Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Anglia 1960. Den bitvis urspårade tråden om "Hånglian". | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23 >> 7 besök senaste veckan (134772 totalt) |
Säger som Kallur pin svets är lite mer för grov smide men det går ju att svetsa tunplåt med en sådan oxå men då duger inte en "feltema" svets för strax över en 7 hundring . Jag skulle nog överväga att dra in 3fas i garaget å köpa mig en begagnad kempi el liknande 3fas mig svets okey det blir kanske lite dyrare än vad du kanske räknat med . Men du känar in det i det långa loppet för Biltemas svetsar är ju inte billiga för intet och den erfarenheten jag har av dom är det bara skräp som funkar ibland men allt som oftast inte på ett i mina ögon ett riktigt sett . Och tyvär så är ju dom flesta enfas svetsarna lite för klena om man skall bränna igenom
tex en 3 mm plåt dsom fungerar rätt ok om man ska svetsa bilplåt som man oftast bara pungtar ihop _________________ Alf ryhn |
||||||
Stämmer in i kören.
En ESAB eller Kempomat eller liknande kvalitetsmärke håller hur länge som helst! På industriprogrammet på gymnasiet hade dom beggade industrisvetsar som gått 18 timmar om dygnet i nått år inna dom kom dit och var där i 10 år kanske! En mindre Esab eller Kempomat kostar inte mycke beggad, det är natt och dag att använda en sån svets och en budget svets av samma sort också! Bästa är förståss en mig/mag med gas, även dom mindre räcker för att svetsa 3-4-5mm plåt med gott resultat _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Jag har en lagom stor Einhell Migsvets till dig 200A 3-fas för en spottstyver ;-) Du kan nog få köpa en av mina 5l-tuber med gas också _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Kanon, då fixar jag 3-fas kontakt och så får vi höras om detaljer _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Har slutat jiddra i sandlådan och fått tummen ur och börjat med urrivning.
Blivit lite prylar bredvid iaf: Så är det nån som behöver en Volvo B18 på 2 liter och med topp för blyfritt så börjar det närma sig urtagning... Snyggt golv va? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
_________________ Tord Ringenha11 |
||||||
|
||||||
Herr Bisting förvirrade mig en aning med utväxling så jag lägger in lite här och om nån tycker att jag verkar vara ute att cykla så är jag tacksam för input.
R1:
Eftersom jag ska sätta kardan direkt på växellådan där primär drevet normalt sitter så antar jag att jag kan skippa primary reduction värdet och räknar med att kardanen kommer snurra med enligt utväxlingen i växellådan, rätt eller fel? Bakaxel tror jag är 4,10, men ska verifieras. Fulings excel dokument går bara till 9000 rpm men det man kan ju dra en bit till enligt denna som är lånad på nätet: Så jag får dessa hastigheter: Det är den svarta linjen att kika på. Den sträckade är 6:an från 4500 till maxvarv. Så, det här ger en teoretisk toppfart på 320 och ettan räcker till 145 km/h.... vilket låter väldigt komfort inriktat... Stämmer det här? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Jag gissar på fel. Primary reduction är gissningsvis den interna nedväxlingen mellan vevaxel och växellåda som finns på mopeder och motorcyklar. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
ok, det känns som det blir mer rimligt då... isåfall motsvarar väl 13500 rpm på motorn 8538 varv på växellådan, korrekt? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Jag har skrivit:
1an. 4.110 2an: 2,920 3an: 2,340 4an: 2,100 5an: 1,890 6an: 1,770 när jag räknade på EASén. och det ska vara inklusive primär. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag vet inte hur jag får upp bilden från exelen...men jag anser att du får 175 km/h på 11.000 rpm
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
ok, jag fick att 13500rpm på motorn som gav 8600 på växellådan skulle bli 205 km/h i toppfart, vilket räcker _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Mitt diagram går till 12.000 rpm.....och då får jag 183 km/h. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Anglia 1960. Den bitvis urspårade tråden om "Hånglian". | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23 >> 7 besök senaste veckan (134772 totalt) |