Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Cornerweight: cross vs equal front?
<<   1, 2, 3
15 besök senaste veckan (11983 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Han menar nog vikten gånger hävarmen, inte totalvikter.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Det jag menar med vänstertunghet är: Hur mycket tyngre är bilen på vänster sida än på höger sida; eller för att vara helt korrekt: Hur mycket större last har vi på VF än på HF då VB har samma last som HB.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



ice och MAZ

Eftersom jag inte riktigt förstår hur ni tänker så tycker jag att ni kan räkna och visa hur ni tycker att det blir med min metod.

Hur får man fram detta genom att hissa upp bilen mittfram först?:
___Utzon___: 265 265
___Utzon___: 236 194

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Nu har jag inte gjort några som helst ansatser att räkna på nåt eftersom jag inte har tillgång till vågar utan jag har mha logiskt resonemang aldrig fattat din metod.

Har du verifierat dina beräkningar och din praktiska metod genom vägning?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Vi befinner oss vid punkt 5 i "Den här metoden använder jag".

om vi i detta läge ställer domkraften under vänster bromsskiva och hissar, kommer vi att få ett vridande moment som är Domkraftskraft*Spårvidden/2. Detta moment gör att bilen vrider sig medurs; hur mycket bestäms av bakfjädrarna.
Släpp ner domkraften.

Nu gör vi om övningen på höger sidan. Här får vi ett vridande moment som är (-1)*Domkraftskraft*Spårvidden/2. Detta moment gör att bilen vrider sig moturs, hur mycket bestäms av bakfjädrarna.

om vi har två domkrafter kan vi hissa på både sidorna samtidigt. Då blir det vridande momentet Domkraftskraftvänster*Spårvidden/2-Domkraftskrafthöger*Spårvidden/2. Om det sammanlagda vridande momentet är positivt kommer bilen att vrida sig medurs, om det är negativt kommer bilen att vrida sig moturs.
För att bilen skall stå plant, måste det sammanlagda momentet var 0, och det uppfylls endast då Domkraftskraftvänster=Domkraftskrafthöger.

Confused on a higher level?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Är det bara ice och Maz och kanske jag som inte förstår?

om vi hissar som du säger så vippar bilen, men låt oss inte hindras av sådana petitesser.

Domkraftskrafterna blir olika beroende på om du hissar upp höger eller vänster fram.

Jag tycker nog att det är dags att du ice räknar ut och redovisar vilka vikter vi har höger- och vänster bak vid punkt 5

och Mats:
MaZ skrev:
Nu har jag inte gjort några som helst ansatser att räkna på nåt eftersom jag inte har tillgång till vågar.
Det går mycket smidigare med en miniräknare

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Utzon skrev:
...Domkraftskrafterna blir olika beroende på om du hissar upp höger eller vänster fram.

Det här förstod jag inte; kan du vara vänlig att förtydliga.

Utzon skrev:
Jag tycker nog att det är dags att du ice räknar ut och redovisar vilka vikter vi har höger- och vänster bak vid punkt 5...

__530__

236 194

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Utzon skrev:


och Mats:
MaZ skrev:
Nu har jag inte gjort några som helst ansatser att räkna på nåt eftersom jag inte har tillgång till vågar.
Det går mycket smidigare med en miniräknare


Jag har rätt mycket erfarenhet av att räkna och vanligtvis så räknar man rätt men det blir fel ändå just pga att man ställer upp det fel och antar saker.
Nu säger jag inte att du gjort det utan att jag definitivt skulle gjort det om jag försöker räkna på det, jag har mest försökt resonera logiskt runt det hela.

Men som jag sa; fuck it, jag går efter hur bilen faktiskt beter sig på banan istället, det är där det spelar roll.
Hur ofta får man exakt lika stora däck t ex?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



ice skrev:

Utzon skrev:
Jag tycker nog att det är dags att du ice räknar ut och redovisar vilka vikter vi har höger- och vänster bak vid punkt 5...

__530__

236 194



Från början hade bilen
52% på vänster och 48% på höger.
Hissa upp bilen mittfram och plötslig tycker du att bilen bilen viktfördelning till
55% på vänster och 45% på höger?!?!?

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Utzon skrev:
ice skrev:

Utzon skrev:
Jag tycker nog att det är dags att du ice räknar ut och redovisar vilka vikter vi har höger- och vänster bak vid punkt 5...

__530__

236 194



Från början hade bilen
52% på vänster och 48% på höger.
Hissa upp bilen mittfram och plötslig tycker du att bilen bilen viktfördelning till
55% på vänster och 45% på höger?!?!?

Från början var bilen 40 kg tyngre på vänster sida än på höger.
Jag hissar upp bilen i mitten fram och plötsligt tycker jag att bilen är 42 kg tyngre på vänster sida än på höger.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



ice skrev:
Från början var bilen 40 kg tyngre på vänster sida än på höger.
Jag hissar upp bilen i mitten fram och plötsligt tycker jag att bilen är 42 kg tyngre på vänster sida än på höger.


Jag tror att jag förstår hur du menar.

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Kjell Bodin
Enköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 34



Till Utzon,
1)Gör enn mittspik ibak också. Då måste man lyfta med 40 kilo på vänstersidan för att inte bilen skall ramla omkull.
2)Byt en mittspik mot två hjul och vänsterhjulet tar dessa 40 kg.
3)Byt nästa mittspik mot två hjul. Dessa kommer då att bli lika belastade eftersom vänstersidans extravikt redan är omhändertagen.

_________________
Kjell Bodin
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Bilderna har egenterligen ingen relevans i diskussionen mer än att det gäller ämnet.
Jag kollade min bil igår och detta var hur det såg ut. Full tank som sitter på vänster sida
och inte blir det roligare när jag sätter mig i förarstolen... Jag troddeden var lite lättare
men uppenbarligen stämmer inte Vinsta SBP:s våg eller så är det fel på denna. Ok,
det rör sig bara om 30 kg. Jag får åka motsolsvarv med den hätr bilen.

Nu kollar ju Ice tråden och eftersom vi dikuterade i min tråd om mina A-armar så kan Du
ju kolla hur min bilvikt ser ut.


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Göran Malmberg skrev:
...inte blir det roligare när jag sätter mig i förarstolen...

Jag barlastar alltid bilen innan jag mäter (20 kg vid pedalstället, 80 kg i stolen).
De såg lite konstiga ut då jag gick in på Bauhaus och sa': "Jag vill köpa 100 kg av nå't som e' billigt; har ni det?"

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Racetech
Cornerweight: cross vs equal front?
<<   1, 2, 3
15 besök senaste veckan (11983 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande