Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTi Special -84
2 besök senaste veckan (3009 totalt)
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30


Trådstartare
Jag har precis kommit hem med en gammal Golf. Nästan alla andra här verkar ju ha en Golf 1:a, så det är väl lika bra att jag också köper mig en
Målet är att ha en rolig leksak under tiden som jag letar bitar till mitt locost-bygge, och eftersom jag har kört Golf de sista arton åren känns det här som en vettig bil.

om bilen:
Vanlig standard 112-hästars 1800-kubikare. Någon av de tidigare 19 ägarna har försökt tuffa till bilen genom att köpa stylingtillbehör på macken. Rost finnes, men oklart hur mycket. Ett litet plus är att åtta stycken av de ganska trevliga originalfälgarna fanns med. Att kilometerräknaren slog över på 16666,6 när jag kom hem på parkeringen är säkert inte alls en varning

Planer:
Steg 1:
operation Un-pimp my Ride(TM). Bort med plastbitarna över luftintaget på huven, vindrutespolarmunstycket med belysning, de skrattretande stora högtalarna, de blå och kromade pedalatrapperna, den anskrämliga växelspaksknoppen och reflexrampen mellan bakljusen.
Är det någon som har den trevliga originalgolfbollen att sälja, förresten?

Steg 2:
Skrapa underredsmassa och kasta ut inredningen för att kunna se hur mycket rost som finns. Svära, svetsa och svetsa igen. Helsvetsa fjäderbenstornen.
Byta ut bussningarna mot nyare, stadigare bitar. Fixa undre fjäderbensstag.
Bättre bromsar fram, för de som sitter där nu känns synnerligen taskiga. Montera Corrado G60:s skivor och bygga adaptrar för att flytta ut oken? Då måste jag säkert gå upp till 15", och gör jag det är det lika bra att skaffa mer svängvänliga däck också ...
Stötdämpare och fjädrar bör också bytas mot roligare saker, men de känns inte som det mest akuta än så länge.

Steg 3 (till hösten?):
Bur & allmän lättning. Upputsning och lack? Montera originalets uppkäftiga frontspoiler?

Bilder:
Kommer i morgon, för då ska jag ta upp bilen på en lyft och börja titta närmare på hur illa det ser ut på rostfronten. Känsliga tittare varnas

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Hmmm.......

Mk I:a det enda rätta

Humm.......harkel vad är det jag säger.
Inte ännu en liten ettrig jäkel som kör åttor runt mitt åk.

Låter kul iaf!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



s-o skrev:
Montera Corrado G60:s skivor och bygga adaptrar för att flytta ut oken? Då måste jag säkert gå upp till 15", och gör jag det är det lika bra att skaffa mer svängvänliga däck också ...


Tjenare!

Trevligt med ännu en mk1a

och de där med g60:ns framskivor stämmer, du måste gå upp till 15" fälgar!
Finns ytterst få 14" fälgar som även sväljer bromsarna. Men de är väldigt udda typ rally fälgar!
Bara hålla utkik efter snyggare fälgar nu på blocket! Dyker upp mkt nu när våren stundar...

Ska bli trevligt att följa detta, kom ihåg bilderna nu

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30


Trådstartare
golf666 skrev:

Bara hålla utkik efter snyggare fälgar nu på blocket! Dyker upp mkt nu när våren stundar...

Ska bli trevligt att följa detta, kom ihåg bilderna nu


Så här ser den ut. (Va? Kastade jag inte den där doftgranen?)
Jag kommer tyvärr inte att komma igång med att börja riva och fixa förrän till helgen. Innan dess är det nog inte fri väg i garaget att ta sig fram till mitt bås.

Fälgarna lär nog bli plåtfälgar till Passat eller något annat tråkigt till att börja med, för jag har absolut ingen budget för det här projektet. Eller rättare sagt lär jag nog få lägga eventuella pengar på diverse ekonomiplåt och skyddsgas till svetsen, för så här ser bilen ut undertill:


Dessutom var jag dum nog att plocka bort mattorna på förarsidan idag, och där såg jag ...
... parkeringsplatsen som bilen stod på. Nåja. Den här bilen är i alla fall välventilerad.

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
permafrost
Säter
Här sen Jan 2006
Inlägg: 187



Jag gratulerar dig som nybliven ägare till världens bästa bil! thumbs up

_________________
Andreas Johansson
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30


Trådstartare
permafrost skrev:
Jag gratulerar dig som nybliven ägare till världens bästa bil! thumbs up

Världens bästa bil? Golfen som modell kanske, men just det här exemplaret har kanske ett par små brister


Kontakten med marken är inte den bästa just nu.


Någon illvillig typ har plockat bort rätt mycket av inredningen, så nu ser jag hur rostig bilen är.


Diverse spår efter gamla reparationer börjar dyka upp här och där. Jo, det är ett hål i nederkanten av den rostbruna gamla svetsningen, och vänster framskärm satt nästan helt utan någon tätningsmassa, så jag är sannolikt inte den första amatören som skruvar med den här bilen.


Tröskeln på förarsidan är krokig, rostig, och golvet har helt och hållet rostat loss från både den och den tvärgående balken som går under framsätena. Jag har beställt diverse ekonomiplåt, så tills den levereras kan jag i princip bara skrapa underredsmassa och leta efter fler rostskador.

En kul grej är att garagetomten (jag har ingen aning om vem av garagekompisarna som är skyldig) tydligen har levererat ett par framfjädrar till min bil, för de bara låg där när jag kom dit i morse. De är gröna och fina, och märkta "Weitec VW055VA/070" och "78429-1 16/2000".
Är det någon som vet vad det kan tänkas vara för typ av fjädrar? Är de någonting att ha?

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
permafrost
Säter
Här sen Jan 2006
Inlägg: 187



Ursäkta språket, men fy fan vilken rostig en du fått tag på! Finns ju iofs ganska gott om ekonomiplåt att få fram och de e ju tur... Ett stort lycka till från dalaskogen får du i alla fall!

_________________
Andreas Johansson
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30


Trådstartare
permafrost skrev:
Ursäkta språket, men fy fan vilken rostig en du fått tag på!

Jag har nog använt värre språk än så då jag upptäckt nya och spännande rostskador på den.
Å andra sidan är det en 23 år gammal krockad Golf, så jag borde egentligen inte bli speciellt förvånad.
Som det ser ut nu så måste jag byta golvet på förarsidan och både inre och yttre tröskel på samma sida. Jag är lite osäker på vad som är den smidigaste ordningen att byta de bitarna. Ska man börja med tröskeln och jobba sig inåt, eller ska man ta golvet först och jobba sig utåt?
Hur som helst lär jag nog behöva staga upp den en del och hålla koll på hur dörrspringorna ser ut under resans gång.

permafrost skrev:

Finns ju iofs ganska gott om ekonomiplåt att få fram och de e ju tur... Ett stort lycka till från dalaskogen får du i alla fall!

Tack, det lär nog behövas

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



s-o skrev:
Hur som helst lär jag nog behöva staga upp den en del och hålla koll på hur dörrspringorna ser ut under resans gång.

Just att svetsa trösklar har jag lyckats undkomma men lite varstans brukar väl stora tipset vara att svetsa in ett kryss i dörröppningen för att hindra att karossen defomeras när man skär loss tröskeln?

Hursom, lycka till med pillet!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
permafrost
Säter
Här sen Jan 2006
Inlägg: 187



s-o skrev:
permafrost skrev:
Ursäkta språket, men fy fan vilken rostig en du fått tag på!

Jag har nog använt värre språk än så då jag upptäckt nya och spännande rostskador på den.
Å andra sidan är det en 23 år gammal krockad Golf, så jag borde egentligen inte bli speciellt förvånad.
Som det ser ut nu så måste jag byta golvet på förarsidan och både inre och yttre tröskel på samma sida. Jag är lite osäker på vad som är den smidigaste ordningen att byta de bitarna. Ska man börja med tröskeln och jobba sig inåt, eller ska man ta golvet först och jobba sig utåt?
Hur som helst lär jag nog behöva staga upp den en del och hålla koll på hur dörrspringorna ser ut under resans gång.

permafrost skrev:

Finns ju iofs ganska gott om ekonomiplåt att få fram och de e ju tur... Ett stort lycka till från dalaskogen får du i alla fall!

Tack, det lär nog behövas

Antar att det blir bättre resultat på utsidan om du byter först golv, sedan innertröskel och avslutar med den yttre. Då har du ju yttertröskeln som stöd hela tiden och de e ju bara den som syns...

_________________
Andreas Johansson
Citera
permafrost
Säter
Här sen Jan 2006
Inlägg: 187



hur går det då? Får du bort någe rost?

_________________
Andreas Johansson
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30


Trådstartare
permafrost skrev:
hur går det då? Får du bort någe rost?

Just nu står det tyvärr nästan still. Jag gick in i väggen för ett tag sedan, så dagsformen varierar kraftigt.

Hur som helst upptäckte jag sist jag besökte garaget att de främre bärarmarna var genomrostade. Bara att byta. Å andra sidan har jag fått ett par adaptrar för att flytta ut bromsskivorna, så en del saker går i alla fall framåt.

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTi Special -84
2 besök senaste veckan (3009 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande