vara någonlunda klar våren -07.

Bilder:


Hemkommen


Beige, träratt och skinnstolar


1.6 liter och 116hk


ommålad sittbrunn


Rattdistans


Plastiga dörrsidor


Från sunkig sufflett till matchande hardtop

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kul ! Snygg den blir, kanske kommer du med och kör MGCC ?
om du tänkte köra bana seriöst skulle jag satsa på fjädrar som är hårdare än FM.
Ratt distansen har du gjort den själv ? Hur lång är den ?
Har du någon uppfattning om hur mycket i kilo du har lättat ?

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Anders Bohman
Mjölby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 52



Läcker Henrik!
Du vill inte ha tillbaka dina gamla 17"? Fast jag förstår att du lägger ambitionsnivån en bit högre nu, så du kanske inte vill åka med stora hjul längre ! Kommer du ihåg min pojk Erik som var med när vi köpte din gamla? Han har numera en egen Miata! Den bilen är en hejare på att gå, mycket värre än min.
Ja, i vilket fall så mycket lycka till !!!

MVH
Anders & Erik Bohman

_________________
Anders Bohman
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Josen skrev:
Kul ! Snygg den blir, kanske kommer du med och kör MGCC ?
om du tänkte köra bana seriöst skulle jag satsa på fjädrar som är hårdare än FM.


Jag har inte satt mig in i vilka fjädrar jag ska köra på ännu men får väl ta och räkna på det lite. Som jag har förstått det så verkar FM vara bland det hårdaste som finns att köpa "off the shelf"? Kanske blir det att beställa helt enligt önskemål istället när jag vet vad bilen kommer väga. MGCC verkar jäkligt skoj men detta året blir det nog bara lite "vanlig" banåka. Och med antalet miator i MGCC så kanske det blir Miata Cup 2007 istället?!

Josen skrev:
Ratt distansen har du gjort den själv ? Hur lång är den ?


Ja, det var inte standard MOMo bultmönster i navet så jag tog bort det och svarvade till en distans istället. Den ersätter ju även navet och ser därmed ganska lååång ut. Har faktiskt inte mätt exakt hur mycket den förlänger från orginal men skulle chansa på ca 50mm.

Josen skrev:
Har du någon uppfattning om hur mycket i kilo du har lättat ?


Nej, men pallen med prylar har 2 kragar och börjar bli full nu! Sen tillkommer ju bågen naturligtvis. Ska bli kul att se vad slutvikten hamnar på.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Anders Bohman skrev:
Läcker Henrik!
Du vill inte ha tillbaka dina gamla 17"? Fast jag förstår att du lägger ambitionsnivån en bit högre nu, så du kanske inte vill åka med stora hjul längre ! Kommer du ihåg min pojk Erik som var med när vi köpte din gamla? Han har numera en egen Miata! Den bilen är en hejare på att gå, mycket värre än min.
Ja, i vilket fall så mycket lycka till !!!

MVH
Anders & Erik Bohman


Hej igen Anders!
Ja, den är minsann ganska så lik min gamla (din) bil. Fast denna gången kan jag förverkliga alla mina galna ideér som jag tyckte att den förra vart för fin för. 17":arna gjorde sig riktigt bra på bilen men denna gång är mottot: "Less show and more go" . ALLT ska optimeras för bättre varvtider utan kompromisser.

Visst kommer jag ihåg Erik, det var väl han som hittade min annons och sålde din gamla Celica? Smart kille, kul att han skaffat en egen bil. Då kanske du får ha din ögonsten lite mer för dig själv?

Här kommer en bild på både den nya och den gamla från samma plats:


Inte helt olika faktiskt....

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Hej

Jag har beundrat din plastiga dörrsida hela förmiddagen Vad för slags plast är det? Var kan man köpa så stora "ark" av plast?

Lycka till med projektet,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - Polestar 2
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Ser ju riktigt bra ut det här Henrik

Hojta till när du behöver handla . Jag har beställt hem lite stolar nu så att du kan prova ut en om du vill.


_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Plus2 skrev:
Hej

Jag har beundrat din plastiga dörrsida hela förmiddagen Vad för slags plast är det? Var kan man köpa så stora "ark" av plast?

Lycka till med projektet,
P-o


Jag jobbade tidigare på ett plastföretag som vaccumformar plastdetaljer. De donerade några skivor plast till bygget.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Erik Tryggvesson skrev:
Ser ju riktigt bra ut det här Henrik

Hojta till när du behöver handla . Jag har beställt hem lite stolar nu så att du kan prova ut en om du vill.



Tack, jag hör av mig nästa gång jag är i Halmstad så får jag ta en titt på den nya butiken. Underlättar ganska mycket om man kan provsitta de olika stolarna och ta lite mått innan man bestämmer sig. thumbs up

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
JaPe
Härnösand
Här sen Okt 2004
Inlägg: 92



Ser bra ut bygget.
Men, bogserings öglorna kanske är bra att behålla om du ska köra på bana

_________________
Johan Persson
ja_pe(at)hotmail.com
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Kul med fler miator!
Ser ju ut att ha en bra plan för det hela...
Du, när / om du ska svarva bussningar - skulle du kunna göra en uppsättning extra till mig? Mot lämplig ersättning givetvis... (och att jag lovar att hålla mig bakom dig på banorna..)

// Andreas

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
JaPe skrev:
Ser bra ut bygget.
Men, bogserings öglorna kanske är bra att behålla om du ska köra på bana


Det sägs att detta egentligen inte är bogseröglor utan "tie-down hooks" för transport, vilket bekräftas av instruktionsboken. Drar man i dessa kan man tydligen skada chassiet. Ska försöka hitta ett annat ställe att kroka i.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
insomniac skrev:
Kul med fler miator!
Ser ju ut att ha en bra plan för det hela...
Du, när / om du ska svarva bussningar - skulle du kunna göra en uppsättning extra till mig? Mot lämplig ersättning givetvis... (och att jag lovar att hålla mig bakom dig på banorna..)

// Andreas


Bussningarna byts nog tidigast nästa vinter så vi får väl se då. Vill ju inte förändra för mycket på en gång utan utveckla bilen stegvis och känna av förändringarna/förbättringarna. Risken att skruva bort sig helt miskar en del då.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19479



Cyberoid skrev:
Drar man i dessa kan man tydligen skada chassiet. Ska försöka hitta ett annat ställe att kroka i.
Nja, man ska inte tro alltför mycket på vad nojjiga amerikaner skriver.
De fall när det blivit snett har det oftast varit bärgningar där det är svårt att gissa om det är olyckan eller bärgningen som dragit det snett. En annan anledning till att inte bogsera i öglorna är att viren/snöret/trossen inte går fri från karossen så det kan bli lite kosmetiska skador.

Det finns inga bättre fästpunkter för räddningsöglor. Därmot så kan specialgjorda öglor vara rejält lättare och dessutom ha de erfodliga 60mm id (och plocka ut öglan utanför karossen).
Ett "bonntrick" är att fixa en bandsling och dra igen genom orginalöglan och därmet fixa en temporär ögla med mer än 60mm id.

Men jag ska inte säga för mycket, jag har inte hunnit fixa till detta heller på den blå, än.... (mycket som ska göras i April, kallgarage gör det inte roligare ).

Edit: Var inne på Jula i ett annat ärende och sprang på denna (50mm band med okänd brottstyrka):

Tanken är att ersätta hela järnklumpen fram med en klämbricka som får klämma över dubbelvikt band. Den snyggt sydda öglan blir det som sticker fram ur munnen. id verkar vara ganska exakt 120mm
Nackdelen är att detta inte styr dragkrafterna år nåt håll så plastfronten lär flyga all världens väg, om man inte monterar på bägge sidor iofs... hmm...

Nåja, nu ska jag inte söla ner din tråd med onödigheter, men ideér kan man väl inte få nog av (bara nån är vettig )?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Paninder
Helsingborg/Madison Usa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 62



thumbs up för din rattdistans, var köper man en sån, hade behövt en sån till min miata, vill nämligen ha ratten så när som möjligt, har fått nyss på billiga mocka rattar, men hade behvöt ett sån distans,
vet du var man får tag på en sån o vad den kostar?

mkt snygg miata, kommer bli en skoj säsong med många miator,
har inte hunnit börja bygga på min än. bara beställt en massa delar än så länge

_________________
Mvh
Martin Paninder
Team Paninder Racing
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Cyberoid skrev:
Drar man i dessa kan man tydligen skada chassiet. Ska försöka hitta ett annat ställe att kroka i.
Nja, man ska inte tro alltför mycket på vad nojjiga amerikaner skriver.
De fall när det blivit snett har det oftast varit bärgningar där det är svårt att gissa om det är olyckan eller bärgningen som dragit det snett. En annan anledning till att inte bogsera i öglorna är att viren/snöret/trossen inte går fri från karossen så det kan bli lite kosmetiska skador.

Det finns inga bättre fästpunkter för räddningsöglor. Därmot så kan specialgjorda öglor vara rejält lättare och dessutom ha de erfodliga 60mm id (och plocka ut öglan utanför karossen).
Ett "bonntrick" är att fixa en bandsling och dra igen genom orginalöglan och därmet fixa en temporär ögla med mer än 60mm id.





Nu ska man kanske inte tro allt man läser och det står ju tydligt att det är stötfångaren som tar stryk och inget om att det kan bli skevt. Kanske är detta en myt som det kan vara dags att ta död på?

orginal fästen ska i vilket fall inte monteras tillbaka utan det kommer att bli en liknande lösning som du beskriver ovan. En viktbesparing som heter duga vill jag lova! thumbs up

EDIT: Stavning

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Paninder skrev:
thumbs up för din rattdistans, var köper man en sån, hade behövt en sån till min miata, vill nämligen ha ratten så när som möjligt, har fått nyss på billiga mocka rattar, men hade behvöt ett sån distans,
vet du var man får tag på en sån o vad den kostar?

mkt snygg miata, kommer bli en skoj säsong med många miator,
har inte hunnit börja bygga på min än. bara beställt en massa delar än så länge


Ratt-tillverkare säljer distanser till sina rattar i olika längd. Jag hade dock ett underligt (momo) nav med endast 3 skruvar så jag gjorde en egen av en klump aluminium..... Och någon timme senare var svarven fylld av spån!


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Idag har den nyflockade instrumentpanelen monteras. Gick utan större problem förutom en strulande imobilizer. 30 min och 0.5kg senare hoppade den igång. Resultatet kan ses nedan.







_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Nej men sluuuuuta!

Hur nice blev inte det? Men du lade på bilen 500 gram alltså? Blir det mgcc som gäller i sommar eller något annat?

Ha det gott!

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Cyberoid skrev:

Nu ska man kanske inte tro allt man läser och det står ju tydligt att det är stötfångaren som tar stryk och inget om att det kan bli skevt. Kanske är detta en myt som det kan vara dags att ta död på?


Öglorna sitter ju längst fram på rambalkarna - stadigare blir det inte - men lika självklart förstör man lätt fronten/stötfångaren (m m) om man drar snett.

Flockningen ser schysst ut, förresten thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Paninder
Helsingborg/Madison Usa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 62



Cyberoid skrev:
Paninder skrev:
thumbs up för din rattdistans, var köper man en sån, hade behövt en sån till min miata, vill nämligen ha ratten så när som möjligt, har fått nyss på billiga mocka rattar, men hade behvöt ett sån distans,
vet du var man får tag på en sån o vad den kostar?

mkt snygg miata, kommer bli en skoj säsong med många miator,
har inte hunnit börja bygga på min än. bara beställt en massa delar än så länge


Ratt-tillverkare säljer distanser till sina rattar i olika längd. Jag hade dock ett underligt (momo) nav med endast 3 skruvar så jag gjorde en egen av en klump aluminium..... Och någon timme senare var svarven fylld av spån!




wow snyggt

du har inte lust att göra en till mig o sälja ?

vore kanon isåfall
pris om du har lust?

_________________
Mvh
Martin Paninder
Team Paninder Racing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx5 -92 Roadsport C / Modsport 3 #86
1, 2, 3 ... 42, 43, 44   >>
15 besök idag (201594 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande