Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-07-23 Sturup med Miata
1 besök senaste veckan (3966 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4027


Trådstartare
Det kom inget regn idag som jag trodde.
Tyvärr var det ingen bra dag för mig ändå. Jag kokte bromsvätska i första repan. Inget hände som tur var.
Lotus var inbjudna och det var ovanligt många Lotusar.
Mina bilder

Smakprov:

Känd "rejsa:ian".


Flera Danskar var med också och några hade fejkad nummerplåt.


En av många Eliser.

Editerade bort lite svammel om bromsvätskor som jag inte har en susning om...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Tack för bilderna Niklas, snabbt jobbat med att få upp dem dessutom. Jag vill passa på att tacka Anders ohlsson igen för ett bra genomtänkt arrangemang och tacka alla träffkompisar för trevligt depåsnack.

Nu gäller det bara att få upp min medelhastighet 3 km/h för att köra jämt med Dennis

Mvh,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - Polestar 2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Varmt, fuktigt och svårkört

Enormt bra arrat av Anders och co. thumbs up

Det var riktigt skönt att få tre stints innan KM3, det skulle inte blivit så bra med maxsatsning från början.
Mer gas och mindre broms är receptet för högfartsdelarna och lägre ingångshastighet lösningen på abuse anysteer i lågfartskurvorna. Att dämparna är knallhårda gör det inte lättare när det går långsamt (min analys som inte behöver vara rätt).

Det var riktigt skönt den timmen som diset var lite tjockare (så solen inte syntes).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Jag tyckte att arrangemanget funkade jättebra idag, trots flaggvaktsbyte efter varje pass.
Känns skönt att få prova en gång innan KM3. Gick ganska bra, men bakvagnen hoppade lite i sidled i de snabba kurvorna; tror nästan att fjädringen bottnade - och det hinner jag inte göra något åt förrän till vintern...
Som vanligt hann jag inte gå runt och snacka så mycket; schemat var ju ändå lite pressat.

Åkte hem från Malmö först kl 21 och hamnade efter en stund i ett extremt regnoväder - nedcabbat på motorvägen - vi och bilen blev dyngsura innan vi kom till en avfart och kunde stanna och få upp taket; sen blev det ca 50-60 km/h i en dryg halvtimme innan det gick att öka igen... De som körde om oss innan vi fått upp taket fick sig nog ett garv...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Dennis Kullman skrev:
Åkte hem från Malmö först kl 21 och hamnade efter en stund i ett extremt regnoväder - nedcabbat på motorvägen - vi och bilen blev dyngsura innan vi kom till en avfart och kunde stanna och få upp taket; sen blev det ca 50-60 km/h i en dryg halvtimme innan det gick att öka igen... De som körde om oss innan vi fått upp taket fick sig nog ett garv...
Skönt att veta att vi missade det
När det spöregnar och man saknar tak så gäller det att iaf ha en keps på sig, annars blir glasögonen så härligt blöta (och de saknar torkare och defroster) .

Annars finns det ju en vägren som kan användas i nödsituationer (och nödigt var det ju).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Niklas Falk skrev:

Annars finns det ju en vägren som kan användas i nödsituationer (och nödigt var det ju).


Sikten var nästan noll, så sambon vägrade låta mig stanna på motorvägens vägren - och vi vet ju vem som bestämmer.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Kan man få höra lite tider? Vad låg du på Dennis, runt 1.15 hög och 1.16 låg? /easec

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



easec skrev:
Kan man få höra lite tider? Vad låg du på Dennis, runt 1.15 hög och 1.16 låg? /easec


1.14,30 som bäst; näst bästa 1.14,37.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



thumbs up

Kom på det när jag la mig igen att du var nere på hög 1,13 tid på Knutstorp.

Du kommer nog ner till låg 1,14 när det är dags för MGCC. /easec

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej alla Miata / Lotus fans

Jag vill instämma i kören angående en väl genomförd förarträning på Sturup
Anders hade full koll på läget och snabba byten av flaggvakter gjorde att vi alla fick mycket bantid

Jag skulle skrivit detta inlägg på Miatasidan men vet inte hur

Tack Anders ohlsson oxie

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Bengt Metz skrev:
Hej alla Miata / Lotus fans

Jag vill instämma i kören angående en väl genomförd förarträning på Sturup
Anders hade full koll på läget och snabba byten av flaggvakter gjorde att vi alla fick mycket bantid

Jag skulle skrivit detta inlägg på Miatasidan men vet inte hur

Tack Anders ohlsson oxie

/ Bengt Metz


Hur gick det Bengt, vad hade du för tider? Får SAAB:en köra med Miata-gänget? Funderar på att gå med i klubben nämligen. /Mats

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Dennis Kullman skrev:
..blev det ca 50-60 km/h i en dryg halvtimme innan det gick att öka igen... De som körde om oss innan vi fått upp taket fick sig nog ett garv...

Där fick du för att du retade mig för att köra med cabben uppe
'
Tycker Sturup är det svåraste banan i KM-serien. Bra att få träna, tackar Bengt för spårvals lektionen. Sen gick att åka fullt på några ställen. Fick till bra flyt på slutet

Bengt spännade att du har en papperstuss som väger 1/2 gram när du kaliberar din kolvar

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Det blev en bra dag för mig trots att jag varken fick bytt ljuddämparen eller justerat hjulvinklarna i veckan som jag hade planerat.

Tog lite bilder när jag själv inte körde - finns uppladdade på

http://somogyi.mine.nu/gallery/v/andreas/miata/bantraffar/sturup06

Bilen fungerade bra men hänger inte med Dennis, måste bero på hjulvinklarna...

Väl hemma svettades jag kopiöst och var alldeles rödflammig - värmeslag! - så det blev en kall dusch och baddning med kall våt handduk. Detta trots att jag hade druckit rätt mycket vatten (2 liter!) under tiden jag körde.

Lite "teasers"



Josen byter däck inför körningen. Varmt var det!



Dennis och Niklas ser skeptiska ut.



Lotus på drift i BMW-kurvan



Dansk Miata som kränger friskt...



WTF - en kopia på min???






_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851




_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



easec skrev:
thumbs up

Kom på det när jag la mig igen att du var nere på hög 1,13 tid på Knutstorp.

Du kommer nog ner till låg 1,14 när det är dags för MGCC. /easec


Man kan ju alltid hoppas - varmt väder vore gynnsamt (för däcktempen)

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Josen skrev:
Dennis Kullman skrev:
..blev det ca 50-60 km/h i en dryg halvtimme innan det gick att öka igen... De som körde om oss innan vi fått upp taket fick sig nog ett garv...

Där fick du för att du retade mig för att köra med cabben uppe


Jo, vissa straffar gud direkt.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Vill passa på att tack alla deltagare för bra diciplin som gjorde att arrangemanget flöt på bra även denna gång!
Lite stökigt blev det att byta flaggvakter efter varje pass men där ställde alla upp superbra tycker jag! Stort tack för det.

Att både arrangera och köra själv är en stökig kombination. Det blir mest fokus på att få arrangemanget att fungera.
Upptäckte dessutom sent dagen innan träffen att två av mina däck var sämre än jag trodde från början.
Dagen till ära var ju min och P-o:s bil utrustade med dataloggern "Driftbox". Tog det väldigt lugnt första passet mest för att logga lite data.
Det fanns "lite" däck kvar till andra passet men när jag försökte ta i lite så upptäckte jag att alla dämparna stod i komfortläge vilket gav en lite läskigt mjuk bil i de snabba partierna. Som sagt svårt att hålla ordning på både bil och arrangemang! 6 varv blev det sedan greppade inte höger fram längre (vilket ju får jobba hårt på Sturup).
När jag kom in i depån så var corden framme på stora delar av däcket!
Lite intressant data blev det i alla fall som jag och P-o utbytt efter våra körningar. Driftbox är inte direkt billig men en riktigt kul pryl!

Eftersom jag inte körde sista A-passet så passade jag på att ta fram kameran och tog "några" bilder (ca 280 blev det visst!).
Stort tack även till Anders Bladh och Thomas Bjernflo som hjälpte mig vid huvudposteringen och gjorde fotandet möjligt.

Ett smakprov på bilder kommer här.
Alla bilder finns på:
http://hem.passagen.se/racepix






Mvh
Anders

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Eftersnack
2006-07-23 Sturup med Miata
1 besök senaste veckan (3966 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande