Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 1960. Den bitvis urspårade tråden om "Hånglian".
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22, 23   >>
3 besök senaste veckan (134712 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Hmm, hur var det här nu, sa inte säljaren att det var bolt on? Motorfästet verkar inte riktigt stämma i bultmönstret...



Tycker fortfarande det är lattjo att motorlyft är överflödigt

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Nån som har länkar/bilder till hur man löst motorfästen på längsmonterad R1 motor med kardandrift? Behöver lite idéer...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kommer du att bygga om oljetråget för att undvika att pumpen inte suger luft när du accar iväg?

Jag vet inte om det behövs men du kanske sak kolla iallafall, Honda hade nån motor som det inte gick att slanga med (åka på bakhjulet) för att oljepickupen satt lite fel

ang motorfästen så får du kolla rotationsriktning för att se åt vilket håll den trycker resp drar på, kolla bilder på R1-ramar alternativt köp en ram och sno fästen ifrån som du sedan skruvar fast på lämpligt sätt.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Den sidan som är mot kameran där är den enkla sidan, man kan kika på ajdens bild som finns här för att lösa det. Däremot andra sidan där man har grenrör samt att jag har styrstången som kommer ner, den är lite knepigare att förstå hur den ska lösas.... så det är avgassidan jag är mest intresserad av att se hur det är gjort

_________________
Tord Ringenha11
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

http://biketransplant.tripod.com/parts.htm

googlade med yamaha R1 engine mounting och bildsökning, fanns många exempel

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



steffe skrev:
http://biketransplant.tripod.com/parts.htm

googlade med yamaha R1 engine mounting och bildsökning, fanns många exempel


Tackar!

Så där verkar man hänga den på ena sidan och sen bara ha stag för att stödja på avgassidan:


edit: kopierad bilden till Rejsas server istället...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Igår träffade jag tomten och fick en låda med en sån här i:



_________________
Tord Ringenha11
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Byt ut avluftningen till en slang med en liten oljeavskiljarburk i, annars kommer du få en automatisk rostskyddsbehandling i kardantunneln. Det kan ju i och för sig vara bra om det inte vore för att den lilla lådan bara rymmer nåt fåtal deciliter med olja.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



2fast4u skrev:
Byt ut avluftningen till en slang med en liten oljeavskiljarburk i, annars kommer du få en automatisk rostskyddsbehandling i kardantunneln. Det kan ju i och för sig vara bra om det inte vore för att den lilla lådan bara rymmer nåt fåtal deciliter med olja.


ok, will do. Ett del syfte med projektet är ju att behålla mer olja kvar "ombord" än med förra motor konfigurationen, så det är ju helt i linje med det.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Lyfte i motorn för att se hur det ska bli, det blir lite vinkel på kardan mellan utgående axel och backväxellåda, grovt uppskattat 20 grader som jag ställde den nu, la en kardan för syftning:




Frågan är om jag ska ha motorn längre fram så jag kan ha kardanvinkeln lägre eller om jag ska modifiera torpedväggen... nåja det lär lösa sig...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Annan lösning som skulle passa Hånglian (man ska väl vara lite mot strömmen)?
http://www.youtube.com/watch?v=DwbS4mVxYD4
Inget drivremsbyte på 24 timmar

Men det blir nog alldeles utmärkt med lite mer effekt, mindre ljud och växlar

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Niklas Falk skrev:
Annan lösning som skulle passa Hånglian (man ska väl vara lite mot strömmen)?
http://www.youtube.com/watch?v=DwbS4mVxYD4
Inget drivremsbyte på 24 timmar

Men det blir nog alldeles utmärkt med lite mer effekt, mindre ljud och växlar


Det vor fränt med variatordrift och det skulle vara rätt enkelt att knåpa ihop, men det får bli nästa steg. Frågan är om det skulle gå att regga med det?

Motorn jag har finns ju även i snöskoterutförande så steget är ju inte så långt:


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Tord skrev:
Det vor fränt med variatordrift och det skulle vara rätt enkelt att knåpa ihop, men det får bli nästa steg. Frågan är om det skulle gå att regga med det?
Remjohan fanns ju

Så växellådans funktion borde inte vara nåt hinder. Om mna nu inte anser att den är en del av det avgastypade skicket, vilket SFRO väl inte gör?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JEANSGARAGET
Hörby
Här sen Okt 2006
Inlägg: 20



Om du inte redan kikat, så finns det massa byggbilder på våran hemsida www.jeansgaraget.se där du kan se alla motorfästen Andreas gjorde för att få R1-motorn att stanna i KadettCityn. Tryck på Bilarna i menyn och sedan Kadett R1 och bläddra ner en bit så ser du prima bilder :-)
Om fästerna är optimala vet jag inte men de har då funkat för han.

(finns även en Anglia där i menyn) :-)

Kul bygge du har iaf.

Mvh
Chrille

_________________
Christian Gustavson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Tack Chrille!

Hade inte sett er sida, och det verkar vara bra med inspiration där! thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
xstream
skara
Här sen Nov 2005
Inlägg: 47



Älskar denna bilen.

Hade en sån för några år sedan med b21 turbo motor i.
Tyvärr så är den rullad och skrot nu.

Vore kul att ha ett liknande projekt som detta.

_________________
lars thorsell
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Varit i garaget och kliat huvudet lite mer, men det här ser nog bättre ut:


svetsar fästet i balken och kan nog använda gamla fästet på höger sida för ett stag.

Blir mer plats för grenrör så här plus att nästan hela motorn hamnar bakom framaxeln...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
xstream
skara
Här sen Nov 2005
Inlägg: 47



Vart hittade/köpte du adaptern till drev/kardanstång?

_________________
lars thorsell
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



xstream skrev:
Vart hittade/köpte du adaptern till drev/kardanstång?


hade sån flyt så att nån tidigare ägare av motorn hade fixat den redan... Jag är den tredje ägaren som tänkt stoppa just denna motor i en bil...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Hånglian ska få åka släp idag:

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vart ska den få åka då?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 1960. Den bitvis urspårade tråden om "Hånglian".
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22, 23   >>
3 besök senaste veckan (134712 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande