Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Matra Murena -80? *såld* | 1 besök senaste veckan (2615 totalt) |
Långtidsprojekt bärgat...
Det kommer inte att hända något på ett tag. Innan jag fått 205:an såld så har jag ingenstans att hålla till och joxa med denna bil. Kommer också att tävla med 205:an tills vidare. Ungefär som planerna ser ut: -Inreggad tävlingsbil + sportbil (kan iofs bli svårt pga att bilen är skrotad). Ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon. -Motor: XU10J4DZ på 155 hk, i princip otrimmad till att börja med. -Växellåda: Har inte valt spår ännu, det som talar för ME-lådan är att det sitter en sån i redan, växellänkaget blir enklare att få till och att en nyare sån skulle palla för rätt mycket mer eventuell trimning, men BE-lådan har å andra sidan ett bättre urval av utväxlingar och tillgång till billiga bolt-on diffbromsar. -Chassi: Allt ifrån att piffa upp original-setupen till att bygga nya hjulupphängningar, lite beroende på vad som krävs för inreggning. Antagligen Avo hydrauldämpare till att börja med. -Bromsar: Vet ej, men jag har 406C-bromsarna kvar om det skulle behövas lite biffigare ok. -Interiör: För race med helbur, race-stol (ar?) och -bälten. Möjlighet finns till "nästan mitt-styrning".... Men 2-3 stolar i gatskick iaf. (Tre i rad original). Kaross: Beror på i vilket skick den blir inreggad. Funderar på Targa-konvertering delvis pga att de som fraktade bilen till säljaren lyfte den genom att slå kättingar runt taket och sabbade takbalkarna. Nåväl, det kommer inte att hända så mkt i närtid förutom att jag ska jaga lite delar, ev en donatorbil. Se http://www.matrasport.dk/ för info om Matra. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
Åh, Den franska plastbaljeföregångaren till Lotus Elise. Fast med finesser som tak och tre sittplatser. En av bilhistoriens läckraste bilar, inte minst invändigt. Jag är grön av avund!
om den är skrotad är det enda sättet (såvitt jag begripit saken) att registrera som amatörbyggt fordon. Bara att sätta igång och bygga om ordentligt alltså. |
Fastnade av någon anledning på sidan om Matra DJet och såg att en sådan har rejsats i Sverige (GUSS-bur!) innan den tydligen hamnade i Danmark. Cool var den i alla fall!!!
http://www.matrasport.dk/Cars/DJet/G _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
Gratulerar till en riktigt läcker bil
Det bör gå att registrera den om du gör ursprungskontroll via MHRF och sen överklagar ett par gånger när Bilprovningen säger nej. Vägverket brukar tydligen vara betydligt mer tillmötesgående när ärendena hamnar på deras bord. Det var i alla fall vad MHRF sa till mig när jag frågade i samband med ett ev. Fiat 500 köp, den bilen var iofs skrotad i Italien men det bör ju inte ha någon betydelse var det är gjort! _________________ /Patrik Rylander |
Jo, det är en läcker och ovanlig bil. Något som underblåste den impulshandling som köpet var... Egen biltrailer och dålig impulskontroll i kombination kan utmynna i såna här resultat, men det är ju inte så farligt ändå!
Vet att det kanske är för mycket jobb för undertecknad, men vi får se hur det går. Jag kan komma att ha rätt mycket tid över också. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
Till salu: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
Våra race- och banåkarbilar Matra Murena -80? *såld* | 1 besök senaste veckan (2615 totalt) |