Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar SX Spyder -0X | 1, 2, 3, 4, 5 >> 34549 besök totalt |
Tjo!
Tänkte presentera ebryot till min blivande sportbil. Ramen byggs i 30x30x2 samt 25x25x2 rostfritt stål (ss2333). Material godkänt av SFRo. Har haft min lokale besiktningsman från SFRo över på en preliminär bedömning av design och triangulering där jag fick klart godkänt! I dagsläget är ca 75% av ramen klar. Saknas framdel samt en hel del triangulering bak. Störtbågen e under designstadiet just nu. De bilar som fått stå modell för ramen är Mercedes SL300, Ferarri F50, Ultima GTR samt diverse Locosts. Ramen kommer att täckas med kolfiberplattor för att öka vridstyvheten. Karossdelarna kommer gjutas i kolfiber (eller glasfiber beroende på ekonomi). Totalvikten är beräknad till 1100kg. Men det är ganska grovt tillyxat och räknar med att tangera 900-1000kg. Just nu ser det ut som jag stoppar ned en motor från en Toyta Camry (V6, 3L, 60deg, 24V, DOHC). En sådan motor med turbo och 300hk kommer ge bilen mer effekt än vad jag klarar av (har ju bara kört barchettan som väger 1250 med 130hk ) Målet är att efter sommaren skall ramen vara klar med störtbåge och jag skall ha börjat med mallarna till kolfiberpanelerna. När det gäller däck så blir det något i still med 245/45 fram å 295/35 bak. Troligtvis 18" fälgar. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Holy smokes, den fädiga bilen på bilderna såg verkligen häftig ut.
Denna alltså Vad är det för bil? Ser nästan ut lite som en Porsche i vissa drag. |
||||
Eller hur Det är Il Stola som moddat en barchetta. Modellen heter monotipo. Det står lite om bilen på Team Barchetta:s hemsida: http://www.barchetta.se/tech/special.htm _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Bränslesystemet kommer från SX (har inget med mitt val av namn på bilen!)
Pump och filter räcker upp till 700hk...så jag har lite marginal här att ta av _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
|
||||
Tidsram? Vad är det?
om allting går som det ska, så är den körklar (någotsånär) tills nästa sommar. Men då är det ingen kaross på, samt den saknar allt vad instrument och lyx heter... _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
jag tycker den har lite för kort hjulbas för att ha så mkt överhäng ... det är jue lika "mycket bil" framför + bakom hjulen som mellan dem .... kortare överhäng = (tycker jag då ) |
||||
Tja! Jag har förlängt bilen 30cm, så hjulbasen har flyttats ungefär 20cm (bakaxel "flyttad"). Blir nu ca 2,6m om jag inte räknat åt skogen. Överhänged fär fram kommer bli mindre då jag inte skall ha spetsig front, utan behålla den "runda" som barchettan har. Men bra synpunkter! har faktiskt inte tänkt på det, utan det har bara blivit så... _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Ny bild från helgens arbete:
Nu börjar det bli många stag till höger å vänster.... _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Tjenare!
Jag väger bilen efter varje dag jag byggt bara för att se att den håller sig till den beräknade vikten. Nu väger den ca 105 kg. Totalvikten stannar nog ganska precis rung 120kg. Det är 20kg mer än vad jag hade önskat från början. Men jag har lagt in lite extra trianguleringar. Kändes som det var dumt att kapa 20kg på ramen, bara för att den skall väga lite. Better safe than sorry... _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
|
||||
RWD _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Är toyota motorn i helaluminium?
Annars kanske en alfa sexa vore något, de är ju helaluminium, billiga och ska vara stryktåliga om man byter kamrem och pump, sen håller det ju temat italienskt oxå! De finns från 3.0 12v(nästan gratis) på 185 hk och 3.0 24v på upp till 230hk. mvh _________________ Dennis Mollberg |
||||
Sen ljudet i en Alfa brutalt. Gött att den ska vara RWD. Fick för mig att du sagt FWD nånstans |
||||
Toyotamotorn är i helalu Finns kompressor-kit bolt on... _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Tjo! Komplett ram med paneler och sådant: 200kg Motor: Gissat på 400 kg...har ingen aning om vad motor, låda batteri, svänghjul mm kommer väga Inredning: Stolar, bälten, stereo, instrument... 50 kg Hjul å hjulupphängning....120kg Bränslesystem: 40kg (tankar, pumpar, filter mm) Bromssystem: 50kg (skivor, caliprar, klockor mm) Å sen blir det ju en kaross....60 kg? observera att 1000 = bil + förare + soppa Jag har inte vägt upp allting än. Utan det är en del saker som är sjukt tillyxade (typ motor...) _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Våra race- och banåkarbilar SX Spyder -0X | 1, 2, 3, 4, 5 >> 34549 besök totalt |