Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Saabsther ss7 -07(100-200 4,1s på mantorp )
1, 2, 3 ... 21, 22, 23   >>
6 besök senaste veckan (199868 totalt)
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Detta var vad jag trodde för länge sedan att det skulle bli för delar detta är inte riktigt up to date längre vi tar specen senare......


Jag har nu börjat bygga mig en Esther Seven....

Mer bilder och info kommer fortlöpande då det händer lite mer i garaget. just nu är det mycket handla och planering av alla delar o så..

Ram: Esther Made in Ugglerum köptes som rullande chassi

Motor:Blir en Saab knota (av gammal Saabkärlek)

Låda: Borg warner t5 bör kunna hantera effekten utan att haverera

bakaxel: Volvo 240 1031 med dana diffbroms

Spindlar: Gamla goa Taunus spindlar

Stötdämpare: Gaz justerbara 12" fram 16" bak

Bromsar: Wilwood 4-kolvsok fram tillsammans med ventilerade 280mm skivor bak blir det troligen saab 9000 ok skivor oklart i skrivande stund....

Det var väl dom största bitarna i bygget men mera kommer

Jag kan oxå tillägga att denna inte kommer i kategorin Locost det planerades bort fort det blir garanterat Hicost..

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
En bild på lite inhandlade delar...


_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Huvva, ytterligare en bil med potensial att skrämma byxorna av mig. Björn lyckades ju nästan (den texten jag skrev om det har visst blivit rätt känd i Sevenkretsar ) Vilket ramnummer har du? Tittade på 43-48 i vintras när de höll på att svetsas ihop.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



trevligt med fler sevenägare å framförallt Estherägare..

vad är det för förstärkning du gjort fram ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
magoo
Borås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 96



vad har du för lösning på rattstångs arrangemanget?

Dvs vad kommer pryttlarna ifrån?

_________________
Markus Hasselgren
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
okej då ska vi se om vi kan få ihop en liten redogörelse......

Nerifrån och upp ford mk2 styrväxel daihatsu charade knop splinesad axel cirka 60cm tillverkad av en god vän
återigen en daihatsu knop sen en saab 99 rattaxel med tiltfunktion från en mitsubishi lancer......

tänkte sen lagra den tillverkade axeln på 2 ställen med överfall så ska nog grejorna bli stadiga och relativt smäckra finns ju klumpiga lösningar oxå..

bilder kommer när jag dragit ihop det hela....

lite stiltje nu mycket planering och räknande

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Bilen Är numera besiktad och körd lite drygt 100 mil

Det blev inga byggbilder eller uppdateringar under byggets gång då det hela har varit ganska hektiskt så har det inte funnits mycket tid över för annat än just bilen och inget mer....

Så jag kommer nu i mån av tid och ork lägga upp lite byggbilder från tiden som har gått som en liten snabbrepris på bygget....

Stundtals så blev det knappt inga kort heller på bygget då det var rent för jävla stressat helt enkelt och foton prioriterades inte ett dugg i det läget...

Hoppas att bygget kan intressera även andra än seven freaks....

Själv kan jag inte kalla mig något sevenfreak på något vis jag ville helt enkelt bygga så snabb bil som min ekonomi och kunskap klarar av och då föll det sig såhär..

Sen blir man som alltid klokare under byggets gång och efter att man har provat grejorna så ångrar man vissa saker så oxå här...

håll tillgodo....




Börjar med en bild på ett motorfäste..



Nästa motorfäste..



Kardanen blev inte lång den inte Volvo 240 delar alltihopa..



Ut ur garaget för att göra en 1:a Sfro besiktning



Dom inte alltför komfortinriktade stolarna.... (men dom är lätta)



Kylfläkten provas på kylaren.. Blev perfekt så stor det bara går in på kylet...



Ic och kylarplacering provas på bilen.. man märker nu hur trångt det kommer att bli..



Grenröret har punktats ihop även noskonen sitter på plats notera tejpen som sitter från noskonen och bakåt för att kolla frigången det finns inget extra utrymme någonstans så det är millimeterpassning till allt..

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Dom som inte är intresserade av seven bilar kan scrolla lite nu då det är karossjobb....




Hastiga kast fram och tillbaka i bygget om man fastnar i en hörna så kan man inte gå och tjura det är bara att ta tag i en annan ände på bilen annars blir det inget färdigt....

Här nitas och limmas bottenplåten inget himpa jimpa här inte det är exakta mått mellan nitarna 40 mm avstånd har körts som standard på bygget sen ibland där det krävts tätare....
Till plåten på bilden tror jag om jag inte minns fel att det gick åt 237 nitar..... många nit blir det suck



Jag själv står och bankar plåt



Plåten bankad och nitad.. började med dessa lätta plåtarna för att sedan gå på dom lite svårare efter det



Bråkar här med bakre plåten den var inget rolig alls att få till



men det blev hyffsat tillslut



Här finns inget att skämmas över under bilen heller inag taskiga skarvar här inte....



"Torpedväggen" monteras fast denna är i 3mm gods istället för 1,25mm då det mesta av elsystem och andra prylar kommer att fästas i denna så är det skönt att ha något som är lite stabilt (det hade nog räckt med 2mm... skit oxå extra vikt) man kan oxå skymta kardantunneln som har fått lite plåtar på sig..



Skutteln eller vad man nu kallar den på plats denna var inte rolig alls att göra och få dit denna och bakdelen var dom största utmaningarna i karossjobbet hittils



Bild bakom kulisserna innan det trillar dit fler delar man kan oxå se den dubbelvikta kanten mot sittbrunnen för att få ett snyggt avslut...

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Nu var det slut på plåtbankadet för en stund nu ska den ihop för att provköras fortare än kvickt....

Mycket specialtillverkning finns det tyvärr inga bilder på....



Såhär kan det se ut när man har goda vänner som hjälper till lite.. Extremt stort tack till Johan för all bearbetning och Erik för ritning utan er hade det aldrig funkat......



Detta var vad som blev kvar förutom spånorna.. Tillverkat i 7075 Alumech eller vad man nu väljer att kalla det för.. bilden visar baksidan som är urkörd för att slippa onödig vikt men behålla material vid gängorna....



Tanklocket monterat bensin måste man ju ha om man ska köra....



Istrumenteringen måste man ju ha för att hålla koll på läget man kan även se kryssbockningen på kardantunnelplåten för att styva upp den samt ge lite mera utrymme till lådan då det är extremt trångt.. Kardanplåten är även löstagbar för service och reparation



"Handskfacks" luckan där elen kommer monteras innanför sen för enkel åtkomlighet..

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



riktigt coolt bygge - mera bilder tack !

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare


Kylaren har fått tankar och fäste punktas på plats i bilen blev väldigt konstiga vinklar på fästet innan det blev bra...



Yxar här ut en insugsfläns det är inte alltid man kan göra allt i fina maskiner men resultatet blev bra efter lite slipning med Snabbe wille (roterandefilen)



Här är det rördragning på gång....



Ännu mera rördragning man kan oxå se plunumet på insuget



Här ser man andra sidan på det fina svänghjulet anodiserat och klart med slitytan på plats fattas bara kuggkransen som ska krympas på men det var bara ugnen med kransen och frysen med hjulet och släppa på änsåläge verka det sitta trots frånvaron av extra skruvar som andra ibland kan använda...
Slutlig vikt på svänghjulet 3,3kg.. Till det kommer sen en Saab viggen tryckplatta och en stum 6 puckars sinterlamell... Slavcylindern är från en Saab 9000 sen så sitter aluminiumbitarna i sprängkåpan för att få slaven i exakt rätt position och hylsan för att centrera runt ingående axel i lådan....

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Vilken Saabmotor har du valt? Jag känner inte igen den på bilderna.
Citera
stefan2
sjöbo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 20



Jag gissar på B207R (ECOTEC motor från 9-3SS/SC). Rätt eller?

_________________
Stefan Krondahl
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Helt rätt det är ecotec motorn
Eller lsj 850 kärt barn har många namn

Valde den för att jag ville ha avgassystemet och turbon på passagerarsidan av bilen inte förarsidan......

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3973



Diket skrev:
Eller lsj 850 kärt barn har många namn


Har du utgått från den kompressormatade varianten?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Kör du med originalmotorstyret eller blir det något eget?
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Ragnar- det är en Saab motor för fasiken ingen jäkla remjohan

Bilder och fortsatta bilder kommer som jag skrev så bilen redan klar så vi pratar dåtid men det är nira på den att få i ett T8 och få det att lira så har man nog för mycket fritid eller så är man ingenjör på denna avdelningen hos Saab........ för dessa systemen är relativt komplexa vill liksom veta aldeles för mycket oviktigt sen så blir det ju elgas och skit så glöm en sån tanke.....

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Hade det inte gått att klämma dit Trionic 5.5?
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3973



Diket skrev:
Ragnar- det är en Saab motor för fasiken ingen jäkla remjohan

Tänkte eftersom du skrev LKJ, det är nämligen kompressorversionen. Turboladdade L850-saabmotorn heter LK9.

poh99> Ska man köra tändkasett så lär man få problem med diffen i cylinderavstånd.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 366





Snyggt ! mera bilder

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Poh99 angående sprutbiten så finner jag inga egentliga fördelar att ha ett trionic 5 sprut jämtemot ett Nira??
Jag värderar många av funktionerna som finns i ett eftermarknadssprut av denna kalibern väldigt högt och anser att man mer eller mindre inte kan vara utan dom om man bygger extrem insprutningsbil det blir bara bekymmer med orginalsprut i dom flesta fallen samt att man inte kan ändra själv givetvis..

Ragnar det var fel skrivet av mig angående namnet det är en saab b207E börjar motornumret på....
Men dom kallas väl på amerikanskt vis eller något för nåt annat typ l850 kankse det var eller lsj850 som jag skrev....

Tobias- JA ja det kommer mera.... lugn har annat att göra också ju...

Tobias du vet ju hur det ser ut ju.....

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Saabsther ss7 -07(100-200 4,1s på mantorp )
1, 2, 3 ... 21, 22, 23   >>
6 besök senaste veckan (199868 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande