Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formula Student, Chalmers '06 | 2772 besök totalt |
Senare i eftermiddag bär det av till England för att se vad bilen går för.
Bilen är för övrigt Chalmers Formulastudent bil 2006. I september i fjol fanns ingenting om bilens design bestämt. Nu står den körklar. Bilden är från endurnaceracet, strax innan drivaxeln gicka v. Lite spec: Generellt: Vikt på ungefär 220kg + förare. Hjulbas på 1600mm, spårvidd på 1200 respektive 1150mm. Motor: Yamaha Fazer 600cc '04 med autorotor kompressor, laminova kylkärnor i ett kolfiberinsug. Reglementsenlig 20mm restriktor på insugssidan. Motorstyrning bytt till VEMS. Lämnar 89hk på utgående drev vid 8500rpm. Varvstopp på 10500rpm. Ram: Framramen är en Kolfiber monocoque lagd i ett stycke som ansluter till den mittmonterade motorn. Bakom motorn sitter en aluminiumram konstruerad av frästa plattor som skruvas ihop. Hjulupphängning: Individuell upphängning med dubbla A-armar av Exelr Kolfiberlänkarmar i alla fyra hörn. pullrods fram och bak, Lättvikts Öhlins racing dämpare. Fjädringsrörelse på 25mm jounce, 35mm bounce. Fälgar: 13" stora. Egenkonstruerade kolfiberfälgbanor med fälgsidor i aluminium. Väger 1,5kg/st. Bromsar: ISR 2-kolvsok fram, 2-kolvsok bak, coatade aluminiumskivor. Huvudbromsarna även de från ISR. Egenkonstruerat pedalställ. Elektronik: Egenkonstruerad ratt i kolfiber, med intelligent display. Dataloggningssystem. En liten kort preview: http://www.me.chalmers.se/formula/2006/gfx/media/test_drive_2005_1/timed_acc_run.wmv Kolla gärna in våran hemsida, den engelska delen är något mer uppdaterad än den svenska dock: http://www.me.chalmers.se/formula Mer info kommer i nästa vecka när vi återkommer från tävlingen. mvh Per Jonsson CNC ansvarig CFS '06 _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
Efter en del strul fick hamnade vi på 30:e plats.
Under endurance släppte en limning i en kolfiberdrivaxel. Det enda som vi är någotsånär nöjda med är en tredje plats i acceleration. Detta med en strulande TPS. Dessutom fick vi högst designpoäng av alla svenska team. /Per _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
Här får däcken bekänna färg. Som synes så är däckstrycket ganska lågt, ca 0,65 bar. Dessutom så är hjulinställingen helt ojusterad på bilden. Det ser i princip ut som positiv camber, vilket ej lär vara bra. /Per _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
Tillbaka från Baltic open i Finland.
Vi kom totalt tvåa av alla bilar, och var bästa 06 bil. Vi satte bästa acceleration. 3.75s på 0-75m, sluthastighet 109km/h. Något vi är mycket nöjda med. Detta är vad vi vet snabbaste uppmätta tävlingstid någonsin för en formulastudentbil. Här är ett filmklipp: http://www.youtube.com/watch?v=gLYHa /Per _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
Det var riktigt snabbt. På filmen ser det ut att vara nerförsbacke, blir det inte lite konstig mätning då. eller är det bara ögat som blir lurat ?
Hur som helst så verkar er bil gå jäkla bra ! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
Våra race- och banåkarbilar Formula Student, Chalmers '06 | 2772 besök totalt |