Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
kolvhastighet
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (37270 totalt)
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640


Trådstartare
hur gör man för att räkna ut kolvhastigheten??
har för mig att jag läst att man inte skall gå över 94m/s stämmer det ? el är det jag som är helt fel ute??
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Över 25 meter/sek ska det nog vara.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1564



Det går över 25 m/s . Speedway motorer har en högre kolvhastighet än F1 motorer senaste gången jag räkna på dom

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Bert Svensson skrev:
hur gör man för att räkna ut kolvhastigheten??...

Något förenklat: Kolvhastighet(m/s)=Varvtal(varv/min)*Slaglängden(mm)*Л/(60(sec/min)*1000(mm/m)).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ice skrev:
Bert Svensson skrev:
hur gör man för att räkna ut kolvhastigheten??...

Något förenklat: Kolvhastighet(m/s)=Varvtal(varv/min)*Slaglängden(mm)*Л/(60(sec/min)*1000(mm/m)).


Hmm har inte ice glömt /2 ????


Edit:
Nu tror jag det blev rätt

v=kolvhasighet i m/s
sl=slaglängd i m
n=vravtal i r/min

v=sl*2*n/60

På ett var så går kolven upp en gång och ner en gång, därav 2an
Allså sträckan kolven rör sig på ett vevaxelvarv.

n är varv per min. Om vi delar n/60 har vi varv per sikund.
Hmm nu är det tiden för ett varv vi är ute efter

om man nu helt sonika inverterar(vänder på) r/s --> s/r
Så allså tiden för att snurra ett varv är 1/(n/60)

Hastighet är sträcka genom tiden

Sträcka är i vårt fall 2*sl
tiden är 1/(n/60)

Allså v=s*2sl/(1/(n/60) --> v=sl*2*n/60

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Andreas T skrev:
Det går över 25 m/s . Speedway motorer har en högre kolvhastighet än F1 motorer senaste gången jag räkna på dom


Visst går det fortare, även i standardbilar (Honda S2000 25,2 m/s) men det börjar gå rätt så fort utför med driftssäkerheten

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1564



hehe en kolv ligger på 30-60 heat typ = runt 30-60 min innan den byts typ . .
Motorerna plockas ner efter ungefär 30 heat
Tror de ligger en bra bit över 25 m/s tror de va 27 eller nått sånt

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Maximal kolvhastighet är:

omega*slaglängden/2.

omega = varvtal/60*2*pi

Kolvhastighet i meter / sekund är alltså = slaglängden i meter * varvtalet i varv per minut * pi / 60

ex: motor på 6000 varv 80mm i slag.

0.08*6000*3.14/60 = 25 m/s

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



_maniac_ skrev:
Maximal kolvhastighet är:

omega*slaglängden/2.

omega = varvtal/60*2*pi

Kolvhastighet i meter / sekund är alltså = slaglängden i meter * varvtalet i varv per minut * pi / 60

ex: motor på 6000 varv 80mm i slag.

0.08*6000*3.14/60 = 25 m/s


Nu är det nog vevtapphastigheten du räknat ut, kolvhastigheten bör väl räknas: slaglängden i meter *2* varvtalet i varv per minut /60.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Maximal kolvhastighet med oändligt lång vevstake(m/s)=Varvtal(varv/min)*Slaglängden(mm)*Л/(60(sec/min)*1000(mm/m)).

Medelkolvhastighet från övre till nedre dödpunkt, eller viceversa(m/s)=Varvtal(varv/min)*Slaglängden(mm)*2/(60(sec/min)*1000(mm/m)).

Medelkolvhastighet=0.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Kolven rör sig inte i en annan hastighet än vevtappen Iom att de sitter ihop med en oändligt styv vevstake.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



_maniac_ skrev:
Kolven rör sig inte i en annan hastighet än vevtappen Iom att de sitter ihop med en oändligt styv vevstake.
Lite sträcker den väl på sig, men det spelar minimal roll för maxhastigheten.
Mental logg för min egen skull:
Slag*pi*varvtal ger max kolvrörelse/tidsenhet, resten är bara faktorer för att få rätt enheter (mm, m, sekunder, minuter).

Hur mycket avviker maxhastigheten pga stake kortare än oändligheten (staken kan ju luta mer än 30 grader från vertikalt i detta läge)? Spelar detta förresten någon roll när max kolvhastighet bara är ett jämförelsevärde?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



_maniac_ skrev:
Kolven rör sig inte i en annan hastighet än vevtappen Iom att de sitter ihop med en oändligt styv vevstake.

Jodå, kolven rör sig endast med vevtappens hastighet när veven är exakt 90° i förhållande till cylindern.

Precis i vändnigen står ju kolven t.om. still.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Mer tugg om kolvhastigheter diagram mm, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24351
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7582

EDIT:
Hmm som jag tolkade grundfrågan var det max medelhastighet på kolven.
Det är det man brukar ange till 25m/s.

Är det max hastigheten på kolven är det en annan sak.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



fuling skrev:
EDIT:
Hmm som jag tolkade grundfrågan var det max medelhastighet på kolven.
Det är det man brukar ange till 25m/s.
Är det då medelmomentanhastighet man menar då (dvs enklast räknat på ett halvt varv)?
Annars får man ju problem med att andra halvvarvet blir negativt (om man inte tänker sig för).

Då är det ju bara slaget/tiden för ett halvt varv (30/rpm) som gäller.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



Nyfiken fråga från en okunnig:
Vad är det som begränsar kolvhastigheten? Är det oljans förmåga att bibehålla smörjande film? Blir det för mycket friktion mot fodret?
Däremot att titta på vilka dynamiska krafter t.ex. kolven utsätts för när den hela tiden måste accelerera/decelerera förstår jag direkt påverkar vilka krafter stakar mm måste klara av.
Med andra ord; är inte de dynamiska krafter "värre" än kolvens hastighet gentemot cylinderfodret?

_________________
Vincent Wong
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



SlimVince skrev:
Nyfiken fråga från en okunnig:
Vad är det som begränsar kolvhastigheten? Är det oljans förmåga att bibehålla smörjande film? Blir det för mycket friktion mot fodret?
Däremot att titta på vilka dynamiska krafter t.ex. kolven utsätts för när den hela tiden måste accelerera/decelerera förstår jag direkt påverkar vilka krafter stakar mm måste klara av.
Med andra ord; är inte de dynamiska krafter "värre" än kolvens hastighet gentemot cylinderfodret?


Jag tror inte att kolvens hastighet gentemot cylinderfodret är begränsningen utan att vevstaken (m.m.) helt enkelt inte håller för högre belastningar.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640


Trådstartare
nu får ni hjälpa mig för det ni har skrivit är rena hebreiskan för blir det mer än 1+1 så är jag borta

hur mycket kan jag varva utan att det far i bitar med en vevaxel som har 86 mm slaglängd och en som har 97mm slaglängd?
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



_maniac_ skrev:
Kolven rör sig inte i en annan hastighet än vevtappen Iom att de sitter ihop med en oändligt styv vevstake.

Jo, nog rör de sig med olika hastighet största delen av tiden i och med att de sällan är på väg åt samma håll. Kolven har både högre och lägre hastighet än vevtappen under ett varv.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



SlimVince skrev:
Nyfiken fråga från en okunnig:
Vad är det som begränsar kolvhastigheten? Är det oljans förmåga att bibehålla smörjande film? Blir det för mycket friktion mot fodret?
Däremot att titta på vilka dynamiska krafter t.ex. kolven utsätts för när den hela tiden måste accelerera/decelerera förstår jag direkt påverkar vilka krafter stakar mm måste klara av.
Med andra ord; är inte de dynamiska krafter "värre" än kolvens hastighet gentemot cylinderfodret?

Jo, det ser jag som principiellt rätt. Och den största belastningen ligger o tdc i och med att där går vevaxelradien emot radien som storänden beskriver hängande under kolven. X antal vevaxelgrader ger en större förflyttning av kolven.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Tomas L skrev:
_maniac_ skrev:
Kolven rör sig inte i en annan hastighet än vevtappen Iom att de sitter ihop med en oändligt styv vevstake.

Jo, nog rör de sig med olika hastighet största delen av tiden i och med att de sällan är på väg åt samma håll. Kolven har både högre och lägre hastighet än vevtappen under ett varv.
Hmm, kan du förklara när kolven har högre hastighet än vevtappens momentanhastighet (dvs stakens storände)?
Det enda fallet jag kan komma på är om stakens fjäderkonstant hjälper till att accelerera kolven och att staken är oändligt lång.

Hittade bara en trevlig animerad Gif...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Racetech
kolvhastighet
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (37270 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande