Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is 1990 BMW CUP "SÅLD" | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (12745 totalt) |
Nu har det hänt lite, det gammla rostiga avgassystemet fick säga upp sig till förmån för ett nytt 2,5" system med race-kat.
Rördelar: operationen kan börja: SBF Racekat från A-Alt Avgassystem: Resultatet blev kanon, låter som det går fortare ialaf och det nya systemet väger hälften! Passade på att förstärka bakre infästningarna till K-hämmarna: Idag så kom det ett paket: Så nu skall "bara" hämmarna på fram & bak, topplagringarna monteras och ev dropstop monteras (kör odiffat med kassa dämpare/fjädrar) + ev. chippning innan Kinnekulle den 26 Aug... _________________ Patrik Skoog |
||
Hej! Ser bra ut! Har precis samma avgassystemsprylar och storlek på min is - låter bra En fråga angående dina justerbara topplagringar: Jag ser ingenstans att du använder coilovers, betyder det att du använder "standarddiameter" på fjädrarna? Jag har sk grp N topplagringar som ger en halv grad negativ camber och det är precis att fjädern inte tar i sidan på fjäderbenstornet med "vanliga" fjädrar. Är också väldigt sugen på mer vinkel men jag fått för mig att jag då måste ha coilovers med fjädrar med mindre diameter - har du löst det på något bra sätt eller är det någon annan som vet?
Jag får kika mer på din bil på Kinnekulle om du ska dit /mvh Dan _________________ Dan Byström |
||
Mycket riktigt Dan! Med original fjäderdiameter bottnar man snabbt vad det gäller vinkeljustering och vinner inte så mkt som man skulle behöva. Putrix, du har PM. |
||
Ett annat problem med sånna (liknande) topplagringar är att bilen snabbt bottnar ur (om man sänker den lite också vill säga). Vi har 2.25" fjäder (ganska hård, iaf jämfört med original) och det blir inte mycket fjädringsväg kvar. Eg vill man ha en topplagring som sitter på ovansidan. Alt så kortar man benet eller höjer fästpunkten (som jag sett på DTM/GruppA/nåttsånnt M3'or).
|
||
oxå en sanning, men om man har riktiga fjädrar fungerar det under förutsättning att man inte sänker allt för mkt. Samson vet jag haft lite frigångsproblem med dessa topplagringar då han åkte bilen allt för lågt till en början. Med låg bil och mjuka fjädrar är risken för genomslag överhängande och resultatet kan om man har otur bli en söndrig dämpare eller motsvarande. |
||
Jepp, jag hade lite problem under första tävlingen i år. Tror jag hade runt 10 mm fjädringsväg och det var lite väl lite...
Efter det höjde jag bilen ca 35 mm och sedan dess har det fungerat bra. Men egentligen skulle man ha en topplagring som bygger på ovansidan istället så inte de sätter begränsningarna för hur lågt man vill åka. AL: Fixa! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Ni har rätt och jag är medveten om detta problem. Jag åker med "korvkiosk" dämpare (gula koni med stoora fjädrar) och har tyvärr inte råd att köpa coilovers i nuläget. Det blir ju tyvärr så att man får välja sina "uppgraderingar" efter plånbok, tillgänglig tid och det man tror mest på.
Hur som helst så kommer jag få mer negativ camber och det behövs verkligen både ur "understyrningssynpunkt" och hur däcken såg ut. Detta tillsammans med nya hämmare fram & bak bör inte göra bilen sämre ialaf. -Hobbe, 55s blankt är lite väl optimistiskt. 55sek kanske jag kan klara av startrakan på! _________________ Patrik Skoog |
||
Ska se vad jag kan göra här med en nagelfil och lite gammla tennsoldater... |
||
Då börjar det närma sig race igen och listan på vad man "skulle" gjort är lika lång..
Dock så är de nya topplagringarna på och det blev ialaf bättre än innan! Jag undersökte också varför jag hade dålig pedalkänsla när jag bromsade och hittade svaret ganska fort: Så här såg fram-oken ut: Frågan är hur f-n detta tänkt fungera, fel ok till fel "hållare", inte E30 grejer alls... Undrar verkligen varför jag hade dåliga bromsar och undrar verkligen varför beläggen såg för d_ävliga ut... Nåväl, brossan hade en omgång E30 ok på "hyllan" så på med dem och nya Carbotech XP10 kommer imorgon från Pean Sweden. Fler överaskningar: Skall det rinna olja ur fjäderbenet?? -hoppas det var förra ägarens sätt att rostskydda... En positiv sak är att nu fick jag ännu fler anledningar att beställa coil-overs I övrigt så är k-hämmarna på fram & bak samt samt lite annat små pill så det är bara att gasa till helgen! Kul skall det bli! _________________ Patrik Skoog |
||
Ur fjäderbenen kan det ofta rinna en blandning av vatten och gammal "läckolja". Vill tom minnas att jag läst ngnstans att man ska rostskyffa med ett tunnt lager olja i dom men jag tar inte gift på det.
Så det är nog ingen fara...för oljan lär inte komma från de nya Konidämparna iaf. Fast visst ska du byta till coilovers. |
||
Vissa dämparleverantörer/handboksförfattare rekommenderar att man fyller utrymmet mellan dämparbenet och insatsdämparen med olja för att få bättre kylning av dämparen. Alternativet med luft mellan dämparben och insatsen blir en termosliknande sak och dämparen får det hett.
Iaf var det så jag fick det förklarat för mig? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Det har jag med hört och det låter ju vettigt! _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||
om inte annat så rostar de inte fast
De flesta tillverkare rekommenderar att man fyller upp med olja för att den ska kyla. _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||
Ja, dämparna såg inte gamla ut så det är nog ingen fara, rost finns inte i alla fall!
Bra med race-bil, då kan julafton bli lite när som: En snabb koll för att se om alla hingstar var på plats i den 19,000 mil gamla original motorn: Resultat: 139Hk/6000rpm och 175Nm/4800rpm så det verkar som de flesta är aktiva fortfarande Tänkte använda samma bänk framöver så kan jag i alla fall se skillnaderna med relativt bra noggranhet. _________________ Patrik Skoog |
||
Då var deltävling 9&10 avklarad. Inte mycket som stämde. Mina försök till att slipa de snedslitna bromsbeläggen raka igen var en dålig ide varpå hela bilen bromsade snett under kvalet och resulterade i en avåkning innan Mohlins knäpp. Understyrningen var enorm efter mina förändringar varpå jag åkte in och plockade bort hämmaren bak och bytte till nya belägg. Med 8 min kvar av kvalet så fanns det inte någon tid kvar att sätta någon bra tid....
I deltävling 9 lyckades jag bromsa förbi mig 3 bilar i kvarnkurvan och klippa ytterligare 1 på utgången. Tyvärr så märkte jag att min koppling började strula redan i kvalet och i racet så blev det inte bättre. Kopplingen slirade allt mer och Johan #8 kom ifatt. Med Johan på insidan under bron fick jag jag fel spår och envis som man är så handlade det ju inte om att släppa av... Resultatet blev en överstyrning och baklänges ut i skiten till vänster. Som tur var tog det stopp i gruset och jag lyckades komma upp för egen maskin. Bilen var full med grus/gräs och sten och med en trasig koppling var det bara att linka i mål & lasta upp bilen på släpet igen. Nu är det kopplingsbyte som gäller samt att tänka efter vad jag har gjort fel i mina modifieringar... Gelleråsen, here we comes! _________________ Patrik Skoog |
||
Ang. topplagringarna. Denna modell har exakt samma höjd som bmw-original topplagringen. Jag har gjort den på detta vis för att det ska passa med originalfjädrar/grupp-n eller grupp-g kit eller liknande. Då måste designen se ut som den gör. Fjädringsvägen är då inga problem och det räckte tydligen till även för bmw-motorsport. Däremot vet jag att det inte är optimalt tillsammans med coilovers och toksänkt bil. Sänker man så mycket är det inte bara där problemen uppstår. Bärarmar och hjulgeometrin blir inte heller bra. Givetvis vill man ha maximal fjädringsväg om möjligt. Jag har även en ny modell av topplagringar med extremt låg höjd som bara passar med coilover men som jag gärna vill testa lite mer först. Är det så att ni har problem med fjädringsvägen så får ni gärna kontakt mig så ska jag försöka lösa det på bästa sätt. Men nuvarande konstruktionen är det inget fel på då den är tänkt att vara så. (alla har inte coilover!)
Mvh |
||
Tror ingen klagar på dina saker Samuel, tvärtom! Men som du säger så kan en produkt sällan fylla två olika behov på ett bra sätt. Så det låter kalas att du kollar på en "coiloveranpassad" variant oxå. |
||
Kopplings kit inköpt på BMW (lager/lamell/tryckplatta) samt en diffad 4:10 bakaxel.
Tyvärr så hade posten misshandlat den så locket sprack.. Reklamationen till posten resulterade i en "utredning" som antagligen tar 37 veckor så det var bara att laga under tiden: Nu är det bara att välja vart jag vill ha mitt excentriska hål för mer camber _________________ Patrik Skoog |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is 1990 BMW CUP "SÅLD" | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (12745 totalt) |