Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90 | Bygger bur
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (46785 totalt)
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305


Trådstartare
Köphistoria börjar bläddra ner om det är ointressant
Sådär, efter att ha rotat information i nån månad, terroriserat div bekanta så är det nu klart!
En onsdag ringde jag tidigare ägare och hörde efter om bilen, på torsdag ringde jag och anmälde
mitt intresse och fick veta att en annan tänkte komma upp på lördag då även jag tänkt komma upp.
Efter snabb diskussion med den bestämmande i hushållet bestämde vi oss för att istället åka upp på
fredagen.
Efter att ha börjat resan från kalmar (500m hann vi) körde vi på ett rådjur, men tur i oturen var att
endast en lykta fick sätta livet till.... (djuret avlivades också, en jägare var på plats inom 5 minuter)
Väl framme hos säljaren (efter 8 månader i kalmar är man inte i takt med stockholmstrafiken.... )
fick vi se precis vad vi fått beskrivet för oss.
Bilen verkar underbart välskött sånär som på servicebok. allt känns tajt och väl fungerande. provturen
blev en dryg timme lång inklusive 40 minuter av klämmande och kontrollerande i varje skrymsle och
karossskarv. det faktum att provturen inskränkte sig till stockholms innerstad gjorde att bilen inte riktigt
kom till sin rätt, men ändå: sicken underbar körmaskin!
Så vi bestämde oss på stört och lämnade handpenning. Ett par dagar senare åkte jag upp och betalade
resterande belopp och hämtade bilen.
Köphistoria slutar

Bilen är alltså en 944 S2 -90 med ca 20800mil på mätaren, vilka jag anser vara korrekta och välskötta.
Till utrustningen hör taklucka och momoratt (mocca, går nog inte att rädda längre...)
Bilen levereras med 16" originalfälgar med vintersulorna och 17" cup fälgar med bridgestone S-03

Tanken med bilen är att ha en relativt standard kärra som klarar lite smiskande på
konbanor och banor, inte i prestandasyfte, utan för att ha förbannat kul helt enkelt.
Tidigare BMW 318is var kalas till detta, men miltalet på nästan 30000 och en kaross som började
få hål gjorde att det var dags att sondera terrängen. Sedan hade jag redan kört den nästan 9000
av milen så det fick räcka.
I början var miata det första alternativet, men användbarheten hos porsche var faktiskt det som tog
överhanden.

Så vad som ska göras är:
Byta bromsvätska till motul RBF600 som ligger i förrådet.
Spana på hur jag löser ordentlig bromskylning.
Se över kamkedjeplattor (kamrem ska enligt kvitton var bytt hos sanden för mindre än två år sen.)
Montera mina två sparcostolar (med ställbar rygg) eller skaffa andra
(bygga lite billjud, det är ju även långvägsåket... )

Förresen: i sommarfälgarna står det 993... som art# innebär det att de eg. är avsedda för 993 karossen?
Åket från sidan, nytvättad och med sommarfälgarna på

Inredning: (Hur F-N kunde någon galen tysk välja denna färg på inredningen?

Puffran: Extremt välskött motorrum inga läckage ö.h.t. Ny generator. Kamrem hittills ca 2,500 mil

Gillar denna vinkeln på bilen

Lätta hjulbultar!


Innan var tjejen lite skeptisk till att köra så mycket bana och konbana själv, hon skyllde på att vi
inte hade en riktig sportbil (va? är inte 318is en sportbil? ) men nu har hon minsann inga
undanflykter längre.
Premiär för organiserat svängande blir i smålandscupen på uråsa den 7/5

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Ska bli kul att inspektera den på Uråsa

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305


Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Ska bli kul att inspektera den på Uråsa


jag är väl även skyldig dig en testrepa...
fastän det inte blev en miata...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Karl Birgander skrev:


jag är väl även skyldig dig en testrepa...
fastän det inte blev en miata...

Ja, jag vet inte om jag kan förlåta dig för det
Skämt åsido, som kombination av banbil, vardags-bil och åka-långt-bil är ju möjligheterna betydligt större med 944:an. Den bör väl dessutom lasta mera än din BMW också? Smidigt när man ska ha med sig R-däck.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Har sätt att du har smugit omkring lite på 944 forumet När jag blir vuxen skall jag köpa en 944 också men mest för banbruk. Jag tycker att S2 känns som en underbar bil thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305


Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Ja, jag vet inte om jag kan förlåta dig för det
Skämt åsido, som kombination av banbil, vardags-bil och åka-långt-bil är ju möjligheterna betydligt större med 944:an. Den bör väl dessutom lasta mera än din BMW också? Smidigt när man ska ha med sig R-däck.


Du slog nog huvudet på spiken ang. kombinationen.
Den last inte så jättemycket mer om man tittar på däck, men för långresorna är den bättre för oss (mig och tjejen)

JohnC skrev:
Har sätt att du har smugit omkring lite på 944 forumet När jag blir vuxen skall jag köpa en 944 också men mest för banbruk. Jag tycker att S2 känns som en underbar bil thumbs up


Smugit har jag nog inte gjort...
Jo den är helt underbar än så länge, tror dock att det kommer investeras i nya lite bättre belägg efter första riktiga körningen. den väger ju lite....

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Karl Birgander skrev:
Joakim Winkler skrev:
Ja, jag vet inte om jag kan förlåta dig för det
Skämt åsido, som kombination av banbil, vardags-bil och åka-långt-bil är ju möjligheterna betydligt större med 944:an. Den bör väl dessutom lasta mera än din BMW också? Smidigt när man ska ha med sig R-däck.


Du slog nog huvudet på spiken ang. kombinationen.
Den last inte så jättemycket mer om man tittar på däck, men för långresorna är den bättre för oss (mig och tjejen)

JohnC skrev:
Har sätt att du har smugit omkring lite på 944 forumet När jag blir vuxen skall jag köpa en 944 också men mest för banbruk. Jag tycker att S2 känns som en underbar bil thumbs up


Smugit har jag nog inte gjort...
Jo den är helt underbar än så länge, tror dock att det kommer investeras i nya lite bättre belägg efter första riktiga körningen. den väger ju lite....


Grattis! 944 S2 är en underbar kompromiss mellan sport/komfort och är kanon som bruksbil också.
Den lastar faktiskt väldigt mycket däck om man bara vill...jag har kört med 4 st 20"fälgar med däck i 968CSn jag hade då.
//Björn

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Grattis till en fin bil! Min första Porsche var en röd 1990 års S2.

_________________
Anders Hansson
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Hej Karl, grattis till nya åket! Den ser fin ut. Är det 190 hk original?
Jag har för mig att jag såg dig i din BMW på Uråsa med Locost i september förra året. Var hittar man info om den 7/5?

_________________
Lasse Alfons
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Alfons skrev:
Hej Karl, grattis till nya åket! Den ser fin ut. Är det 190 hk original?


211 hk är det i S2:orna original, 190 är det i S-varianter (2,479 liter).

_________________
Anders Hansson
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305


Trådstartare
Alfons skrev:
Hej Karl, grattis till nya åket! Den ser fin ut. Är det 190 hk original?
Jag har för mig att jag såg dig i din BMW på Uråsa med Locost i september förra året. Var hittar man info om den 7/5?


som anders skriver är det 211hk/280 nm ur 3 liter fyra.

Jodå, vi såg på uråsa förra året!
Ang. 7/5 så är det Kalmar sportvagnsklubb och växjö sportvagnsklubb som grejar.
PM:a om du vill veta mer.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Grattis till S2;an. det är en underbar bil thumbs up .

Så pass bra att jag ibland frågar mig varför jag bytte bort den mot CS;n .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305


Trådstartare
Efter lite drygt en månad med bilen så är kopplingen kaputt...
Inte sådär jättekul, men det är bara att bita ihop och börja dona!
Ringde Utzon på söndagen för att höra mig för, men han var tyvärr borta till på måndag och kunde inte hjälpa mig med kopplingen snabbt. Ringde då på måndagen till Sandén som hade möjlighet att hjälpa mig och skicka mig en koppling. Den ligger nu på någon postlastbil på väg från göteborg till kalmar. Imorgon får jag den. (Jag måste ge massor med beröm til båda ovan herrar för utomordentligt trevlig och hjälpsamt bemötande!!)
Så idag var P.P. en riktigt hygglo kille och ställde sitt hobbygarage till förfogande och bogserade mig de 4-5 km som behövdes för att ta sig dit. TACK!!
Väl framme där var klockan 19:00 och jag började byta om för mek och palla upp bilen.
Jag grejade och fixade och donade och vid mitt första mek med en transaxelbil ö.h.t. så lyckades jag på 3 timmar och 15 min få loss: avgassystem, startmotor, div skyddsplåtar och sladdar i både fram och bakkant och sist men ändå störst: Växellådan!
Det kanske inte är någon form av rekord men jag är väldigt nöjd med mig själv!
Bara resten kvar.....
Två tankar:
1. Herrejösses vad original avgassystem väger!! :eek Ska se om jag får med mig en våg så jag kommer fram till hur tungt.
2. _Måste_ man ha centreringsverktyg? På ett annat forum säger en person att man kan centrera med själva transaxeln innan man slänger på växellådan. Nån som gjort så?

Uppe i luften

Står en alfa bakom min bil och en till är ute för tillfället. Fast just nu är det min och P.P.'s Porsche mot en Alfa

Växellåda och bil separerade!

Tungt avgassystem!!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305


Trådstartare
Körningar med bilen hittills:
Smålandscupen Uråsa 060507
Slalom med KSR 060603
Vi detta tillfälle fick jag även tjejen att köra ett par vändor! Nästa gång ska hon köra mer, hon körde bra, men var lite nervös.


Det har varit riktigt kul och jag är väldigt nöjd med bilens uppträdande.
Nya skivor fram och även belägg kommer att behöva inhandlas under säsong även om det inte är någon brådska. Beläggen som sitter på biter nästan dåligt så dom ska jag nog prioritera.
Har inte gjort så mycket med bilen då kopplingsbytet tog alldeles för mycket att den initiala budgeten.
Vad jag märker att jag får prioritera är inställning av hjulvinklar. Den sliter väldigt mycket på yttersidan på främst framdäcken. Kommer att grejas med i Göteborg i sommar där jag har tillgång till grop och garage.
F.ö. Skruvade jag loss kåpan över kammarna för att byta plastbiten, men jag bedömde att den var i toppskick! Inga slitningstecken och ingen antydan till gammal plast. Jag skjuter fram detta byte till kamremsbytet och balansremsbytet jag skall göra i sommar.
Ska troligen (ska undersöka konditionen på nuvarande först) byta motorkuddarna då jag tror dom är lite slitna.
Känns riktigt kul med en bil som håller för lite hård körning, är så lättkörd och rolig!

Som jag skrev i länk ovan om dagens körning:
Vilken grymt kul hobby jag har!

Jag har en liten, liten förhoppning om att köra med mgcc. Dryftade detta med P.P. Och han erbjöd sig att låna ut overall och övrig personlig utrustning. Skulle vara kul att testa tävla! Vi får se vad ekonomi, tid och framför allt, vad min bättre hälft säger.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Kul att den brukas nu.. har ordning på min koppling nu så snart får jag också vara med och leka

Bilen står i Torsås nu men jag åker till Gbg idag (med tåg, hämtas inför nästa bankörning)

_________________
Martin Öberg
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305


Trådstartare
obizzz skrev:
Kul att den brukas nu.. har ordning på min koppling nu så snart får jag också vara med och leka

Bilen står i Torsås nu men jag åker till Gbg idag (med tåg, hämtas inför nästa bankörning)


Japp, nu ska den användas!
Parkbanan göteborg står på tur nästa helg och en gång i början på juli.

Denna helgen blir det bara glassätartur!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305


Trådstartare
Jippiee!

Första riktiga bankörning med bilen blev lite kul och hastigt andertorps kvällskörning idag!

Efter ett par lugnare varv med P.P. i kartläsarposition ökades fart på något och med gat-däck (var nog nästan ensam om det...) så gick det att hålla ett för mig hyggligt tempo. Långa rakan är väl närmast en transportsträcka, men annars gick det fint.

15-20 minuters hård körning är vad bromsarna klarar av för tillfället. Sedan är funktionen bristande och jag tog avkylningsvarv för att sedan gå in i depå.
Boven i dramat antar jag är kokande bromsvätska.
Den skall se till att bytas så snart som möjligt nu.

Var spännande att bromsa ner från 190-200 till ca 90-100 med motorbroms i slutet på långa rakan... :rolleyes

Tack till P.P. som var min vapendragare och vägvisare (endast kört a-torp korta innan och det var inte igår...) Tack även att du offrade dig och körde hem sen!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004
Inlägg: 157



Grattis till en väldigt fin bil!! thumbs up thumbs up

_________________
Johan Berg
Såld! =( Porsche 993 C2 -94
Porsche 996 TT -01
Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305


Trådstartare
jober skrev:
Grattis till en väldigt fin bil!! thumbs up thumbs up


Tack!
Detsamma! thumbs up

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902



kul att du hittat en sådan fin bil. blir det någe trim då

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305


Trådstartare
Bronwaller skrev:
kul att du hittat en sådan fin bil. blir det någe trim då


Trimdelen är klar!
Den är nu hypertrimmad med ett "öppet" filter (eg original saab 9000 filter+avgasrörsböj+buntband)

Härnäst står bromsvätskebyte på tur.
Den blev lite varm på anderstorp igår...

EDIT: Mobilbild:


_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90 | Bygger bur
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (46785 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande