Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Vikt vs Tid | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7785 totalt) |
Lät Excel rita en linjär trendkurva och visa ekvationen för linjen samt korrelationen. Korrelationen blev bra vilket iofs kanske inte så konstigt eftersom det bara är 3 datapunkter... Ekvationen stödjer intrycket att sturup är en "chassibana" och Ljungbyhed en "motorbana" iom att faktorn framför x, (vikt/effekt) är större för Ljungbyhed än för Sturup. Detta avser Sturup utan den nya högfartsdelen
om man extrapolerar (vilket man såklart inte ska göra egentligen) så med dessa bilar och dess chassi och aerodynamik så åker man på följande tider vid "oändligt hög effekt": Knutan 61 sek Sturup 49 sek Ljungbyhed 75 sek Dock är det nog en hyggligt bra modell för interpolationer för gatbilar på rdäck i intervallet 3,2 - 7 kg/hk _________________ Pär Hylander |
||||||
om man applicerar denna tumregel på datan från Knutan enligt diagram ovan så stämmer det rätt så bra kg/hk 7,00 6,30 -1,7% 5,67 -1,5% 5,10 -1,4% 4,59 -1,3% 4,13 -1,2% 3,72 -1,1% 3,35 -1,0% 3,01 -0,9% Dvs, det gör lite mer för långsamma ekipage och ca 1% vid snabba (sevens med MC motor och vassa Porsche) _________________ Pär Hylander |
||||||
sedan tror jag att frågeställningen blir än mer komplicerad om man även tar i beaktning att vi inte färdas runt i homogena massor. De borde vara stor skillnad beroende på var man tar bort massan.
En bil kanske regerar mer possitivt på om man flyttar en 10kg klump från fram till bak vilket ger 20kg förändring i viktfördelningen medan en ren lättning endast ger 10kg skillnad. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Det är klart att det inte är bara själva vikten som är viktig.
Det är ju stor skillnad om den kommit ur svänghjulen, fälgarna, fönstren (högt upp) eller avgasröret (relativt lågt ner). Dessutom har min GTV IAF mycket större nytta av att få bort vikt från fram- än bakändan. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||||
om man har motorn fram blir ofta lättning per automatik en viktförskjutning framåt. Sen kan man vara hur filosofisk som helst när det gäller vikt men det slår ju aldrig fel att så lätt som möjligt (inom reglementet) alltid är en fördel . om man är riktigt konsekevent som förare skulle ett test med 1/4tank och 3/4tank kunna ge svar på hur mycket den extra halvtanken ger på varvtiden. |
||||||
Är inte en GTV framhjulsdriven? _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
Nya GTV;n är det medan gamla är bakhjulsdriven. |
||||||
|
||||||
40/60 (f/b) har den fördel att man använder mycket mer bakvagn vi broms.
En vanlig grävling ligger ca ca 60/40 (f/b) I kurva, statiskk, spelar viktfördelingen minder roll OM man har balans mellan belsting och däckbredd. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
||||||
Njä, inte riktigt sant, dock vanligt att tro det. Visst är det svårt att lätta i motorrummet, men mattorna i bagaget är inte så jäkla tunga dom heller.. baksätet brukar också vara "överskattat" i vikt. Ett batteri i bagaget kompenserar vikten för baksäte och bagagemattor ganska väl också. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
om man i så fall kan kompensera viktbalansen med däcksbredden, varför ser man så sällan grävlingar med bredare sulor fram (borträknat när reglemeten styr)? Smalare däck bak borde ju kanske vara bättre än att konvertera till trehjuling med jättekrängare bak (men att ha samma runt om är attans praktiskt)? |
||||||
Ja du? Kan det bero på att det inte ser balt ut? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ja, förutom att Gelleråsen, Kinnekulle och Mantorp saknas. Går det att fixa? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Vet "folk" ens om vad de har för fjäderhårdheter eller statisk balans i bilen??? Visste fler skulle fler åka med bredar hjul fram på nämda bilar. Men som du säger, reglerna styr ofta. |
||||||
Jag vill minnas att en JTCC-förare jag pratade med sa att det bästa man kunde göra med en helt standard Volvo s40 var att höja däcktrycket bak till 3,5 och fylla på med en halv tank bensin. Då fick man bäst balans i bilen som mer än väl kompenserade den ökade vikten på gissningsvis 30 kg.
Nämner det här mest för att förvirra och konstaterar samtidigt att det inte är så lätt som man kan tro och att balans och kommunikation ofta är underskattade egenskaper. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||
Racetech Vikt vs Tid | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7785 totalt) |