Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -94 [SÅLD]
1, 2   >>
9605 besök totalt
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506


Trådstartare
Ny sommar ny bil . Nu föll turen på ett litet rött "lingon" vid benämning Mazda Miata. Bilen är en långmilare, men är i gott skick trots sina snart 140k miles. Ägarhistoria är inget jag utforskat närmare, men den verkar redan skum, efter någon månad i sverige .

Det jag föll för var egentligen två saker, fungerandes AC och stora motorn. Stor motor när man pratar Miata är ju tyvärr inte så stort, utan det handlar om en 1,8 liters 16 ventilare på modiga 131 hkr. AC är ju inte så banracing, men det är trevligt då man åker till glasskiosken, eller fastnar i trafiken (vilket iofs aldrig händer i Linköping )

Kollade på bilen för någon månad sedan men då var läckande avgassystem, tvärslut stötdämpare samt lite småbulor i plåten avskräckande. Men när jag vann en billig auktion på ett coiloverkitt på ebay.de (noname, men ställbara dämpare iaf), så blev bilen intressant igen... ja jag har alltid varit sådan att snålheten bedrar visheten så lägst pris på blocket.se fick man ju inte gå miste om . Så nytt avgassystem och invänta leveransen av coiloverkittet så kommer "lingonet" vara back in business igen.

BBS RS fälgarna med R-däck testades tidigt och domen blev tyvärr negativ, de passar inte utan kraftig massage av skärmkanter, så andra 15"-fälgar behöver införskaffas. Cobra Monaco stolen i rött ska också testas och se om den passar, sedan blir det införskaffning av störtbåge. Fronten är något som jag skulle vilja åtgärda, likaså "grodögonen", helt och hållet p.g.a att utseendeskäl, men det ligger längre fram i planeringen.

Sedan måste jag funder lite kring bristen på effekt, men det finns som sagt lite annat att fixa med först.











BBS RS, 15x7", ET16 - testmontering





_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Välkommen till 1.8 -94 -klubben!!!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



det såg maffigt ut med den ETn

finns de inte några spännande turbokit till den motorn?

eller kammar och spjällisar

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Tosse
Linköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 389



Grattis till nya bilen!

Sommarträning med löpning och skotträning borde väl gå före mekning???

_________________
Björn Thorblad
www.a-gummi.se
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506


Trådstartare
Bortrest en vecka och försökt få mina ebayauktioner att få iväg grejorna till mig... men det tar ju alltid längre tid när man VERKLIGEN behöver grejorna. Så nu blir det att provisoriskt laga avgassystemet och invänta extraktorgrenröret och om svar på frakten för cat-back systemet. Jaaa och kontouppgifter så jag kan betala för coiloverserna så grejorna lär väl inte dyka upp under kommande vecka ens.

Fälgar är iaf införskaffade, blev det mest prisvärda jag kunde hitta på blocket, så vikt blev inte prioriterat vid det inköpet iaf. Ska bara hämtas hos min bror och sedan skos med R-däcken.

Angående trimning så lutar det starkt åt Jackson racing kompressorkit, speciellt nu när jag redan betalat för ett extraktorgrenrör. Men nu gäller det bara att motivera sig själv att det är vad bilen OCH plånboken behöver .

Tosse skrev:
Grattis till nya bilen!

Sommarträning med löpning och skotträning borde väl gå före mekning???


Tackar. Har faktiskt varit ute och löpt 5 gånger redan under sommaren ..... måste ju få plats i bilen oxå .

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Är det en flyttgodsbil? Dvs står det "F97B Införts tullfritt" gäller:
-årsmodell 1997- Flyttsak Co-halt lägre än 4,55 vol %
-årsmodell -1996 Flyttsak Co-halt lägre än 7,05 vol %

Generellt accepteras en effektökning på 20% och en vridmomentsökning på 10% av basmodellen. Vid större ändring krävs intyg från fabrikant/generalagent.

Står det dock "T31S" kan man inte göra något med motorn.

Dvs en väldigt lågt laddande turbo borde vara möjligt att få igenom besiktningen. Kanske, med lite tur.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506


Trådstartare
Lite godis har nu kommit hem iaf:

Ett styck fjäderbensstag


Bling-bling extraktor som förhoppningsvis gör lite nytta också .



Sedan blev det även införskaffning av begagnade fälgar som R-däcken monterades över på. Pris före funktion och utseende, men de duger tycker jag iaf.



Nu är väntan mest olidlig på de coilovers som skulle ha skickats i torsdags... ännu inget i sikte. Men som man säger "den som väntar på något gott"... väntar oftast för länge Joo och ett cat-back system ska förhoppningsvis vara på väg hitåt. Likaså en stereo... skönt med lite pavarotti på racerbanan .

Westfield: Bilen har tyvärr inte de bokstavskombinationerna i reg.beviset. Den har tagit den långa vägen från Japan till USA, vidare till Tyskland och nu senast Sverige .

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Tjena,

Nyfiken på var du köpte grenröret och vad du gav för det eftersom jag också dreglar efter ett sånt... eBay?

// Andreas

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506


Trådstartare
miataninja skrev:
Tjena,

Nyfiken på var du köpte grenröret och vad du gav för det eftersom jag också dreglar efter ett sånt... eBay?

// Andreas


Jepp www.ebay.de, jag fick ge 2090:- inkl frakt. Köpte även med fjäderbensstaget på impuls från samma säljare så det blev strax över 2500:- inkl frakt för båda grejorna. Men det är väldigt bra finish iaf... passformen får jag återkomma med när jag kommit så långt. Tappade lite tempo när jag en av bultarna till värmeskölden blev runddragen... givetvis den som sitter mest tajt till.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506


Trådstartare
Mer godis har dykt upp och blivit monterat thumbs up

Skruvfjäderbenen kom i en KW kartong märkt med Inox Mazda Miata... Ebay auktionen nämnde aldrig något namn så mitt hjärta tog ett skutt, men tyvärr inga KW... De som låg i hade heller inte mkt till namn på sig . Gissningsvis har säljaren bytt upp sig till KW och hade kartongen till övers.

De har iaf justerbara dämpare i 15 lägen. På mjukaste så var det mkt god komfort.. nu är de uppskruvade till läge 5 vilket inte gav så märkbart stor skillnad, men det funkar bra på gata än så länge. Blir väl att skruva upp allt eftersom och se vad som händer.

Vad betyder dessa siffror?



Lite för lågt fram och lite för högt bak. Men gigantisk skillnad mot hur de helt tvärslut bakstötdämparna fick bilen att bete sig .



Sedan blev det lite annat som kanske inte lämpar sig att ta upp här stereo . Men det blev också här en ebayinköp. För 2500:- fick jag en ny DVD/MP3/MPEG4/TV-tuner(analog)-stereo med ingångar och diverse utgångar, fjärrkontroll m.m. samt en liten 3,5" skärm som förvisso påminde en vilket pris man betalt .

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



TJA!

hörrö, sista bilden kan du lägga på Z A T Z Y


Nu är det allstå bara ut o gasa, kanske prova vägarna mot Grensholm...krokiga o fina!


...ut på Ebay och ropa hem kompressorkitten nu mä!

/Andreas

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506


Trådstartare
Jaha här lite sedan jag skrev något här sist, bl.a. har krängningshämmarna blivit uppgraderade med ett kit från Jackson Racing, gjorde verkligen susen på väghållningen. Den begagnade R-stolen som köptes in till en Golf GTI mk1, behöll jag och den har nu kommit ner i bilen. Lite kosmetiskt blingbling har fixats på mätartavlorna så de nu tydligare visar Km/h istället för MPH.... såå lätt att köra för fort annars .

Men den viktigaste uppgraderingen blev klar för någon vecka sedan, nämligen monteringen av en störtbåge. Den ska iofs monteras ur nästa vecka igen för att bli pulverlackad, men nu kan man volta friskt hela sommaren .



Från Mantorp den 1 maj.


Idag har ett 4p bälte beställts och sedan har jag lite funderingar på en mer greppvänlig ratt. Men det som hela tiden ligger och gnager i bakhuvudet är "investeringen" i ett kompressorkit så man kan ge fler lite motstånd på rakorna

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Riktigt fin miata! Man blir sååå sugen när man tittar i dessa trådar

Skoj att de är fler som bygger sina bilar med delar från ebay, så skoj att allt är halvapriset om inte mer utomlands och då äre med frakt inkluderat.

Ditt ex verkar vara i riktigt fint skick så upp med mer bilder ur andra vinklar nu!

Lycka till.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



Håller med, ser ut att vara en fin bil. Blir också riktigt sugen på en när man ser dessa trådar
Funkar det grenröret du köpt med de "vanliga" kompressorkitten eller måste du ha ett coldside?
Det kanske man skulle satsat på i vilket fall...

Än engång, snygg bil thumbs up

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506


Trådstartare
Jim skrev:
Håller med, ser ut att vara en fin bil. Blir också riktigt sugen på en när man ser dessa trådar
Funkar det grenröret du köpt med de "vanliga" kompressorkitten eller måste du ha ett coldside?
Det kanske man skulle satsat på i vilket fall...

Än engång, snygg bil thumbs up


Det bör fungera med de kompressorkit som finns tillgängliga.

Tackar för kommentarerna .

Lite uppdateringar på de senaste investeringarna...

Nya "gokartratten"... riktigt kul att ratta med, nackdelen är att mätartavlorna blir skymda en del.


Nya bältena som jag redan nu ångrar att jag inte tog FIA-godkända och då också fått 3" axelremmar, men visst de kostade inte speciellt mycket å andra sidan.


Störtbågen pulverlackad och installerad


1/4 av tröskeln nerlackad p.g.a tidigare fuskreparation av rostskada så där fick jag byta ut plåt . Högersidan lider tyvärr av samma fuskreparation. Över en gammal rostskada hade man bara lagt på en plåtpit och punktat dit för att sedan måla på med gummiartad tröskelskyddsfärg. Nu är det ordentligt rostskyddat och helsvetsat .


Framifrån

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
sebbe169
Helsingborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 21



Får man fråga vad det är för en ratt du har monterat. Jag ser att det är en Sparco men vilken modell och storlek?

_________________
Leif S Jönsson
Citera
sebbe169
Helsingborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 21



Får man fråga vad det är för en ratt du har monterat. Jag ser att det är en Sparco men vilken modell och storlek?

_________________
Leif S Jönsson
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506


Trådstartare
sebbe169 skrev:
Får man fråga vad det är för en ratt du har monterat. Jag ser att det är en Sparco men vilken modell och storlek?


Ratten heter Sparco 300 och är just 300 mm..... funkar kanon så länge man har servo, skippar man den är det nog tungstyrt.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Kroegarn skrev:
sebbe169 skrev:
Får man fråga vad det är för en ratt du har monterat. Jag ser att det är en Sparco men vilken modell och storlek?
Ratten heter Sparco 300 och är just 300 mm..... funkar kanon så länge man har servo, skippar man den är det nog tungstyrt.
Speciellt tungstyrt blir det inte men precisionen blir lidande. Skulle hellre köra med 320mm själv (men det är inte så farligt).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506


Trådstartare
Länge sedan det var någon uppdatering här, men det har mest berott på att jag mest kört med bilen . Har dock uppdaterat fälgarna (kostade 800:- inkl lagliga däck) som jag garagemålat svarta (finishen lämnar mkt att önska ) och precis slängt på en uppsättning nya Toyo 888 195/50-15.

Den stora grejen är dock dagens installation och provstart av Megasquirtet som funkade finfint Grundmapp från DIYautotune och med deras Plug n play box så var det plättlätt att få igång det hela. Det som tog tid var att få genom vaccumslangen genom torpedväggen till boxen .

Kunde tyvärr inte göra tändinställningen då lampan i tändinställningsverktyget var kaputt. Kvar att installera bredbandslambdan sedan kan man börja med mappning på allvar.... se om det går att plocka ut kännbar effekt ur en sugmotorinstallation... Om inte så förhoppningsvis med e85 i tanken iaf

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506


Trådstartare
Har varit extremt dålig på att uppdatera här... hänt en massa, men nu ska bilen säljas till förmån för ett delägarskap i ett långloppsteam

Jag inbillar mig att det blir billigare, men i sett i totalt antal timmar körda med "banbil" så blir det mindre. Tittar man istället på antalet banåkatimmar så lär det bli mer, förutsatt att långloppan håller och man själv kan vara med vid varje tillfälle.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -94 [SÅLD]
1, 2   >>
9605 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande