Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
10 besök senaste veckan (8990 totalt) |
Att ställa bil på högkant på sidan.
Det närmar sig nästa bygge.. hoppas jag. Dröm- och planeringsstadiet är i full gång. Den här gången, den 3:e ska det göras rätt från början.. För att kunna jobba med undersidan på ett bekvämt sätt så vill jag kunna sätta en tom karross på högkant, både för att kunna rensa och svetsa eventuella nya fästen och sånt. Jag har inte plats för en typ tipgirl på min plats, möjligen kan man fixa hjul på den, rulla ut och vända och rulla in igen. Vad kan bilen stå på om den ska stå på sidan. Håller takkanten ovanför förardörren tillsammans med tröskeln på en normal bil om jag gör en vagga för varje balk (om man tar bort dörren vill säga). Upp och ner kan jag troligen få den med verkstadskranen. Hur har ni löst problemen, Blybergs tipp är ett sätt, men det kanske finns andra. och, ja, rätt sätt är att rapportera om bygget här på rejsa.. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
Så här har min e30 stått i två år nu (tyvärr...):
http://www.e30klubben.com/mtechnic/d Inga problem mer än att den vill ut och åka... ![]() _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||
Gissar att den stöder på takkanten också.. förutom botten på A- och B_stolpar.
Tjusigt, då vet ja hur den ska stå, får se hur den ska tas ner och upp för inmätningar, jag återkommer när jag löst det. ![]() Fin hög med underredsmassa annars.. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
Brorsans fairladyZ hänger upphängd i två motorstativ som är aningen ombyggda för att få spindeln horisontell. Funkar klockrent och tar inte så mycket plats!
Mvh Jonathan |
||
Lite som förra trådens motorstöd.. vad fäster du den i i bilen? Köpa motorstöd är antagligen enklare och billigare än att bygga dom. Men hur får du upp och ner den? Domkrafter? Verkstadskran? Btw.. jaså, det är dig jag hittat när ajg googlat mig ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
Jag har min bil hängandes så här: Väldigt smidigt att allt är på hjul då jag även använder den delen av garaget när jag lackar och sen är det skönt att kunna dra ut den när man hittar någon ny liten fläck att blästra. Jag har fäst den i balkarna där fram och i kofångarfästet, och en profil i golvet i bagaget där bak. Domkrafter... ![]() ![]() ![]() Lycka till! _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||
Så här står min. Ena plankan i framvagnsbalken och andra i fästet till kofångarn bak. Lutar mot väggen med en madrass i mellan. Man är 2st när man ska ha upp den, ner får man den själv.
![]() ot: det har nog aldrig varit så underbart att titta på ett halvskrapat underrede förut, är lackat nu ![]() _________________ /David Johansson |
||
Jag konstruerade ett så kallat "Rollerställ", väldigt likt det Jeppe har till sin E28.
Användes först med stor framgång till en Volvo 480 som skulle totalrenoveras. och sedan till min E30. Det enda vi gjorde var att se till att ha utbytbara fästen. Jag började med att svarva till två grova hylsor och sedan svarva två axlar som passar absolut precis i dessa hylsorna. Använde mig av toleransen H7. Så kallad sugpassning. =) Sedan byggde vi själva stativen, och dessa bör vara ganska väl tilltagna för att inte riskera säkerheten när bilen väl hänger i rollerstället. Jeppe valde delar från ett gammalt pallställ vilket uppenbarligen fungerade alldeles utmärkt. Medan vi använde oss av fyrkantsprofiler både i korset i golvet och till primärpelaren. I de flesta fall kan man bygga ett fäste som skruvas fast i stötfångarinfästningen på bilen, och sedan svetsar man fast det fästet i ledhylsornas axlar. Mycket enkelt. Har byggt liknande grejor för motorställ... ![]() Anders www.picnicracing.se _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
Jag har min E21 liggandes på däck. Det funkar bra, men man måste ju vara 2 för att vända den.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Re:
oki.. jag kör med millimeterpassning.. skallerpassning. Ungeför som biltemamotorbocken. och chansar med att balansen blir OK med vaggfästena i stätfångarfästena.. Bilder kommer. Tack för alla tips. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
10 besök senaste veckan (8990 totalt) |