Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Extraktorrör, primär kontra sekundär rörslängd.
4 besök senaste veckan (6142 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591


Trådstartare
Håller på att bygga nytt grenrör på Rush:n

Har fått till primär rören hyffast, punkat ihop alltihop.
Nu till funderingarna har frågat lite var stans och fått
många olika bud


Förhållandet mellan längden på primärrör kontar sekundärrör?

Tar vi extraktorröret jag kapat sönder och moddat så det skall rymmas
så var det lika långa primär respektiver sekundärrör.

Sen grenrören som funkar på Volvo:n enligt Gunnar L
30-35cm primär och 60-65cm sekundär.
Dock så är det ju rena race motorer Gunnar pratar om

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vi pratar allså 4-2-1 rör. Eller?

900-1000mm total-längd känns som ganska långa rör. Allså inget högvarvit.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591


Trådstartare
Japp.
Tror varvet ligger kring 6500...och uppåt
fuling skrev:
Vi pratar allså 4-2-1 rör. Eller?

900-1000mm total-längd känns som ganska långa rör. Allså inget högvarvit.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

6500 låter rimligt med lite ryggradskänsla

Jag har läst att primärrören skall vara minsta 381mm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591


Trådstartare
fuling skrev:
Jag har läst att primärrören skall vara minsta 381mm.

Tror jag är kring 360mm nu

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



mina är 900 primärer. 0mm sekundärer.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Tror jag är kring 360mm nu


Då så, inom rätt bollplank.
Hur långa senkundär-rör?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Kan någon förklara för en novis vad primär- och sekundär-rör är? Hade för mig att alla rör från cylindrarna skulle vara av samma längd fram till kollectorn?! Eller är det ett: 4-2-1 system som diskuteras?

Lär mig

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591


Trådstartare
Så här grenröret ut just nu

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



NX skrev:
Kan någon förklara för en novis vad primär- och sekundär-rör är? Hade för mig att alla rör från cylindrarna skulle vara av samma längd fram till kollectorn?! Eller är det ett: 4-2-1 system som diskuteras?

Lär mig


Som du säger 4-2-1 diskuteras
4=primärrör
2=sekundärrör


1an vettetusan.. trimär/tridär? eller kanske bara avgassystem..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

super7 skrev:


Sen grenrören som funkar på Volvo:n enligt Gunnar L
30-35cm primär och 60-65cm sekundär.
Dock så är det ju rena race motorer Gunnar pratar om


För att ta upp denna tråd igen. Jag undrar finns det något som säger att sekundär rören ska vara ungefär dubbelt så långa som primär rören?

Sen säger ni att långa rör = inget med högt varv?! om vi tar mitt åk som ett exempel en 1,6liter som i framtiden kommer varvas till 7000rpm vad kan vara lämplig längd på Primär- respektive sekundärrör på den??

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lozec
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 7



borttaget

_________________
____________________________
Bernt Anderberg
991.2 GT3 Touring
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



fuling skrev:

Jag har läst att primärrören skall vara minsta 381mm.


Gäller detta endast 4 cyl eller är det samma på en 6a?
Avser rak 6a, varvtal över 7000.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Hallå.

Jag vill bara lägga in en liten tokig grej..
Det finns olika vägar att gå..
Nåt som är helt uppåt väggarna tyckte jag.. men bevisat det funkar.

är på en 2.0L Kitcar motor (270hk ungefär) men byggdes liknande på en banracingmotor i en super 7(~295hk).

är.. hör och häpna..


Opel motor C20XE
1.5" rördiam i prmärerna. Som var 740mm långa
samt 2" i sekundärerna. Som var 380mm långa

Sammanlagd längd är alltså 1120mm och motorn har effektregister från ca 5500-9000rpm med vridpeak vid ca 7500rpm.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Opel motor C20XE
1.5" rördiam i prmärerna. Som var 740mm långa
samt 2" i sekundärerna. Som var 380mm långa

Sammanlagd längd är alltså 1120mm och motorn har effektregister från ca 5500-9000rpm med vridpeak vid ca 7500rpm.


Du har inga bilder på den bilen
Skulle vara intressant att se hur det rymms

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



här är en mycket liten bild:


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Ahhh,,, hittade flera,, bättre bilder..







osäker dock på skillnaderna på bilarna.. caterham,westfield,lotus super 7.. men själva 'basen' är väl ungefär densamma?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Racetech
Extraktorrör, primär kontra sekundär rörslängd.
4 besök senaste veckan (6142 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande