Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 TII -89
6145 besök totalt
kelimutu
Lidingö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 34


Trådstartare
Tillåt mig presentera min tjej: oko! En underbar japanska som är mitt längsta bilförhållande... 9 år hittills!

Jag har kört wankel i 8 år och var tidigare ordförande i Svenska Wankelregistret, och försöker alltid åka på banträffar med bilen, ibland den inte alltid rullat dock... efter diverse haverier så går hon dock nu som ett skott, så i sommar blir det åka av!




Denna bil har jag haft i snart 8 år men först nyligen har jag börjat hänga här på rejsa. Den går ofta på banträffar och är skapligt uppgraderad vid det här laget, men går också som glassbil och sommartransport ca 6-700 mil per år. Jag har aldrig haft för avsikt att göra den til en renodlad banbil, men svänger gärna med den....


Från banträff 2003 tror jag...

Köpte den original 1999 och har sen dess byt det mesta, den har gått 14000 mil, motorn renoverad efter ras vid 13'(oups lite mycket laddtryck! ) och har nu gått ca 1000 mil, lagom inkörd!


Motor:
original renoverad av Jörgen Blennow, original portning, Atkins 2 mm apextätningar. Mazda Competition motorkuddar och växellådskuddar



ECU: "R-s Motorsport" omprogrammerad ECU
Bränsledator: Apexi S-AFC
Turbo: "Hybrid" Hitachi-Garret med T04B kompressor S-3 trim
IC: ARC toppmonterad, Greddy Insug
Wastegate: Portad original
Laddtrycksstyrning: Knightsports EBS2 elektronisk med 1 solenoid
Bensinpump från FD (RX-7 gen 3)
Spridare: original 2X550cc + 2X720cc
Tändkablar: Mazdaspeed silikon 8 mm blå
Tändstift: NGK "9:or" runt om
Luftfilter: PiperCross stort koniskt
Avgassystem: MazdaSpeed 3" från kat och bakåt, Bönez 2,5" Downpipe och High-flo cat
Remsskivor: Indigo aluminium 20% mindre och lättare, blåanodiserat
Koppling: ACT Heavy Duty Street/strip
Växellåda: MazdaSpeed Shortshift kit, Mazda Competition bussningar

Motorn skall mappas med de nya spridarna om ett par veckor, men borde ge ca 300 hästar i det här utförandet.

Chassi:
Fjädrar: Racing Beat Sänksats 30 mm
Stötdämpare: Tokico Illumina High Performance
MazdaSpeed Fjäderbensstag fram
Racing Beat krängningshämmarstag fram och bak
Racing Beat ställbara krängningshämmarlänkar thumbs up
Bussningar runt om till Polyurethan
Däck: Dunlop SP Super Sport Race 225/45-17 runt om
Fälgar: MOMo GT 17x8"

Bromsar
Bromsok orginal renoverade 4-kolvsok rödlackerade
Skivor: Forum Racing Slitsade
Belägg: Endless NA-M fram och Hawk HPS bak, grymt bett!
Stålomspunna bromsslangar
Lockheed Delfi 5.1 Bromsvätska



De vackra oken.... (hur kan ett ok vara vackert?)


Utsikten!

En bild till:

_________________
Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Härligt chefen! thumbs up
Undrar om min RX-4 kan hänga på?

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Härligt att se oko här på Rejsa

Jag är ju ändå lite ansvarig för att du köpte henne när det begav sig. Vi måste åka på gemensam banträff i sommar Henke! Hur blir det med Gotland-Ring...?

Ha det

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Amby
Tranemo
Här sen Feb 2006
Inlägg: 26



om man håller dom här motorerna i orginal utförade skulle du säga att dom är drift säkra då?
Börjar bli lite intresserad av Wankel nu näligen

Ja och föresten en riktigt snygg bil du har där!

_________________
Anders Amby-Johansson

Toyota Celica GT4-91
http://www.garaget.org/a_amby
Citera
kelimutu
Lidingö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 34


Trådstartare
Mina gamla S-02:or är stenhårda (och blanka) efter 2400 mil så nu är det dags för nya sulor:


Dunlop SP Super Sport Race!!

Kommer nog inte hålla lika länge får jag en känsla av.....

Linpaul: Klart vi ska till Gotland Ring i sommar, frågan är bara när det passar? Måste kolla igenom lite träffar och se vilken man är välkommen på....

och ja, det är ditt fel att jag blev fast i wankelträsket! Efter att ha blivit av med min superfina, handbyggda, (snyft!) BMW M5 -85 i helt originalskick, som blev stulen efter att jag ägt den i typ ett dygn (importerade den själv 1998) så tröttnade jag på BMW, inte märket utan det faktum att man aldrig får ha dem ifred, och började leta efter nåt mer originellt.... men jag sörjer fortfarande den bilen helt underbar!

Wankelmotorerna är extremt hållbara om man sköter dem. De är lite kinkigare på olja, kräver bra mineralolja och ganska täta byten, brukar köra 5-600 mil mellan varje. Dessutom drar de lite olja, så det gäller att fylla på ibland så att nivån är lagom. Min bil drar ca 1 dl/200 mil, så det är inga mängder det handlar om.
Annars så håller en frisk motor för trim, men skall man ha över 350-400 hästar bör man förstärka blocket med dowelpins, för de effekterna bör man också porta insugs och avgaskanalerna vilket gör att blocket blir lite mer "skört", men om man gör det rätt så håller det bra.

Wankel är ganska känslig för värme, så om man trimmar extremt mycket så gäller det att allt som har med kylning att göra är dimensionerat för detta. I min bil är som sagt insugstempen flaskhalsen just nu, men i övrigt så är kylare och sånt standard och räcker ett bra tag.

Eftersom det i princip bara är 3 rörliga delar, (2 rotorer och en excentrisk axel) så är det inte så mycket i själva blocket som kan gå sönder, det som går sönder är apextätningarna (längst ut på spetsen av de 3 hörnen) då de inte tål spikningar så bra.

Idag har dock utvecklingen gått framåt och de tätningar man köper till renovering och som sitter på Mazda RX_8 är ljusår bättre än de som tillvekrades på 80-talet...

_________________
Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7
Citera
Amby
Tranemo
Här sen Feb 2006
Inlägg: 26



Det låter ju bra..Då kan jag fortsätta spara och drömma då!

_________________
Anders Amby-Johansson

Toyota Celica GT4-91
http://www.garaget.org/a_amby
Citera
kelimutu
Lidingö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 34


Trådstartare
Nu sitter äntligen däcken på bilen! Kan ju säga att mina nya Dunlop Super Sport Race är mycket mjukare än mina gamla S0-2:or... bilen blev mycket bekvämare, softare och klistrigare! thumbs up
Det sista var ju iofs väntat, men inte att den skulle bli så mycket softare! Däckskillen stönade i 1,5 timme när de krängde av Bridgestone, de var de hårdaste han stött på sa han.... säger väl en del om deras stommar!

Har inte hunnit pressa än med de nya Dunlop:arna, men det blir nog snart! om ett par veckor blir det premiärköra för i år på Mantorp (inte haft tid i maj och juni!) men först ska lite mer grejer på, bla det här:



Nya bromsbelägg, fram Endless NA-M, snäppet värre än vad jag har idag (NA-S) och perfekta för trackdays, och bak blir det Hawk svarta, billiga och bra (fick inte tag i Endless bak).

Sedan är det Cusco camberplattor, ställbart är underbart. .. sen hjulinställning; borde montera mina större speidare nu också för att kunna ladda lite mer men jag prioriterar väghållningen just nu och ställer ned laddtrycket något.

Sen skall här piskas wankel!! Räknar med att köra på både Mantorp, Kinnekulle och Gelleråsen innan säsongen är slut!

_________________
Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Extremt trevlig bil! thumbs up Men däckssnubbarna måste vara värdelösa om dom inte får av däcken på 1,5 timme hehe

Jag skulle också vilja ha camberplates men tror inte man får på det på en FD.

Aja, hoppas vi träffas på någon bana i sommar. Se till att inte missa Superstagen på emmaboda 30/7 nu bara!

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
kelimutu
Lidingö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 34


Trådstartare
Camberplattorna passade inte! Det krävs en bussning på typ 2 cm som jag inte fick med... ska se om det går att svarva till hos någon händig person eller hur jag gör. Kör med original ett tag till.

Efter ett missöde med däcket (spik i efter 10 mil!) så är det nu fixat, skapligt de nya Dunlop däcken biter!
BLev en helt ny bil, och då hade jag hyfsade däck på innan, om än slitna!

Nya bromsbelägg sitter nu runt om, Endless fram och Hawk bak, jag säger bara - WOW! De gamla bet fortfarande bra men var lite snedslitna efter ett dåligt ok som legat på i typ 2 år (!) vilket gjort att när jag nitade från hög fart så ormade sig bilen så att jag trodde att en bussning bak var slut eller nåt. Nu är den klippfast igen när jag bromsar, så det var helt klart snedslitningen!

Nu måste jag bara mappa in allt, misstänker att den går fett som tusan...
Bredbandslambda ligger i garaget och skall monteras!

_________________
Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Blir det att åka till Japmeet eller?

Isåfall kan vi väl höras av innan.

// magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
kelimutu
Lidingö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 34


Trådstartare
Blev inte så mycket åka förra sommaren då en spridare började läcka så motorn gick lite taskigt, hade varken tid eller råd att fixa det förrän i slutet av sommaren så det blev inte så mycket åka på de nya sulorna, förhoppningsvis kommer jag sita på dem mer i år!

Har inte börjat åka med den än för det har varit lite fix, men den är nästan klar nu och skall mappas in. Det som är gjort i år är följande:

-Racing Beat grövre krängningshämmarstag fram och bak
-Ställbara camberlänkar bak, för att kunna ta bort lite "kobenthet"
-Nya camberplattor fram då de ställbaara förra året inte gick att fixa, har nu nya original istället, ej ställbara
- Ny ngt större intercooler från ARC, toppmonterad som original men med större och bättre flöde
-Större spridare
-Bredbandslambda från Innovate Motorsport med mätare i kupén
-ombyggt insug för mer kalluft, nu 3" från filter in i turbon direkt. Nya plattor över och under motorn för att styra luften bättre, samt kalluftsintag i popuplyset på höger sida



Ny moccaratt står på önskelistan också! Stolarna får dock duga ett ta till, feta och väger säkert sina modiga kilon men de funkar (nästan) på bana och de är så sköna för gata, som ju bilen mest används till ändå....

_________________
Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Tja Kelimutu. Det var inte en dag för tidigt du gav dig tillkänna igen. Nu vill vi se den och dig på banan igen. Snygg kärra med bra uppförande. thumbs up C u.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
kelimutu
Lidingö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 34


Trådstartare
Hade glömt hur kul det var efter att bilen inte sett en bana på 3 år då diverse strul kommit vägen, men i helgen blev det av på mantorp då Japmeet gick av stapeln. Massor av bilar med skiftande kvalité på förarna gjorde att man helst tog det lite lugnt på banan och körde mycket med backspeglarna, hade inte riktigt den effekt jag trodde tyvärr, vilket jag skyller på då jag blev omkörd av alla utom miator :-).... trots större intercooler och bättre insug så blir motorn fortfarande fruktansvärt varm, inte så den kokar men man märker att insugstempen innan turbon är alldeles för hög, laddar mycket mer en kall sommarkväll, typ 0.8 bar, på Mantorp laddade den bara 0.6 vilket gör en rejäl skillnad.

Men, det som var så otroligt kul och som gjorde mig väldigt tillfreds är chassit, det är nu i princip perfekt för mina behov, pricken över iet var de nya Racing Beat krängningshämmarstagen, bytte både fram och bak coh de är kraftigare än original, som dock inte är klena! Men det blev skillnad, bilen "rollade" helt klart mindre i kurvorna och tillsammans med Dunlop Supersport Race så var greppet helt outstanding, bilen klarar mycket mer än jag, det var inget fel på farten i kurvorna utan det var där jag tog igen en hel del, hade högre fart än de flesta när det svängde, och baken, som tidigare gärna släppte, höll i hela tiden, mycket mindre överstyrning även om tendensen fortfarande finns där, men oj vad balanserad den är nu!

Dunlop-däcken är helt suveräna, varför har de slutat tillverkas? De blev lite varma efter 5 varv och då kändes det att sidorna var rätt mjuka, men själva gummit är suveränt, mycket bra grepp även kalla.

Nu är man sugen på fler banträffar, måste bara mappa in det här med bränslet helt och hållet, den går rätt fett nu vilket borde göra att det finns en del effekt till att ta av, borde ha ca 280 hk minst som den är nu, hade nog inte mer än 240 igår.... blev omkörd av en Honda S2000 igår på rakan, det var "inte bra".... :-)

Effekt är dock inte allt, och jag är nu väldigt nöjd att mitt mål med chassit är uppnått, jag skall inte göra mer nu och jag saknar inte ställbar camber som det är idag, jag skall mäta däckstemp mer noggran nästa gång men jag upplevde greppet som suverätn som sagt, så jag tror att den är rätt bra inställd som den är.

_________________
Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7
Citera
kelimutu
Lidingö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 34


Trådstartare
Efter 15 år, dags att gå vidare, men sjukt kul har vi haft det!

_________________
Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 TII -89
6145 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande