Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Räkna på spridarstorlek?
2 besök senaste veckan (7368 totalt)
Razerblade
Kristianstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 59


Trådstartare
Jag undrar om det är någon som kan räkna på du stora spridare jag ska ha. Målet är 800 häst med en cheva smallblock och turbo, insprut blir förmodligen ett motec. Har funderingar på E85 också så skriv gärna skillnaden på spridarna.
Har kollat lite på mrm:s hemsida och med programet man kan ladda ner där hamnar man på ca 780cc spridare.

Skriv gärna hur ni räknat ut det också.

MvH Klabbe

_________________
Ola Persson
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Razerblade skrev:
Jag undrar om det är någon som kan räkna på du stora spridare jag ska ha. Målet är 800 häst med en cheva smallblock och turbo, insprut blir förmodligen ett motec. Har funderingar på E85 också så skriv gärna skillnaden på spridarna.
Har kollat lite på mrm:s hemsida och med programet man kan ladda ner där hamnar man på ca 780cc spridare.

Skriv gärna hur ni räknat ut det också.

MvH Klabbe


Spridarstorlek = Effekt x BSFC / (Antal spridare x Nyttjandegrad)

BSFC för en turbomotor på bensin ligger kring 0,6 lb/(hp x h)
Man bör inte räkna med att utnyttja spridarna till mer än 80%

800 x 0,6 / (8 x 0,8) = 75 lb/h (vilket motsvarar ungefär 788 cc/min vilket ju är en vanlig spridarstorlek.

Med E85 kan du räkna med ungefär 0,77 lb/(hp x h) i BSFC.
Du får ju även en effektökning med E85 så Effektsiffran ska också ökas.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Razerblade
Kristianstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 59


Trådstartare
Tomas L skrev:

Spridarstorlek = Effekt x BSFC / (Antal spridare x Nyttjandegrad)

BSFC för en turbomotor på bensin ligger kring 0,6 lb/(hp x h)
Man bör inte räkna med att utnyttja spridarna till mer än 80%

800 x 0,6 / (8 x 0,8) = 75 lb/h (vilket motsvarar ungefär 788 cc/min vilket ju är en vanlig spridarstorlek.

Med E85 kan du räkna med ungefär 0,77 lb/(hp x h) i BSFC.
Du får ju även en effektökning med E85 så Effektsiffran ska också ökas.




Hur räknar man på andra hållet hur mycket effekt kan jag plocka om jag har 1000cc spridare med vanlig soppa? Fick det till att vill jag ha 800 häst med e85 hamnar jag på ungefär 1000cc spridare med 80% av spridarkapasiteten.

MvH Klabbe

_________________
Ola Persson
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



jag brukar räkna lite annars
jag räknar såhär ...

((Önskad effekt i hk / 1,3596) / (Bränslets densitet i kg/l * Bränslets energiinnehåll i MWs/kg * (Motornsverkningsgrad / 100)) * 60 / Antal Spridare) / (Högsta duty/100) = Storleken på spridarna i cc/min

t.ex 330 hk
0,745 Kg/liter (bensin)
43,8 MWs/kg (bensin)
26% verkningsgrad
4st spridare
90% duty
=
476,81cc/min

_________________
AIexander StenvaII
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4082



Tomas L skrev:
Spridarstorlek = Effekt x BSFC / (Antal spridare x Nyttjandegrad)

BSFC för en turbomotor på bensin ligger kring 0,6 lb/(hp x h)
Man bör inte räkna med att utnyttja spridarna till mer än 80%

800 x 0,6 / (8 x 0,8) = 75 lb/h (vilket motsvarar ungefär 788 cc/min vilket ju är en vanlig spridarstorlek.

Med E85 kan du räkna med ungefär 0,77 lb/(hp x h) i BSFC.
Du får ju även en effektökning med E85 så Effektsiffran ska också ökas.

- vad är BSFC för en bensinmotor utan turbo?
- vad är BSFC för en E85-motor utan turbo?
- vad står 'h' för i formeln (hp x h)?

_________________
Calle Olsson
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



calle_o skrev:
- vad är BSFC för en bensinmotor utan turbo?

Ca 0,5
calle_o skrev:
- vad är BSFC för en E85-motor utan turbo?

Gissningsvis ca 0,65. Eventuellt bättre om man optimerar kompressionsförhållandet.
calle_o skrev:
- vad står 'h' för i formeln (hp x h)?

h = timme. BSFC = Brake Specific Fuel Consumption, alltså hur mycket bränsle som krävs för att utveckla en hästkraft under en timmes tid. Tyvärr så är jag lite amerikaniserad så jag anger BSFC i lb (pound) istället för gram vilket ju vore riktigare i denna del av världen.

observera att BSFC siffrorna här är ungefärliga "medelvärden" för de olika motortyperna. BSFC varierar beroende på en mängd faktorer, främst kompressionsförhållande (vilket är en stor del av förklaringen att turbomotorer har sämre BSFC). Men för att räkna på spridarstorlek och andra "ungefärliga" beräkningar så brukar denna noggranhet räcka.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Du kan använda "vanliga" bensinformler och BSFC för din motortyp och sedan multiplicera spridarstorleken med 1.4 för att få korrekt storlek för E85.

Det går åt 40% mer soppa volymetriskt för samma lambdavärde på E85 som på bensin.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Har man tillgång till en turbomapp så kan man ju enkelt kika hur mycket luft turbon kan ge som maximalt. Ta som exempel att turbon kan ge maximalt 0,8 kg/s, sedan vet vi att bensin tillsättes med 14,7:1 och E85 med 9,7:1, ja i detta exempel alltså 567 respektive 783 cc/min. Sedan får man ju multiplicera med önskat lambda och duty cycle, då hamnar man kanske på 900 respektive 1300 cc/min. Detta räknat med 8 spridare, 80% duty cycle och 0,8 respektive 0,75 i lambda.
0,8 kg/s som i mitt exempel här räcker i regel till 800-1100 hk beroende på hur effektiv moton är.

Specifika bränsleförbrukningen kan för olika motorer vara ganska varierande, den metoden kan alltså lett leda till missvisande resultat. Specifika bränsleförbrukningen hos en turbomotor beror också väldigt mycket på hur mycket man får feta upp och backa tändningen för att undvika knackning på hög last. En typisk sugmotor drar ungefär 270-280 gram per kWh vid full last (0,45 lb/hp/hr), när det gäller turbo så finns det turbomotorer för bankörning som dragit kring 260 gram per kWh. 270 gram per kWh motsvarar ungefär en verkningsgrad på 31%
Citera
Racetech
Räkna på spridarstorlek?
2 besök senaste veckan (7368 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande