Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 Smg -02
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9528 totalt)
Evers
Västerås
Här sen Feb 2006
Inlägg: 479


Trådstartare
Lägger väl ut lite info om min bil..

Bilen köptes helt orginal i december -05 och skall göras i ordning till en rolig bruks/sommar/banmötes bil.

Chassi: Ställbart coilover kit med Camberplates för att ställa camber, ställbara krängninghämmare fram och bak med uniballs i alla stagen. Allt från Ground Control. Nya bärarmar fram samt bussningar fram och bak.

Bromsar: orginal för tillfället, det som ska monteras är Porsche GT2 ok med 374*36 mm skivor fram, stålomspunna slagar runt om, ev 4 kolvs ok bak.

Motor: för tillfället orginal förutom Supersprint avgas från katten och bak.. Kankse blir det aktuellt med kolfiberinsug och mappning.

Fälgar/däck: orginal smidda 19" lackade svarta halvmatt. 235/35 fram och 265/30 bak planerar att köpa några lätta 18" fälgar och R-däck för banmötena..

Invändigt: 2 stycken svarta Sparco Corsa stolar sitter i, 6-punkts bälten skall monteras. Ev bur/båge

Utvändigt: orginal för tillfället, på gång är Csl diffusor, ev Csl baklucka och front alternativt ACS frontläpp har beslutsångest samt huv från Revozport..

Fyller på med bilder och info vart efter det händer grejer..

Mvh Christoffer Evers



Dämparna..

Nedan några bilder i snöslask från Gelleråsen 9/4. Bilderna är tagna av www.gellerasenfoto.se








_________________
Christoffer Evers

Squadra Corse
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Åhhh, där är mer folk som borde våga använda sina bilar till det de är byggda för
Det brukar vara populärt att fråga efter bilder, så nu är jag först Bilder?

Hur stora är frambromsarna orginal på en M3 E46? GT2 bromsarna ska nog räcka med råga

_________________
Rachid Rachid
Citera
Evers
Västerås
Här sen Feb 2006
Inlägg: 479


Trådstartare
javisst, ska man bara steka runt cafen i stan kan man ju lika gärna åka 318 med kebabkit..

Bilder kommer snart, har några i bärbara datorn men den har jag inte här just nu.

Bromsarna orginal är 325*28 mm med enkelkolvs glidok thumbs down funkar väl sådär, räcker inte vid hård körning, går väl kanske att klara sej ett tag på bättre belägg och kylning men det ser tråkit ut bakom fälgarna och vill man åka seriöst fort så finns det inga genvägar

mvh evers

_________________
Christoffer Evers

Squadra Corse
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Har du redan fått köra på den nya kurvan efter start&mål? *avis*
Trevligt att du fick upp bilderna så fort också, annars hade du fått minst fem inlägg från personer som vill se bilder

Lycka till med bilen!

_________________
Rachid Rachid
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Fint med svarta fälgar, har länge haft funderingar på att lacka banåkar fälgarna svarta.

Själv tycker jag singel oken samt bromsarna i övrigt( orginal) på min bil är överlägset bra. Bromsarna på CSL är helt rätt dimisonerade för bilen. Kör Pagid RS29, faktum är att bettet i bromsarna är overkligt bra. Haft min bil i ett år nu med en del bankörning på diverse banor i Sverige och utomlands och bromsarna har aldrig protesterat.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Evers
Västerås
Här sen Feb 2006
Inlägg: 479


Trådstartare
Csl har ju lite större skivor samt att du kör med bättre belägg, förmodligen bättre kylning antar jag. sen är ju Csl:n ganksa mycket lättare.. Som sagt, man klarar sej säkert långt på bra belägg och kylning men överlägsna är dom ju inte, då skulle ju alla sportbilar ha enkelkolvsok

Sen fyller det ju ut lite bättre bakomfälgen med stora fina bromsar.

_________________
Christoffer Evers

Squadra Corse
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Detta med att BMWs M bilar skulle ha dåliga bromsar är klart överdrivet, men helt klart finns bättre bromsar utan tvekan.

CSL utan klima, cd och PDC ska väga 1460kg på gatan enligt min bok, med 75 kg förare 90% tank.
Min bil med klima, cd och PDC väger 1515kg avrundat till 1520kg tjänstevikt ( 75kg o s v)enligt regbevis.
Vad har din för tjänstevikt? I övrigt om invertes kylning på skivan skiljer från M3 vet jag inte, i övrigt är det ingen kylning i form av slangar, hål osv. Dock finns en lucka i innerskärmarna fram som inte finns på M3 vill jag minnas. De finns de som tagit in luft den vägen då de tagit bort locket och monterat kylning

Bromsarna på M3/CSL är bra nog om man inte ska köra ex race eller långlopp med bilen. Med andra pads samt olja klarar man bankörning utan problem, dock har det ju lite att göra med hur bromsarna används antar jag. Att misshandla bromsarna är inte detsamma som att köra fort.
En orginal M3 kör ringen på 8.22 samt hockenheim på 1,17,6. Kör du en bit under de tiderna kan de ev finnas behov av andra bromsar på M3 rent funktions mässigt, för då börjar man ju i vart fall närma sig bilens riktiga potensial.

Men visst utseende mässigt håller jag verkligen med dig, det ser ju fint ut med stora bromsar, de köper jag lätt.
Men det är ju lång ifrån säkert att du kör bilen fortare runt en bana bara för att bilen har klart överdimisionerade bromsar, kanske tvärt om faktiskt. Men nog kommer du ha mer marginal för hur länge du kan hålla på samt att du kommer ju ha mindre risk att förlora bromsverkan än orginal om du ska vara ute länge på körpassen.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Evers
Västerås
Här sen Feb 2006
Inlägg: 479


Trådstartare
liten uppdatering: Bromsarna väntas på att monteras, GT2 ok med 355*32 raceskivor + stålomspunna slangar. Hoppas verkligen att detta kommer på innan helgen. 2 uppsättningar orginalskivor och belägg har gått åt hittills i sommar..

Har idag var och hämtat diverse kolfibergodis: GTR-huv helt i kf, CSL baklucka helt i kf, CSL frontspoiler/kofångare helt i kf samt CSL diffusor helt i kf.. alla delarna kommer från Vorsteiner.

Ska fixa lite bilder och lägga upp snarast...

Mvh Evers

_________________
Christoffer Evers

Squadra Corse
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Evers skrev:
liten uppdatering: Bromsarna väntas på att monteras, GT2 ok med 355*32 raceskivor + stålomspunna slangar. Hoppas verkligen att detta kommer på innan helgen. 2 uppsättningar orginalskivor och belägg har gått åt hittills i sommar..

Har idag var och hämtat diverse kolfibergodis: GTR-huv helt i kf, CSL baklucka helt i kf, CSL frontspoiler/kofångare helt i kf samt CSL diffusor helt i kf.. alla delarna kommer från Vorsteiner.

Ska fixa lite bilder och lägga upp snarast...

Mvh Evers



Ahhhh thumbs up

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Harú hunnit montera ännu?
Fina delar du beställt!

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Evers
Västerås
Här sen Feb 2006
Inlägg: 479


Trådstartare
jepp, allt är monterat, utom bromsarna som ska på i veckan.. Har vart och provkört kolfibergrejerna på Gotland Ring nu i veckan. Kom precis hem efter 7 hårda dagar..

Det var en kul och tekninsk bana thumbs up fint väder och bra uteliv.. Det blir det fler resor..

Ska fixa fram lite bilder så fort jag hinner..

