Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Luft förbrukning otto motor... | 1 besök senaste veckan (2366 totalt) |
Hej alla professorer
Satt igår och funderade lite över hur man skulle kunna simulera luft förbrukning i en motor för att diagnosera insug. med följande formel borde man väll få en liten fingervisning om flödet genom ett insug(läs plenum) under ett visst varvtal (ej turbo givetvis): OBS Endast 4 cyl! (Räknar på att en cylinder tänder / varv) (Motorvolym / 4) / ((RPM/60) / 4) => Luft förbrukning (volym / sek) Anledningen till att jag vill diagnosera insugen är för att kolla om det bildas några konstiga virvlar som påverkar prestandan vid något speciellt varvtal. Hoppas jag gjort mig någorlunda förstådd! MvH Bylund _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||
Konstig ottomotor du har, 8-takts
Det är två cylindrar som tänder per varv. På två varv, 720 grader har alla fyra cylindarrna tänt. Luftförbrukningen blir: slagvolym/2*volymerisk verkningsgrad*varvtalet i varv per sekund*laddtryck absolut. Volymetrisk verkningsgrad ligger mellan 0.8-1.1 normalt. Gissa villt Borde kunna räkna med Ve på nästan 1 vid maxeffekt. Således blir luftförbrukning exempelvis för en 2liters motor på 6000 varv VE på 1. Laddtryck = 0, dvs 1 absolut. = 2/2*1*6000/60*1 = 100 liter per sekund. Volymsflöde är i regel ointressant så du måste multiplicera med densiteten för att få korrekt. densitet för luft = 1.23 kg/m3. = 123 gram/sekund. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Tack för en perfekt förklaring _maniac_ tur du rättade in mig på rätt spår
Med ett par givare från elfa och en dator skulle man kunna göra ganska intressanta mätningar MvH Bylund _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||
Pratar vi standardmotor eller Trimmat? Vid vridmomentsmax kan man nog räkna med 0,9 - 1,0 (kanske mer för vissa motorer med varibla kamtider och insug) för en modern standardmotor, men jag tvivlar att man har så hög VE vid effektmax. _________________ Tomas Lindbäck |
||
Racetech Luft förbrukning otto motor... | 1 besök senaste veckan (2366 totalt) |