Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Luft förbrukning otto motor...
1 besök senaste veckan (2366 totalt)
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 122


Trådstartare
Hej alla professorer

Satt igår och funderade lite över hur man skulle kunna simulera luft förbrukning i en motor för att diagnosera insug.

med följande formel borde man väll få en liten fingervisning
om flödet genom ett insug(läs plenum) under ett visst varvtal (ej turbo givetvis):

OBS Endast 4 cyl! (Räknar på att en cylinder tänder / varv)

(Motorvolym / 4) / ((RPM/60) / 4) => Luft förbrukning (volym / sek)

Anledningen till att jag vill diagnosera insugen är för att kolla om det bildas några konstiga virvlar som påverkar prestandan vid något speciellt varvtal.

Hoppas jag gjort mig någorlunda förstådd!

MvH Bylund

_________________
Christian Bylund
Bylund Automotive AB
Svensktillverkade bromsbänkar.
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Konstig ottomotor du har, 8-takts

Det är två cylindrar som tänder per varv. På två varv, 720 grader har alla fyra cylindarrna tänt.

Luftförbrukningen blir: slagvolym/2*volymerisk verkningsgrad*varvtalet i varv per sekund*laddtryck absolut.
Volymetrisk verkningsgrad ligger mellan 0.8-1.1 normalt. Gissa villt Borde kunna räkna med Ve på nästan 1 vid maxeffekt.

Således blir luftförbrukning exempelvis för en 2liters motor på 6000 varv VE på 1. Laddtryck = 0, dvs 1 absolut.
= 2/2*1*6000/60*1 = 100 liter per sekund.

Volymsflöde är i regel ointressant så du måste multiplicera med densiteten för att få korrekt.
densitet för luft = 1.23 kg/m3.

= 123 gram/sekund.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 122


Trådstartare
Tack för en perfekt förklaring _maniac_ tur du rättade in mig på rätt spår

Med ett par givare från elfa och en dator skulle man kunna göra ganska intressanta mätningar

MvH Bylund

_________________
Christian Bylund
Bylund Automotive AB
Svensktillverkade bromsbänkar.
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



_maniac_ skrev:
Luftförbrukningen blir: slagvolym/2*volymerisk verkningsgrad*varvtalet i varv per sekund*laddtryck absolut.
Volymetrisk verkningsgrad ligger mellan 0.8-1.1 normalt. Gissa villt Borde kunna räkna med Ve på nästan 1 vid maxeffekt.

Pratar vi standardmotor eller Trimmat?
Vid vridmomentsmax kan man nog räkna med 0,9 - 1,0 (kanske mer för vissa motorer med varibla kamtider och insug) för en modern standardmotor, men jag tvivlar att man har så hög VE vid effektmax.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Racetech
Luft förbrukning otto motor...
1 besök senaste veckan (2366 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande