Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9942 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Tjolavipp!

Jag satt bakfull igår eftermiddag och slösurfade på blocket med mina egna sökkriterier (billigt, nära och bra) och råkade se en 318is till salu inte långt bort från residensen. Jag har sett minst dussin sådana på rejsa så jag antog att det måste vara något som är bra med denna modell. Tog en kort tripp till bonden och kikade på bilen. Den har stått i en lada i ett och ett halvt år och var rostfri där det gäller (kupé, golv under mattor, reservhusbalja osv.) och proffsigt rostlagad där sånt är vanligt (en skärmkant, under vidrutan). Han var trevlig och bjöd på läsk och erbjöd mig att hämta den dagen efter om jag vill.

Bromsarna låg på hela tiden och skivor såg ut som att dom har legat på botten av östersjön, men bilen var fullt körbar och i ganska bra skick! orginalfälgar fanns och indredningen var inte sliten.

Det blev en affär. Ett stycke 318is coupe av röd kvalisort med taklucka och nya vintterdäck.

Följande veckor ska spenderas på att byta bromsar och avgas och besiktiga bilen. Sen får vi se vad som faller in.

Inför besiktningen (liten lista för mig själv):

1. Byt bakskivor och bellägg.
2. Svarva rent framskivor.
3. Byt olja och oljefilter
4. Byt växellådsolja och diffolja
5. Byt bakdämpare (det blir en enda Simons 2-tums dämpare med bling-bling utblås).

Efter besiktningen (om allt går bra):
1. Etanolkonvertera (med större spridare)
2. Chippa upp tändningen (troligtvis JWR)
3. Skaffa sitt-still stol och rejsig ratt
4. Skaffa R-däck (något billigt i 15-tum)
5. Bygg bromskylning fram
6. Kasta ut inredning
7. Installera neon + spinners och bränna massa yoyoyo-musik.
8. Byt till varmtråds LMM
9. Ta licens.

Har inte hunnit ta någon bild än, har bara annonsbilden:


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Ehh... GRATTIS!? thumbs up

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Ja, det var verkligen orginellt bilval med tanke på förekomst av roda 318is på denna forum, eller hur?

Nu är det så att jag aldrig har ägt en BMW så jag kan inte mycket om dom. Tips är väldigt välkomna. Vad jag har fattat heter motorn M42 och är 16-ventilare.

Det jag undrar över är följande:

1. Finns det hårdare bussningar till fram/bakvagn att köpa och är det svårt att byta dom om man har tillgång till press? Var köper man dessa?

2. Finns det någon bra beskrivning på hur man byter till varmtråds LMM? Är det 535 LMM som används i så fall?

Tacksam för alla svar. Målet med övningen är att ha så kul på på bana som möjligt för så lite pengar som möjligt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



beepbeep skrev:
Ja, det var verkligen orginellt bilval med tanke på förekomst av roda 318is på denna forum, eller hur?

Nu är det så att jag aldrig har ägt en BMW så jag kan inte mycket om dom. Tips är väldigt välkomna. Vad jag har fattat heter motorn M42 och är 16-ventilare.
1. Finns det hårdare bussningar till fram/bakvagn att köpa och är det svårt att byta dom om man har tillgång till press? Var köper man dessa?


Japp m42 motor är det. m42b18 närmare bestämt.
Ska du köpa haynesböcker behöver du två. den till e30 täcker bilen och den till e36 täcker motorn.
vill du ha dessa så har jag båda att avyttra för en billig penning.

bussningar: kolla med denne kille om du vill gå långt: http://www.nukeperformance.com/ -> produkter -> bilsortiment -> väghållning -> bussningar

andra frågan kan jag inte hjälpa till med....

lite kuriosa:
du har ställbara kamdrev (för mig det var +/-5 grader man kan ställa?)
har du kollat om du inte kan få tag i "tyskchippet"? brukar kosta kring 500 kr och funkar bra.
kanske inte ger samma effekt som mappning, men kanske vettigt att göra i början och sedan när du slängt iväg hela plånboken på motorn skicka den på mappning.

när du kolla på bussningar, skaffa med m3:ans bakre bussning för främre bärarmen, den ger bättre castervinkel.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gratulerar! Skoj bil för bra peng. thumbs up

Ett tips är att kika in på www.realoem.com för att få koll på art nr osv.
Det är lite undermåligt listat när det gäller motordelar till M42 tycker jag. Men i övrgit finns det mesta där. (Priserna stämmer ofast inte överrens med verkligheten)


Karl Birgander skrev:

när du kolla på bussningar, skaffa med m3:ans bakre bussning för främre bärarmen, den ger bättre castervinkel.


M3 från -88 och framåt. -87 hade inte denna excenteriska bussing. (om jag minns rätt)
Men den är enkel att svarva själv av lämpligt material. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
OK, idag har jag varit på Feltema och handlat alla möjliga vätskor, filtrar och mojänger. Enda som inte fanns är Dexron II automatolja vilket tydligen används i dessa växellådor? Får väl fylla upp med Dexron III som vi har på firman, borde funka lika bra?

Sen tog jag en sväng förbi Micro och handlade på mig ett styck 2.5 tum Simons universaldämpare och några böjar. Orginalavgas är svindyrt så här ska det snickras eget!

Tänkte kapa ersätta allt efter katten med ett flexrör från
Feltema och Simons dämpare. Dvs. lilla dämparen stryker med också. Hoppas det inte låter för mycket? Något slutrör blir det naturligtvis inte...Micro vill ha 500:- för ett stycke polerad metall? Är dom inte kloka eller finns det för mycket ungdomar?? Jag kanske kapar av slurrör från något kasserat på jobbet, vi får se.

Arbetslista för imorgon: svarva rent alla skivor, byt diffolja, motorolja, växellådsolja.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Den lilla flamdämparen som sitter efter katten är det bara att bort. thumbs up
Det kommer låta lite mer än original men inte så du stör dig på det. Det är så mycket mer som låter i en E30 än avgasljudet.

Jag hade Simonsljuddämpare på min och den lät mer och mer vartefter bilen kördes så att säga.
På slutet röt den rätt bra. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Idag var första dagen jag tog itu med bilen. Började med att svarva rent skivor från rost. Hann inte göra mer än en enda. Efter svarvningen såg jag att beläggen var sneslitna så det var lika bra att byta dom också. Man tager det man haver så det blev SAAB 9000 -86 belägg. Dom är billigare än Mekonomens och förhoppningsvis bättre än Feltemas. Jag slår vad om att dom flesta i is-maffian inte vet att dom passar!

Har idag också insett en del dåliga grejer: efter att ha förgäves försökt balansera framhjulen (ratten darrade i fart) förstod jag att säljaren har lurat mig och inte sagt att bägge framfälgar var vinda!

Till råga på alt gick en gick luftningsnippeln i oket av när jag försökte lufta bromsar så nu får jag antigen borra ut den eller skaffa ny ok. Med lite tur är det samma ok som på tidiga SAAB 9000 (beläggen är i alla fall detsamma), dom växer på träd.

Hann med att byta olja, oljefilter, luftfilter och diffolja. Tyvärr var kopparbrickor på diffpluggar helt slut så jag får nog tappa ur det igen när jag får tag på nya brickor. Har också märkt att det droppar bensin på startmotorns solenoid när motorn är igång från någon av bensinslangar. Positiva är att motorn låter riktigt bra med ny olja. Lyftare har tystnat helt och den går som symaskin...
se:

Fortsättning nästa tisdag.




_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Får du ner den på hjulen till Mantorp?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15490



Står det möjligtvis VBG på den där svarven?
fin bil annars, men synd med fälgarna

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Nikel skrev:
Står det möjligtvis VBG på den där svarven?
fin bil annars, men synd med fälgarna


Vet ej. Jag tror att svarven är gjord i Danmark.

Sådär.

Skivorna är svarvade och nya SAAB-belägg monterade. Bakaxelolja är bytt (Biltema GL-5). Naturligtvis var kopparbrickor helt sönderdragna men det kunde åtgärdas med nya kopparbrickor som satt på någon okänd SAAB-modell. Det blev fina bromsvärden men bromsarna gick riktigt varma i början, troligtvis pga. grov nysvarvad yta. Skivorna glödde och bromsarna kändes svampiga men efter några mil lugn inkörning känns pedalen mycket bättre. Beläggen har klarats från glassering och skivor är inte blåanlöpta.

Tog en sväng förbi Micro och köpte på mig några rörböjar i 2.5 tum samt en Simons dämpare . Ett flexrör på Biltema inhandlades till 129:-. Efter mycket kapande och svärande och mindre svetsövningar satt nya avgassystemet på plats. Observera bling-bling slutröret gjord av en Micro 25-gradersböj, med muff och allt Bilen låter rätt mycket faktiskt, men det gör inget. Dämparens volym verkar vara avstämt på det sättet att den dämpar bäst från 4000 och uppåt. Ljudet på full spjäll från 4500 och uppåt är rätt skönt faktiskt. Det uppstår dock gäll resonans från slutrörets slitsar så den borde kanske bytas ut till något rundare i framtiden. Just nu är prio 1 att få bilen fullt körbar och besiktad.





Böjda fälgar åtgärdades genom inköp av en E30 fälguppsättning för facila priset 1000:- Misstänker att det handlar om Opelfälgar men dom är i alla fall runda och fina.



Jag har upptäckt några småfel. Det finns en bränsleläcka från kort bit bensinslang precis under plenum samt slangen till tomgångsmotorn läcker och suger luft. En ventillyftare knackar ljudligt efter attt ha bytt till Biltema helsyntet så jag tänker byta till Mineral och se om den tystnar, annars blir det byta. Fixar det nästa vecka...snart kan det bli dags för besiktning!


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Det blev mycket gjort idag. Plockade av ventilkåpan för att kontrollera att kamnockar är fina och hela (eftersom ventiler knackade vid varm motor). Kammar/nickar såg hela och fina ut, kedjan var inte slak och jag tryckte på alla tryckare för att se om någon ver svampig, inga problem.

När kåpan var redan av bestämde jag för att blästra den. Köpte blästerpistor och 4kg blästermedel på Feltema. 20 min senare var den renblästrad, sen lackad med högtemperatursfärg. Det blev riktigt snyggt faktiskt. Piggade upp motorrumet rejält. Jag får fixa plenum också när jag har tid (vem skulle tro att jag skulle bli stylingkille på gamla dar? .




Efter detta var klart byttes olja till tjockare halvsyntet av icke-Biltema kvalité och vipps var tryckare tysta! Det är uppenbart att BMW tryckare inte gillar Biltema helsyntet. Fint som snus!

När motorn gick fint gav jag mig på avgaseriet. Jag hade massa läckor så jag helsvetsade alla skarvar och passade på att montera Feltema slutrör modell "bling bling" som jag köpte för 129:-. Tidigare slutrör modell rejs hade slitsar som gav upphov till jobbiga resonanser huvudverk hos mig. Nya gummiupphängningar på systemet gjordes så att dämpare inte slår i reservhusbaljan. Lambdavärdet gick ner från 1.3 till 1.03 och avgaseriet låt mindre gällt på höga varv. Vad är max HC på en bil gjord 1990?





Hur som haver, bilen börjar bli klar! Bromsarna har körts in och bettar riktigt bra samt går inte varma vilket dom gjorde i början med nya belägg och nysvarvade skivor.

Besiktning nästa...eller inte, måste fixa HC'n tror jag Har några katalysatorer på lager men ids inte ta ner hela grenrörshelvetet och svetsa på nytt...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Feltemas 5-50 fungerar mkt bra i min??? Måste lyssna extra noga nästa gång.
Har även fått föt mig/vill minnas att M42orna ofta låter illa om de INTE får en tillräkligt "tunn" olja...alltså en med högre värmetal...ja du hajjar nog.


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Feltemas 5-50 fungerar mkt bra i min??? Måste lyssna extra noga nästa gång.
Har även fått föt mig/vill minnas att M42orna ofta låter illa om de INTE får en tillräkligt "tunn" olja...alltså en med högre värmetal...ja du hajjar nog.



OK, jag kanske åker på lyftarbyte ändå? Körde lite hårdare igår natt och ticket återkom :/

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



HC gränsen ligger på 100, så du bör göra något åt det ja. Var bilen ordentligt varmkörd innan mätningen?

Edit: Lambda gränsen är väl 1.03 också? Har du kollat så att du fick bort alla läckor? Iofs kanske dom avrundar och då är det ju ok.
De andra värdena minns ja inte riktigt...

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Fick HC 167 på min lilla M42:a, men har för mig att etanol tar bort det mesta. Så det får bli en 50/50 blandning innan ombesiktning. Min bil hade dock HC 60 när motorn belastades. 167 var när den gick på tomgång. Kan kanske vara trimchipset som ger den för mkt soppa?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
JohnC skrev:
Fick HC 167 på min lilla M42:a, men har för mig att etanol tar bort det mesta. Så det får bli en 50/50 blandning innan ombesiktning. Min bil hade dock HC 60 när motorn belastades. 167 var när den gick på tomgång. Kan kanske vara trimchipset som ger den för mkt soppa?


Exakt samma problem med min. ~200 på tomgång, 60 på 2500 varv. Iofs har jag inte kört bilen utan lät den stå på tomgång på verkstan.

Gjorde ett litet experiment precis, jag kastade ut bevingade Berustift som satt i bilen och satte i NGK BP6 nånting (SAAB orginal). Skillnaden kändes på en gång, rullande tomgång försvan och motorn svarade mer direkt. Får mäta om, går inte HC-n ner blir det E85 och borttagen vevhusvent.

Iofs. kommer jag att etanolkonvertera bilen i vilket fall, kanske ska göra det direkt? Har hittat SAAB-spridare som är exakt 40% större.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Hade så på min röda is innan jag renoverade den och kan tyvärr meddela att det INTE hjälper med E85 thumbs down körde ungefär 50/50.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Märkligt. Lyftarna har slutat ticka av sig själva...lånade ut bilen till en BMW-nördkompis som varvade till 6500 > och körde hårt. Naturligtvis var motorn tyst som en mus och ingen tick från kåpan. Det kanske tar en stund för lyftare att "spolas rena"??

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



beepbeep skrev:
Märkligt. Lyftarna har slutat ticka av sig själva...lånade ut bilen till en BMW-nördkompis som varvade till 6500 > och körde hårt. Naturligtvis var motorn tyst som en mus och ingen tick från kåpan. Det kanske tar en stund för lyftare att "spolas rena"??


Jag misstänker att dina tryckar börjar väsnas igen. Om min is hade varit för lite serösare körning så hade jag byggt bort dom där jävla hydraliska tryckarna och sattsat på mek tryckare som man kan schimsa in

Det är helt klar värt att chippa m42an. Där finns allt från bmws grupp-n chip till rena rejs chip. Hur mkt vill du kunna varva http://people.freenet.de/pro-auto/startseite.htm
Jag kör med race chip med förhöjt varvstop och det tycker jag funkar bra...enda problemet är att man hade igentligen behövft byta kamaxlar pga maskinen slutar dra över 7500. Min is varvar ca 8500rpm
Jag malade till Conny sim har den sidan och den här infon gav han mig (men jag tog hkr antalet med en nypa salt)
In Grp. N + G it is forbade the ignition changing, only a little more
petrol and the rev.lim. 138-140 hp. (BMW + Pro Racing)

Typ Rallye 146 - 148 hp is for Rallye + street driving.

Typ Race 148 - 152 hp is only for race

All programms I write self and test on diameter, so I can wish rpm-max
or other cams consider.

Shiping to sweden 4,-- EURo

_________________
Pelle Persson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Pratade med Jürgen Weisse idag och han gillar motortypen. Han sa att tändningen "är nerdraget från fabriken" för att motorn ska palla att köras på kamelpiss. Tänkte göra första chipförsök hos honom. Han är BMW-nörd själv så han borde veta om någon.

Är det någon idé att sätta på öppet filter förresten? Jag har en varmtråds LMM och ett öppet luftfilter som jag tänkte använda. Ska plocka bort snurrfläkten och installera en elfläkt på tisdag. (Jag har en T3 turbo, SAAB 9000 IC och massa rörbitar också men det får komma till användning på vintern

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9942 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande