Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 1.6 16v -02 *Säljes* | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (11660 totalt) |
Märke & modell
Renault Clio 1.6 16v Sportline Bild Årsmodell 2002 Motor & Effekt 1 598 cm3 16v, 111 hk (82 kW) vid 6 000 r/min, 151 Nm vid 4 250 r/min). Ingen aning om vad den har idag. Prestanda 0-100km/h under 9sek Syfte Mycket bus för liten peng. Projekt Modifiera undre motorfäste Ev. Stålspunna bromsslangar Funderingar för framtiden Skärmat luftfilter Tillverka nya 10mm spacers med ordentlig centrering Mål Att lära sig en del om att meka bil samt att slå några bilar med 3x så många hp i konbanan i sommar Uppdateringar OMP bromsskivor + Belägg OMP fjädebensstag Lesjöfors Sport fjädrar sänker ca 40mm K&N 57i Insug + öppet filter Modifierat övre motorfäste Annan slutburk 2½ tum friflödes Växellänkaget förstyvat. |
||||||
Hehe hejsan Jo dom vet vad man håller på med, kanske inte uppdaterade med alla projekt man har på G men det är lika bra så. Dom verkar mest tycka ett det är bra att man har ett intresse + att man lär sig. Tex det här med avgassystemet är ju igentligen ganska onödigt på denna bilen iom att det inte ska portas och göras några ingrepp motormässigt det är mest för att jag ska lära mig att svetsa och så. Gillar att ha projekt på G |
||||||
Material till avgassystemet är beställt från http://www.rakaror.o.se/ , det blir som sagt 2½ tum catback med en 20x11x30cm mellandämpare (fullflödes) och en slutburk i 20x11x50cm (fullflödes) allt i rostfritt och egentillverkade infästningar. Förhoppningsvis kommer systemet att vara relativt tyst. Kommer att bockas av MC Xpress och sedan TIG svetsas.
EDIT: 2½ tum känns lite väl stort nu när man väl fått grejjerna, inser att man borde lyssnat lite mer på vissa här på forumet och kört på 2 tum istället. Kommer antagligen låta grejerna ligga till kommande projekt, då bilbyte förhoppningsvis inte ligger allt för långt bort i tiden. |
||||||
Tänkte visa lite bilder på den mycket enkla lösning jag använt mig för att modifiera det övre motorfästet på bilen. Efter modifikationen är bilen mycket mer lätt körd och i princip all ryckighet som man tidigare kunde uppleva är försvunnen. Kanske ska förklara att orginal motorfästena är glappa och kassa redan vid leverans så att bara köpa ett nytt var inte ett alternativ.
Nedre motorfäste och övre vänster motorfäste kommer även de få en uppstyvning förhoppningsvis under veckan, trotts att själva roten till problemet ligger i det övre högra motorfästet som visas på bilderna ovan. |
||||||
Ny slutburk tillverkad. Gasresponsen klart bättre samt att den varvar ur mycket snabbare mellan 5-6000rpm där det tog emot lite tidigare. Bilder på systemet TIG'at och klart.
Även glappet i växelspaken är fixat, hade först tänkt tillverka en helt ny bussning men pga konstruktionen så förstod jag att det skulle bli väl komplicerat. Så jag provade en "krigsreparation" med fibertejp, och det fungerade helt suveränt, otroligt mycket distinktare kännsla. Varför göra det svårare än det behöver vara Bussningen tejpad för att fylla ut glappet i huset som syns i bakgrunden. Monterat från undersidan Nästa projekt att ta sig an, det nedre motorfästet som är utformat så att det ska kunna flexa mer i axialled, säkert jätte fint för att ta bort vibrationer tyvärr gör ju detta att bilen blir lite ryckig att köra ibland. På bilderna ser man tydligt att man lämnat ett glapp mellan bussningen och metall höljet vilket ger en fantastiskt slapp bussning > |
||||||
Jag var lite fundersam på vikten på din "4-dörrars" bil.
Har du vägt den "på riktigt"? Har för mig att vågen visade rysliga 1180kg sist jag vägde vår Clio. |
||||||
Nepp jag har inte vägt den, det enda jag läst i något papper jag har på den är 1050kg för 1,6 16v och 1075kg för 2.0 sport. Man får nog ta det med en nypa salt. BTW. angående lite annat som du skrivit angående att Hp på sporten snarare ligger kring 160hp så jag jag säga att ett K&N 57i insug + att byta slutburk gör massor, framför allt på responsen. |
||||||
Tänkte mest på viktskillnaden 4-dörraras vs. 2-dörrars. Jag har testat med ett öppnare system. Det blir en liten skillnad, den drar bättre från 4krpm och uppåt. Fast det blir lite jobbigt att åka med ett bullersysten i längden... Man får offra lite effekt för ljudkomforten... |
||||||
Jag förstår, tror inte att skillnaden är så stor faktiskt. |
||||||
Bromsarna är uppdaterade förra året men lägger upp någon bild här iaf. OMP race belägg + Slitsade & borrade skivor + Motul RBF600 bromsolja. Fungerar klockrent.
|
||||||
ojojoj, jag hade en Mégane Coupe -99 med samma motor, den gick fint som tusan, o fast man hade 17" med 205-däck så drack den aldrig över 0,9 l/milen Helt otroligt.
Jag hade samma problem med mina motorfästen, de var löjligt sladdriga! Men efter lite modifiering så blev den som en ny bil! Tips för enkelt trim: Fimpa den hemska luftslangen som sitteröver motorn till luftburken på baksidan av motorn, koppla på ett rejält plaströr med gapet mot grillen på bilen. Sen har du ett grymt sug in till luftmängdmätaren. Originalslangen är rena strypningen! Du kommer att märka skillnad! Lycka till! |
||||||
Tjenare Roger! Sitter ett K&N 57i insug monterat där byts allt innan spjället. Bilden är gammal men här syns det iaf. Det blev en rejäl skillnad när jag bytte till detta, att det blev effektökning märktes inte minst på bränsleförbukningen vid hårdkörning som ökade rejält, men pricken över "i-et" blev när man fick bort den bromsande slutburken. Insuget + avgaset lirar klockrent ihop och bilen går mycket mycket bättre än orginal, inte minst skillnaden i respons är enorm + klippet över 4000rpm. |
||||||
Då har du redan fixat det. Men konstigt att förbrukningen ökade? Min låg på stadiga 0,75 vid normal körning. Ett annat tips.Jag tror dina stolar är samma som i megane. Man kan sänka stolarna i bakkant genom att ta bort distanser som finns vid alla fyra stolsfästena. Men bara bak. Annars går det inte att flytta stolen. Det ger en lite bättre känsla. De sitter lite högt upp från början. (Tyckte jag)
|
||||||
Hej! Inte så konstigt att förbukningen ökar vid hårdkörning iom att bilen får mer luft till LMM och att mottrycket minskar = lägre lamda-värde (tror det var så han på MC-Xpress förklarade) då känner tändningen att den kan ställa på mer soppa för att matcha den högre tillgången på luft. Men observera att detta igentligen bara märks en aning på den genomsnittliga förbrukningen vid hårdkörning det man ser det mest på är monumentanförbrukningen vid maximalt gaspådrag. den sticker upp till max ca 2,8liter/mil Ska låna en polares G.tech någon dag så man kan få det svart på vitt. Vid normal körning snittar den ca 0,70-0,75 utan några problem man får vara lite nättare på foten bara. Bra tipps med stolarna ska kolla upp det. Mvh // Mårten |
||||||
Rejsstolar är ju att föredra. Men jag antar att du har sidoairbag i stolarna. O vill du behålla dom så är det nog det enda du kan göra. Nu ska jag ut o bygga vidare på min verkstad!
|
||||||
Kunde inte hålla mig från att iaf lite slarvigt polera slutburken. Resultatet blev väl helt ok med tanke på att jag gjorde det helt för hand samt att jag inte polerade burken innan svetsning och så. La inte mer än ca 45minuter på jobbet. Tyvärr glömde jag att ta kort innan jag monterade.
Innan: Efter: |
||||||
Tänkte bara meddela att jag vägt bilen nu på polisens våg utanför Linköping, 1060kg fulltankad och utan reservhjul. Enligt de uppgifter jag har väger sporten 25kg mer än en 1,6 16v så 1180kg kan bara inte stämma. Var även ute och provkörde nya Clio Sport 2006 och den vägde in på 1280kg med näst in till tom tank. |
||||||
|
||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 1.6 16v -02 *Säljes* | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (11660 totalt) |