Mvh Evers

_________________
Christoffer Evers

Squadra Corse
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Skynda med bilderna! Hur är passformen på Vorsteinerprylarna? Hoppas alla prylar sitter super!
Det jag läst på forum är att det ska vara passform och finish som originalprodukter, men att det tydligen ändå kan vara si och så i vissa fall.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Hur känns bilen nu jämfört med när den var original?
Eller du kanske aldrig hann köra på bana när den var i "standardskick"?

Jag upplever M3an som lite understyrd men är annars nöjd som den är original,
har för övrigt inga planer på att preppa den något men lite mera neutral i karaktären hade inte varit fel.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Evers
Västerås
Här sen Feb 2006
Inlägg: 479


Trådstartare
Passformen är helt okej för att vara avgjutningar, det är lite mickel med få dit galler/njurar, samt lås och nr-belysningen då det blir tjockare gods jämfört med org. Men det gick relativt smärtfritt.

Har inte justerat in chassit riktigt än, men den är betydligt bättre än innan, dock så har jag väldigt elaka hjulvinklar..

Understyrningen som ingår i orginalchassiet kan botas med mer camber och bredare fram däck.. Jag kör med 245or fram nu, kommer dock byta tillbaks till 235 som är optimal bredd på org 19" fälg. Och R-däck gör ju givetvis underverk vid bankörning..

Mvh Evers

_________________
Christoffer Evers

Squadra Corse
Citera
Evers
Västerås
Här sen Feb 2006
Inlägg: 479


Trådstartare
några bilder från Gotland... Tyvärr inga bilder från Ringen då alla av oss körde samtidigt, det var dock folk som tog lite bilder där, kanske nån härifrån??!












_________________
Christoffer Evers

Squadra Corse
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Hade ni poliseskort?

_________________
Lasse Alfons
Citera
marky
Västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 147



såg bilen i.. tisdags eller nått vid ängsgärdet, ser bra jävla rå ut alltså

_________________
Markus Vidman
Citera
Evers
Västerås
Här sen Feb 2006
Inlägg: 479


Trådstartare
japps, vi var tydligen ett hett byte för Gotlandspolisen, blev stoppade typ 6 gånger.. Och denna gång med poliseskort hela vägen hem. thumbs up det är bra att dom värnar om sina sommargäster..

mvh evers

_________________
Christoffer Evers

Squadra Corse
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Var på Gotland är ni? Själv befinner jag mig nära Katthammarsvik, på östra sidan av Gotland. Hade tänkt att sticka iväg till Gotland ring under slutet av denna eller början av nästa vecka för att testa banan ett par varv. Har nämligen aldrig varit där. Skulle vara festligt med lite sällskap, speciellt som det är M3:an jag kör. Hade inledningsvis tankar på att dra ner Porschen, men med tanke på att fyra personer och deras bagage skulle med fick jag slå det ur hågen...

/P

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Evers
Västerås
Här sen Feb 2006
Inlägg: 479


Trådstartare
Peter Gutniak skrev:
Var på Gotland är ni? Själv befinner jag mig nära Katthammarsvik, på östra sidan av Gotland. Hade tänkt att sticka iväg till Gotland ring under slutet av denna eller början av nästa vecka för att testa banan ett par varv. Har nämligen aldrig varit där. Skulle vara festligt med lite sällskap, speciellt som det är M3:an jag kör. Hade inledningsvis tankar på att dra ner Porschen, men med tanke på att fyra personer och deras bagage skulle med fick jag slå det ur hågen...

/P


Tyvärr så har vi åkt hem redan.. kom hem i måndags, synd för det hade ju vart kul att få lite Rejsa-sällskap på Ringen.. Vi bodde i Visby, strax utanför murarna..

Mvh Evers

_________________
Christoffer Evers

Squadra Corse
Citera
Evers
Västerås
Här sen Feb 2006
Inlägg: 479


Trådstartare
bromsarna provmonterade, bilderna tagna med mobilen så kvaliteten är inte den bästa..




_________________
Christoffer Evers

Squadra Corse
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 Smg -02
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9528 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande