Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
ISo-DIN kvalité
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (13445 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Tomas L skrev:
Mats Karlsson skrev:
Jag skulle vilja säga att segheten är skillnaden mellan sträck och brottgräns.

Dvs. på en 8.8 har du 800-640=160N/mm2, men på en 12.9 har du 1200-1080=120N/mm2.

Det tror jag är en dålig definition av seghet.
Du kan ha två material som har precis samma skillnad mellan sträck och brottgräns där det ena har en brotttöjning på någon enstaka procent och det andra på flera tiotal procent. Det första materialet kommer att haverera vid minsta överbelastning och är i princip obrukbart medans det andra kommer att betraktas som väldigt segt.


Men vad jag har fattat ska man aldrig överskrida sträckgräns i sådana fall? Dvs. när bultenn har kommit in i plastisk deformationszon är den ändå utsträckt och därmed obrukbar? Specialfall får väl vara sträckbultar i t.ex. topplock (som ändå är engångsartiklar).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



beepbeep skrev:
Tomas L skrev:
Mats Karlsson skrev:
Jag skulle vilja säga att segheten är skillnaden mellan sträck och brottgräns.

Dvs. på en 8.8 har du 800-640=160N/mm2, men på en 12.9 har du 1200-1080=120N/mm2.

Det tror jag är en dålig definition av seghet.
Du kan ha två material som har precis samma skillnad mellan sträck och brottgräns där det ena har en brotttöjning på någon enstaka procent och det andra på flera tiotal procent. Det första materialet kommer att haverera vid minsta överbelastning och är i princip obrukbart medans det andra kommer att betraktas som väldigt segt.


Men vad jag har fattat ska man aldrig överskrida sträckgräns i sådana fall? Dvs. när bultenn har kommit in i plastisk deformationszon är den ändå utsträckt och därmed obrukbar? Specialfall får väl vara sträckbultar i t.ex. topplock (som ändå är engångsartiklar).

För i stort sett alla normala applikationer (både för skruv och för andra komponenter) ska man aldrig överskrida sträckgränsen vid normal användning. Anledningen till att man vill ha seghet är för att undvika brott vid oförutsedda överbelstningar.
Man kan likna seghet med genomslagsgummit på en stötdämpare. Den ska ta upp energin från en överbelastning och därmed förhindra ett brott. Till skillnad från genomslagsgummit är dock segheten i metalliska material en engångsvara, den plastiska deformationen "förstör" ju materialet även om inte ett brott uppkommit.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Racetech
ISo-DIN kvalité
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (13445 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande