Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 1960. Den bitvis urspårade tråden om "Hånglian".
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23   >>
3 besök senaste veckan (134712 totalt)
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005
Inlägg: 96



Säger som Kallur pin svets är lite mer för grov smide men det går ju att svetsa tunplåt med en sådan oxå men då duger inte en "feltema" svets för strax över en 7 hundring . Jag skulle nog överväga att dra in 3fas i garaget å köpa mig en begagnad kempi el liknande 3fas mig svets okey det blir kanske lite dyrare än vad du kanske räknat med . Men du känar in det i det långa loppet för Biltemas svetsar är ju inte billiga för intet och den erfarenheten jag har av dom är det bara skräp som funkar ibland men allt som oftast inte på ett i mina ögon ett riktigt sett . Och tyvär så är ju dom flesta enfas svetsarna lite för klena om man skall bränna igenom
tex en 3 mm plåt dsom fungerar rätt ok om man ska svetsa bilplåt som man oftast bara pungtar ihop

_________________
Alf ryhn
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Stämmer in i kören.

En ESAB eller Kempomat eller liknande kvalitetsmärke håller hur länge som helst! På industriprogrammet på gymnasiet hade dom beggade industrisvetsar som gått 18 timmar om dygnet i nått år inna dom kom dit och var där i 10 år kanske!

En mindre Esab eller Kempomat kostar inte mycke beggad, det är natt och dag att använda en sån svets och en budget svets av samma sort också!

Bästa är förståss en mig/mag med gas, även dom mindre räcker för att svetsa 3-4-5mm plåt med gott resultat

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tord skrev:
Då maskinparken är lite begränsad inser jag att jag behöver komplettera med en svets, lite meckigt att inte kunna svetsa hemma. Har i dagsläget bara enfas i garaget men det kan relativt enkelt åtgärdas.

om man ska bygga lite motorfästen, växellänkage och avgassystem osv, vad ska man satsa på för svets då?

Vad säger ni om denna?

http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MMA--och-TIG-svets/ . . . .


Jag har en lagom stor Einhell Migsvets till dig thumbs up
200A 3-fas för en spottstyver ;-)
Du kan nog få köpa en av mina 5l-tuber med gas också thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Dude skrev:
Tord skrev:
Då maskinparken är lite begränsad inser jag att jag behöver komplettera med en svets, lite meckigt att inte kunna svetsa hemma. Har i dagsläget bara enfas i garaget men det kan relativt enkelt åtgärdas.

om man ska bygga lite motorfästen, växellänkage och avgassystem osv, vad ska man satsa på för svets då?

Vad säger ni om denna?

http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MMA--och-TIG-svets/ . . . .


Jag har en lagom stor Einhell Migsvets till dig thumbs up
200A 3-fas för en spottstyver ;-)
Du kan nog få köpa en av mina 5l-tuber med gas också thumbs up


Kanon, då fixar jag 3-fas kontakt och så får vi höras om detaljer thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Har slutat jiddra i sandlådan och fått tummen ur och börjat med urrivning.


Blivit lite prylar bredvid iaf:



Så är det nån som behöver en Volvo B18 på 2 liter och med topp för blyfritt så börjar det närma sig urtagning...

Snyggt golv va?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Ett stort steg har tagits idag!





Nu är jag snart på gång









2 pallbockar till inköpta så jag får den rätta pallbockskänslan.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



och nu står den på pallbockarna, det går med en jäkla fart det här projektet


men jag har faktiskt kommit så långt att jag bara behöver låna en motorlyft och lyfta ur härket, allt är loss... men det blev lite varmt nu så jag går och badar istället


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Så här nära att få ur gamla motorn har jag inte varit, men jag måste riva mer då paketet var för långt...





Jag som bara skulle ta ur den så jag kunde ta pallbockarna till bruxbilmeck, nu 3 timmar senare.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Var tvungen att ställa den under för att se hur stor den är...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



Du får ju lätt plats med två sådana där ju! thumbs up
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Städade i garaget ikväll, och kolla vad jag hittade där


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Herr Bisting förvirrade mig en aning med utväxling så jag lägger in lite här och om nån tycker att jag verkar vara ute att cykla så är jag tacksam för input.

R1:
Citat:
1:an 2,500
2:an 1,842
3:an 1,500
4:an 1,333
5:an 1,200
6:an 1,115

Primary reduction 1,581

Secondary reduction (drevåkedja) 2,688


Eftersom jag ska sätta kardan direkt på växellådan där primär drevet normalt sitter så antar jag att jag kan skippa primary reduction värdet och räknar med att kardanen kommer snurra med enligt utväxlingen i växellådan, rätt eller fel?

Bakaxel tror jag är 4,10, men ska verifieras.

Fulings excel dokument går bara till 9000 rpm men det man kan ju dra en bit till enligt denna som är lånad på nätet:



Så jag får dessa hastigheter:



Det är den svarta linjen att kika på. Den sträckade är 6:an från 4500 till maxvarv.

Så, det här ger en teoretisk toppfart på 320 och ettan räcker till 145 km/h.... vilket låter väldigt komfort inriktat...

Stämmer det här?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Tord skrev:
Herr Bisting förvirrade mig en aning med utväxling så jag lägger in lite här och om nån tycker att jag verkar vara ute att cykla så är jag tacksam för input.

R1:
Citat:
1:an 2,500
2:an 1,842
3:an 1,500
4:an 1,333
5:an 1,200
6:an 1,115

Primary reduction 1,581

Secondary reduction (drevåkedja) 2,688


Eftersom jag ska sätta kardan direkt på växellådan där primär drevet normalt sitter så antar jag att jag kan skippa primary reduction värdet och räknar med att kardanen kommer snurra med enligt utväxlingen i växellådan, rätt eller fel?


Jag gissar på fel. Primary reduction är gissningsvis den interna nedväxlingen mellan vevaxel och växellåda som finns på mopeder och motorcyklar.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Naqref skrev:
Tord skrev:
Herr Bisting förvirrade mig en aning med utväxling så jag lägger in lite här och om nån tycker att jag verkar vara ute att cykla så är jag tacksam för input.

R1:
Citat:
1:an 2,500
2:an 1,842
3:an 1,500
4:an 1,333
5:an 1,200
6:an 1,115

Primary reduction 1,581

Secondary reduction (drevåkedja) 2,688


Eftersom jag ska sätta kardan direkt på växellådan där primär drevet normalt sitter så antar jag att jag kan skippa primary reduction värdet och räknar med att kardanen kommer snurra med enligt utväxlingen i växellådan, rätt eller fel?


Jag gissar på fel. Primary reduction är gissningsvis den interna nedväxlingen mellan vevaxel och växellåda som finns på mopeder och motorcyklar.


ok, det känns som det blir mer rimligt då... isåfall motsvarar väl 13500 rpm på motorn 8538 varv på växellådan, korrekt?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



japp

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har skrivit:

1an. 4.110
2an: 2,920
3an: 2,340
4an: 2,100
5an: 1,890
6an: 1,770

när jag räknade på EASén.
och det ska vara inklusive primär.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag vet inte hur jag får upp bilden från exelen...men jag anser att du får 175 km/h på 11.000 rpm

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



ButterflyRacing skrev:
Jag vet inte hur jag får upp bilden från exelen...men jag anser att du får 175 km/h på 11.000 rpm


ok, jag fick att 13500rpm på motorn som gav 8600 på växellådan skulle bli 205 km/h i toppfart, vilket räcker

_________________
Tord Ringenha11
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Tord skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag vet inte hur jag får upp bilden från exelen...men jag anser att du får 175 km/h på 11.000 rpm


ok, jag fick att 13500rpm på motorn som gav 8600 på växellådan skulle bli 205 km/h i toppfart, vilket räcker


Mitt diagram går till 12.000 rpm.....och då får jag 183 km/h.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Tord skrev:
Ett stort steg har tagits idag!


Nu är jag snart på gång


2 pallbockar till inköpta så jag får den rätta pallbockskänslan.


KOllade du med Jepsson ang anfallsvinkel, mångårig hållbarhet & annat först ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Har äntligen gjort nåt på bilen, sänkte förarstolen 5 cm:




Bilen står för övrigt på backen igen.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 1960. Den bitvis urspårade tråden om "Hånglian".
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23   >>
3 besök senaste veckan (134712 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande