Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 525 e12 -77 (-76b) | 6834 besök totalt |
Tänkte presentera mitt vinterprojekt som jag köpte hösten 2005 i Stockholms området. Den har nu fått en mer kärleksfull plats nere i varma skåne. Bilen hade varit avställd de senaste åtta åren innan jag tog över men den hade blivit startad några gånger om året för att inte grejerna skulle bli allt för ringrostiga. Bilen köptes med sina defekter som inte var värre än de kunde åtgärdas provisoriskt. Bland annat var avgassystemet avrostat på mitten och bromsarna tok-kärvade. Bilen skulle trotts allt köras hem så det blev lite panik-mek på en kall höstmorgon innan hemåkningen. Försökte stadga upp främre ljuddämparen med lite ståltråd och bromsarna fram lyckades vi motionera upp.
Hem kom vi efter en färd som kändes oändlig men inte helt utan komplikationer på fordon och förare. Avgassystemet var ju som sagt avrostat men ljudnivån ordnade vi genom att installera öronproppar på föraren. Men i höjd med linköping slog avgasröret in i hardyskivan vilket resulterade i att 2/3 delar av skivan stutsade iväg efter bilen. Resultat blev kraftiga vibrationer i hela bilen i farten mellan 80-125 km/h så 130-140 km/h kändes alldeles lagom med tanke på att vibrationerna inte blev lika påtagliga. Väl hemma kändes det som man hade hållt i en borrmaskin i ca 4 timmar, men det spelade mindre roll nu när man va så entusiastisk av sitt senaste förvärv. Bara tanken att maskinen klarade turen efter sina år utan sin förtjänta vård gjorde att man bara kunde bli ännu mer bmw-fan som belåtet kan fantisera om byggkvalitén på dessa bilar. Kort info om bilen. BMW 525 i orginal-utförande. Arktisblau met. ca 15800 mil. Stora sexan (m30b25) med dubbla förgasare och EGR (zenith 32/40 registerförgasare) Fyrväxlad manuell låda (Getrag 262. ...) utrsustning: taklucka, låsbart tanklock, elspeglar... Ja, det är i stort sett allt. Modifieringar. Gjort iordning allt i chassi, drivlina och i stort sett klar med lacken. Nya bridgestone RE540S R-däck på plåtfälg, vardagshjulen blir TRX (e28) M-technic spoiler orginal ny med tillhörande utrustning oljekylare (org. e12 M535) och oljefilterhus från M535 (e28) orginal skinnratt Xenon-kit 10000k H1 Framtidsplaner. -Fixa iordning förarsäte och annat småpill i inredningen -Antingen sätta 3 dellorto 40 DHLA förgasare på orginalmotorn (har redan insug och förgasare) eller slänga i en M30b35 motor med orginalsprut. -Montera oljetemp-mätare (givare redan installerat) -Väghållningen Mål. Hobby-bil som säkerligen dyker upp på en och annan bankörning och träffar i sommar. Tack till: Bader, Zolle, Marcus och alla andra som har ställt upp.. _________________ Chris Ranehov |
||||
|
||||
jag har legat på latsidan när det gäller poleringen Du vill kanske assistera en eftermiddag? _________________ Chris Ranehov |
||||
Det var trevligt att träffas! Har inte hänt så mycket efter kinnekulle faktiskt.. Därimot tror jag att en 3.0cs-motor är på G från sportvagnskonsult i Hässleholm som skall monteras i bilen i vinter.. Hur har det gått själv? Det har varit lite tyst nu ett tag.. _________________ Chris Ranehov |
||||
Jorå, det som har hänt är att det har åkt i en sportlåda dogleg med 1:1 på 5an, så nu varvar min nästan lika mycket som din på långfärd... Annars har det varit lungt, ska nog spänna uppdiffen och byta drivaxlar i vinter (glappa). /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 Masterstarter 2011 2012 2:a Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||
oj.. hade missat att du hade skrivit här för ett tag sedan!
Sjysst att du hittade sportlåda! var ju det enda som fattades! Jag råkade också få fingrarna i en dogleg sportlåda! 3-delad med uttag för mekanisk hastighetsmätare.. Hämtade den idag efter genomgång hos mobimech. Nästa projekt blir att få tag på en kortare kardan.. _________________ Chris Ranehov |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 525 e12 -77 (-76b) | 6834 besök totalt |