Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88, ska få TURBOsnurra!!
4911 besök totalt
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare


Jag håller på med denna lille bil så mycket jag hinner. Det blir lite mek då och då...
Väntar på lite värme ute så att inspirationen kommer igen.

Denna bil ska helt enkelt bli en snygg racebil som e kul helt enkelt.
Det ska putas i en Turbosnurra i den från en Volvo 440 turbo hade jag tänkt mig.
Denna motor kommer att renoveras och ska även skrämas upp lite.....

Bilen kommer även att breddas och få ett schysst utseende. Inredning kommer det att vara sparsamt med
den ska ju inget väg så klart...

Vi får helt enkelt se vart det slutar......

Alla tips tas emot med öppna armar....även delar till bra pris......eller gratis thumbs up



Rensad....men en cool ratt finns kvar.



Motorn.........



...ska bort.



Men den kan vara bra att ha....till något...det är ju ändån en 95 hp GTE motor!!



Ja det blir lite styling oxå.....


_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 181



Vad kul! Fler R5:or gillar vi. thumbs up

Jag antar att du sparar gte-snurran inför besiktningen?
Det är ju smått omöjligt annars att få någon annan motor godkänd i en gte.

mvh Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Det blir väl så..... Hade tänkt att göra det så smidigt som möjligt så att det blir motorbyte öer en helg inför besiktningarna. Sen får vi se hur det blir med det. Men det ska nog bli trevligt. Första bilen jag har get mig på motorbyte....spännande.


_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
timolo
Olofström
Här sen Jun 2004
Inlägg: 142



vad har du tänkt o åka me för dämpare o liknande har några tips på hur du kan få till lite mer camber bl a fram och lite annat

_________________
Tim Olofsson
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Så långt har jag inte riktigt tänkt. Cliodelar???
Jag tar emot all hjälp jag kan få!!

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Tobbe_A skrev:
Det blir väl så..... Hade tänkt att göra det så smidigt som möjligt så att det blir motorbyte öer en helg inför besiktningarna. Sen får vi se hur det blir med det. Men det ska nog bli trevligt. Första bilen jag har get mig på motorbyte....spännande.


Vad är det som sätter käppar i besiktningen?

Årsmodellen är den rätta (1988), så varför inte slänga i en 440-turbo-motor från en kattad 440 Turbo?
Blir så mycket lättare att besiktiga då. Jag har för mig att det kallas för katalysatorundantaget.
Man behöver nämligen inget tillverkarintyg under de omständigheterna.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



poh99 skrev:

Vad är det som sätter käppar i besiktningen?

Årsmodellen är den rätta (1988), så varför inte slänga i en 440-turbo-motor från en kattad 440 Turbo?
Blir så mycket lättare att besiktiga då. Jag har för mig att det kallas för katalysatorundantaget.
Man behöver nämligen inget tillverkarintyg under de omständigheterna.


Problemet är att turbomotorn har förmycket effekt. Finns inget intyg på att bilen klarar av 120hk istället för 95hk.

Att bilen har sålts med 120 hk 1.4l förgasarturbomotor på andra marknader betyder tydligen inget.
Kort och gott. Hade man haft ett intyg hade det inte varit några problem att göra som du säger.

Men jag har inte lagt ner oändligt med tid på att undersöka saken närmare.

R5 GTE med B18ft är rätt kul faktiskt. Hur jag nu kan veta det

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Jag behövde inte svara för det gjorde Andresa till mig på ett utmärlt sätt.

Men du Andreas, heter 440 motorn B18ft? Tänkte jag skulle börja handla lite lager och dylikt
till den....fast jag inte ens har någon motor!?!?!?
Motor ska jag oxå ha tag i till ett rövar pris......

Din bil ser verkligen trevlig ut Andreas. Helt klart en fröjd för ögat.

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Vad blir effekten om du skulle få den klassad som ombyggt fordon?
Citera
Mattias B
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 234



Andreas Millbro skrev:
poh99 skrev:

Vad är det som sätter käppar i besiktningen?

Årsmodellen är den rätta (1988), så varför inte slänga i en 440-turbo-motor från en kattad 440 Turbo?
Blir så mycket lättare att besiktiga då. Jag har för mig att det kallas för katalysatorundantaget.
Man behöver nämligen inget tillverkarintyg under de omständigheterna.


Problemet är att turbomotorn har förmycket effekt. Finns inget intyg på att bilen klarar av 120hk istället för 95hk.

Att bilen har sålts med 120 hk 1.4l förgasarturbomotor på andra marknader betyder tydligen inget.
Kort och gott. Hade man haft ett intyg hade det inte varit några problem att göra som du säger.

Men jag har inte lagt ner oändligt med tid på att undersöka saken närmare.

R5 GTE med B18ft är rätt kul faktiskt. Hur jag nu kan veta det


B18ft är alltså motorn som sitter i 440/480 turbo?
Har provat en 460 med 2.0 motor, den som kom senare. Tyckte den
gick himla bra, bra drag framförallt på lägre/mellan varv.
Den annars i GTE:n om man inte vill ha problem med besiktningen?

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lotus Elise -97
Lådbil
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 181



Jag hade långtgående planer på att sänka ner 2-liters snurran (b20f) från volvo i min gte.
Bara byta ut själva motorn och hehålla insug och sånt från gte.

Men det hann jag inte innan jag köpte mig min gt-turbo och då var det inte lika aktuellt längre.
Så nu har man en volvomotor som står och skräpar...

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
timolo
Olofström
Här sen Jun 2004
Inlägg: 142



clio delar är mkt bra o ta ifrån men som sagt vet inte riktigt vad du har för syfte med bus om de e för banträffar o liknande.
Men som sagt de finns lite att välja mellan clio cup dämparna är rätt hyffsade o åka med sen kan man lägga ner mkt pengar o köpa öhlins som används i renault junior cup.
undre länkarmarna kan man plocka från R19 16v för att få mer camber fram.
Bromsar kan du plocka från både clio,megane DOCK så får du använda clions spindlar alt. göra adaptrar för att flytta ut bromsoken.

_________________
Tim Olofsson
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Det blir en buz & banbil som även kommer att platsa på utställningar hade jag tänkt mig.
När det gäller omkopplingen med volvons elektriska delar in i reanulten så har det varit skönt att få lite dokumentering på detta.

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
[quote="Nimba"]
Andreas Millbro skrev:
poh99 skrev:



B18ft är alltså motorn som sitter i 440/480 turbo?
Har provat en 460 med 2.0 motor, den som kom senare. Tyckte den
gick himla bra, bra drag framförallt på lägre/mellan varv.
Den annars i GTE:n om man inte vill ha problem med besiktningen?


440/480 motor och växellåda lär ju passar direkt i orginalfäsen som finns nu. Men om jag ska lägga
i 460:ns motor så är det nog inte så förmodar jag.

Ska även renovera motorn och se vad jag kan göra med denna i trimväg. både på motor och
chip i boxen.......

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Då har man börjat pela lite igen på Renaulten. Har haft så mycket att göra med hus och andra bilar så jag ej haft tid för den. Men nu händer det lite igen.


















_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 152



Lite tips och inspiration kanske behövs?
http://www.bikemike.net/bilar.htm

Men du kanske redan har kollat in sidan...

_________________
Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt
Citera
DannyMk1
Kvidinge (Skånela)
Här sen Mar 2005
Inlägg: 247



samma breddnings teknik jag tänkte gjort på min för nått år sedan men
dom planerna la sej rätt snabbt då bilen såldes, ser bra ut iaf å lycka till
nere i Gryte Håla

Förästen är det ett paket avsett för R5an eller egen modd?

Edit: såg nu att det inte var de

/Danne

_________________
Danny Svensson

Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan)
Bmw M535i -87 Diamantsvart
Bmw 323i sport -79 (samlaråk)
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177


Trådstartare
Mycket lite har hänt detta året pga renovering av kåken. Men nu e man sugen som bara den!!

MEN........jag har fått lite ideér i skallen av en polare. Han tyckte jag skulle slänga in en längstmonterad volvomotor (med turbo så klart)+ bakaxel (JÄVLA ANDREAS!!) Så just nu så är jag i valet och kvalet vad jag ska gör. Lite drifting är ju aldrig fel......!

Jag behöver 1 st B21/B23 motor + växellåda för att testa och måtta lite. Behöver ej fungera!!
Är det någon som vill låna ut detta eller för all del skänka det till mig så är jag tacksam för detta!!

Lite tips på bakaxel-anordning hade oxå varit kul........korta en volvaxel, en bmw-anordning
eller något annat?

Dax att sätta i gång... bur ska köpas och in, litet rosthål ska lagas......m.m.m

MVH/ Tobbe

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88, ska få TURBOsnurra!!
4911 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande