Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formula Student, Chalmers '05
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (15013 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Tänkte att eftersom iaf hälften av gubbarna i vår grupp hänger här på rejsa så får vi väl lägga upp en liten tråd om vad vi pysslat med senaste månaderna.

Först en liten bild:


Formula student är som en del kanske vet en speciell tävlingsklass där högskolor runt om världen tävlar mot varandra. Tävlingarna går på platser som England, USA, Australien osv. Mer information om klassen kan hittas på t.ex. www.formulastudent.com

Den här bilen byggdes ursprungligen för fjolårets tävling i England, där den också tävlade. Pga en strulande tillverkningsfas så var den dock inte klar fören precis på tävlingsdagen. Resultatet blev därför därefter. Under hösten var vi ett gäng av byggarna som tyckte det kunde vara värt att ge bygget en andra chans. Sponspengar samlades in och under vintern byggdes stora delar om för att göra bilen tävlingsredo för ytterligare en tävling. Den här gången är det den västra USA-tävlingen som gäller, och den går av stapeln den 14-17 juni på California Speedway i Fontana, LA.

Data:

Generellt:
Vikt på ungefär 220kg + förare. Hjulbas på 1600mm, spårvidd på 1200 respektive 1150mm.

Motor:
Yamaha R6 '01 utan överladdning. Reglementsenlig 20mm restriktor på insugssidan. Oljesystemet ombyggt med egenkonstruerad torrsumpsmörjning. Motorstyrning bytt till VEMS. Lämnar 88hk på utgående drev vid 10500rpm. Varvstopp på 15500rpm.

Ram:
Framramen är en stålrörsram som ansluter till den mittmonterade motorn. Bakom motorn sitter en aluminiumram konstruerad av frästa plattor som svetsat ihop.

Hjulupphängning:
Individuell upphängning med dubbla A-armar i alla fyra hörn. Pushrods fram och bak, Fox Vanilla stötdämpare. Egenfrekvens på ~2,9Hz. Fjädringsrörelse på 25mm jounce, 35mm bounce.

Fälgar:
13" stora. Egenkonstruerade kolfiberfälgbanor med fälgsidor i aluminium. Väger 1,5kg/st.

Bromsar:
ISR 4-kolvsok fram, 2-kolvsok bak. Huvudbromsarna även de från ISR. Egenkonstruerat pedalställ.

Mer bilder på kärran:




Gruppbild:

(David Berglund saknas tyvärr då han var på jobbet)

Detaljbilder:

Sidepod med oljekylare


Tanklock samt nivårör för påfyllningen


Huvudströmbrytare

Bilen är nu mer förpackad i sin container för frakt till USA där vi hämtar upp den. Ska bli spännande! Mer byggbilder kommer här i tråden så småningom!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Snyggt jobbat thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
bdn
Hässleholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 10



Grymt var bara förnamnet!

Har rattat en sådan där i ett bil spel, tror iaf att det är en sådan. MRT heter den i spelet(Live for speed)

Återigen Grymt!

_________________
Dennis Karlsson
Idrott lukar svett, sport luktar bensin
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Är fälgarna helt egen tillverkade eller har ni köpt aluminium naven också ?

Fler bilder på fälgarna ?

_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Riktigt bra jobbat! Alltid lika skoj när man får se bilen!
Lycka till nu i USA och hoppas att det går långt mycket bättre än det struliga tävlandet i England!

Visa de andra Formula Student vilka Chalmers är

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Kanske borde ändra rubrik till Chalmers 06?

Tuff bil!!

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



CARGASM skrev:
Är fälgarna helt egen tillverkade eller har ni köpt aluminium naven också ?

Fler bilder på fälgarna ?


Även fälgsidorna är egentillverkade. Vattenskurna ur 20mm aluplåt varpå de är bearbetade i NCfräs.

Joan skrev:
Kanske borde ändra rubrik till Chalmers 06?

Tuff bil!!


Njae...

Som Ragnar nämner så är vår bil ursprungligen byggd -05.
Förvisso är den uppdaterad anno 06 men eftersom det byggs en ny bil varje år finns det en annan bil som är Chalmers FS -06.

För info om den hänvisar jag till projektets hemsida: http://www.tfd.chalmers.se/~formula/


Tack för all positiv kritik!

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Ser mycket bra ut!!! Hoppas det går bra i Californien nu! //micke

Dubbelkolla allt, skruvar mutrar, slangklämmor. tips från millbro (vi hitta många lösa slangklämmor som kunde slutat i avbrutet endurance när vi var i England, det är drygt att dubbelkolla allt men så värt det)

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544



Fint bygge där thumbs up

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



snyggt!
vad är det för däck?

Lund kommer också med ett bidrag thumbs up

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



fridh skrev:
snyggt!
vad är det för däck?

Lund kommer också med ett bidrag thumbs up


http://www.avonracing.com/tyres/treads.htm

Skurna slicks tycks det.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



Eric Josefsson skrev:
fridh skrev:
snyggt!
vad är det för däck?

Lund kommer också med ett bidrag thumbs up


http://www.avonracing.com/tyres/treads.htm

Skurna slicks tycks det.


Japp, både regndäck och slicks har gummiblandningen A45, så mjuk att däcket knappt håller ihop

_________________
Stefan Cedergren
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



fridh skrev:

Lund kommer också med ett bidrag thumbs up


Det är väl första gången då?

En släkting är intresserad av att hjälpa till. Vem ska han kontakta?

Edit: Eftersom det är lite OT så kanske infon delges lämpligast via pm kom jag på.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Herr V
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 193



fridh skrev:
snyggt!
vad är det för däck?

Lund kommer också med ett bidrag thumbs up


varför har jag inte hört nåt om det?

_________________
Eric Bolin
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Herr V skrev:
fridh skrev:
snyggt!
vad är det för däck?

Lund kommer också med ett bidrag thumbs up


varför har jag inte hört nåt om det?


http://www.isek.lth.se/

http://www.isek.lth.se/FormulaS5.pdf

Minst ett känt rejsa namn iaf

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Ser att ni bytt till VEMS som motorstyrning, hade ni inte Nira i3 tidigare? Varför bytet?

_________________
Anders Hansson
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



sweanders skrev:
Ser att ni bytt till VEMS som motorstyrning, hade ni inte Nira i3 tidigare? Varför bytet?


Lite laddat ämne..
Men utan att stöta sig åt varken det ena eller det andra hållet kan vi säga att det var problem med triggningen till tändningen. Det började med svårigheter att hitta en induktiv givare snabb nog att ge korrekt signal. När det var löst visade det sig vara problem med signalhanteringen i boxen med 60-2 trigger kombinerat med höga varvtal.
Då Nira är lite konservativt av sig och endast arbetar med 60-2 blev detta en utlösande faktor till att vi valde att inte längre arbeta med Nira.

VEMS å andra sidan kräver en del elektro/programmeringskunskaper vid sidan av motorkunnandet, men är, när de problemen är förbi, ett väldigt kompetent system som fungerar fint för oss just nu.
Ragnar är experten på området....

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117



Vilket/vilka program är det som bygger hos Chalmers egentligen? Jag har sökt till Innovation & Design på KTH Syd till hösten, men jag har också sett att det finns en intressant master-utbildning hos Chalmers vid namn Automotive Engineering som jag skulle kunna tänka mig att gå sedan.
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Fram till för ett par år sen var det bara Maskinteknik som fick söka. Men för att få in folk som är bra på andra saker än maskinare, arbetades det på att öpnna upp för fler.

I år är det folk från Fysik, Mekatronik och Maskin (kanske fler) med.

Kursen söks som en fristående kurs och jag tror inte den kräver några specifika kurser i bagaget. Det är mer en fråga om att övertyga projektledningen om att du har den entusiasm som krävs, då det är ett begränsat antal platser och intresset har ökat det senaste.

Du vet att KTH oxå är med va?

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117



David Berglund skrev:
Du vet att KTH oxå är med va?


Jovisst, men jag visste inte att Formula Student fungerade som en kurs :P Heh...då kanske det inte är helt omöjligt att jag är med på KTH:s bil om några år då
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



vanMould skrev:
David Berglund skrev:
Du vet att KTH oxå är med va?


Jovisst, men jag visste inte att Formula Student fungerade som en kurs :P Heh...då kanske det inte är helt omöjligt att jag är med på KTH:s bil om några år då


Så fungerar det på Chalmers. Hur KTH arbetar får du ta med dem.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formula Student, Chalmers '05
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (15013 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande