Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318i - Det var visst en iS 8V ändå . . .
1, 2, 3   >>
17 besök idag (13550 totalt)
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Projekt SuperBudget Drifter


Bil: BMW E30 318i

Årsmodell: 1989

Motor/Effekt: M40b18- 113hk slita hästar

färg: Vit + lite rost

0-100: 9,8 sek fabriksuppgifter

Toppfart: 184 km/h fabriksuppgifter

Målsättning #1: Att visa - IGEN - att det går att tävla i Drifting utan
att ha 500+ turbohästar :-) Som många inte verkar tro !

Målsättning #2: Att ha skitsköj - IGEN


Det hela går ut på att ha bilen klar till den 5/8-06 i sommar, då deltävling #2
av S-D-S körs i samband med tidningen Bilsport's evenemang, Action Meet på Mantorp. http://www.bilsport.se/events/2006/eventet.php?eventet=action


Jag har tidigare sagt att jag inte skulle köra alls i år - men efter allt för mkt skitsnack
som vanlig från folk så bestämde jag mig för att täppa till truten på dessa. -
Genom att ändå köra en deltävling...


Efter Mantorp så kommer BMW'n att brukas till några stuntkörningar som mitt
nya företag har bokats in för - Inom företaget så har jag även tillgång till 1st
Mazda 323F -89, samt 1st Ford Sierra med svetsdiff som reservbil.
Se förhandstitt på adressen nedan . . .

www.khracing.se


Denna tråden skapade jag för att visa hur enkelt det kan vara att satsa "noll"
kronor på en driftbil - om, man får spons av en bilskrot dvs...

Bilen sponsras utav min väns företag, Perstorps Bilskrot i Perstorp, NV-skåne.
Samt - KvidingeDATA, Flyttgrossisten samt minis.se .

Alla delarna till bilen med få undantag kommer tas från skroten.

Undantagen är stolar, bälten, ratt/rattnav, säkerhetsbrytare & brandsläckare.


Meningen är att inte behöva lägga en enda krona själv på detta...... hoppas jag


MVH/
........Kristian



Dag #1:

På väg till skroten för att titta på bilen:


framme:


"pärlan":


Inredningen var MKT fin för en -87:a med 25100mil på mätaren -
Men den skall ur...



Testar min kolfibervinge som egentligen är till min andra nya bil...


Motorn: 105hk 1766 cc OHC


Däck finns det i massor att slita upp.... :woot:




Dag #2:
Min första tanke... Undrar hur mkt det går att lätta en E30 318i ?

På tre timmar hann jag med en del idag i 30 graders värme -- gick lite vatten
okså kan jag säga - Där var inte alls så mkt asfaltsmattor som jag trodde.
Min gamla AE86:a hade mkt mera.


alla bagagerummsmattorna, reservhjul, domkraften & vertygslådan fick kicken


Dörrsidorna åkte av, samt alla handtag & bakre fönstervevar, baksätet, bakre
bältena, golvmattan - dörrlisterna vägde bara de ca 1,5kg st


Ser ni bulan i golvet ? Undrar vad som orsakat den


Underdelen på luftburken åkte i skrothögen... Baaap låter det nu - BURKLJUD


Mattan vid pedalerna trilskades lite granna - så det blev till att ta fram KNIVEN... >


Så blev bilen efter några timmars mekande... till & med bakhjulen hann jag montera !


Tyvärr var denna "lite" för stor.... (observera eltejprullen i utblåset på insugsturbinen)



----------------------------------------------------------------

Kostnader:

Tokrensad inredning: 0 kr

däck i mängder: 0 kr

fälgar i mängder: 0 kr

svetsgas & svets finns på skroten: 0 kr

svetsa bakdiffen: 0 kr = görs på skroten

Båge: 0 kr = finns på skroten från en folkracebil.

Bågen byggs om jag hinner, en st huvudbåge & 2 bakåtsträvor & två framåtsträvor.
Annars ingen båge - Utan istället några rör svetsade inne i bilen för att styva upp karossen bara.

---------------------------------------------------

Det jag kommer att montera som jag har hemma:

6-punktsbälte
ratt
rattnav
stolsunderrede
annan tank
----------------


Det som borde hinnas med till Mantorp:

toklätta bilen på "ALLT SOM INTE NYTTJAS FÖR ATT RULLA FRAMÅT & kunna stanna"

kapa fjädrarna fram & bak 50%

montera dubbla fjädrar bak genom att skruva ihop
2st & svetsa ihop dem i ändarna

svetsa diffen

svetsa stag eller buren på plats

se över bromsarna

ta bort ena ljuddämparen

montera fjäderbensstag fram & bak av egen design :-)


flera tips ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
dubbelpost -

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



En 87:a kan det inte vara då bilen har M40-motor som kom -88...och modellen hette då, i Sverige, 318iS...med stort "S"... 16v heter "is", med litet "s" och fanns bara -90/-91.

Så jo, jag tror det är en "iS" trots allt.

Effekten är byt the way 113 ystra hingstar...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Muhahahaha! Krille åkte dit på en iS ändå!!!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Andreas.... verkar nästan som att du gillade detta "projektet ju

Enligt VV är det en 1987 med 105 hk Hmmmm

Fanns IS med 4 dörrs ?

Enligt Autopower's listor är det okså en I -87

http://www.autopower.se/modellguiden/e30.asp




Spelar cykelpump samma egentligen - Ju nyare desto bättre ju

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
DannyMk1
Kvidinge (Skånela)
Här sen Mar 2005
Inlägg: 247



Kristian jag tror din bil e tvekönad

Lycka till me bygget Mvh Keso

edit: Du verkar ju ha 88ans lampor och lister. kanske en 87b eller en väldigt tidig 88a

_________________
Danny Svensson

Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan)
Bmw M535i -87 Diamantsvart
Bmw 323i sport -79 (samlaråk)
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
miataninja skrev:
Muhahahaha! Krille åkte dit på en iS ändå!!!




_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Eftersom det är nyare lamporna och kofångarna så är det säkert som den vakne Danny säger, en sen 87:a...men då är det den absolut första jag hör talas om. "iS" är det dock tveklöst.

Gillar å gillar...har alltid undrat varför inte fler driftar med E30...men vad vet jag, det kanske dom gör? Drifting är ju inte min starka sida...åka på sladd kan jag dock.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Eftersom det är nyare lamporna och kofångarna så är det säkert som den vakne Danny säger, en sen 87:a...men då är det den absolut första jag hör talas om. "iS" är det dock tveklöst.

Gillar å gillar...har alltid undrat varför inte fler driftar med E30...men vad vet jag, det kanske dom gör? Drifting är ju inte min starka sida...åka på sladd kan jag dock.



hehehe jäklas lite med dig bara



Mysko - nu fick jag upp en annan bil som var en -89:a
Jag måste ha skrivit fel regnummer igår när jag kollade...

Regnr: XXXXXX Färg: VIT
Fabrikat: BMW 318I
Årsmodell: 1989 Fordonsslag: PB
Chassinummer: XXXXXXX
Antal ägare: 9
Datum för första reg.: 1988-09-26 Producentansvarig:
I trafik första gång: 1989-07-25 Yrkesmässig trafik:
Fordonet tillverkat: Direktimport: Nej
Utredning: Nej Tillfällig registrering: Nej

eftersom den är avregistrerad så var detta all aktuell info jag fann -
inget om effekten tyvärr.

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203



Men då kan vi ju ha en liten intern tävling med våra lågbudget bilar.
Har nämligen själv köpt en 740 gle. Lycka till så ses vi på mantorp.

mvh Tobias

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



88:orna kallades "iS" i Sverige och 89:orna bara "i".
113hk är det i alla M40 som satt i E30...och att det är en M40-motor är det ingen tvekan om.

Trimmet gör nog dock att den har 117hk nu...

ojojojojojoj vad jag kan mycket nyttigt...känner mig skitstolt!!!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
88:orna kallades "iS" i Sverige och 89:orna bara "i".
113hk är det i alla M40 som satt i E30...och att det är en M40-motor är det ingen tvekan om.

Trimmet gör nog dock att den har 117hk nu...

ojojojojojoj vad jag kan mycket nyttigt...känner mig skitstolt!!!



jag tror den kommer få mera HK.... blir en stor Z.... dekal i framrutan

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
DannyMk1
Kvidinge (Skånela)
Här sen Mar 2005
Inlägg: 247



Ja då hade ju Kristian lite rätt då med andra ord.
Förutom han helt sonika slagit fel reg nr på vv

Mekar du bilen bara på Perstorps skroten eller den ska komma hem oxå?


Mvh

_________________
Danny Svensson

Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan)
Bmw M535i -87 Diamantsvart
Bmw 323i sport -79 (samlaråk)
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
DannyMk1 skrev:
Ja då hade ju Kristian lite rätt då med andra ord.
Förutom han helt sonika slagit fel reg nr på vv

Mekar du bilen bara på Perstorps skroten eller den ska komma hem oxå?

Mvh



Va Fasen - en äkta Kvidingebo på Rejsa.....

Bilen får stå på skroten då den e avregistrerad hos VV.
Jag hämtar den varje gång det blir körning thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



äntligen har du gett dig på rätt prylar



lycka till!

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
DannyMk1
Kvidinge (Skånela)
Här sen Mar 2005
Inlägg: 247



Jadu äkta å äkta, inflyttad åtminstonne

Jasså mer hk, vad ska du då ha gjort?

_________________
Danny Svensson

Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan)
Bmw M535i -87 Diamantsvart
Bmw 323i sport -79 (samlaråk)
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Krille - om allt som inte gör att bilen rullar framåt ska bort - ska du ta bort:

Rutorna???
Motorhuv
baklucka
hmm bakdörrar?

Har du förresten tänkt på att du (kanske) kan sälja delarna från bilen och TJÄNA $$$ på det hela!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
miataninja skrev:
Krille - om allt som inte gör att bilen rullar framåt ska bort - ska du ta bort:

Rutorna???
Motorhuv
baklucka
hmm bakdörrar?

Har du förresten tänkt på att du (kanske) kan sälja delarna från bilen och TJÄNA $$$ på det hela!




Blir plastrutor om jag hinner - men huv o sånt får sitta kvar - inte min bil ju

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Välkommen till BMWmaffian

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005
Inlägg: 150



du får ändra till M40b18- 113hk

_________________
Kristian Svendsen
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
krillian skrev:
du får ändra till M40b18- 113hk


Fixat !

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318i - Det var visst en iS 8V ändå . . .
1, 2, 3   >>
17 besök idag (13550 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande