Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi A3 Sportback 3.2 DSG Quattro -06
1 besök senaste veckan (5101 totalt)
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Köpte ny bil i våras och gick med i Audiklubben för att få testa på bana.....blev helsåld och sen var det kört!!!!

Hittills har det blivit OZ superleggera (ombyggda för att få ett ET som passar), fyrpunktsbälte, KW justerbart chassi (höjd och dämpning), Haldex-uppgradering för mer moment på bakhjulen (jättekul!!!), lättare och lite friare avgassystem, lättviktsbatteri, en liten mappning, och själklart har jag slängt ut allt löst som verktyg, reservhjul, domkraft mm.

På önskelistan står R-däck, bättre säte för bana, Schrick höglyftkammar, supersprint headers, en ny mappning och lite mer lättning.

Hittade rejsa.nu och insåg att här måste jag ju vara med. Så mycket matnyttigt som fins här.
thumbs up

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Välkommen! Vilken läckerbil-läckerbit!

Haldex-uppgradering låter intressant. Är det bara mjukvaran man uppdaterar?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
PatrikB
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 133



Fin Fin bil. Mera bilder!!!

_________________
Patrik Bremark
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Tja Krångel, tack för välkomnandet.

Haldex-uppgraderingen består av ett ventilhus med tillhörande elektronik som ska bytas mot det som sitter orginal på bilen.

Ventilhuset sitter lättåkomligt på bakdiffen och går att byta utan att tömma diffen på olja eller något sånt. En lyft gör dock jobbet lättare. Sen kan det vara bra att göra en diagnos på Haldex-systemet på t.ex. en VAG-verkstad. Priset på uppgraderingen är 7900:- och den finns hos ACE-competition.

Resultatet blir att bilen får mer effekt till bakhjulen vid acceleration och aktiv körning. Sen finns det även ett steg 2. Då får man en omkopplare på instrumentpanelen med tre lägen där du kan ställa den som orginal, steg1, och ett läge där du får ännu mer effekt till bekhjulen. Den uppgraderingen tror jag kostar ca 3000:- (står också på min önskelista)

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Lite mer bilder.



_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Hej!

Jag hade en A3 2.0 TDI DSG som jag också tog ut lite på bana.

Den är faktiskt roligare än vad de flesta tror. Det finns roligare bilar, visst, men som daily driver + banbil är det en bra kombination.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Välkommen Mikael

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



schysst kärra !

Men hur har du fäst bältet ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Cédric

Midjeremmarna är fästa i samma fästen som orginalbältet vilket är ok enligt det tekniska reglementet för racing.

Det var dock lite klurigt att komma på hur axelremmarna skulle fästas. Efter mycket funderande tillverkade jag först ett stag av 60x2mm rostfritt rör som bultades fast i karossen i de övre fästena för bakre ryggstödet. Fyrpunktsbältet fästes sedan runt röret på sedvanligt sätt.

Detta fungerade bra men var lite krångligt då ryggstödet behövde vara nedfällt och det tog tid att skruva dit det vid varje banträff.

Jag har nu testat att använda de fästen som egentligen är till för barnstol och sitter mellan sittdyna och rygg i baksätet. Självklart är fästena rejält förstärkta och reglementsenliga. Dock ligger jag nära maxvinkeln på 45% så jag kommer nog fundera vidare på vad som blir den slutgiltiga lösningen.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Har en A3 3,2 DSG Quattro som bruksbil!
Dom fälgarna var riktigt snygga! Vad är det för "liten mappning" som du har gjort och vad gav den?

_________________
Lasse Alfons
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Alfons

Det fanns inget alternativ för mig när det gällde fälgar snygga och lätta, dock fanns de inte med rätt ET så lite svarvning och ändring behövdes för att de inte skulle ta i skärmkanterna.

Mappningen, eller chippningen om man vill kallade så, gjordes av en kille som heter Jurgen Weise. Han anlitas av många chipfirmor i Sverige. Jag gjorde mitt hos It's Fun i Sthlm www.itsfun.nu På en i annars helt orginal bil så gör det 15hkr och 30nm.

orginal så känns det som det saknas effekt efter ca 5000v/min men efter mappningen så drar den ordentligt upp till rödmarkeringen vid 6500v/min.

2500:- tar dom för det. [/u]

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
EVO VI
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 43



Fick du något bromspapper på dom där 15hk?
Lättning av bilen gör susen.

_________________
964 RS
Christian Sjögren
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Christian

Bromsning blir aktuellt först när kammar, headers, insug och en ny mappning är åtgärdat. Tills vidare räcker det för mig att effektkurvan inte planar ut innan rödmarkeringen.

Lättning ligger självklart också högt på listan.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi A3 Sportback 3.2 DSG Quattro -06
1 besök senaste veckan (5101 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande