Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325iM 88 | << 1, 2 11 besök senaste veckan (7064 totalt) |
Tittade lite på hur vi hade gjort under gårdagens midsommarfirande och fastän jag var onykter så lade jag märke till av vi INTE hade koncentrerat oss på finishen så där ska ni nog inte titta Jag har inte så mycket till 12V men jag har faktiskt en 2,5 kam liggande där loberna har ungefär samma duration som lagerlägena dvs väldigt slutkörd _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Här är det öken för tillfället
Likaså med bilen Men nästa vecka kanske liket återigen lever, vem vet.. Motorn åker i under veckan hoppas jag. Det som dröjt är lite delar som inte kommit men nu finns allt så... Om nu allt bara går som det ska, känns som att allt tar en evighet. Sen att jag är en tidsoptimist som är beroende av andra som fixar vissa grejer, det gör ju inte saken bättre Lite grejer har iaf hänt: Beg extraktorgrenrör inköpt 2,5" Simons avgas hembygge med racekat Stolsunderreden anpassade för de nya stolarna Taklucka i glasfiber från RP Glasfiber Uppdatering kommer nästa vecka, då ska det vråååålas dubbelt som M3an _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Nu är liket startat, dock är startmotorn död och så sviker extraktorgrenröret vid flänsarna och låter väldigt illa. Hoppas att allt det hinner fixas idag.
Burbygget skulle påbörjas igår men allt tar sin lilla tid _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Startmotorn är in död, den lever faktiskt! Men vi har ingen styrström på startmotorn så den startar inte med nyckeln. VI har haft i gång den flera gånger med hjälp av att "mejsla" igång den! Extraktorröret svek ja, främre delen. När vi tog lös röret så märkte vi till vår vildaste förvåning att packningnen inte passar?! Men efter lite mätningar och funderingar så märker vi ju att flänsarna på främre delen på extraktorröret är felvänt!!!
Det var ju bara att börja modifiera och slipa och kapa lös och svetsa ihop. So long! _________________ Rick Burman Vovlo S40 2.4L EVO RWD / Rallycross Audi A6 Avant 2.5 Tdi / Bruksbil Bmw 325Im -88 / Projekt |
||||
Är det nån som kan tänka sig ha ett bra svar och lösning på vårt lilla elfel?
Här är lite bilder från garaget: Man kan undra varför jag ser så glad ut? Mr Murphy är defintivt med oss i garaget Klumpaset borta Den nya klumpen Tack till Anders och Kristoffer som varit med i garaget och hjälpt oss! _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
- Finns det något (gammalt) larm på bilen som behagat dö och därmed bryta manöverspänningen till starten? - Annars klä av rattstången och mät direkt vid tändningslåset. Själva brytaren är en löstagbar enhet som är ganska lätt att byta. Fungerar det där, är det följa kabel som gäller... _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Mycket riktigt, startspärren var den felande länken, men idag har vi varit ute och rastat den lite Nu väntar burmontage! _________________ Rick Burman Vovlo S40 2.4L EVO RWD / Rallycross Audi A6 Avant 2.5 Tdi / Bruksbil Bmw 325Im -88 / Projekt |
||||
Säg den glädje som varar länge Efter att ha fixat allt med bilen, svetsning av bur, målat, dit med stolar, limmat fast takluckan, in med instrumentbräda och lite allmänt fix och trix så var bilen "klar". Körde 35 lugna mil till Umeå utan att märka något konstigt, går ut morgonen efter för att kolla olja och kylvatten och då ser jag något typiskt obra... Först får jag fylla på lite vatten, inte så mkt, men när jag kollar oljestickan är det lite vitt skum på den...
Konstigt, så jag kollar oljepåfyllningslocket, och ja, där är en vitgrå gegga/sörja på, kan bara innebära en sak, vatten i oljan.. Suck Så less att jag inte ens orkar bli arg... Jag har tänkt fota och lägga upp för att visa hur det ser ut men jag har ingen glädje att ta i den bilen för tillfället, så det får vänta tills lust/ork infinner sig.. Frågan är vad som gått fel? Motorn har fått nya lager, packningar, ventilstyrningar, det mesta är bytt. Toppen är planad, den var lite skev när vi rev motorn.. Men som ny när den sattes i. Undrar om det är en spricka någonstans, antigen block eller topp? Eller har bara toppackningen gått? Hur som helst, vi tror att det är en liten spricka någonstans och funderar på att prova Bar's Leaks tätningsmedel för kylsystem.. Motorn går ju fortfarande bra, så vi tänkte köra på detta när vi nu orkar byta olja och fylla på nya vätskor och starta upp.. Funkar inte det heller efter en kort stunds körning måste vi väl riva skiten och byta det som är kasst... Suck, bilar, ibland undrar man hur man orkar? Fast en del har ju bevisligen haft sin beskärda del av Murphy X 10 jämfört med oss, så det är väl bara bita i det sura och sluta lata, ut och mecka.. Men just nu tar det bara emot.... Den är billig för tillfället _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Så här ser det då ut för tillfället... Jag är lite inne på att testa med tätningsmedel i kylvattnet och se vad som händer...
oljan är fräsch på stickan men geggan i toppen ser ju inte allt för mumsig ut... _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325iM 88 | << 1, 2 11 besök senaste veckan (7064 totalt) |