Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325iM 88
<<   1, 2
11 besök senaste veckan (7064 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Ledaz skrev:
Åhå, så pass. Ja man e väl inte så insatt på ren asfaltåkning Vet dock inte om det sitter någon sänkningssats? Det ska vara några andra dämpare iaf. Dämparna där låter ju lite intressant, men som sagt så ligger prioriteringarna på att få igång bilen Takluckan e ju i stort sett klar nu, dock inte tillbaka monteringen men det övriga iaf.

Niklas du har ingen kam till över?

Citat:
har hjälpt Rick att få till starterna bla.

Man tackar!


Tittade lite på hur vi hade gjort under gårdagens midsommarfirande och fastän jag var onykter så lade jag märke till av vi INTE hade koncentrerat oss på finishen så där ska ni nog inte titta

Jag har inte så mycket till 12V men jag har faktiskt en 2,5 kam liggande där loberna har ungefär samma duration som lagerlägena dvs väldigt slutkörd

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092


Trådstartare
Här är det öken för tillfället

Likaså med bilen

Men nästa vecka kanske liket återigen lever, vem vet.. Motorn åker i under veckan hoppas jag.
Det som dröjt är lite delar som inte kommit men nu finns allt så... Om nu allt bara går som det ska, känns som att allt tar en evighet.
Sen att jag är en tidsoptimist som är beroende av andra som fixar vissa grejer, det gör ju inte saken bättre

Lite grejer har iaf hänt:
Beg extraktorgrenrör inköpt
2,5" Simons avgas hembygge med racekat
Stolsunderreden anpassade för de nya stolarna
Taklucka i glasfiber från RP Glasfiber

Uppdatering kommer nästa vecka, då ska det vråååålas dubbelt som M3an

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092


Trådstartare
Nu är liket startat, dock är startmotorn död och så sviker extraktorgrenröret vid flänsarna och låter väldigt illa. Hoppas att allt det hinner fixas idag.
Burbygget skulle påbörjas igår men allt tar sin lilla tid

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Ledaz
Kalix
Här sen Maj 2006
Inlägg: 23



Startmotorn är in död, den lever faktiskt! Men vi har ingen styrström på startmotorn så den startar inte med nyckeln. VI har haft i gång den flera gånger med hjälp av att "mejsla" igång den! Extraktorröret svek ja, främre delen. När vi tog lös röret så märkte vi till vår vildaste förvåning att packningnen inte passar?! Men efter lite mätningar och funderingar så märker vi ju att flänsarna på främre delen på extraktorröret är felvänt!!!
Det var ju bara att börja modifiera och slipa och kapa lös och svetsa ihop.

So long!

_________________
Rick Burman
Vovlo S40 2.4L EVO RWD / Rallycross
Audi A6 Avant 2.5 Tdi / Bruksbil
Bmw 325Im -88 / Projekt
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092


Trådstartare
Är det nån som kan tänka sig ha ett bra svar och lösning på vårt lilla elfel?

Här är lite bilder från garaget:

Man kan undra varför jag ser så glad ut? Mr Murphy är defintivt med oss i garaget




Klumpaset borta




Den nya klumpen


Tack till Anders och Kristoffer som varit med i garaget och hjälpt oss! thumbs up

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Ledaz skrev:
Startmotorn är in död, den lever faktiskt! Men vi har ingen styrström på startmotorn så den startar inte med nyckeln. VI har haft i gång den flera gånger med hjälp av att "mejsla" igång den!

- Finns det något (gammalt) larm på bilen som behagat dö och därmed bryta manöverspänningen till starten?
- Annars klä av rattstången och mät direkt vid tändningslåset. Själva brytaren är en löstagbar enhet som är ganska lätt att byta. Fungerar det där, är det följa kabel som gäller...

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Ledaz
Kalix
Här sen Maj 2006
Inlägg: 23



GunnarÖ skrev:
Ledaz skrev:
Startmotorn är in död, den lever faktiskt! Men vi har ingen styrström på startmotorn så den startar inte med nyckeln. VI har haft i gång den flera gånger med hjälp av att "mejsla" igång den!

- Finns det något (gammalt) larm på bilen som behagat dö och därmed bryta manöverspänningen till starten?
- Annars klä av rattstången och mät direkt vid tändningslåset. Själva brytaren är en löstagbar enhet som är ganska lätt att byta. Fungerar det där, är det följa kabel som gäller...


Mycket riktigt, startspärren var den felande länken, men idag har vi varit ute och rastat den lite
Nu väntar burmontage!

_________________
Rick Burman
Vovlo S40 2.4L EVO RWD / Rallycross
Audi A6 Avant 2.5 Tdi / Bruksbil
Bmw 325Im -88 / Projekt
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092


Trådstartare
Säg den glädje som varar länge Efter att ha fixat allt med bilen, svetsning av bur, målat, dit med stolar, limmat fast takluckan, in med instrumentbräda och lite allmänt fix och trix så var bilen "klar". Körde 35 lugna mil till Umeå utan att märka något konstigt, går ut morgonen efter för att kolla olja och kylvatten och då ser jag något typiskt obra... Först får jag fylla på lite vatten, inte så mkt, men när jag kollar oljestickan är det lite vitt skum på den...
Konstigt, så jag kollar oljepåfyllningslocket, och ja, där är en vitgrå gegga/sörja på, kan bara innebära en sak, vatten i oljan.. Suck Så less att jag inte ens orkar bli arg... Jag har tänkt fota och lägga upp för att visa hur det ser ut men jag har ingen glädje att ta i den bilen för tillfället, så det får vänta tills lust/ork infinner sig..

Frågan är vad som gått fel? Motorn har fått nya lager, packningar, ventilstyrningar, det mesta är bytt.
Toppen är planad, den var lite skev när vi rev motorn.. Men som ny när den sattes i.
Undrar om det är en spricka någonstans, antigen block eller topp? Eller har bara toppackningen gått?
Hur som helst, vi tror att det är en liten spricka någonstans och funderar på att prova Bar's Leaks tätningsmedel för kylsystem.. Motorn går ju fortfarande bra, så vi tänkte köra på detta när vi nu orkar byta olja och fylla på nya vätskor och starta upp..
Funkar inte det heller efter en kort stunds körning måste vi väl riva skiten och byta det som är kasst...
Suck, bilar, ibland undrar man hur man orkar? Fast en del har ju bevisligen haft sin beskärda del av Murphy X 10 jämfört med oss, så det är väl bara bita i det sura och sluta lata, ut och mecka.. Men just nu tar det bara emot.... Den är billig för tillfället

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092


Trådstartare
Så här ser det då ut för tillfället... Jag är lite inne på att testa med tätningsmedel i kylvattnet och se vad som händer...
oljan är fräsch på stickan men geggan i toppen ser ju inte allt för mumsig ut...




_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325iM 88
<<   1, 2
11 besök senaste veckan (7064 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande