Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Vikt vs Tid
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (7783 totalt)
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Pär Hylander skrev:
...

thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag fumlade till det lite innan och hade matat in 10 sek fel varvtid på några ställen, men det är tillfixat på bilden nu

_________________
Pär Hylander
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Man får inte glömma att 1% är grymt mycket i verkligheten, låter som en liten siffra men att kapa 1-2 sekunder på varvet gör man inte hur som helst...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Lät Excel rita en linjär trendkurva och visa ekvationen för linjen samt korrelationen. Korrelationen blev bra vilket iofs kanske inte så konstigt eftersom det bara är 3 datapunkter... Ekvationen stödjer intrycket att sturup är en "chassibana" och Ljungbyhed en "motorbana" iom att faktorn framför x, (vikt/effekt) är större för Ljungbyhed än för Sturup. Detta avser Sturup utan den nya högfartsdelen

om man extrapolerar (vilket man såklart inte ska göra egentligen) så med dessa bilar och dess chassi och aerodynamik så åker man på följande tider vid "oändligt hög effekt":
Knutan 61 sek
Sturup 49 sek
Ljungbyhed 75 sek

Dock är det nog en hyggligt bra modell för interpolationer för gatbilar på rdäck i intervallet 3,2 - 7 kg/hk


_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Grendel skrev:
Här är en tumregel:

10% lättning ger 1% snabbare varvtid.


om man applicerar denna tumregel på datan från Knutan enligt diagram ovan så stämmer det rätt så bra


    kg/hk
    7,00
    6,30 -1,7%
    5,67 -1,5%
    5,10 -1,4%
    4,59 -1,3%
    4,13 -1,2%
    3,72 -1,1%
    3,35 -1,0%
    3,01 -0,9%


Dvs, det gör lite mer för långsamma ekipage och ca 1% vid snabba (sevens med MC motor och vassa Porsche)

_________________
Pär Hylander
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



sedan tror jag att frågeställningen blir än mer komplicerad om man även tar i beaktning att vi inte färdas runt i homogena massor. De borde vara stor skillnad beroende på var man tar bort massan.

En bil kanske regerar mer possitivt på om man flyttar en 10kg klump från fram till bak vilket ger 20kg förändring i viktfördelningen medan en ren lättning endast ger 10kg skillnad.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



"och vid något läge är det enklare att minska vikten på föraren än på bilen" (Citat Carrol Smith).

Vad smal du blivit, hur många sekunder har du gått ner?

_________________
Arne Lindgren
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Det är klart att det inte är bara själva vikten som är viktig.
Det är ju stor skillnad om den kommit ur svänghjulen, fälgarna, fönstren (högt upp) eller avgasröret (relativt lågt ner). Dessutom har min GTV IAF mycket större nytta av att få bort vikt från fram- än bakändan.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Grendel skrev:
Dessutom har min GTV IAF mycket större nytta av att få bort vikt från fram- än bakändan.
Detta gäller väl egenteligen alla frontmotorbilar. Motorsvaga strävar efter ca 50:50 för att kunna hålla farten genom kurvorna och motorstarkare (och ofta tyngre) vill ha 40:60 för att få bra driv och broms.
om man har motorn fram blir ofta lättning per automatik en viktförskjutning framåt.

Sen kan man vara hur filosofisk som helst när det gäller vikt men det slår ju aldrig fel att så lätt som möjligt (inom reglementet) alltid är en fördel .
om man är riktigt konsekevent som förare skulle ett test med 1/4tank och 3/4tank kunna ge svar på hur mycket den extra halvtanken ger på varvtiden.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Niklas Falk skrev:
Grendel skrev:
Dessutom har min GTV IAF mycket större nytta av att få bort vikt från fram- än bakändan.
Detta gäller väl egenteligen alla frontmotorbilar. Motorsvaga strävar efter ca 50:50 för att kunna hålla farten genom kurvorna och motorstarkare (och ofta tyngre) vill ha 40:60 för att få bra driv och broms.

Är inte en GTV framhjulsdriven?

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Tomas L skrev:
Niklas Falk skrev:
Grendel skrev:
Dessutom har min GTV IAF mycket större nytta av att få bort vikt från fram- än bakändan.
Detta gäller väl egenteligen alla frontmotorbilar. Motorsvaga strävar efter ca 50:50 för att kunna hålla farten genom kurvorna och motorstarkare (och ofta tyngre) vill ha 40:60 för att få bra driv och broms.

Är inte en GTV framhjulsdriven?

Nya GTV;n är det medan gamla är bakhjulsdriven.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Tomas L skrev:
Niklas Falk skrev:
Grendel skrev:
Dessutom har min GTV IAF mycket större nytta av att få bort vikt från fram- än bakändan.
Detta gäller väl egenteligen alla frontmotorbilar. Motorsvaga strävar efter ca 50:50 för att kunna hålla farten genom kurvorna och motorstarkare (och ofta tyngre) vill ha 40:60 för att få bra driv och broms.
Är inte en GTV framhjulsdriven?
För Framkrafsare har jag ingen aning om vilken viktfördelning som är lämplig, 90:10?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

40/60 (f/b) har den fördel att man använder mycket mer bakvagn vi broms.

En vanlig grävling ligger ca ca 60/40 (f/b)

I kurva, statiskk, spelar viktfördelingen minder roll OM man har balans mellan belsting och däckbredd.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



fuling skrev:
En vanlig grävling ligger ca ca 60/40 (f/b)
Problemet med en grävling är väl att det som är lättast att lätta (inredning, mm) sitter i den bakre halvan så att det lätt bli 70/30 istället?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Niklas Falk skrev:
fuling skrev:
En vanlig grävling ligger ca ca 60/40 (f/b)
Problemet med en grävling är väl att det som är lättast att lätta (inredning, mm) sitter i den bakre halvan så att det lätt bli 70/30 istället?


Njä, inte riktigt sant, dock vanligt att tro det. Visst är det svårt att lätta i motorrummet, men mattorna i bagaget är inte så jäkla tunga dom heller.. baksätet brukar också vara "överskattat" i vikt.

Ett batteri i bagaget kompenserar vikten för baksäte och bagagemattor ganska väl också.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Eric Josefsson skrev:
Ett batteri i bagaget kompenserar vikten för baksäte och bagagemattor ganska väl också.
En bur borde ju kompensera det mesta i inredningsväg iofs.

om man i så fall kan kompensera viktbalansen med däcksbredden, varför ser man så sällan grävlingar med bredare sulor fram (borträknat när reglemeten styr)?

Smalare däck bak borde ju kanske vara bättre än att konvertera till trehjuling med jättekrängare bak (men att ha samma runt om är attans praktiskt)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
om man i så fall kan kompensera viktbalansen med däcksbredden, varför ser man så sällan grävlingar med bredare sulor fram (borträknat när reglemeten styr)?


Ja du? Kan det bero på att det inte ser balt ut?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



jika skrev:


Men vilken skillnad har vikten på varvtiden egentligen?
Är det någon som har någon info om detta?


Är du nöjd med svaret som diagrammen gav?

_________________
Pär Hylander
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Pär Hylander skrev:
jika skrev:


Men vilken skillnad har vikten på varvtiden egentligen?
Är det någon som har någon info om detta?


Är du nöjd med svaret som diagrammen gav?

Ja, förutom att Gelleråsen, Kinnekulle och Mantorp saknas.

Går det att fixa?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Niklas Falk skrev:

Varför ser man så sällan grävlingar med bredare sulor fram (borträknat när reglemeten styr)?


Vet "folk" ens om vad de har för fjäderhårdheter eller statisk balans i bilen???
Visste fler skulle fler åka med bredar hjul fram på nämda bilar. Men som du säger, reglerna styr ofta.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Jag vill minnas att en JTCC-förare jag pratade med sa att det bästa man kunde göra med en helt standard Volvo s40 var att höja däcktrycket bak till 3,5 och fylla på med en halv tank bensin. Då fick man bäst balans i bilen som mer än väl kompenserade den ökade vikten på gissningsvis 30 kg.

Nämner det här mest för att förvirra och konstaterar samtidigt att det inte är så lätt som man kan tro och att balans och kommunikation ofta är underskattade egenskaper.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Racetech
Vikt vs Tid
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (7783 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande