Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic Type-R -04 | << 1, 2 4 besök senaste veckan (8393 totalt) |
OT:Att köra på VTEC nocken hela tiden vore rätt värdelöst då kraften på låga varv skulle vara jäkligt kass.
Poängen med VTEC är ju att man kan köra riktigt stygga kamprofiler utan att förlora kraften på låga varv dvs så är VTEC det bästa ur två världar. Både "mormor" kamprofil för bra egenskaper i vardagskörningen och en "race" profil för bra med effekt på höga varv. CTR:en har ju i-VTEC vilket även innebär att det är variabla kamtider på insugskammen, kamdrevet kan ställas 60 grader fram och tillbaka av ECU:n om jag inte minns fel. (60 grader låter jävligt mycket nu när jag skriver det, kan inte svära på om det stämmer) Jäkligt fin kärra mooseman! _________________ Per Björe-Dahl |
||||
Känns lite skumt till en början, men när man väl vant sig vill man aldrig byta. Jämför gärna placeringen på spaken med placeringen på spaken i tävlingsbilar. _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||
Det man får göra är att mappa om databoxen eller skaff en sk vtec-controller. Dock så är det inte så lätt som att bara flytta ner vtec-tröskeln och så vips får man massor med effekt. Men visst, ett par hundra varv till med vtec hade varit trevligt på 2:an och 3:an. På 4-6 är det helt ok nu med den nya lådan med kortare växlar. Ska genast svara på PM, sorry _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||
Man tackar för berömmet, blev lite putsande i påsk. Nu är ju inte jag så inne på just grader mm på kammarna, men när man kollar på kammarna så råder ju ingen tvivel om att det gynnar med vtecen på högvarv. Som du skriver är ju i-vtec mkt bättre än "gamla" vtec, inte alls samma "turbo-kick" när den kliver in, och heller inte lika taskigt mellanregister. _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||
Betyder inte i-vtec att motorn har trestegs-vtec.
Altså fungerar den som en vtec-e motor på låga varvtal, och i mellanregistret funkar den som vanligt och på höga varv så är det prestanda-vtec? Edit: Sökte lite på google och det var det tydligen inte så ignorera allt ovan. Hittade däremot en bra länk om man vill läsa mer om i-vtec http://asia.vtec.net/article/k20a/ _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
det är 50 grader _________________ Daniel"Lillen" Nilsson Kör Honda s2000 -00 www.hondaklubben.com För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen |
||||
Finns VTEC killer kammar som säljs av TODA Racing. _________________ Fredrik Löfgren Honda S2000 |
||||
Skulle du kunna berätta lite kortfattat om dessa? VTEC:en börjar 1000rpm tidigare och är aggresivare och ger mer effekt? Ca pris? Man blir jäkla sugen på en Type-R med lite godis _________________ Michael Öberg |
||||
och man blir inte mindre sugen när man får höra en Type-R med lite godis! :woot: _________________ Ola Ekström, Skåne |
||||
Kortfattat, man tar bort VTEC kamnocken på varje "nockpar" så är de andra två nockarna/par högre lyft på istället. Samt spärrar alla 3 lyftare med varann, eller i TODAS fall får med nya lyftare. Dvs man får en bil som är näst intill okörbar på gata men ett monster på bana. Sen är lyft o duration osv annorluda på VTEC killer cams mot orginal TODA VTEC killer cams: Integra Dc5 orginal: *reservation för felstavning _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||||
att köra med vtec killercams är helt lönlöst om du använder bilen på gatan...
de kit med killercams som finns, så är det ruggigt stygga profiler, och du bör ligga på ett konstant varv på typ jätte mycket.. (7k och uppåt.) endast för rena rejs bilar. det finns vtec kammar med liknande profiler på hög varvsnocken, visst, du har lite mindre roterade massa på kammen och lite lättare ventilmekanism, tar säkert 1 häst _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
Men helt lönnlöst är det väll inte med killercams?
Går bilen segare än orginal med killercams förutom i toppregistret där den går som fasen? Det stod även på Todas sida att vtecen började vid 4800rpm, det är väll positivt vid allmän trafikkörning, eller är bilen jetteseg även vid tidig vtec? _________________ Michael Öberg |
||||
med killercams kommer den va så gott som död på lågvarven ja.
enda tillfället det är bra, det är vid bankörningar eller strippenkörningar, och dessutom kan du plocka nästintill samma effekt med vanliga eftermarknadskammar. var vtec ska gå in mappar man fram. På todas n2 kanske 4800 är lagom, på skunk2 pro2 kanske 5100 är lagom, beror på setupen i övrigt. byter du kammar och gör inget mer, kommer vtec gå in på samma varv som orginal. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
Nu är bromsarna monterade och klara. Ferrodoklossar o slitsade skivor skall göra susen. Jag har dock planer på att snickra ihop riktig bromskylning från de idealiska luftintagshålen i fronten. Om man tar hål i bromssköldarna och svetsar på en adapter till luftslangen så borde det gå att få riktigt bra resultat.
Hjujlinställning på tisdag, sen är det körning som gäller resten av säsongen!! OT. Någon som vet vilka som marknadsför ACE-fälgar i Sverige? /OT. _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||
Nu har bilen varit ute på en riktig test. Har kört ett par varv konbana innan, men i torsdags var det Superstage på schemat hela dagen med Hondaklubben. 1.34.66 på regummerade sulor, det kommer bli mycket intressant och se hur det går med r-däcken som ligger och väntar i källaren.
_________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||
Nu har jag kört Mantorp och Gelleråsen samt 5 superstage och 3 konbanor till. Jag älskar verkligen bilen, det är helt otroligt hur en snudd på original bil kan bete sig så bra på bana.. HONDA
Sedan jag skrev sist har jag monterat "camber-bolts" i det övre av de undre infästningarna till fjäderbenet. Detta gav ca 1 grad mer negativ camber. Detta verkar ha gett en camber som sliter jämnt och fint över däcken på bana. Hjulvinkelprotokollet ser ut som såhär. Det enda oortodoxa är väl att jag kör med anseenlig toe-out bak. Bilen är lite svansvilligare, men det ser jag faktiskt bara som positivt. Passar min körstil perfekt. Sedan har jag köpt och åkt slut på mina 205/50-15 Toyo R888 som jag monterat på tidigare i tråden nämnda mattsvarta Rota Slipstream 7x15". Bil på konbana!: Nu är det bara en bankörning kvar på säsongen med Hondaklubben på Sturup 30/9 sedan blir det välförtjänt vintervila! _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||
Liite svansvilligare? Trodde det var du som körde RWD på väg till öland.... Kul att du är nöjd med stålet! Kommer du köra vidare på 888? eller var lite wild'n crazy och testa nått nytt? _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Jag är inne på o prova michelins r-puckar till nästa säsong. Har ev fått tag i däck till bra pris, annars får det bli R888 igen med större rullomkrets. Upplever att anliggningsytan mot marken blir lite liten med 5% mindre rullomkrets.
_________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic Type-R -04 | << 1, 2 4 besök senaste veckan (8393 totalt) |