Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 1960. Den bitvis urspårade tråden om "Hånglian".
<<   1, 2, 3 ... , 21, 22, 23   >>
3 besök senaste veckan (134712 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



Tord skrev:


Vad säger ni om att vrida motorn 9 grader? Såg på en megabusa att motorn satt vriden, det skulle lösa en del...


Ser lite märkligt ut.
Varför vill du vrida? För att få plats? Är det inte bättre att sidoförskjuta lite. Kardanen måste väl inte gå precis rakt mitt i kardantunneln, utan kan ha lite vinkel. Jag skulle nog hellre göra så, och har för mig jag sett det förut på nån räserbil (där motorn satt lite offset av en helt annan anledning, för att kompensera förarvikten och få jämnare viktfördelning).

Visserligen borde din idé funka med CV-knutar och halva vinkeln i varje ände. Men känslan att titta ner i motorrummet och motorn sitter snett?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Det kosmetiska kan jag leva med, det finns annat som kan utmana en estet på denna bil... funktionsmässigt var min fundering...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Hmm, fått en fråga att släppa iväg Hånglian. Jag tycks inte ta tag i den så det kanske är lika bra, vad tycker ni?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Tord skrev:
inför stundande (nåja vi snackar ju om det iaf) fix av lack så hittade jag lite inspiration. Tack Urban (eastmotorsport) för länken.





Nope, jag tycker som ovan. Fast med någon lämpligare spis än MC-motor, Duratec är ju väldigt safe om man vill hålla sig till 4 cylindrar men varför inte någon progressiv EcoBoost? thumbs up

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_EcoBoost_engine

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Tack, dom där bilderna gör ju det inte lättare att släppa iväg den...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1314



Tord skrev:
Tack, dom där bilderna gör ju det inte lättare att släppa iväg den...



Tänk då så här.

Kommer den någonsin att bli/se ut så där om du behåller den.

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Man är snygg på en Hånglia, det är man.


_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8100



Tord skrev:
Tack, dom där bilderna gör ju det inte lättare att släppa iväg den...

Behåll den!

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Finns det en sportslig chans att du får ihop den igen så behåll. Givet!
Men, om du innerst inne vet att det inte kommer att ske så sälj.

Jag tycker ju liksom alla andra att den är supercool och hade gärna velat ha en. Fast personligen hade jag låtit den gamla rovan vara kvar men trimmat den lite.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Wankelsport skrev:
Finns det en sportslig chans att du får ihop den igen så behåll. Givet!
Men, om du innerst inne vet att det inte kommer att ske så sälj.


+1

Just nu känner jag mig som mästare på halvfärdiga projekt och tänker mig hellre att satsa helhjärtat på ett projekt i taget än att hålla på med flera olika samtidigt som aldrig blir klara och som jag har plöjt ner pengar i...
Det jag inte hinner får jag dåligt samvete för, tar tid och kraft mentalt att tänka på, osv

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Tack, ni är ungefär lika splittrade som jag är!

Just nu mår jag inte dåligt över att den står, den står inne och jag har inte nåt annat som behöver platsen. Men rejsbilen tar som vanligt mesta uppmärksamheten... vilket känns rätt ok, nångång vore det bra med en rejsbil som bara behöver lite service mellan tävlingarna

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Jag inser mina begränsningar och låter Michael ta över, han har varit med på resan och får slutföra den...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Bara det finns ett förbehåll att tråden skall fortsätta att uppdateras.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Hej då Anglian!



_________________
Tord Ringenha11
Citera
MM Racing
Stockholm
Här sen Apr 2019
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Nu tar en ny tråd vid av bilen, den skall besiktigas en sista gång därefter skall den få en ny motor och låda plus lite färg och annat. thumbs up

_________________
Michael Johansson
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



MM Racing skrev:
Nu tar en ny tråd vid av bilen, den skall besiktigas en sista gång därefter skall den få en ny motor och låda plus lite färg och annat. thumbs up


Gött! thumbs up Det behövs alltid en byggtråd om en Anglia.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202




_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Det här var kul att läsa!

Citat:
Forden A är nu blästrad, rostlagad och nylackad, omkonvererad till en ford Pinto med type 9 låda, diffat bak med ny utväxling. Börjar att plocka ihop den, fanns det inte en tråd i Rejsa? Tänkte ta upp den.

Michael

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Michael Johansson
STockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Nu har bilen fått ett nytt hem och har rostlagats, blästrats och målats dov grå färg, total nerplockad. Konventerad till ford Pinto motor och en 5vx type 9 låda, bakaxel har äntligen fått diffat bak och rätt utväxling, nu följer ihopplockning av karossdelar m.m.
Bilder kommer under hand.

_________________
Michael Johanson
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 261



Kul! Ser fram emot bilder, gärna byggbilder också thumbs up

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Michael Johansson skrev:
Nu har bilen fått ett nytt hem och har rostlagats, blästrats och målats dov grå färg, total nerplockad. Konventerad till ford Pinto motor och en 5vx type 9 låda, bakaxel har äntligen fått diffat bak och rätt utväxling, nu följer ihopplockning av karossdelar m.m.
Bilder kommer under hand.


Yes, Pinto ftw.

Leta efter 2.0 blocket som heter 205 från insprutningsmodeller. Det är generellt starkare och har bättre flödande portar i toppen. Motorbeteckning TL20EFI.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 1960. Den bitvis urspårade tråden om "Hånglian".
<<   1, 2, 3 ... , 21, 22, 23   >>
3 besök senaste veckan (134712 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande