Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (9941 totalt)
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



beepbeep skrev:
Man tager det man haver så det blev SAAB 9000 -86 belägg. Dom är billigare än Mekonomens och förhoppningsvis bättre än Feltemas. Jag slår vad om att dom flesta i is-maffian inte vet att dom passar!

Till råga på alt gick en gick luftningsnippeln i oket av när jag försökte lufta bromsar så nu får jag antigen borra ut den eller skaffa ny ok. Med lite tur är det samma ok som på tidiga SAAB 9000 (beläggen är i alla fall detsamma), dom växer på träd


En del vet iaf, 9000 beläggen är tunnare när de är nya. 3mm har jag för mig.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



beepbeep skrev:
Det jag undrar över är följande:

1. Finns det hårdare bussningar till fram/bakvagn att köpa och är det svårt att byta dom om man har tillgång till press? Var köper man dessa?

2. Finns det någon bra beskrivning på hur man byter till varmtråds LMM? Är det 535 LMM som används i så fall?

Tacksam för alla svar. Målet med övningen är att ha så kul på på bana som möjligt för så lite pengar som möjligt.


Leta upp bussningar i delrin thumbs up Jag köpte bill bakvagn och diff av nån på autopower. Tyvärr kommer jag inte ihåg vem Bussningarna till bärarmarna fram köpte jag av Samuel thumbs up Blev inte alls dyrt och gjorde en grym skillnad i väghållning.

Titta i micke erikssons tråd om hans fd is. Där kan du se lite hur han moddade topplagringarna för mera camber.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
OK, nu har bilen körts i besiktningen. Inga problem på något (avgaser var OK, bromsarna likaså) men jag har bränsleläckage från tanken Vad jag har förstått är detta vanlig E30 åkoma och undrar hur mycket jobb det är att fixa?

Kan det vara något så enkelt som läckande bränsleledningar till tanken? Det fuktar på bägge sidor nämligen.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dessa eländen till E30-tankar... thumbs down thumbs down
om den inte läcker så är den bytt. thumbs down

Det är en del jobb att byta, men det är inte omöjligt mycket jobb.
Jag har skrivit om det hela många gånger på Autopower. För att inte skriva en massa felaktigt här så rekomenderar jag dig att söka på forumet på AP.

EDIT: Du menar påfyllningsröret? Det är mest vanligt att det läcker där påfyllningen går in i tanken. Man kan testa att byta slangen, men det resulterar oftast i att man smular sönder röret än mer och det läcker mer osv osv.
Det finns ett mindre rör som går mellan tankhalvorna. Det läcker sällan men ser heller inte så ofta friskt ut..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



beepbeep skrev:
Kan det vara något så enkelt som läckande bränsleledningar till tanken? Det fuktar på bägge sidor nämligen.


På min hade en avluftning som satt i övre väntra hörnet rostat sönder=ner med tanken = bort med avgas, kardanaxel m.m.
Jag lagade m.h.a. "läck-fix" från plasticpadding. Höll i det halvåret jag hade bilen efter, och nya ägaren har inte sagt något annat.
Ska du leta ny tank så kolla noga vad du köper... tror A. Lillsund redde ut djungeln för ett tag sen...

Grattis till resten!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Hmm. Visste att något skulle drabba mig

OK, hur mycket behöver plockas bort för att jag ska komma fram? Avgaseriet tar en minut att plocka bort, så det är inget problem. Skyddsplåten under katen måste troligtvis plockas bort också. Vad mer?

Är tanken tvådelad med ett rör mellan eller är det en stor platt tank som ligger under bägge baksäten? Tanken med tanken är att få ner den, tömma bensin, göra rent från eventuell rost och lappa ihop den med plastic padding.

P.S. Har anmält mig till RS Challenge på Lunda den 18:e!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Var det stiften som lösta HC problemet? Eller gjorde du ngt annat?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Bakvagnen måste ner... Om inte helt så en bra bit iaf.

Tanken är i ett stycke.

EDIT: Minns tydligen dåligt trots att det inte var länge sen jag pillade med det...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



beepbeep skrev:
Vad mer?

Är tanken tvådelad med ett rör mellan eller är det en stor platt tank som ligger under bägge baksäten? Tanken med tanken är att få ner den, tömma bensin, göra rent från eventuell rost och lappa ihop den med plastic padding.


Kardanaxel med upphängning måste bort då det är en hel tank (typ bilens bredd) med en liten slang i mellan nedre delen på tanksidorna som hänger ner på var sida om kardanen...
Kolla först att det inte bara är vid denna slang/rör som det läcker soppa, i så fall kanske du kan dona utan att plocka tanken..

EDIT: Johan Rius: Jag plockade ner min tank utan att ta ner bakvagnen....

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
JohnC skrev:
Var det stiften som lösta HC problemet? Eller gjorde du ngt annat?


Ingen aning faktiskt. Jag tankade 30L BF98, bytte stift och svinkörde på vägen till besiktningen. Sen lät jag bilen stå på tomgång tills det var dags att köra in i hallen. 27 i HC blev det.

Har också upptäckt att mitt slutrör "modell bling" får vår avgasmätare att visa fel på tomgång. Den "poffar" lixom för mycket och baksuget får lambdan att visa för mycket. Inga problem med avgaser i alla fall.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Sådär ja.

Bilen fick en liten premiär på Lazzat RS Challenge på Lunda. Det gick sådär man jag var väldigt nöjd då jag sänkte mina tider kontinuerligt för varje körning och allt höll utan problem. Framförallt fick jag problem med understyrning i 180-graderssvängar som kan säkert relateras till EnergySaver-däck jag hade på framhjulen. Dom var hårda som bakelit. När man bromsade hasade däcken bara fram istället för att tjuta och ryka som alla andra däck.

Sen var det dags att ta itu med 2:an från besiktningen (läckage från tanken). Efter flera veckors kamp mot E30 farsoten fick jag äntligen allt torrt. Jag slet bort gamla kopparrör och drog bränsleslang i gummi från pumpen till filtret, förbi alla pusselbitar av gamla gummi- och kopparrör som satt över tanken. I samma veva monterade jag ny EPROM i styrboxen, utvecklad av Jürgen Weisse. Jag vet inga detaljer om chippet men det som märks är bättre vrid på låga varv.

Vägen dit har varit kantad av problem. Det tog lång tid att strippa ut kardanen och allt annat. Tankbultar var rostiga och svåra att komma åt. Till råge på allt råkade en kompis som hjälpte till bryta av gjutjärnsmuffen som förbinder katten med avgassystemet. Den är påpressad på katten och för att plocka av den krävs det att man sågar av sista biten av röret. För att såga av sista biten krävs det att man plockar av katten och för att plocka av katten krävs det att man skruvar av den från grenröret. För att skruva av den från grenröret krävs det att man plockar av bultar som håller den mot grenisen och dessa var väldigt rostiga och omöjliga att få loss. Någon som ser ett samband här? Hur som helst...det skulle bli en jävla massa komplikationer med detta så jag beslöt att försöka svetsa ihop den på plats. Alla mekaniker tyckte att det skulle vara omöjligt att svetsa ihop det men jag hade en plan.

Plockade loss bitar, slipade rent dom, värmde upp dom glödande med acetylenlåga. Sen svetsade jag ihop bitar i ett skruvstäd. När detta var klart slipade jag ner svetsen tills det var 0.5mm svets kvar och bröt av den igen. Detta gjordes för att jag ville ha en hinna med svetsbar gods ovanpå gjutjärnet som har blandat sig med gjutgodset. Sen satte jag ihop bitar runt röret och svetsade ihop dom med mycket ström och en riktigt bra MIG. Det fräste lite men jag la på tjocka strängar med svets, och efter att ha dragit åt bultar lite försiktigt (det är fjäderbultar) håll allt riktigt fint. Svinkörde en stund efteråt för att se om det skulle hålla och det gjorde det.

Sådetdå. Det går visst att svetsa gjutjärn, bara man förbereder riktigt noga. Framförallt slapp jag ta ner kathelvetet.

ombesiktning nästa! Sen blir det sugmotortrim.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Tjohoo! Den gick igenom besiktningen utan problem! Inte en droppe från tanken.

Någon som känner till någon SPB-licenskurs inom snar framtid?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Bilen såld. Kontentan: jag gick +- noll på den (inklusive slitagedelar), körde konbana och hade rolig sommarbil. Prisvärt tycker jag! Heja 318is!

Nu letas nytt objekt. Det blir eventuellt en Alfa Romeo (måste ticka i alla "bilar man bör äga någon gång"-boxar) eller ny "rejsigare" E30 BMW.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Zetterberg
Sandviken
Här sen Feb 2006
Inlägg: 140



Hur mycket fick du för pärlan ?

_________________
Peter Zetterberg. Sandviken.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (9941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande