Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325iM 88
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (7062 totalt)
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092


Trådstartare
Har alltid varit sugen på en BMW E30 och började surra lite med Rick (Ledaz här på forumet),
min flickväns brorsa och han var väl också lite sugen på en sån
Fick också övertalat brorsan att vara med, dock har han flyttat till Tyskland i dagarna för lite exjobb så vi får väl se hur mkt han hinner köra . Efter att ha gått bom på en bil med diffbroms och ringt på ett antal andra, hittade vi en i Sundsvall som köptes förra veckan. En BMW E30 325 årsmodell 88 med lilla M-paketet eller vad det kallas, dock ej diffbroms, men i övrigt ok skick.
Tillägg: Bilen har taklucka, den skall bort på något sätt! Tar gärna emot tips hur vi skall gå till väga med det!
Har kollat lite på bistecs och samsons trådar, men måste nog kolla lite mer angående det.
Lite småfix och så är det väl på bilen, men om inte annat så lär man sig förhoppningsvis ett och annat på vägen!
Planerna är väl att ha en rolig banbil för vettiga pengar, modifieringar kommer!



Planer:
Lätta den, ut med det som inte behövs!
Bur, från Svets & Smide, Grp H el Grp E, mest troligt Grp H
Översyn, byta oljor i motor, växellåda och diff, ny bromsvätska
Kylvatten bytt då lite olja tryckts i där. Hålla koll på nivåer och ev riva topp, kolla skick och byta packning. Topp är planad och packning bytt innan jul av förra ägaren.
ordentliga stolar
Diffbroms, blir nog från Mobimech med 40% spärrverkan
Väghållning?
R-däck
Nytt avgassystem och ev grenrör

Edit: Text och bild

Tips och kommentarer är välkomna!!

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Ledaz
Kalix
Här sen Maj 2006
Inlägg: 23



Ser att du fått upp en tråd nu! thumbs up
Måste bara tillägga att bilen i nuläget trycker olja vid växellådskåpan, tror det är bakre vexaxeltätning?

När Johan körde hem så ringde han till mig och sa att tanken läker lite soppa vid full tank, ok, kanske på fyllnadsröret e kasst? Igår var det dags att tanka igen, och ni tror inte att jag fyller full tank? Svar ja! och nu när man bara kör korta repor så läcker det bensin, trisst!

Nåja, har min personbil på lack så jag måste köra med denna nu, när jag får min bil så blir det att ställa den på pallbockar och börja riva ut all inredning och lyfta motorn för översyn.

Tjooho!

_________________
Rick Burman
Vovlo S40 2.4L EVO RWD / Rallycross
Audi A6 Avant 2.5 Tdi / Bruksbil
Bmw 325Im -88 / Projekt
Citera
Ledaz
Kalix
Här sen Maj 2006
Inlägg: 23



edit: dubbelpost

_________________
Rick Burman
Vovlo S40 2.4L EVO RWD / Rallycross
Audi A6 Avant 2.5 Tdi / Bruksbil
Bmw 325Im -88 / Projekt
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092


Trådstartare
I lördags prickades detta av från listan:

Mattor revs ur.
Asfaltsmatta skrapades bort, gick hyfsat smidigt, satt inte så hårt.
Läckan till tanken lagades, påfyllningsröret var skadat just i anslutningen till tanken.
Rost fanns just bakom hjulhusen fram på förar- och passagerarsidan, det måste kapas ur och bytas plåt. Annars så är det mesta ok.

Sen tidigare har Rick rivit ur lite högtalare med tillhörande junk.

Vad kan ett eftermonterat larm väga? Vi funderar om det är någon större vinst i vikt att plocka bort det, sen är det skönt att öppna med larmdosan.

Idag ska innertaket ut, ev takluckemekanismen också, annars får det vänta tills burbygget.
Ska ta med kameran och fota lite också, glömde den senast.

På onsdag åker motor och växellåda ur för översyn, byte av packningar och lager.

I övrigt på veckans planering:
Beställa diffbroms, Mobimech 40% spärrverkan med 4.10 utväxling då det verkar stört omöjligt att få tag på diffbroms någon annanstans.
Finns lite Z3M diffar och E36 M3 på skrotar men det är helt fel utväxling, för helt fel pris dessutom. Men om någon har en liggandes hemma, skynda och hör av dig!!
Ringa SBP ang lite frågor bur, sen beställa bur, blir grupp E-bur
Beställa stolar
Är lite sugen på att snickra ihop ett eget avgassystem, vad är lämpligt att använda för ljuddämpare och rör? Apple dämpare eller simons? Var beställer man rostfria rör med krökar osv?
Den är så tyst nu Lite mer vägljud och oljud än tidigare kanske

Edit....

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Ett litet spartips är att skruvbur är helt OK det också. Om du inte gör själva svetsarbetet själv förståss för då blir det ingen större vinst med skruvbur.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Joan skrev:
Var beställer man rostfria rör med krökar osv?


kolla på www.rakaror.se ... deras dämpare är väl inte helt svindyra heller?

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092


Trådstartare
Diffbroms är beställd från Mobimech

Motorn lyftes ur med lite vilja, våld och värme.. Vissa bultar och muttrar hade så att säga blivit ett
Men till slut så

Blir att fräscha upp motorrum under kommande veckor, samt ur med innertak och taklucka när det ej hanns med denna vecka. + allt övrigt som ska fixas.

Får hoppas vi får tag på ett extraktorgrenrör asap, en fläns pajade när motorn lyftes ur. Så då är det lika bra att utnyttja köpläget

Edit..

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Ledaz
Kalix
Här sen Maj 2006
Inlägg: 23



Bilen står fortfarande på släp, med andra ord har det inte hänt så mycket. thumbs down
Jobbar nu och har haft det fullt upp med rc bilen samt en hel del studentfirande, men nu blir det andra fasoner..

Som Johan nämt tidigare så projektet igång med långt ifrån klart.
Vi funderar ju som sagt att böka dit ett extraktor, och i samma sväng bygga nytt system hela vägen.
Vi funderar på vad som kan va bäst, dubbla 2 ½" eller enkelt 3"? Någon som har ett litet tips kanske?

Innan motorn lyfts i så kommer det även en ny koppling, sinterlamell racing variant, stumt ska de va!
Det tråkiga är att trimkammen som satt i är helt slut och nu måste vi ha tag i en ny så har du någon dr schrick (felstavat?) eller likande hör av dig omgående!
Nu när motorn ändå är i molekyler så ska vi passa på att porta toppen en aning.

Nu ska jag sova! är lite trött

_________________
Rick Burman
Vovlo S40 2.4L EVO RWD / Rallycross
Audi A6 Avant 2.5 Tdi / Bruksbil
Bmw 325Im -88 / Projekt
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092


Trådstartare
Stolar beställda idag, blev Cobra Monaco från GA Lindberg. Blir nog lite skillnad då jag är van att glida omkring i skinnstolarna på m3an

Att få tag på nytt extraktorgrenrör verkar lite dyrt/lång väntetid... Koed får hem först i början på juli men är och andra sidan billigast, ca 4000:- inkl moms och frakt..
Supersprint kostar 8600:- från Stylabilen och 8995:- från Forza och det känns i svettigaste laget för denna bil Får väl leta reda på något begagnat annars..

Har kollat lite på Rakarör angående avgas och det blir ju helt klart billigare än att köpa färdigt, frågan är då hur lång tid det tar innan man är klar.
Jag är rookie på svets, men man kanske läs sig något under resans gång

Surt att Schrickkammen är slut.. Brukar det vara vanligt på M20 att kammen "äts upp"?

Edit...

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28374&start=0&postdays= . . . .

M20 motorn äter kamaxlar, speciellt på femmans cylinder. oljeröret över kamaxeln sätts igen om man inte sköter oljebytena.

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Ledaz skrev:
Vi funderar på vad som kan va bäst, dubbla 2 ½" eller enkelt 3"? Någon som har ett litet tips kanske?


Detta har diskuterats förr, och då kommit fram till att enkelt 2,5" räcker ...
original är på 2x1,75" om jag inte minns helt galet, och ett enkelt 2,5" blir i rörarean c:a 1.5 gånger större ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092


Trådstartare
Folxam skrev:


Detta har diskuterats förr, och då kommit fram till att enkelt 2,5" räcker ...
original är på 2x1,75" om jag inte minns helt galet, och ett enkelt 2,5" blir i rörarean c:a 1.5 gånger större ...


Jag räknade lite på det där med rörarea och fick fram följande:
45,58cm2 med enkelt 3" system
40,51cm2 med 2x2" system
31,65cm2 med enkelt 2,5" system
31,02cm2 med 2x1,75" system

Jag tror att ett enkelt 2,5" avgassystem knappt gör någon skillnad mot originalsystemet i flöde, så antingen ska man nog gå på ett enkelt 3" eller ett 2x2" avgassystem..
Det här med x-pipe om man har dubbelt system, är det bra eller a**s? Har läst lite grand om det, men det verkar vara lite oenade svar...
Köper vi ett extraktorgrenrör så följer ju x-pipen med, så det kanske är lika bra att köra på ett dubbelt avgassystem då?
Nåja, det där löser sig när vi kommer dit, den dagen den .....

Edit..

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Beg extraktor finns nu på köp o sälj- forumet. Kanske kan va nåt.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Ledaz
Kalix
Här sen Maj 2006
Inlägg: 23



Angående väghållningen på bilen så sitter det gula bilstein bak (eller koni?) men några andra fram.
Trots detta så känns den väldigt svampig bak och hård fram, samt så är stuket på bilen helt fel, den är högre
bak än fram. Eftersom jag åker rallycross så har jag fått erfarna att bilen ska vara tvärt om, alltså lägra bak än fram. Vad tror ni vad man ska ha för dämpare respektive fjädrar? Såg att dom har fjäderben på ga-lindberg, någon som vet hur dom ter sig på en e30?


mvh
Rick

_________________
Rick Burman
Vovlo S40 2.4L EVO RWD / Rallycross
Audi A6 Avant 2.5 Tdi / Bruksbil
Bmw 325Im -88 / Projekt
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



i org. avgassystemet på 325an så är det inte arean i rören som är flaskhalen utan framförallt mittenljuddämparen

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092


Trådstartare
Nu har lite grejer hänt, stolarna och buren har kommit.
Innertaket är urrivet och takluckemekanismen borta.. Nu gäller det bara att komma på en bra lösning hur luckan sedan ska fästas.

Lite bilder på hur det ser ut just nu:

Fast ett fel, en annan ratt sitter där nu


Var är motorn?


Nya stolar, dock dog batteriet i kameran så det blev inga bättre bilder

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Ledaz
Kalix
Här sen Maj 2006
Inlägg: 23



Idag har det skruvats Intrumenteringen har åkt ur idag, Johan hade med kameran men glömde tyvärr minneskortet hemma Buren har även kommit och ser fin ut.
Vår Bmw såsom nästintill alla andra var utrustad med taklucka, Johan har läst här på forumet att det "enkelt" ska gå att spara några kilo genom att ta bort mekanismen. Sagt och gjort idag har vi pysslat med det, och vidare enkelt var det inte ur min synvinkel i alla fall, men efter lite så är det fixat
Nu återstår det att snygga till lite invändigt och förbereda burmontaget.

Ha de gött!
Trevlig midsommar!

_________________
Rick Burman
Vovlo S40 2.4L EVO RWD / Rallycross
Audi A6 Avant 2.5 Tdi / Bruksbil
Bmw 325Im -88 / Projekt
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Ledaz skrev:
Angående väghållningen på bilen så sitter det gula bilstein bak (eller koni?) men några andra fram.
Trots detta så känns den väldigt svampig bak och hård fram, samt så är stuket på bilen helt fel, den är högre
bak än fram. Eftersom jag åker rallycross så har jag fått erfarna att bilen ska vara tvärt om, alltså lägra bak än fram. Vad tror ni vad man ska ha för dämpare respektive fjädrar? Såg att dom har fjäderben på ga-lindberg, någon som vet hur dom ter sig på en e30?


mvh
Rick


Angående sättningen så fick väl 325:an en annan skärmkant bak från sent -87, om den var högre eller lägre kommer jag dock inte ihåg. I rallycrossen stämmer det att det funkar bra med högre fram för starterna men blir det för högt så styr det dåligt, på asfalt brukar man köra med lite lägre fram.

Det brukar vara ganska vanligt att E30 och E36 är ganska mjuka bak mot fram speciellt om det sitter en sänkningssats på den.

Det är väl Bilstein som GA har, är väldigt nöjd med deras PSS9 på min E36:a iaf. (om ni byter tror du jag skulle kunna få överta framdämparna till överkomligt pris till min folkracer, körde sönder vänster fram i B-finalen i senaste tävlingen, du hade iof kunnat kolla hur vi har gjort med takluckan då också Rick.)

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Angående sättningen så fick väl 325:an en annan skärmkant bak från sent -87, om den var högre eller lägre kommer jag dock inte ihåg. I rallycrossen stämmer det att det funkar bra med högre fram för starterna men blir det för högt så styr det dåligt, på asfalt brukar man köra med lite lägre fram.

Det brukar vara ganska vanligt att E30 och E36 är ganska mjuka bak mot fram speciellt om det sitter en sänkningssats på den.

Det är väl Bilstein som GA har, är väldigt nöjd med deras PSS9 på min E36:a iaf. (om ni byter tror du jag skulle kunna få överta framdämparna till överkomligt pris till min folkracer, körde sönder vänster fram i B-finalen i senaste tävlingen, du hade iof kunnat kolla hur vi har gjort med takluckan då också Rick.)


Vi ska nog kunna lösa det där med dämparna Niklas, men hur långt bort det blir får vi se... Först ska vi ha igång den igen
Skulle vara intressant att se hur du lagt igen luckan också.
OT. Hur går det med m3an?

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Joan skrev:
Skulle vara intressant att se hur du lagt igen luckan också.
OT. Hur går det med m3an?


Nu blev det ju inte direkt någon fin finish då bilen används till folkrace men lite ideer kan ni ju få.

OT. Tog tidig semester för att kunna jobba på bilen men jag har knappt fått något gjort då det bara blev rallycross jobb. Riva och montera motorn, bromsa den, bygga ny fyrlänk och byta slutväxel på compacten och diverse ombyggnationer på den, har hjälpt Rick att få till starterna bla.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Ledaz
Kalix
Här sen Maj 2006
Inlägg: 23



Citat:

Angående sättningen så fick väl 325:an en annan skärmkant bak från sent -87, om den var högre eller lägre kommer jag dock inte ihåg. I rallycrossen stämmer det att det funkar bra med högre fram för starterna men blir det för högt så styr det dåligt, på asfalt brukar man köra med lite lägre fram.

Det brukar vara ganska vanligt att E30 och E36 är ganska mjuka bak mot fram speciellt om det sitter en sänkningssats på den.

Det är väl Bilstein som GA har, är väldigt nöjd med deras PSS9 på min E36:a iaf. (om ni byter tror du jag skulle kunna få överta framdämparna till överkomligt pris till min folkracer, körde sönder vänster fram i B-finalen i senaste tävlingen, du hade iof kunnat kolla hur vi har gjort med takluckan då också Rick.)


Åhå, så pass. Ja man e väl inte så insatt på ren asfaltåkning Vet dock inte om det sitter någon sänkningssats? Det ska vara några andra dämpare iaf. Dämparna där låter ju lite intressant, men som sagt så ligger prioriteringarna på att få igång bilen Takluckan e ju i stort sett klar nu, dock inte tillbaka monteringen men det övriga iaf.

Niklas du har ingen kam till över?

Citat:
har hjälpt Rick att få till starterna bla.

Man tackar!

_________________
Rick Burman
Vovlo S40 2.4L EVO RWD / Rallycross
Audi A6 Avant 2.5 Tdi / Bruksbil
Bmw 325Im -88 / Projekt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325iM 88
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (7062 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande