Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-07-02 Prova på Bankörning Sviestad (Linköping)
1, 2   >>
12247 besök totalt
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Jaha, detta inlägg får väl börja med kategorin pinsamheter. Efter en del sur-meckande tog man tillslut ut Mantan till Sviestad. Första åk-omgången kändes oharmonisk och jag var rätt missnöjd med mig själv. Egentligen fungerade bilen vettigt, men det kändes inte bra ändå.

Den nymonterade diffen låter ganska illa (vilket är irriterande), men den verkar fungera bra. Man kände att man kunde accelerera ut ur kurvorna mycket bättre än innan och få högre utgångsfart.

Efter några varv under andra körpasset så hände så det som inte fick hända. Jag går ut lite för hårt ur esset (slutet av högersväng) och bakvagnen sticker, jag parerar men kompenserar för motkastet för sent. Bakdelen av bilen hamnar utanför vägen på högersidan och man är körd.

Bilen glider på gräset och lagom till att den vänder upp förarsidan i färdriktningen ser man att man kommer lyckas träffa den enda däcktraven på 2 mil. Suck.

Man kan ju skylla på att jag bytte till för hårda fjädrar bak och för mjuka fram så den blev överstyrd, men i slutänden är det bara orutin och skit bakom spakarna som ställer till det. thumbs down

Nu får man ta lite time out, sen fixa iordning bilen hjälpligt, ta två steg tillbaka, och försöka hitta körningen igen med lite lugnare tempo nästa gång.


_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
peteråstrand
Östra Husby
Här sen Sep 2004
Inlägg: 12



ajfan det ser inget kul ut alls men tur att det inte var värre.
hittade ni felet vart blåröken kom ifrån? pratade med dig på förra sviestadkörningen om detta då jag låg bakom dig ett par varv (grå crx).

_________________
Peter Åstrand
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Vi är inte säkra, men det verkade inte ryka denna gång. Nu har vi ju bytt bakaxel och grejat, så om felet låg i bakbromsarna eller bakaxeln så är det ju borta. Dessutom såg min dämpare väldigt skum ut efter förra körningen. Det var som om det hade pressats ut fogmassa eller dylikt ur skarvarna på den som sedan hade bränts in på dämparen. Kanske var det som rykte. Och igår smällde den när jag bara skulle köra en liten bit för att kolla att framvagnen var ok, så jag fick panikbyta dämpare inför körningen.


_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
DeeXTeeR
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 8



Stort tack till arrangörerna igen.. alltid ett bra jobb.. gjorde ju inget att de va skinande sol hela tiden heller.. riktigt trevligt !!

_________________
Sebastian Brodin

http://www.5100.se
Citera
VR6 Syncro
Vingåker
Här sen Jul 2004
Inlägg: 94



ja det var trevligt

kom sent efter stressmeck och åkte bara en sväng sen börja min bil att trycka ur sig kylarvatten

men bilen gick hur bra som helst hem, hoppas att det inte är topp packningen

_________________
Johan Blomberg
Porsche 944 TURBO 1990
http://www.garaget.org/?car=62649
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Tråkigt med mantan.

Jag tog några bilder på de andra bilarna. Blev bara 8 bilder, det var för varmt för att fotografera.








_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Riktigt tråkigt med Mantan Hoppas ork finns för nya tag!

Själv hade jag också en riktigt strulig kväll. Först märkte jag vid däckbytet att ett av hjullagren var dåligt utspänt. Märkligt nog var det ingen som hade 32ans hylsa i fickan , så det fick bli en tur till Biva för att lösa den biten. På vägen tillbaks märkte jag att bilen börjat bluddra något sannslöst så fort jag passerade 1 bars ladd. Inte heller bra. Några provvarv på banan med lite läckageletande osv hjälpte dock föga. I samband med detta märkte jag även att batteriet verkade dött. Tack vare hjälpsamma människor i depån lyckades jag dock låna till mig startkablar så att bilen hoppade igång igen. Sänkte då laddet och gav mig ut några varv på banan. Bilen gick skit på rakorna, men i kurvorna verkade det iaf fungera som vanligt. Alltid en tröst. Väl i depån med överhettad motor så dog bilen efter ett tag. Verkade vara slut på ström. Aj då, inte bra. Verkar var batteriet som lämnat in helt, möjligen i kombination med trött generator. Jonka bistod dock med prima biltemaprodukter lagrade i välluftad lada, med vars hjälp jag kunde köra hem bilen. Så slutet blev väl gott iaf! Stort tack till de som hjälpte till!

Imorrn ska det felsökas.....

_________________
Ragnar Burenius
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Klockrena bilder, Daniel! thumbs up Finns det möjlighet att få/köpa en högupplöst version av min ascona?


EDIT: Vi smeker mantan med lite hammare och så så blir den nog fin igen. Bra orsak att upgrada till plaststänkor nu också.









_________________
William Ekström
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Suverän sommarkväll, verkligen kul! Bara att mingla mellan varven är halva nöjet!

Bilen gick riktigt bra med undantag av att de patetiska båtstolarna begränsade framfarten något. Tappade en framskärm i sista passet, men vad gör väl det! Får svetsa lite nån kväll!

Fick hål i oljetråget på grusväg efteråt. Ventilerna lät lite skunk, men med ny olja tystnade de. Rekord har visst oljetråg/omega i plåt? Nån som har ett liggande till 2.0 16V??

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Kim Hallqvist
München
Här sen Okt 2005
Inlägg: 46



Superkul och kanonväder, riktigt bra! Trist att mantan blev bucklig, men du klarade dig fint själv vilket ju är viktigare i långa loppet.
Duktiga fotografer på plats denna gången med:)

_________________
Kim Hallqvist
PCS & PCSR #10450

BMW 116i -08
Porsche Boxster 2.7 -00 *Såld*
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



apex skrev:
Rekord har visst oljetråg i plåt?


Tror inte rekordmotorns tråg passar, om du inte hittar en 1.8-liters men de är ganska ovanliga tror jag.

Det bästa jag kan komma på är omega A 2.0, för de har längsmonterat block av samma typ som sitter i din lådbil, men jag vet inte riktigt hur det tråget är utformat.

_________________
William Ekström
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Stefan, så tråkigt, hoppas Mantan går att rätta till!

Själv fastnade jag på jobbet och arg-mekade därefter Alfa istället...

/M

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Magnus K skrev:
Stefan, så tråkigt, hoppas Mantan går att rätta till!


Går ju bort med en ordentlig rubbing.

Nä men det ska ordna sig, vi får helt enkelt banka lite plåt nästa gång vi är i garaget.

_________________
William Ekström
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
William Ekström skrev:
Magnus K skrev:
Stefan, så tråkigt, hoppas Mantan går att rätta till!


Går ju bort med en ordentlig rubbing.

Nä men det ska ordna sig, vi får helt enkelt banka lite plåt nästa gång vi är i garaget.


Ja, fast pärlan har blivit och förblir ett russin.

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



William Ekström skrev:
apex skrev:
Rekord har visst oljetråg i plåt?


Tror inte rekordmotorns tråg passar, om du inte hittar en 1.8-liters men de är ganska ovanliga tror jag.

Det bästa jag kan komma på är omega A 2.0, för de har längsmonterat block av samma typ som sitter i din lådbil, men jag vet inte riktigt hur det tråget är utformat.


Ja just, skrev fel. Omega 2,0 C20NE ...är det alu?

Citat:
omega A 2.0


Är det 16V 87-91??

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



Kul att köra Sviestad igen! Hittade äntligen lite olika möjliga spårval i Torparn, sen började det tryta i tanken så jag tog paus (innan man fick soppatorsk ute på banan ).

_________________
Vincent Wong
Citera
traczyk
Linköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 14



Här kommer mitt lilla bidrag. Bilderna finns givetvis i högre upplösning
om någon skulle vilja ha. Sedan finns det alltid ett hundratal till...






























och till sist kottens Exige...på parkeringen


_________________
Mikael Andersson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Vad är den mattsvarta bilen som syns på bilderna för något?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Härliga bilder från en härlig kväll!

Citat:
Vad är den mattsvarta bilen som syns på bilderna för något?


Det är en ockelbo-Ferrari med eget chassi och R1-mc-motor. Går som ett skott och ylar som en Hayabusa. Komplett med Ferrari- och PininFarina-emblem.

Karossen är nygjuten, således ingen gammal ockelbo-kaross. Ägaren byggde chassit på sin pappaledighet! Tomvikt 450 kg.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag som tänkte komma... var tvungen o jobba

_________________
Magnus Thomé
Citera
Staffo
Motala
Här sen Nov 2004
Inlägg: 84



Tack för bra arr som vanligt och trevliga samtal i depån med folk samt läckra bilder.

/ Kristoffer

_________________
Kristoffer Böök
Citera
Eftersnack
2006-07-02 Prova på Bankörning Sviestad (Linköping)
1, 2   >>
12247 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande