Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 Monte Carlo -66
2 besök senaste veckan (10393 totalt)
Jörgen Trued
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
A coming 1000cc cup race car

Allt skrivs på engelska därför att min "Gear-Head" buddies i oregon skall kunna följa projektet
(It's all written in english for You guys, Walter M. & Mark J. http://www.oregon.gov/ODOT/index.shtml
Marks Lotus: http://www.open.org/~joerger/westfield.html?menu )


Interior view of what used to be the backseat ;-)


Notice the dual side impact bars


Rickard working with the Kemppii Master 2200


Early fit test of the Sparco's and the aluminum heavy duty plates

1850 cc Stöm modified engine 94mm Mahle pistons
Weber carburrettor DCD 36
Sport exhaust special built by Ferrita, Köping SWEDEN
Special 1 4 speed collumn shift gearbox
130 BHP
Top speed 180 km/h?.... V2 rotate!
Sport/MonteCarlo wheels
Renovated Standard Monte Carlo brakes discs front (Lockheed)
Renovated drums rear (stainless steel parking brake arms)
GUSS, FIA Approved Rollcage Drawings no. 253-5, 253-7, 253-17
TIG welded by Rickard Bergquist SBF approved welder
See this cage Rickard made for dragracing http://www.promod66.com/images/F1000007_liten.jpg
Sparco Pro 2000 seats in black
Halda Speedpilot Standard
omega olympic holder + omega olympic Cronograph Rattrapante
Map readerlamp SAAB original
OMEX shift indicator / Rev limiter
Aluminum deck cover plates on the floor and in the trunk
Aluminum door insides + rear inside panels etc.
All noice and vibration insulation removed
Hood leatherbelt made by old Mauser Rifel bands from A4 Artillery Regiment (my old employer)
Advertisment badges made by myself in Adobe Illustrator programme on Mac.

Make it into a competitive 1000cc cup racer

one of appox. 20 cars that was converted from 2 stroke to V4. This car has never been raced as far as i know.
First owner the son of Thapper's Bil (SAAB dealer) in Örebro Sweden.

---
Timeline
1986-10-01 Bought the car in Karlskoga from Mr Johannesson
1999 Modifications done by Ström in Trollhättan
2005-10-31 The interior has been grinded and polished waiting for the crashcage to be welded in then its ready for fresh new paint.
2006-02-23 New rear floor bought from Lollo
2006-03-05 Rollcage welded in place by Rickard Bergquist
2006-03-06 Rollcage polished and ready for a coat of clear top paint ( will have raw interior)
2006-03-09 Rollcage bolted to chassis 4 rear points
2006-03-10 Arranged with "production" of two new upper rear spring supports (Thanks Miro you are a hero)
2006-03-10 Sparco 6-point belts from G-Partners arrived
2006-03-12 Welding of the rollcage support plates min 120cm2, hole drilling
2006-03-18 Cut out the old rear boot floor
2006-03-26 Finally all drilling on the rollcage is done. Applied clearcoat on the rollcage, drilled holes for the boot floor
2006-03-27 Started to weld the boot floor in place
2006-03-31 Boot floor in place - continued with some minor weld-repairs.
2006-04-11 Welding
2006-04-13 Sprayed Grey Standox Primer inside, also primer underneath
2006-04-15 Interior sprayed with primer and olive green (swedish racing green ;-) )
2006-04-20 Protective padding on the rollcage, arranged with the 6 point Sparco harnesses

2006-06 ** Bought a summer house = little time for the car unfortunately. Experienced everything a houseowner can. Painting, wallpaper, wood floors. Tons of sweat but perfect now.

2006-11-01 Rebulit masterbrake cylinder
2006-11-15 The car finally touches ground after a flying life for some months
2006-11-17 Fitted new windscreen
2006-11-27 Sparco gasfiller cap + fill neck + hoses to tank. Sparco bonnet fast locks, Sparco FIA approved master switch
2006-12-31 Aluminium Gas tank fitted. Filter King Regulator + Facet Red Top Pump




Soon to happen :

Connect fuellines
Start to build potent 900cc two-stroke race engine.


URGENT! ''
Looks good right now





Suppliers:
G-Partners in Karlstad
XP Engineering
BBS Bildelsreservdelsvaruhuset in Spånga
SGA in Bromma
NBM Hydraukics

_________________
Jörgen Trued
www.saabsunitedhistoricrallyteam.com
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 923



Jörgen Trued skrev:
A coming 1000cc cup race car ''



Är den inte för gammal för 1000cc-cupen skrev jag på engelska?..

Edit: Nice car anyhow!! thumbs up
mvh. / Daniel

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
Jörgen Trued
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
Daniel,
Det är så att SAAB av årsmodell 1965 & 1966 är identiska så när som på emblemen som byttes från "Sport" till "MonteCarlo 850".
Den är inte för gammal enligt FIA papper som jag fått från Peter Bäckström på SAAB's Bilmuseum och dessutom är "SAAB-ombudsman" för 1000cc cupen.

_________________
Jörgen Trued
www.saabsunitedhistoricrallyteam.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad är det för slutväxel i lådan?

Vad sitter det för kam i snurran?
Ventil storlek på in och utblås?
Du har väll möligtvis inget bromspapper på motorn?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 923



Jörgen Trued skrev:
Daniel,
Det är så att SAAB av årsmodell 1965 & 1966 är identiska så när som på emblemen som byttes från "Sport" till "MonteCarlo 850".
Den är inte för gammal enligt FIA papper som jag fått från Peter Bäckström på SAAB's Bilmuseum och dessutom är "SAAB-ombudsman" för 1000cc cupen.


ok, då är jag med på noterna.. (på svenska den här gången)

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
Jörgen Trued
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
fuling skrev:
Vad är det för slutväxel i lådan?

Vad sitter det för kam i snurran?
Ventil storlek på in och utblås?
Du har väll möligtvis inget bromspapper på motorn?


Sjölinder,
Det sitter en std växellåda i bilen
Det är uppfilat så mycket det går, enligt Ström (enkelblås)
Inget bromspapper.... tyvärr
Men motorn går gött, härligt vrid i en 1850cc
Jag har en DFI 40 som eventuellt monteras på motorn, men det blir väl att sätta 1850cc motorn i Sonetten när 2T motorn blir klar

_________________
Jörgen Trued
www.saabsunitedhistoricrallyteam.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Special 1 4 speed collumn shift gearbox


Hmm jag tolkade detta som en sp1 låda

Ingen aning om vad det sitter för kam i motorn?

Hur mycket varvar du motorn?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jörgen Trued
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
[quote="fuling"]
Citat:
Special 1 4 speed collumn shift gearbox


Hmm jag tolkade detta som en sp1 låda

Ja till 2T maskinen skall den lådan användas!

_________________
Jörgen Trued
www.saabsunitedhistoricrallyteam.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ok, då med 7:38 slutväxel gissar jag. Eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2133



Hej Jorgen, kul att se att du lever!

Jag tænkte fråga om du hade sonetten kvar men det gav sig sjælv længre ner...

Varfor på engelska?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Jörgen Trued
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Hej Jorgen, kul att se att du lever!

Jag tænkte fråga om du hade sonetten kvar men det gav sig sjælv længre ner...

Varfor på engelska?


Klippte in det från en annan site, samt att mina kompisar i USA gärna läser om mitt projekt!

_________________
Jörgen Trued
www.saabsunitedhistoricrallyteam.com
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Kul med fler gammelSaabar här på rejsa. Racerbil dessutom .

Rent spontant ser det ut att vara lite mycket rör i buren för en historisk racer? Men du har kanske koll på att det är OK.

Har du några bilder på motorbygget?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Jörgen Trued
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
2T Micke

Bilder på motorn kommer om några veckor

Ang. den stora mängden rör så har jag tolkat Appendix K 2006 att man bör bygga så säkert som möjligt. Om någon annan här på forumet har ideer kring säkerhet så skriv gärna om detta.

_________________
Jörgen Trued
www.saabsunitedhistoricrallyteam.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jörgen Trued
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare
På Mantorp förra året, i år skll det bli körning med MonteCarlon. Arbetet har gått fort senaste dagarna...


_________________
Jörgen Trued
www.saabsunitedhistoricrallyteam.com
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Hej, såg i projekttråden att du funderade på 1000cc Cupen, kul!
Var tillsammans med Lennart Nilsson i Kil (Saab Sport -65) initiativtagare till 1000 cc Cupen, men vi har nu efter 6 år lämnat över till Jensen, Zimmer och Henningsson
För att undvika att bygga bort dig beträffande motor, så är det tyvärr så att Saabens homologeringshandling och App K (som bygger på grupp 2 reglementet) inte tillåter oss ha 900cc.
Motorn får inte borras/strokas över sin naturliga klassgräns, som när det begav sig var 850cc.
Med 900cc blir till att åka SSK Classic eller Retro-racing (iaf tills nationellt klassade bilar måste ha katlaysator )

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Jörgen Trued
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 40


Trådstartare

_________________
Jörgen Trued
www.saabsunitedhistoricrallyteam.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 Monte Carlo -66
2 besök senaste veckan (10393 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande